تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها
در اوایل دسامبر سال 2011 واحد تحقیقات و تکنیک شرکت هواپیمایی لوفتهانزا (LHT) با همکاری شرکت L-3 که در زمینه ارتباطات فعالیت دارد، اقدام به اولین عملیات آزمایشی خزش هواپیما بدون استفاده از نیروی موتورهای اصلی هواپیما نمودند که این عملیات با موفقیت انجام شد. [External Link Removed for Guests]
تکنولوژی ساخت
در این عملیات آزمایشی، گروه تحقیقاتی از دو دستگاه موتور الکتریکی بهره جستند که در محل نصب سیستم ترمز چرخهای اصلی هواپیما (Landing Gear) و بهجای اجزای سیستم ترمز در داخل چرخها تعبیه شده اند. این موتورها که از انرژی الکتریکی تولید شده توسط موتور کمکی هواپیما (APU) تغذیه میشوند از نوع الکترومغناطیسی با مگنتهای ثابت میباشند.
کل سیستم دارای اجزای مختلفی از قبیل کابلهای انتقال انرژی، سیستم خنککننده، اجزای ثابت و متحرک مکانیکی و دارای کنترل فرامین میباشد.
در نمونه آزمایشی پروژه، یک فروند هواپیمای مسافری از نوع A۳۲۰ به این موتورها مجهز شده و طی ۵ روز توانست چهل مورد آزمایشات و مانورهای زمینی را بهطور موفقیتآمیزی انجام دهد. [External Link Removed for Guests]
قابلیتهای سیستم
از قابلیتهای سیستم فوق میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱) قابلیت جابجایی هواپیما با سرعتی معادل ۱۵ نات (۲۵ کیلومتر برثانیه)
۲) جابجایی هواپیما در جهت جلو و عقب
۳) انجام عمل گردش ۱۸۰ درجه در دو جهت جلو و عقب
۴) خزش بر روی سطوح شیبدار
۵) فایق آمدن به عمل شروع خزش از حالت توقف (The Brake – Away Momentum)
۶) افزایش و کاهش سرعت در حال حرکت
۷) تست موتورهای از نظر حرارت تولید شده در آن (داغ کردن موتورها) در اثنای خزش
۸) تست میزان مصرف انرژی
اجزای کمکی این موتورها در نمونه آزمایشی در محفظه عقبی بار هواپیما تعبیه شده و فرامین کنترل نصب شده در کابین، خلبان را قادر مینماید به راحتی به کنترل هواپیما بر روی سطح زمین بپردازد. لولههای حاوی سیالات خنک کننده و همچنین کابلهای انتقال انرژی به بخش اصلی موتورها که بهطور موقت از داخل یکی از پنجرههای کابین مسافران به چرخها متصل شدهاند هواپیمای تحت آزمایش را به خوبی نمایان میکند.
به گفته یکی از مسوولان پروژه، هواپیما توانسته است تمامی انتظارات پدیدآورندگان سیستم را بهخوبی برآورده نموده و حیرت و تعجب ایشان را با سرعت و چابکی خود برانگیزند.
این هواپیما در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۱ با موفقیت به انجام مانورهای زمینی و تردد در بین ترافیک روزمره فرودگاه فرانکفورت پرداخته و قابلیتهای خود را به اثبات بِرِساند. گردش حول یک چرخ در دو جهت جلو و عقب، خزش با بهرهگیری از انرژی یکی از موتورها و انجام گردش ۱۸۰ درجه بر روی تاکسیویِ به عرض ۴۰ متر که اندکی از فاصله دو نوک بال هواپیما (Wing Span) عریضتر است٬ از دیگر قابلیتهای این هواپیماست. [External Link Removed for Guests]
دیگر قابلیتها
بر طبق مطالعات بهعمل آمده، هواپیماهایی در رده متوسط مانند A۳۲۰ که دارای یک ردیف تردد در داخل کابین مسافران میباشند (Single – Aisle Aircraft) در اثنای حرکات زمینی خود بیش از ۳ درصد از کل سوخت خود را مصرف میکنند لذا به اعتقاد دستاندرکاران پروژه، سیستم یاد شده با بهرهگیری از تکنولوژی سبز و دوستدار محیط زیست بهکار رفته درآن، قادر خواهد بود فواید چشمگیری را از لحاظ اقتصادی و محیطی عاید شرکتهای هوایی و خدمات فرودگاهی نماید.
مسوولین پروژه سیستم آزمایشی فوق را از لحاظ امکانسنجی کاملاً موفق و کارآمد قلمداد نموده و اصلیترین عامل پیشرو را توجیه اقتصادی آن میدانند.
صرفهجوییها
از نظر پدیدآورندگان پروژه، اگر چه مسایلی نظیر جبران قدرت ترمزگیری هواپیما٬ که موتورهای الکتریکی جایگزین آن شدهاند، مدنظر میباشد اما در کنار آن موتورهای الکتریکی بهکار رفته در سیستم حتی در وضعیت فعلی آن از تکنولوژی کاملاً مدرن و مطمئن برخوردارند و تنها دلیل آزمایش و ارزیابی، اثبات قابلیّت و کارآیی آن بیان شده است ویافتههای بهدستآمده از آزمایشات در روند تکمیل سیستم بهکار گرفته خواهند شد.
بکارگیری این سیستم در هواپیماها صرفهجویی قابل ملاحظهای را در مصرف سوخت، کاهش زمان عملیات زمینی و کاهش هزینه را در نگهداری موتورهای هواپیما بهدنبال خواهد داشت همچنین در نظر سازندگان، این سیستم با هواپیماهایی که در مسیرهای کوتاه در تردد بوده و نشست و برخاست بیشتری دارند همخوانی بهتری خواهد داشت.
LHT: Lufthansa Technik
برگرفته از نشریه Airport ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۲
ترجمه: محمدرضا فیضی منبع : [External Link Removed for Guests]
تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها
جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 196
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶, ۱:۱۳ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1110 بار
- سپاسهای دریافتی: 360 بار
تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها
پست توسط mogtaba-pilot »

!!!A good controller is a PROCEDURAL controller

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها