مجيد جان،
به يك هواپيماي در حال حركت 4 نيرو وارد ميشه: كشش يا Thrust كه مخالف اون نيروي پسا يا Drag وجود داره. و نيروي برا يا Lift كه مخالف اون نيروي وزن يا Weight وجود داره.
خدمتت عرض كنم كه تراكم مولكولهاي هوا (چگالي هوا) و فشردگي هوا در ارتفاع هم سطح دريا(سطح آبهاي آزاد اقيانوسها) بيشترين حالت رو داره. و هر چه به ارتفاع صعود كنيم از اين تراكم كاسته ميشه. همين كاهش چگالي باعث راحتتر شدن حركت جسم سيال در هوا ميشه، يعني با كاهش پسا (drag) ميشه باسرعت بيشتري حركت كرد كه همين عامل باعث كاهش در مصرف سوخت هواپيما ميشه.
به خاطر همين هست كه هواپيماهاي مسافربري بلافاصله پس از Takeoff ارتفاع خودشون رو به 30 تا 33 هزار پا ميرسون (حدود 9 تا 10 كيلومتري بسته به نوع هواپيما)، چون هم ميتونن سريعتر حركت كنند و هم ميتونن مصرف سوخت كمتري داشته باشن كه بسيار با اهميت است. جنگنده ها در ارتفاع بيشتر بر اساس صحبتي كه شد به سرعت بيشتري ميتونن
دست پيدا كنن و پر واضحه كه در ارتفاع كمتر سرعت كمتري داشه باشن. به طور مثال F-15 در ارتفاع بالا حداكثر سرعتي بالغ بر Mach 2.5+ يا معادل 3،018 كيلومتر بر ساعت رو داره ، در حاليكه همين جنگنده در ارتفاع پائين ميتونه Mach 1.2 معادل 1،450 كيلومتر بر ساعت سرعت داشته باشه.
جنگنده ها براي بمباران از تاكتيكهاي low-low-low ، high-low-high، low-low-highاستفاده ميكنن. در بمباران در حالت پائين-پائين پائين مصرف سوخت زيادي خواهند داشت، اما در حالتهاي بالا-پائين- بالا و پائين-پائين بالا مصرف سوخت كمتري خواهند داشت.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..