تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major
Major
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶, ۱:۱۳ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1110 بار
سپاس‌های دریافتی: 360 بار

تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها

پست توسط mogtaba-pilot »

  تکنولوژی سبز در خدمت خزش هواپیماها

در اوایل دسامبر سال 2011 واحد تحقیقات و تکنیک شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا (LHT) با همکاری شرکت L-3 که در زمینه ارتباطات فعالیت دارد، اقدام به اولین عملیات آزمایشی خزش هواپیما بدون استفاده از نیروی موتورهای اصلی هواپیما نمودند که این عملیات با موفقیت انجام شد.  [External Link Removed for Guests]

تکنولوژی ساخت

در این عملیات آزمایشی، گروه تحقیقاتی از دو دستگاه موتور الکتریکی بهره جستند که در محل نصب سیستم ترمز چرخ‌های اصلی هواپیما (Landing Gear) و به‌جای اجزای سیستم ترمز در داخل چرخ‌ها تعبیه شده اند. این موتورها که از انرژی الکتریکی تولید شده توسط موتور کمکی هواپیما (APU) تغذیه می‌شوند از نوع الکترومغناطیسی با مگنت‌های ثابت می‌باشند.

کل سیستم دارای اجزای مختلفی از قبیل کابل‌های انتقال انرژی، سیستم خنک‌کننده، اجزای ثابت و متحرک مکانیکی و دارای کنترل فرامین می‌باشد.

در نمونه آزمایشی پروژه، یک فروند هواپیمای مسافری از نوع A۳۲۰ به این موتورها مجهز شده و طی ۵ روز توانست چهل مورد آزمایشات و مانورهای زمینی را به‌طور موفقیت‌آمیزی انجام دهد.  [External Link Removed for Guests]  
قابلیت‌های سیستم

از قابلیت‌های سیستم فوق می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) قابلیت جابجایی هواپیما با سرعتی معادل ۱۵ نات (۲۵ کیلومتر برثانیه)

۲) جابجایی هواپیما در جهت جلو و عقب

۳) انجام عمل گردش ۱۸۰ درجه در دو جهت جلو و عقب

۴) خزش بر روی سطوح شیب‌دار

۵) فایق آمدن به عمل شروع خزش از حالت توقف (The Brake – Away Momentum)

۶) افزایش و کاهش سرعت در حال حرکت

۷) تست موتورهای از نظر حرارت تولید شده در آن (داغ کردن موتورها) در اثنای خزش

۸) تست میزان مصرف انرژی

اجزای کمکی این موتورها در نمونه آزمایشی در محفظه عقبی بار هواپیما تعبیه شده و فرامین کنترل نصب شده در کابین، خلبان را قادر می‌نماید به راحتی به کنترل هواپیما بر روی سطح زمین بپردازد. لوله‌های حاوی سیالات خنک کننده و همچنین کابل‌های انتقال انرژی به بخش اصلی موتورها که به‌طور موقت از داخل یکی از پنجره‌های کابین مسافران به چرخ‌ها متصل شده‌اند هواپیمای تحت آزمایش را به خوبی نمایان می‌کند.

به گفته یکی از مسوولان پروژه، هواپیما توانسته است تمامی انتظارات پدیدآورندگان سیستم را به‌خوبی برآورده نموده و حیرت و تعجب ایشان را با سرعت و چابکی خود برانگیزند.

این هواپیما در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۱ با موفقیت به انجام مانورهای زمینی و تردد در بین ترافیک روزمره فرودگاه فرانکفورت پرداخته و قابلیت‌های خود را به اثبات بِرِساند. گردش حول یک چرخ در دو جهت جلو و عقب، خزش با بهره‌گیری از انرژی یکی از موتورها و انجام گردش ۱۸۰ درجه بر روی تاکسی‌ویِ به عرض ۴۰ متر که اندکی از فاصله دو نوک بال هواپیما (Wing Span) عریض‌تر است٬ از دیگر قابلیت‌های این هواپیماست.  [External Link Removed for Guests]
دیگر قابلیت‌ها

بر طبق مطالعات به‌عمل آمده، هواپیماهایی در رده متوسط مانند A۳۲۰ که دارای یک ردیف تردد در داخل کابین مسافران می‌باشند (Single – Aisle Aircraft) در اثنای حرکات زمینی خود بیش از ۳ درصد از کل سوخت خود را مصرف می‌کنند لذا به اعتقاد دست‌اندرکاران پروژه، سیستم یاد شده با بهره‌گیری از تکنولوژی سبز و دوست‌دار محیط زیست به‌کار رفته درآن، قادر خواهد بود فواید چشم‌گیری را از لحاظ اقتصادی و محیطی عاید شرکت‌های هوایی و خدمات فرودگاهی نماید.

مسوولین پروژه سیستم آزمایشی فوق را از لحاظ امکان‌سنجی کاملاً موفق و کارآمد قلمداد نموده و اصلی‌ترین عامل پیش‌رو را توجیه اقتصادی آن می‌دانند.

صرفه‌جویی‌ها

از نظر پدیدآورندگان پروژه، اگر چه مسایلی نظیر جبران قدرت ترمزگیری هواپیما٬ که موتورهای الکتریکی جای‌گزین آن شده‌اند، مدنظر می‌باشد اما در کنار آن موتورهای الکتریکی به‌کار رفته در سیستم حتی در وضعیت فعلی آن از تکنولوژی کاملاً مدرن و مطمئن برخوردارند و تنها دلیل آزمایش و ارزیابی، اثبات قابلیّت و کارآیی آن بیان شده است ویافته‌های به‌دست‌آمده از آزمایشات در روند تکمیل سیستم به‌کار گرفته خواهند شد.

بکارگیری این سیستم در هواپیماها صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را در مصرف سوخت، کاهش زمان عملیات زمینی و کاهش هزینه را در نگهداری موتورهای هواپیما به‌دنبال خواهد داشت همچنین در نظر سازندگان، این سیستم با هواپیماهایی که در مسیرهای کوتاه در تردد بوده و نشست و برخاست بیش‌تری دارند هم‌خوانی بهتری خواهد داشت.

LHT: Lufthansa Technik

برگرفته از نشریه Airport ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۲
ترجمه: محمدرضا فیضی  منبع : [External Link Removed for Guests] 
تصویر

!!!A good controller is a  PROCEDURAL  controller
تصویر ... sincerely yours
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”