سلام دوستان
من به اطلاعاتي در مورد انواع بنزين /بنزين هواپيما .تفاوت كيفيت ودر صد اكتال يا ميزان كند سوزي وسرعت وميزان تركيب پذيري با اكسيژن وغيره احتياج دارم
با تشكر پيشاپيش از دوستاني كه اطلاعات علمي در اينمورد دارند در خواست كمك دارم
به طور کلی در ایران , سه نوع سوخت هوایی با عناوین زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
سوخت توربینی (Aviation Turbine Fuels)
بنزین های هوایی (Aviation Gasoline)
سیالهای افزایش دهنده قدرت موتور (Booster Fluids)
مهمترین سوختهای توربینی مورد استفاده در ایران که در موتور هواپیماهای جت توربین دار به کار گرفته میشوند , به سوختهای A.T.K یا JET A.1 و JP4 موسومند .
سوخت A.T.K: از سوخت از برشهای مستقیم نفت خام به دست می آید و در ساخت آن معمولاٌ از نفت سفید تولیدی واحد ایزوماکس پالایشگاه (ISO Kerosine) استفاده میشود. نفت مذکور به دلیل درجه خلوص بالا (نداشتن گوگرد , مركاپتانها) و اسیدیته پائین پس از ترکیب با مواد افزودنی مورد نیاز (Metal Deactivator , ASA3 , Anti Oxidant) مستقیماٌ قابل مصرف است .
سوخت JP4: این سوخت نیز همانند سوخت A.T.K از برشهای مستقیم نفت خام حاصل مي شود و معمولاٌ از مخلوط كردن 30% از نفت آيزوماكس و حدود 70% از نفتهاي مصرف شده در واحد يونيفاير به دست مي آيد (در بعضي مواقع به جاي آن از H.S.R.G استفاده مي شود) به منظور تنظيم فشار بخار اين سوخت , ابتدا حدود 1% گاز C4 و ديگر مواد افزودني مورد نياز به آن اضافه شده و سپس به مصرف مي رسد.
بنزينهاي هواپيمائي (Avaition Gasoline) : بنزين هواپيمائي از جمله سوختهائي است كه در هواپيماهاي مجهز به موتورهاي پيستوني از نوع رفت و برگشتي (Reciprocating) مورد استفاده قرار ميگيرد . در بنزين هاي هواپيمائي كيفيت آرام سوزي . عدد اكتان بالا لزوماً بايد ، درصد بيشتري از تركيبات آن ، از پارافينهاي شاخهاي تشكيل شده باشد ، زيرا وجود مقدار بيشتري از هيدروكربنهاي شاخهاي در بنزين هواپيمائي افزايش عدد اكتان و كاهش ضربه (Knocking) را موجب ميشود.
سيالهاي افزايش دهنده قدرت موتور: يكي از سوختهايي كه در هواپيما به هنگام برخواستن آن و نياز موتور به قدرت بيشتر ، مورد استفاده قرار ميگيرد ، سوختهاي افزايش دهنده قدرت موتور است كه يك نوع از آن به سوخت واترمتانول معروف است . در هواپيماهاي نوع توربيني قدرت موتور مستقيماً به عواملي چون: مقدار وزني سوخت ، هواي ورودي به توربين و محفظه احتراق بستگي دارد . لدا قدرت و توان موتور در هنگام برخاستن از زمين ، به دليل درجه حرارت بالاي محيط رو به كاهش ميگذارد.
كنترلهاي لازم براي سوختهاي هوايي: ف_ * ل*_ ت ر ذرات آب در سوختهاي هوايي به دليل برودت ارتفاعات و پيدايش كريستالهاي يخ منجر به انسداد مجاري عبور سوخت و حذف ذرات ناخواسته در سوخت كه در دراز مدت و حتي در شرايط عادي موجب گرفتگي تدريجي لولههاي حامل سوخت ميشود . علاوه بر آلودگيهاي ناشي از وجود ذرات خارجي و آب ، آلودگيهاي ديگري هم سوختهاي هوايي را تهديد ميكند كه اهم آنها آلودگي سوخت ناشي از سورفاكتانها و ميكروارگانيسمها است. سورفاكتانها بر عملكرد ف_ * ل*_ ت ر جدا كننده آب و ف_ * ل*_ ت ر مسير انقال سوخت اثرات مخرب داشته و در دراز مدت موجب اختلال و بسته شدن زودرس ف_ * ل*_ ت ر مسير انتقال سوخت در سيستم سوخترساني خواهند شد. چنانچه سوخت هوايي براي مدت طولاني با آب و لجن كف مخازن در تماس باشد با در مخازن و تاسيسات غير استاندارد ذخيره سازي و نگهداري شود ، شرايط مطلوب براي فعاليت انواع ميكرو ارگانيسم ا جمله باكتريها و قارچهاي ميباشد و آنها پس از تكثير و رشد كافي ، آلودگي ميكروبي سوختهاي هوايي را موجب خواهند شد .
شهباز جان سلام با تشكر از شما بابت زحمتي كه كشيديد
غرض از مزاحمت اينكه من ايده خامي در ذهن خود دارم واون اينكه اگر ما براي خودروهاي شخصي كه موتور پيستوني دارند موتورهاي تكامل يافته مانند موتورهاي هواپيما هاي پيستوني در نظر بگيريم ميتونيم از بنزين هواپيماهاي فوق در اون استفاده كنيم كه با توجه به روند كند سوزي وهمچنين بازده انرژي بالاتر با عث مصرف كمتر بنزين خواهد شد اين كه اين نوع بنزين بهتر با اكسيژن تركيب شده ودر روندي مناسبتر انرژي بيشتري توليد ميكنه .البته من ميدونم كه اين كار هزينه سوخت رو بالا ميبره اما اين روهم در نظر ميگيريم كه براي توليد يك بشكه بنزين چه از نوع معمولي وچه هر نوع بنزين ديگه اي به يك ميزان نفت خام نياز است وانجام اون باعث كاهش مصرف نفت .كاهش محسوس آلودگي هوا ودر بلند مدت كاهش هزينه سوخت خواهد شد .ميخواستم نظر دوستان روهم در اين رابطه بدونم
باتشكر ازهمگي
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
سلام
ميخوام يك انتقاد كنم
جالبه كه وقتي در باره جنگ خيالي ايران وامريكا صحبت ميشه حتي اون دوستاني كه در عمرشون صداي گلوله نشنيدن ميان وسط نظر كارشناسي ميدن اما وقتي يك تايپيك باز ميشه تا در مورد يك مطلب علمي يا فني صحبت بشه هيچ كس محل نميزاره اميدوار بودم تو اين تايپيك با نظرات بقيه دوستان شايد يك نتيجه اي بدست بياد اما...
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]
ba salam dar morede estefade az motore havapeyma dar khodro bayad begam ke masale ine ke motorhaye khodro dar dore bala be max gashtavar miresan vali bekhatere molahezati mesle safty va malakh motorhaye havapeyma dar dorhaye paien be max gashtavar miresan !albate ideye khoobiye az janbehaye dge hastamage mikhayd roo in mozoo kar konid man