دزدی دریایی در سومالی یک تهدید کشتیرانی بین المللی میباشد که در زمان جنگ داخلی سومالی در دهه ۱۹۹۰ بوجودآمد.[۱]این تهدیدات از سال ۲۰۰۵ افزایش پیداکرد وباعث افزایش هزینه کشتیرانی و ممانعت در رسیدن کمکهای غذایی شدهاست.[۲]برخی مقامات کنیا درآمد دزدان دریایی که حاصل از وجوهات گرفته شده برای آزاد کردن گروگانهای آنها میباشد را تنها در دوازده ماه منتهی به نوامبر ۲۰۰۸، ۱۵۰میلیون دلار تخمین زدهاند.[۳]در آگوست ۲۰۰۸ گروهی از کشورها اقدام به ایجاد منطقه گشت بین المللی امنیتی در خلیج عدن کردند.[۴]دزدان دریایی نگرانی زیادی برای هند به علت آنکه قسمت مهمی از تجارت هند از طریق کشتی از طریق خلیج عدن میباشد بوجود آوردهاند و در نهایت هند مجبور شد که یک ناو دریایی خود را به این منطق بفرستد.[۵]روسیه نیز اعلام کردهاست که به زودی به مبارزه بین المللی با درزدان دریایی خواهد پیوست البته این مبارزه خارج از چهارچوب گشت بین اللمللی و بصورت مستقل خواهد بود.[۶]
در ۷ اکتبر ۲۰۰۸ شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه ۱۸۳۸ کشورهای جهان را به مبارزه بادزدان دریایی سومالی فرا خواند.[۷]بزرگترین سرقت دزدان دریایی در سومالی سرقت یک نفت کش متعلق به عربستان سعودی بود که دومیلیون بشکه نفت به ارزش صدملیون دلار را حمل میکرد.

افزایش ثروت منطقهای
بندر ایل که منطقه اصلی زندگی دزدان دریایی است در طول سال ۲۰۰۸ از روستایی کثیف به یکی از لوکس ترین نقاط سومالی تبدیل شد.قسمتی از درآمد دزدی دریایی صرف ساخت ویلاهای لوکس و خرید خودروهای لند کروز دراین منطقه شدهاست.دزدان دریایی میتوانند با زنان زیبا این منطقه ازدواج کنند.در این منطقه رستورانهای مخصوص گروگانها نیز ساخته شدهاست.
مشکلات مبارزه با دزدان دریایی:
به علت بالابودن تعداد کشتیهایی که در منطقه تردد میکنند امکان ایجاد گارد نظامی برای تک تک آنها وجود ندارد مشکل اصلی در بوجودآمدن مشکل دزدی دریایی،عدم وجود دولت مرکزی قدرتمند درسومالی میباشد.