March 16, 2013
لینک مطلب: [External Link Removed for Guests]
چین 16 میلیارد دلار در جهت رفع مشکلاتی که در ساخت موتورهای جت با کارایی بالا (در کلاس جهانی) با آن مواجه است ، سرمایه گذاری می کند .
اگرچه چین بیش از سه دهه است که در این زمینه کار میکند ولی همچنان مشکلاتی نظیر پایداری مواد،بازدهی موتور و کنترل کیفیت در ساخت موتورهای چینی در رقابت با موتورهای غربی، وجود دارد.
یک مثال خوب در این مورد موتور چینی WS10A است که 25 سال پیش ساخته شد و قرار بود جایگزین موتور روسی AL31F در جنگنده های J10-J11-J15-J16 شود . موتور WS10A علی رغم تلاشهایی که برای ساخت آن شده بود عملکرد مناسبی نداشت.
چینی ها طراحی موتور WS10A را نسبت به AL31F برتر می دانند حتی با وجود اینکه در موتور چینی تا حد بسیار زیادی از فناوری روسی کپی برداری شده بود.

موتور AL31 که از روسیه به چین تحویل داده شده بود عملکرد قابل قبول و در حد 900 ساعت پرواز را دارا بود . مهندسان چینی نمی توانستند بفهمند که چطور می توان این موتور روسی را دستکاری کرد که ساعات پروازی آن حداقل به 1500 ساعت برسد و آنها هرگز موفق نشدند مطابق پیش بینی ها تغییرات لازم را در موتور ایجاد کنند زیرا آنها نتوانستند اجزای کلیدی جهت ساخت موتور در سطح کیفی بالا و پایداری زیاد ، را تولید کنند.
در طول بیش از یک دهه چینی ها معتقد بودند که در 5 سال آینده از وابستگی به موتورهای جت نظامی روسی رهایی خواهند یافت اما اینو موضع هنوز محقق نشده و یک دلیل واضح برای آن هم همین 16 میلیارد دلار سرمایه گذاری می تواند باشد.
بیش از بیست سال است که چین دو موتور روسی مشابه WS10A را وارد می کند . یکی از این دو موتور AL31 است که 3.5 میلیون دلار قیمت داشته و برای جنگنده های سوخو 27 و سوخو30 در نظر گرفته شده و موتور دیگر RD93 با قیمت 2.5 میلیون دلار است که برای نصب بر روی جنگنده JF-17 خریداری می شود.در طول همه این سالها مهندسان چینی بر روی تکنولوژی های برتر جهت ساخت یک کپی از موتور AL31F کار می کردند که در واقع بخشی از برنامه ساخت موتور WS-13 جهت جایگزینی با موتور RD93 بود.

چینی ها تکنولوژی های خارجی زیادی را کپی کرده اند که همه آنها موفق نبوده اند اما در دهه اخیر آنها سرمایه گذاری عظیمی را برای ساخت یک موتور جت پیشرفته، را انجام داده اند.
چینی ها در مسیر ساخت موتور جت با همان مشکلاتی رو به رو بودند که روسها در زمان طراحی و ساخت موتور های خود داشتند ، اما چین در این مورد چند برتری نسبت به آنها دارد؛ اول آنکه چینی ها می دانستند که روسها چه اشتباهاتی را مرتکب شده بودند بنابر این از انجام انها اجتناب کردند ، سپس آنکه این حقیقت وجو داشت که چینی ها دستیابی بهتری به تکنولوژی های ساخته شده غربی داشتند(هم به صورت قانونی و هم غیر قانونی) و در نهایت چین شبیه به شوروی نبود و می توانست موتورهای خود را در یک اقتصاد رقابتی بسازد که بازدهی بیشتری نسبت به اقتصاد دستوری که برای هفت دهه در شوروی حاکم بود ، داشت.
علی رغم همه اینها چین همچنان با مشکلاتی نظیر کیفیت نامتقارن در اجزا کلیدی ساخت موتور دست و پنجه نرم می کند. چین تصمیم دارد که ابتدا به تکنولوژی موتورهای روسی کاملاً مسلط شود ، سپس به سمت رقابت با شرکتهای غربی که مدت طولانی است ای تکنولوژی هار ا دراختیار دارند حرکت کند.