ساخت زيردريايي بدون سرنشين در كشور

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Captain I
Captain I
پست: 820
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4147 بار
سپاس‌های دریافتی: 2180 بار

ساخت زيردريايي بدون سرنشين در كشور

پست توسط حسن2568 »

  زيردريايي بدون سرنشين در   تصویرتيمي از محققان برق و مكانيك دانشگاه‌هاي صنعتي شريف اميركبير و تهران موفق به ساخت زير دريايي بدون سرنشين هوشمند با قابليت شناور ماندن بر روي آب شدند.

به نوشته «جمهوری اسلامی»، حميدرضا نصيري، دانشجوي برق دانشگاه صنعتي شريف و سرپرست تيم طراحي آرسين دانشگاه صنعتي شريف در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با مشخصات و ويژگي‌هاي اين شناور زير سطحي اظهار كرد: اين زير دريايي به طول يك متر و وزن 12.200 كيلو گرم با سرعت سطحي 11 متر بر ثانيه و سرعت زير سطحي 9 متر بر ثانيه مي‌تواند در مدت 5 دقيقه حداكثر مسافتي به ميزان 3000 متر را طي كند.

وي با اشاره به اينكه شناورهاي زيرسطحي بسيار گونا‌گون و تخصصي شده و هر كدام مخصوص هدفي ويژه طراحي و ساخته مي‌شوند خاطر نشان كرد: امروزه زيرسطحي‌هاي بدون سرنشين به دو بخش ROV و AUV تقسيم شده‌اند. گروه اول آن دسته از شناورهاي زيرسطحي بدون سرنشين هستند که انرژي و سيستم هدايت و ارسال اطلاعات آنها از طريق کابلي که به شناور متصل است تامين مي‌شود و دسته دوم به انواعي از زيرسطحي‌هاي بدون سرنشين اطلاق مي‌شود که سيستم ارتباطي آنها بي سيم يا به طور کامل، خودکار و هوشمند طراحي شده ‌است.

نصيري با بيان اين كه زير دريايي ساخته شده جزو شناور هاي بدون سرنشين هوشمند(AUV) است، تصريح كرد: اين شناور همچنين داراي قابليت شناور ماندن روي آب است.

وي با اشاره به اين كه از ديگر ويژگي‌هاي بارز اين طرح جبرانسازي گشتاور وارده از سيستم پيشرانش به بدنه است خاطرنشان كرد: براي اين جبران سازي معمولا شناور را از يك پهلو كمي سنگين تر جانمايي مي‌كنند تا با چرخش پروانه بدنه شناور دچار دوران نشود كه البته اين امر سبب ناپايداري در حالت استاتيكي خواهد شد؛ اما با طراحي اين سيستم زيردريايي قادر خواهد بود تا در هر دوحالت استاتيكي و ديناميكي پايدار شود.

وي با بيان اينكه از ديگر قابليت‌هاي بارز اين شناور بخش هوشمند سازي الكترونيكي زيردريايي است خاطر نشان كرد: در بخش هوشمندسازي از انواع سنسورها و پردازنده‌ها جهت افزايش قابليت درك محيط توسط زيردريايي و امكان كنترل توامان كاربر و پردازنده هوش مصنوعي جهت بالابردن ضريب اطمينان تصحيح خطا و دريافت اطلاعات از قبيل بخش پردازش تصوير فيلم برداري ذخيره سازي و ارسال تصاوير بازگشت به سطح در صورت بروز حادثه و.... استفاده شده است.

وي اضافه كرد: با توجه به عدم دسترسي به برخي تكنولوژي‌هاي پيشرفته و حسگرها يا رادارهاي خاص در داخل و بحث تحريم تكنولوژيكي كشور اين طرح بايد با لحاظ كردن تمام اين محدوديت‌ها بتواند قابليت‌هاي بالايي از خود نشان داده و از طرفي در زمينه‌هاي تحقيقاتي يا تجاري با توجيه اقتصادي معقول قابليت رسيدن به توليد انبوه را داشته باشد.

نصيري همچنين در پايان در رابطه با ابداعات جديد صورت گرفته در اين پروژه گفت: تمامي بخش‌ها مانند سيستم پيشران طراحي بدنه و تجهيزات مانور بگونه‌اي انتخاب و پيگيري شده كه سواي برآورده كردن هزينه‌هاي سيستم‌هاي جديد قابليت ساخت در كمترين زمان و با كمترين هزينه را داشته باشد.

گفتني است تيم آرسين دانشگاه صنعتي شريف با همكاري حميدرضا نصيري (دانشجوي كارشناسي برق دانشگاه صنعتي شريف به عنوان سرپرست تيم) دكتر آزاده كبريايي (دكتراي مكانيك سيالات از دانشگاه صنعتي شريف به عنوان مدير بخش مكانيك) امير غضنفري (دانشجوي كارشناسي مكانيك از دانشگاه تهران) و محمد اكبري (كارشناس مكانيك دريا از دانشگاه صنعتي امير كبير) به عنوان تيم برتر در مرحله طراحي جزئيات مسابقات زير دريايي‌هاي كنترل از راه دور انتخاب شده است.



 
[External Link Removed for Guests]
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد [External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “انجمن علم و فناوري”