اختراع یک ایرانی ؛ شارژرهایی ارزانتر و سریعتر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
پست: 494
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 699 بار
سپاس‌های دریافتی: 4990 بار

اختراع یک ایرانی ؛ شارژرهایی ارزانتر و سریعتر

پست توسط marshal1987 »

Science Daily
Apr. 30, 2013



لینک مطلب : [External Link Removed for Guests]


محققان دانشگاه چالرز موفق به ساخت یک سیستم یکپارچه از موتور الکتریکی و شارژر برای خودروهای الکتریکی شوند. در مقایسه با شارژرهای خوروهای لکتریکی امروز این این سیستم زمان شارژ را از 8 ساعت به 2 ساعت و هزینه آنرا به 2000 دلار کاهش می دهد.

سعید حق بین ؛ دکترای مهندسی برق قدرت که در زمینه بهینه سازی شارژرهای خودروهای الکتریکی تحقیق میکند موفق به ابداع این روش گردیده است. این سیستم قوی متشکل از موتور الکتریکی و شارژر الکتریکی خودرو است که از روشی جدید در انتقال نیرو بهره میگیرد که با نام دگرگونی چرخشی شناخته می شود.

حق بین در این باره می گوید : " ایده اصلی این روش به داشتن یک شارژ المتریکی که بتواند خودرو را در 10 دقیقه شارژ کند بر میگردد ولی اینچنین شارژری بیش از 100000 دلار قیمت خواهد داشت که گرانتر از خود خودرو خواهد بود. بنابر این سوال اساسی اینجا بود که چطور وزن ، اندازه و قیمت شارژر سوارشده بر خودرو را کاهش دهیم"

او در این مورد می افزاید : " برخلاف روشهای پیشین که شارژر خودرو به صورت جداگانه عمل میکرد ، ما در این روش از شیوه جدیدی برای انتقال قدرت موتور با نام دگرگونی چرخشی بهره گرفتیم که به گونه ای ساخته شده است که نیروی الکتریکی موتور را در حال چرخش منتقل کند.باتری از طریق دگرگون ساز و یک موتور الکتریکی جداگانه که ویژه این کار ساخته شده است شارژ می گردد."

  تصویر  
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1118
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۳۸۶, ۳:۵۶ ب.ظ
محل اقامت: ايران....از خزر تا خليج هميشه فارس
سپاس‌های ارسالی: 1224 بار
سپاس‌های دریافتی: 1160 بار
تماس:

Re: اختراع یک ایرانی ؛ شارژرهایی ارزانتر و سریعتر

پست توسط big-man »

از این جور اختراعا زیاد میبینیم که مبتکرای ایرانی ساختنش اما نمیدونم چرا فقط یکبار میبینیمشون بعدش هییییچی انگار غیب میشند
خدایا ...!

نیازی به زمین لرزه نیست ...!

کاخِ آرزوهای این مردم به تلنگری هم فرو میریخت ...!!!
Captain II
Captain II
پست: 494
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰, ۱۲:۵۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 699 بار
سپاس‌های دریافتی: 4990 بار

Re: اختراع یک ایرانی ؛ شارژرهایی ارزانتر و سریعتر

پست توسط marshal1987 »

big-man نوشته شده:از این جور اختراعا زیاد میبینیم که مبتکرای ایرانی ساختنش اما نمیدونم چرا فقط یکبار میبینیمشون بعدش هییییچی انگار غیب میشند


دوست گرامی شما این خبر رو کامل نخوندید گویا

این ابداع ربطی به کشور ایران نداره !!
بلکه یکی از دانشجویان شاغل در دانشگاه چارلمز سوئد در تیم تحقیقاتی این دانشگاه و با حمایت مالی و سفارش شرکت Volvo این کار رو تونسته انجام بده ...

و بعد از تحویل به شرکت سفارش دهنده قرار نیست اسم اعضای تیم تحقیقاتی در زمان تکمیل رو این سیستم حک بشه !!! بلکه در دنیای علم تحت مقالات اندیس شده این ابداع به نام دکتر حق بین و دانشگاه سوئدی باقی خواهد موند
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3472
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۹:۴۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5879 بار
سپاس‌های دریافتی: 12411 بار
تماس:

Re: اختراع یک ایرانی ؛ شارژرهایی ارزانتر و سریعتر

پست توسط Solver »

  اختراع یا بهتر است گفت راه حل بسیار جالب است.
البته من مطلب اصلی را هم بررسی کردم و گفته در حد آزمایشگاهی است و باید موارد زیادی درش بررسی شود،

به طور مثال مسئله ای که همین الان نیز به چشم میخوره و در نگاه اول مشکل ساز خواهد بود، وصل بودن کلاچ زمانی که قراره به صورت الکتریکی موتورکار کند است، به هر حال قانون پایستگی انرژی را نمیشود لغو کرد حداقل با یک ترانس چرخشی، ناچاریم تابع این قانون باشیم و در حقیقت اینجاست که وصل بودن کلاچ، میشود یک لوپ انرژی که بیشتر تلفات دارد و راندمان کلی ماشین میاد پایین. در زمان وصل بودن کلاچ سیستم احتراقی هم مواردی وجود دارد و بالاخره قرار گرفتن و چرخاندن روتور این ترانس مقداری انرژی مصرف خواهد کرد، اما در کل این طرح جالب است اما خوب کمی قلو شده منعکش شده (در همان منبع منظورم است).

یک نکته، اگر اشتباه نکرده باشم، بهتره جای دگرگونی چرخشی بگید، ترانسفورماتور چرخشی - این اصطلاح نبوده جناب marshal1987, در حقیقت یک نوع ماشین الکتریکی موجود است، با نام rotary transformer . یک نوع ترانسفورماتور که در ظاهر مثل موتور است، اما در حقیقت با چرخش کار انتقال ولتاژ را انجام میده.

الان در اکثر پخش کاست ها از این نوع ترانس وجود داره، البته مثل انواع ترانس ها، در تاسیسات قدرت هم کاربرد های مختلف خودش را داره مثلا در زیر دریایی ها. بر مبنا همین مسئله بنده عرض کردم، بهتر است گفت راه حل، چون اگر منظور همین ترانس باشد، در حقیقت این طرح یک راه حل و ایده است نه یک اختراغ.
 [External Link Removed for Guests] 
البته در سوئد به عنوان اختراغ به ثبت رسیده است، در ایران خودمان هم بنده شخصا شاهد ثبت اختراع بودم، که تنها تغییر اون دستگاه افزایش 100 متری طول سیمش + یک مدار نویز گیر بوده ! 
من فکر کنم به عنوان اولین قدم، این تیم به این نتیجه برسن که بهتره ترانس را قبل از کوپل مرکزی دو محور کلاچ ها و فقط در مسیر کلاچ احتراقی قرار بدهند مگر این که قانون پایستگی انرژی را زیر سوال ببرن تصویر
Personal Site: [External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “انجمن علم و فناوري”