تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام خدمت تمامی دوستان، همانگونه که مستحضرید در ماههای اخیر خبرهایی مبنی بر برنامه ریزی صنعت هوایی کشورمان برای تولید هواپیمای مسافربری بومی منتشر شده است.
البته تاکنون اطلاعات بسیار کم و مبهمی از این پروژه منتشر شده است که با گذشت زمان بر دامنه این اطلاعات افزوده خواهد شد. به همین دلیل برآن شدم تا با ایجاد تایپکی جامع و با همکاری دوستان از این پس تمامی اطلاعات و اخباری که از این پروژه منتشر میشود را در این تایپک قرار دهیم تا از پراکندگی مطالب جلوگیری شود و اطلاعات خوب و جامعی حاصل شود. تجربه چنین تایپکهایی در مواردی مثل اخبار مربوط به ناوشکنهای کلاس موج قبلا با موفقیتهای قابل توجهی همراه بوده است، باشد که با همکاری دوستان اطلاعات و بحثهای مفیدی درباره این پروژه کلان ملی در این تایپک حاصل شود.
با تشکر
با سلام خدمت تمامی دوستان، همانگونه که مستحضرید در ماههای اخیر خبرهایی مبنی بر برنامه ریزی صنعت هوایی کشورمان برای تولید هواپیمای مسافربری بومی منتشر شده است.
البته تاکنون اطلاعات بسیار کم و مبهمی از این پروژه منتشر شده است که با گذشت زمان بر دامنه این اطلاعات افزوده خواهد شد. به همین دلیل برآن شدم تا با ایجاد تایپکی جامع و با همکاری دوستان از این پس تمامی اطلاعات و اخباری که از این پروژه منتشر میشود را در این تایپک قرار دهیم تا از پراکندگی مطالب جلوگیری شود و اطلاعات خوب و جامعی حاصل شود. تجربه چنین تایپکهایی در مواردی مثل اخبار مربوط به ناوشکنهای کلاس موج قبلا با موفقیتهای قابل توجهی همراه بوده است، باشد که با همکاری دوستان اطلاعات و بحثهای مفیدی درباره این پروژه کلان ملی در این تایپک حاصل شود.
با تشکر
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
ابتدا مرور مختصری درباره اطلاعات ئ اخباری که تاکنون منتشر شده است انجام میدهم:
تارخ انتشار: 13 خرداد 1392
آغاز طراحی مقدماتی موتور هواپیمای مسافربری ملی
به گزارش مشرق، توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره از جمله پروژههای کلانی است که از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تعریف شده است. در این پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری تعیین شده است و دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس به عنوان دانشگاههای محوری انتخاب شدند.
این پروژه از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بخشهای مختلف تقسیم و بخش موتور آن به دانشگاه علم و صنعت وگذار شد.
دکتر رضا تقوی- رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مهر، با اشاره به جزئیات طرح کلان توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره گفت: بخش موتور این هواپیما به دانشگاه علم و صنعت واگذار شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه فازهای مختلفی تعریف شده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان بندی شده تا یک سال آینده فاز طراحیهای مفهومی و مقدماتی موتور در دستور کار قرار دارد.
تقوی از آغاز طراحیهای مقدماتی موتور هواپیمای 100 تا 150 نفره خبر داد و یادآور شد: تاکنون پیشرفتهای خوبی در این زمینه کسب شده ضمن آنکه فاز اولیه توربوفن سبک نیز به اتمام رسیده و تحلیل عملکرد و بهینهسازیهای مربوط به آن نیز انجام شده است.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ابزار امیدواری کرد که با ایجاد زیرساختهای لازم و سرمایه گذاری مناسب ظرف چند سال آینده به نتایج خوبی نائل شوند.
تقوی با بیان اینکه در این پروژه با سایر دانشگاهها همکاری خواهد شد، خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت موتور این هواپیما دانشگاه علم و صنعت به عنوان دانشگاه محوری انتخاب شده است و برای انجام آن برخی از دانشگاه ها نیز همکاری خواهند داشت.
تاریخ انتشار: 12 تیر 1392
طراحی مهندسی بالهای هواپیمای مسافربری ایران
رییس پارک علم و فناوری فارس از پایان یافتن مرحله طراحی مهندسی بال های پروژه ملی هواپیمای 150 نفره تا پایان امسال خبر داد.
دکتر سیداحمد فاضلزاده در گفتوگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پروژهی هواپیمای مسافربری 150 نفره، یکی از طرحهای کلان ملی است. این طرح با همکاری دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس در حال انجام است. وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه دستیابی به دانش طراحی، ساخت، تعمیرات و در مجموع بومیسازی صنعت این نوع هواپیما در کشور است.
به گفته فاضلزاده، به دلیل تخصص متخصصان در شیراز در زمینه بال هواپیما، طراحی و ساخت بالهای این هواپیما به پارک علم و فناوری فارس محول شده است. تیم طراحی بال متشکل از 30 نفر از متخصصان زبده پارک علم و فناوری فارس است.
رییس پارک علم و فناوری فارس خاطرنشان کرد: این طرح از سال گذشته آغاز و مرحله طراحی مفهومی بالها تا پایان امسال تکمیل میشود.
فاضل زاده در بخش دیگری از گفتوگو در خصوص پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: در حال حاضر 210 شرکت در حوزههای نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پتروشیمی، کشاورزی، منابع طبیعی و فناوری در این پارک فعالیت دارند. وی افزود: پارک علم و فناوری فارس در مهر ماه سال 93 میزبان کنفرانس سه روزه پارکهای علم و فناوری آسیا است. این کنفرانس هر سال به همت انجمن پارکهای آسیا برگزار میشود. به گفته وی، هدف از برگزاری این کنفرانس، برگزاری کارگاههای آموزشی، ارائه سخنرانیهای تخصصی و تبادل اطلاعات، فناوریهای جدید و دستاوردها بین پارکهای علم و فناوری آسیا است. فاضلزاده در پایان در خصوص حمایت از پارکهای علم و فناوری تصریح کرد: پارکهای علم و فناوری باید تحت حمایتی ملی از لحاظ بودجه قرار گیرند. بودجهای که در حال حاضر به پارکها داده میشود، دو تا سه درصد بودجه کل وزارت علوم است که پاسخگوی ظرفیت فناوری کشور نیست.
تصاویر گرافیکی منتشر شده از این پروژه :






تاریخ انتشار: 8 آبان 1392
ایران و روسیه برای تولید هواپیمای
به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی هادوی در همایش هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره با اشاره به انجام مطالعات امکان سنجی اجرای این طرح کلان افزود: بر اساس این مطالعات نیازهای آینده بر روی هواپیماهای پرسرعت 100 تا 150 نفره مسافربری متمرکز خواهد شد و از این رو اجرای این طرح را در دستور کار قرار دادیم.
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی، با اشاره به سرانه هواپیماهای کشورهای مختلف اظهار داشت: سرانه هواپیما در کشور ما یک ششم به ازای هر یک میلیون نفر است که برای رسیدن به کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیاز به اجرای طرحهایی در این زمینه داریم.وی با اشاره به تصویب طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره از سوی معاون اول رئیس جمهوری در سال 90، ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ورودبه بازار پر رونق قطعات و اقلام در سطح جهانی و استفاده از فناوریهای مشترک در بخش نظامی و ارتقای اقتدار کشور است .هادوی، اجرای این پروژه را 5 ساله دانست و یادآور شد: این پروژه از سال 90 با بودجهای بالغ بر 100 میلیارد تومان آغاز شد و پایان این طرح سال 96 تعیین شده است.
ایجاد پارک فناوری هوایی
وی با ابراز امیدواری از اینکه این هواپیماها در سال 96 اولین تست پروازی را داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این پروژه سعی بر است تا شرکتهای دانش بنیان مشارکت داشته باشند از این رو اقدام به ایجاد پارک فناوری هوایی کردیم.هادوی یادآور شد: به منظور ساماندهی شبکه همکار این طرح با حضور بخشهای دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان در روز 22 آبان ماه جاری همایشی برگزار خواهد شد.
ایجاد کنسرسیومی با حضور کشورهای خارجی
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی ایجاد کنسرسیومی با کشورهای خارجی را از دیگر اقدامات اجرای این پروژه نام برد و در این باره توضیح داد: دراین راستا تفاهم نامههایی با کشورهای روسیه و چین برای اجرای این طرح به امضا رسیده است.

وی با اشاره به جزئیات این تعاملات یادآور شد: توافق اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS21 صورت گرفته ضمن آنکه با شرکت مسافربری ساترن سازنده موتور هواپیما نیز مذاکراتی انجام شده است.به گفته هادوی، مداکرات اولیه نیز با شرکتهای سازنده بال و بدنه اندونزی و مالزی انجام شده است.
کشورهای درگیر در طرح ملی هواپیمای مسافربری
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به همکاری خوب دانشگاههای کشور در این طرح ملی گفت: در این پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری معرفی شده که بر روی بخش سازه هواپیما مشغول به فعالیت است و در کنار آن دانشگاه صنعتی شریف در بخس آیرودینامیک، دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش اویونیک، پارک علم و فناوری فارس در بخش طراحی بال و دانشگاه علم و صنعت در بخش موتور فعال هستند.
منبع: [External Link Removed for Guests]
تاریخ انتشار: 8 آبان 1392
ترین طرح فناوری ایران: ساخت 4 هواپیمای مسافربری 150 نفره با هزینه 2,000,000,000
طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، پیچیدهترین طرح فناوری کشور است. ساخت این هواپیما شامل شش میلیون قطعه، 220 کیلومتر کابل و بیش از 75 هزار نقشه است.
به گزارش خبرگزاریهای ایسنا و مهر، پروژه ساخت هواپیمای مسافربری از مصوبات هیات وزیران است که مدیریت کلان طرح در سطح ملی بر عهده مهندس منطقی (مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع) است و مسوولیت دستیابی به فناوریهای کلیدی مورد نیاز پروژه از سوی شورای عالی عتف در قالب طرح کلان ملی به دانشگاه ها محول شده است.
این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است، به طوریکه طراحی بدنه و بالهای هواپیما با همکاری پارک علم و فناوری فارس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت و مطالعات اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال پیگیری است.
این هواپیما که مشابه هواپیماهای ایرباس خواهد بود، برای ظرفیت 168 مسافر و با ابعاد 38.5 متر طول، 12.28 متر ارتفاع، 37.5 متر عرض و مساحت بال 126 متر مربع طراحی شده است. وزن برخاستن این هواپیما 76.7 تن، وزن عملیاتی آن 42.3 تن، وزن بار آن 17.6 تن و بیشینه وزن بار هواپیما 20.5 تن است و برد آن 3850 کیلومتر خواهد بود.
این پروژه کلان از 14 ماه پیش آغاز شده و طبق برنامهریزی قرار است طراحی مفهومی آن تا پایان امسال به پایان برسد. پیشبینی میشود با اتمام این طرح تا سال 94 فناوریهای کلیدی ساخت هواپیماهای مسافربری 100 تا 150 نفره فراهم آید و نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 96 انجام شود.
ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود 90 میلیون دلار خواهد بود.
دکتر جهانگیریان که اجرای پروژه طراحی هواپیمای مسافربری را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برعهده دارد، در گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح امروز در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد، گفت: «با توجه به ابعاد پیچیدگیها و تنوع فناوریهای مورد استفاده در این طرح و استانداردهای بینالمللی مورد نیاز، به جرات میتوان گفت تنها پروژهای که شاید از لحاظ پیچیدگیها فناوری، سطح استانداردها با این طرح قابل مقایسه باشد، پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است. تا کنون هفت رساله دکتری، 24 پایاننامه کارشناسی ارشد و سه پروژه کارشناسی در راستای این طرح در دانشگاه امیرکبیر تعریف شده و 39 نرمافزار استفاده و 9 نرمافزار در پروژه توسعه داده شده است.
منبع: [External Link Removed for Guests]
تارخ انتشار: 8 آبان 1392
نخستین هواپیمای 150 نفره ایرانی در سال
معاون پژوهشی و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به مذاکرات و توافقات اولیه با روسیه و چین به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ابراز امیدواری کرد تا سال 96 شاهد تستهای پروازی اولیه هواپیما باشیم.
دکتر هادوی در حاشیه گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح چهارشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان کرد: سرانه هواپیما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه حدود 8.4 فروند به ازای هر یک میلیون نفر است که این سرانه در ایران بر اساس آمار سال 1389 تنها 1.6 فروند است که با توجه به این فاصله چشمگیر و افزایش سالانه ترافیک هوایی منطقه افزایش ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد.
وی با بیان این که با اتمام طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمایی مسافری 100 تا 150 نفره که طی چهار سال با همکاری دانشگاههای مختلف و صنعت هوایی کشور در حال اجراست، زمینه طراحی و ساخت این نوع هواپیماها در کشور فراهم میشود، اظهار داشت: مرحله بعد از کسب فناوری، تشکیل کنسرسیوم یا همکاری مشترک با طرفهای خارجی برای تولید و تجاری سازی هواپیمای مسافربری است.
هادوی طی سخنانی در این گردهمایی تصریح کرد: توافقات اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS-21 و مذاکراتی با سازنده چینی هواپیمای C919 صورت گرفته همچنین مذاکراتی با برخی شرکتهای خارجی فعال در زمینه ساخت موتور و دیگر اجزای هواپیما صورت گرفته است.
وی با تاکید بر بهرهگیری از حداکثر توان شرکتهای دانش بنیان ایرانی در طرح ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری اظهار داشت: در این راستا پارک فناوری پارس تشکیل شده و قرار است طی نشستی در 22 آبان ماه با حضور مسوولان پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، زمینههای همکاری در بخشهای مختلف طراحی سازه، موتور، اویونیک، بال و ... به این شرکتها معرفی و از توان آنها در پیشبرد پروژه استفاده شود.
هادوی در پایان از راهاندازی پژوهشکدههای مشترک دانشگاهی از جمله پژوهشکده هوایی در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده توربینهای گازی در دانشگاه علم و صنعت، پژوهشکده فناوریهای نوین هوایی دردانشگاه تهران و پژوهشکده طراحی هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اجرای این طرح کلان ملی خبر داد.
منبع: [External Link Removed for Guests]
تارخ انتشار: 13 خرداد 1392
آغاز طراحی مقدماتی موتور هواپیمای مسافربری ملی
به گزارش مشرق، توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره از جمله پروژههای کلانی است که از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تعریف شده است. در این پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری تعیین شده است و دانشگاههای علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس به عنوان دانشگاههای محوری انتخاب شدند.
این پروژه از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بخشهای مختلف تقسیم و بخش موتور آن به دانشگاه علم و صنعت وگذار شد.
دکتر رضا تقوی- رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با مهر، با اشاره به جزئیات طرح کلان توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره گفت: بخش موتور این هواپیما به دانشگاه علم و صنعت واگذار شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه فازهای مختلفی تعریف شده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه زمان بندی شده تا یک سال آینده فاز طراحیهای مفهومی و مقدماتی موتور در دستور کار قرار دارد.
تقوی از آغاز طراحیهای مقدماتی موتور هواپیمای 100 تا 150 نفره خبر داد و یادآور شد: تاکنون پیشرفتهای خوبی در این زمینه کسب شده ضمن آنکه فاز اولیه توربوفن سبک نیز به اتمام رسیده و تحلیل عملکرد و بهینهسازیهای مربوط به آن نیز انجام شده است.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ابزار امیدواری کرد که با ایجاد زیرساختهای لازم و سرمایه گذاری مناسب ظرف چند سال آینده به نتایج خوبی نائل شوند.
تقوی با بیان اینکه در این پروژه با سایر دانشگاهها همکاری خواهد شد، خاطرنشان کرد: در طراحی و ساخت موتور این هواپیما دانشگاه علم و صنعت به عنوان دانشگاه محوری انتخاب شده است و برای انجام آن برخی از دانشگاه ها نیز همکاری خواهند داشت.
تاریخ انتشار: 12 تیر 1392
طراحی مهندسی بالهای هواپیمای مسافربری ایران
رییس پارک علم و فناوری فارس از پایان یافتن مرحله طراحی مهندسی بال های پروژه ملی هواپیمای 150 نفره تا پایان امسال خبر داد.
دکتر سیداحمد فاضلزاده در گفتوگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پروژهی هواپیمای مسافربری 150 نفره، یکی از طرحهای کلان ملی است. این طرح با همکاری دانشگاههای صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان و پارک علم و فناوری فارس در حال انجام است. وی ادامه داد: هدف از اجرای این پروژه دستیابی به دانش طراحی، ساخت، تعمیرات و در مجموع بومیسازی صنعت این نوع هواپیما در کشور است.
به گفته فاضلزاده، به دلیل تخصص متخصصان در شیراز در زمینه بال هواپیما، طراحی و ساخت بالهای این هواپیما به پارک علم و فناوری فارس محول شده است. تیم طراحی بال متشکل از 30 نفر از متخصصان زبده پارک علم و فناوری فارس است.
رییس پارک علم و فناوری فارس خاطرنشان کرد: این طرح از سال گذشته آغاز و مرحله طراحی مفهومی بالها تا پایان امسال تکمیل میشود.
فاضل زاده در بخش دیگری از گفتوگو در خصوص پارک علم و فناوری فارس اظهار کرد: در حال حاضر 210 شرکت در حوزههای نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع پتروشیمی، کشاورزی، منابع طبیعی و فناوری در این پارک فعالیت دارند. وی افزود: پارک علم و فناوری فارس در مهر ماه سال 93 میزبان کنفرانس سه روزه پارکهای علم و فناوری آسیا است. این کنفرانس هر سال به همت انجمن پارکهای آسیا برگزار میشود. به گفته وی، هدف از برگزاری این کنفرانس، برگزاری کارگاههای آموزشی، ارائه سخنرانیهای تخصصی و تبادل اطلاعات، فناوریهای جدید و دستاوردها بین پارکهای علم و فناوری آسیا است. فاضلزاده در پایان در خصوص حمایت از پارکهای علم و فناوری تصریح کرد: پارکهای علم و فناوری باید تحت حمایتی ملی از لحاظ بودجه قرار گیرند. بودجهای که در حال حاضر به پارکها داده میشود، دو تا سه درصد بودجه کل وزارت علوم است که پاسخگوی ظرفیت فناوری کشور نیست.
تصاویر گرافیکی منتشر شده از این پروژه :
تاریخ انتشار: 8 آبان 1392
ایران و روسیه برای تولید هواپیمای
به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی هادوی در همایش هم اندیشی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای 100 تا 150 نفره با اشاره به انجام مطالعات امکان سنجی اجرای این طرح کلان افزود: بر اساس این مطالعات نیازهای آینده بر روی هواپیماهای پرسرعت 100 تا 150 نفره مسافربری متمرکز خواهد شد و از این رو اجرای این طرح را در دستور کار قرار دادیم.
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی، با اشاره به سرانه هواپیماهای کشورهای مختلف اظهار داشت: سرانه هواپیما در کشور ما یک ششم به ازای هر یک میلیون نفر است که برای رسیدن به کشورهایی چون آلمان و فرانسه نیاز به اجرای طرحهایی در این زمینه داریم.وی با اشاره به تصویب طرح کلان ملی طراحی و ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره از سوی معاون اول رئیس جمهوری در سال 90، ادامه داد: هدف از اجرای این طرح ورودبه بازار پر رونق قطعات و اقلام در سطح جهانی و استفاده از فناوریهای مشترک در بخش نظامی و ارتقای اقتدار کشور است .هادوی، اجرای این پروژه را 5 ساله دانست و یادآور شد: این پروژه از سال 90 با بودجهای بالغ بر 100 میلیارد تومان آغاز شد و پایان این طرح سال 96 تعیین شده است.
ایجاد پارک فناوری هوایی
وی با ابراز امیدواری از اینکه این هواپیماها در سال 96 اولین تست پروازی را داشته باشند، خاطر نشان کرد: در این پروژه سعی بر است تا شرکتهای دانش بنیان مشارکت داشته باشند از این رو اقدام به ایجاد پارک فناوری هوایی کردیم.هادوی یادآور شد: به منظور ساماندهی شبکه همکار این طرح با حضور بخشهای دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان در روز 22 آبان ماه جاری همایشی برگزار خواهد شد.
ایجاد کنسرسیومی با حضور کشورهای خارجی
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی ایجاد کنسرسیومی با کشورهای خارجی را از دیگر اقدامات اجرای این پروژه نام برد و در این باره توضیح داد: دراین راستا تفاهم نامههایی با کشورهای روسیه و چین برای اجرای این طرح به امضا رسیده است.

وی با اشاره به جزئیات این تعاملات یادآور شد: توافق اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS21 صورت گرفته ضمن آنکه با شرکت مسافربری ساترن سازنده موتور هواپیما نیز مذاکراتی انجام شده است.به گفته هادوی، مداکرات اولیه نیز با شرکتهای سازنده بال و بدنه اندونزی و مالزی انجام شده است.
کشورهای درگیر در طرح ملی هواپیمای مسافربری
معاون پژوهش و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به همکاری خوب دانشگاههای کشور در این طرح ملی گفت: در این پروژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه محوری معرفی شده که بر روی بخش سازه هواپیما مشغول به فعالیت است و در کنار آن دانشگاه صنعتی شریف در بخس آیرودینامیک، دانشگاه صنعتی اصفهان در بخش اویونیک، پارک علم و فناوری فارس در بخش طراحی بال و دانشگاه علم و صنعت در بخش موتور فعال هستند.
منبع: [External Link Removed for Guests]
تاریخ انتشار: 8 آبان 1392
ترین طرح فناوری ایران: ساخت 4 هواپیمای مسافربری 150 نفره با هزینه 2,000,000,000
طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، پیچیدهترین طرح فناوری کشور است. ساخت این هواپیما شامل شش میلیون قطعه، 220 کیلومتر کابل و بیش از 75 هزار نقشه است.
به گزارش خبرگزاریهای ایسنا و مهر، پروژه ساخت هواپیمای مسافربری از مصوبات هیات وزیران است که مدیریت کلان طرح در سطح ملی بر عهده مهندس منطقی (مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع) است و مسوولیت دستیابی به فناوریهای کلیدی مورد نیاز پروژه از سوی شورای عالی عتف در قالب طرح کلان ملی به دانشگاه ها محول شده است.
این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است، به طوریکه طراحی بدنه و بالهای هواپیما با همکاری پارک علم و فناوری فارس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت و مطالعات اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال پیگیری است.
این هواپیما که مشابه هواپیماهای ایرباس خواهد بود، برای ظرفیت 168 مسافر و با ابعاد 38.5 متر طول، 12.28 متر ارتفاع، 37.5 متر عرض و مساحت بال 126 متر مربع طراحی شده است. وزن برخاستن این هواپیما 76.7 تن، وزن عملیاتی آن 42.3 تن، وزن بار آن 17.6 تن و بیشینه وزن بار هواپیما 20.5 تن است و برد آن 3850 کیلومتر خواهد بود.
این پروژه کلان از 14 ماه پیش آغاز شده و طبق برنامهریزی قرار است طراحی مفهومی آن تا پایان امسال به پایان برسد. پیشبینی میشود با اتمام این طرح تا سال 94 فناوریهای کلیدی ساخت هواپیماهای مسافربری 100 تا 150 نفره فراهم آید و نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 96 انجام شود.
ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود 90 میلیون دلار خواهد بود.
دکتر جهانگیریان که اجرای پروژه طراحی هواپیمای مسافربری را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برعهده دارد، در گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح امروز در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد، گفت: «با توجه به ابعاد پیچیدگیها و تنوع فناوریهای مورد استفاده در این طرح و استانداردهای بینالمللی مورد نیاز، به جرات میتوان گفت تنها پروژهای که شاید از لحاظ پیچیدگیها فناوری، سطح استانداردها با این طرح قابل مقایسه باشد، پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است. تا کنون هفت رساله دکتری، 24 پایاننامه کارشناسی ارشد و سه پروژه کارشناسی در راستای این طرح در دانشگاه امیرکبیر تعریف شده و 39 نرمافزار استفاده و 9 نرمافزار در پروژه توسعه داده شده است.
منبع: [External Link Removed for Guests]
تارخ انتشار: 8 آبان 1392
نخستین هواپیمای 150 نفره ایرانی در سال
معاون پژوهشی و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به مذاکرات و توافقات اولیه با روسیه و چین به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ابراز امیدواری کرد تا سال 96 شاهد تستهای پروازی اولیه هواپیما باشیم.
دکتر هادوی در حاشیه گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح چهارشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان کرد: سرانه هواپیما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه حدود 8.4 فروند به ازای هر یک میلیون نفر است که این سرانه در ایران بر اساس آمار سال 1389 تنها 1.6 فروند است که با توجه به این فاصله چشمگیر و افزایش سالانه ترافیک هوایی منطقه افزایش ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد.
وی با بیان این که با اتمام طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمایی مسافری 100 تا 150 نفره که طی چهار سال با همکاری دانشگاههای مختلف و صنعت هوایی کشور در حال اجراست، زمینه طراحی و ساخت این نوع هواپیماها در کشور فراهم میشود، اظهار داشت: مرحله بعد از کسب فناوری، تشکیل کنسرسیوم یا همکاری مشترک با طرفهای خارجی برای تولید و تجاری سازی هواپیمای مسافربری است.
هادوی طی سخنانی در این گردهمایی تصریح کرد: توافقات اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS-21 و مذاکراتی با سازنده چینی هواپیمای C919 صورت گرفته همچنین مذاکراتی با برخی شرکتهای خارجی فعال در زمینه ساخت موتور و دیگر اجزای هواپیما صورت گرفته است.
وی با تاکید بر بهرهگیری از حداکثر توان شرکتهای دانش بنیان ایرانی در طرح ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری اظهار داشت: در این راستا پارک فناوری پارس تشکیل شده و قرار است طی نشستی در 22 آبان ماه با حضور مسوولان پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، زمینههای همکاری در بخشهای مختلف طراحی سازه، موتور، اویونیک، بال و ... به این شرکتها معرفی و از توان آنها در پیشبرد پروژه استفاده شود.
هادوی در پایان از راهاندازی پژوهشکدههای مشترک دانشگاهی از جمله پژوهشکده هوایی در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده توربینهای گازی در دانشگاه علم و صنعت، پژوهشکده فناوریهای نوین هوایی دردانشگاه تهران و پژوهشکده طراحی هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اجرای این طرح کلان ملی خبر داد.
منبع: [External Link Removed for Guests]
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
[External Link Removed for Guests]
راه اندازی 5 مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما سازمان صنایع هوایی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما به خارج کشور، گفت: 5 مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی هستیم.
منوچهر منطقی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: در صنعت حمل و نقل هوایی و بخشهای هواپیما، بالگرد و موتورها لازم است، برنامهها و فعالیتهای لازمالأجرا مشخص شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم نیست که بحث ساخت یا نساختن هواپیما مطرح شود، بلکه باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
منطقی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه به خارج و برنامهریزی برای افزایش آن، تأکید کرد: یکی از پر سودترین کارهایی که میتوان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه و توسعه آن است.
عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید شبکهای برای قطعهسازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعاً ما نمیتوانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعهسازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتاً شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند. با اشاره به فراهمسازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعهسازی صنعت، اظهار داشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود 6 میلیون نفرساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و هماکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید پتانسیلهایی ایجاد شده و مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعهساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمکهای محدود دولت در زیرساختها و استفاده از شبکههایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانکها امکانپذیر است. اظهار داشت: قطعاً توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد، اما به روشهای جدید برای کاهش زمان ساخت نیاز داریم؛ در این راستا باید سه شبکه «مالی»، «شبکه قطعهسازی» و «شبکه طراحی» به درستی ساماندهی و مدیریت شود. سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: البته از واحدی هم برای بازاریابی بینالمللی درست کردهایم که این واحد از بقیه فعالتر بوده و فعلاً مشتریان خوبی پیدا کرده است. اضافه کرد: این فعالیتها صرفاً در ساخت هواپیما نیست، بلکه روی قسمت چرخبال و موتور هم است؛ در واقع همان طور که گفتم باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
راه اندازی 5 مرکز ملی طراحی قطعات هواپیما سازمان صنایع هوایی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه هواپیما به خارج کشور، گفت: 5 مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی هستیم.
منوچهر منطقی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: در صنعت حمل و نقل هوایی و بخشهای هواپیما، بالگرد و موتورها لازم است، برنامهها و فعالیتهای لازمالأجرا مشخص شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر مهم نیست که بحث ساخت یا نساختن هواپیما مطرح شود، بلکه باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
منطقی با اشاره به صادرات سالانه 100 میلیون دلار قطعه به خارج و برنامهریزی برای افزایش آن، تأکید کرد: یکی از پر سودترین کارهایی که میتوان در بخش هوایی انجام داد، ایجاد شبکه قوی ساخت قطعه و توسعه آن است.
عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با تأکید بر اینکه در حال حاضر باید شبکهای برای قطعهسازان صنعت ایجاد کنیم، اضافه کرد: قطعاً ما نمیتوانیم همه قطعات هواپیما را توسط قطعهسازان خود بسازیم، در این راستا باید عمدتاً شرکتهای دانشبنیان و بخش خصوصی وارد این عرصه شوند. با اشاره به فراهمسازی عرصه برای حضور بخش خصوصی در حوزه قطعهسازی صنعت، اظهار داشت: برای شبکه طراحی هواپیما، حدود 6 میلیون نفرساعت نیاز داریم، در حالی که ظرفیت ما محدود است، بنابراین حدود پنج مرکز طراحی در سطح ملی در دانشگاهها راهاندازی کردهایم و هماکنون در حال اخذ مدرک طراحی برای این مراکز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه در هواپیماسازی باید پتانسیلهایی ایجاد شده و مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید حمایت اولیه از قطعهساز انجام شود، تا بتواند روی پای خود بایستند و این کار از طریق کمکهای محدود دولت در زیرساختها و استفاده از شبکههایی نظیر تسهیلات صندوق توسعه ملی یا بانکها امکانپذیر است. اظهار داشت: قطعاً توان ساخت هواپیما در کشور وجود دارد، اما به روشهای جدید برای کاهش زمان ساخت نیاز داریم؛ در این راستا باید سه شبکه «مالی»، «شبکه قطعهسازی» و «شبکه طراحی» به درستی ساماندهی و مدیریت شود. سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع اظهار داشت: البته از واحدی هم برای بازاریابی بینالمللی درست کردهایم که این واحد از بقیه فعالتر بوده و فعلاً مشتریان خوبی پیدا کرده است. اضافه کرد: این فعالیتها صرفاً در ساخت هواپیما نیست، بلکه روی قسمت چرخبال و موتور هم است؛ در واقع همان طور که گفتم باید از منظر درآمدهای اقتصادی سنجید و مشخص کرد که در حال حاضر چه میزان درآمد اقتصادی در داخل و خارج ایجاد کردهایم.
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح خبر داد:
با توجه به استانداردها و رویه های فعال در جهان ما بر تولید دو نوع موتور تاکید داریم، یکی از آن ها تولید موتور در داخل کشور است ،اما اگر این امر به نتیجه نرسد با یک مجموعه خارجی مذاکراتی را انجام داده ایم تا بتوان با همکاری این بخش به طراحی موتور هواپیمای 150 نفره دست یابیم.
اعلام آمادگی متخصصان ایرانی خارج از کشور برای مشارکت درطراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره
تهران- مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح گفت: متخصصان یرانی فعال در سازمان های هوا- فضایی معتبر جهان برای مشارکت در پروژه ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره اعلام آمادگی کرده اند.
[اعلام آمادگی متخصصان ایرانی خارج از کشور برای مشارکت درطراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره]
پروژه ساخت هواپیمای 100 تا 150 نفره در سال 1391 به تصویب شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) رسید . و درحال حاضر 14 ماه از شروع مرحله طراحی مفهومی آن گذشته است. قرار است این طرح در 5 مرحله صورت گیرد.
طراحی مفهومی، طراحی اولیه، خرید تجهیزات، ساخت و مونتاژ، تست های زمینی و پروازی 5 مرحله ساخت هواپیمای 150 نفره است که هریک از این مراحل دارای جدول زمانبندی خاصی است.
پیشتر اعلام شد که طراحی اولیه این هواپیما پس از مرحله طراحی مفهومی از ابتدای سال 93 آغاز می شود.
وزن پیش بینی شده برای برخاست این هواپیما 76.7 تن و وزن فرود آن 68 تن و برد آن 3850 کیلومتر است.
برخی بررسی ها حاکی از آن است که 57 درصد نیازهای هواپیماهای تجاری در دنیا از نوع هواپیمای 150 نفره است.
ˈمنوچهر منطقیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: یک فراخوان بین المللی برای اجرای مرحله مفهومی هواپیمای 150 نفره داده شده است و پس از آن تعداد قابل توجهی از ایرانیانی که در مراکز هواو فضای معتبر دنیا مشغول به کار هستند، برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کردند که این موضوع در قالب شبکه سازندگان هواپیمای ایرانی مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی که سابقه فعالیت در طرح های مشابه را دارند، برای حضور در این طرح و مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده اند.
رییس سازمان صنایع هوایی گفت: در نتیجه به زودی شاهد ایجاد یک حرکت عظیم ملی و بین المللی برای اجرای طرح کلان طراحی و تولید هواپیمای 150 نفره خواهیم بود.
وی این طرح را نشانی از همکاری نزدیک صنعت و دانشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که این در سال 1396 نخستین نمونه هواپیمای 150 نفره به مرحله پرواز آزمایشی برسد.
منطقی با بیان اینکه پس از عبور از مرحله طراحی مفهومی، فاز طراحی اولیه آغاز می شود، گفت:براساس جدول زمان بندی، قرار است طراحی اولیه در سال آینده انجام شود که در این مرحله بخش خصوصی برای ساخت قطعات این هواپیما همکاری گسترده خواهد داشت.
به گفته منطقی : در دو سال گذشته که از آغاز طرح ساخت هواپیمای 150 نفره می گذرد، بیش از 200 متخصص داخلی در حوزه هوافضا در ابعاد مختلف این طرح مشارکت داشته اند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه مجری این طرح این سازمان است و 5 دانشگاه صنعتی و پارک علم و فناوری در اجرای آن همکاری خواهند داشت، افزود: در طراحی موتور این هواپیما دانشگاه علم و صنعت مجری اصلی است با این حال با یک شرکت بین المللی فعال در ساخت موتور هواپیما، برای طراحی و ساخت موتور هواپیمای 150 نفره، پیش مذاکراتی صورت گرفته است.
وی درباره بخش اویونیک این هواپیما گفت: گروه پژوهشی ˈاویونیکˈ دانشگاه صنعتی اصفهان متولی طراحی و تولید بخش اویونیک این هواپیما است و در این زمینه یک پژوهشگاه جداگانه ایجاد کرده است.
سامانه الکترونیکی هواپیما را اویونیک می گویند. این سامانه شامل مجموعه دستگاههای ناوبری است که در کابین روبروی خلبان قرار دارد و اطلاعاتی نظیر موقعیت باند فرودگاه و دیگر موارد مورد نیاز تیم پروازی را در اختیار آنها قرار می دهد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی درعین حال گفت: با توجه به استانداردها و رویه های فعال در جهان ما بر تولید دو نوع موتور تاکید داریم، یکی از آن ها تولید موتور در داخل کشور است ،اما اگر این امر به نتیجه نرسد با یک مجموعه خارجی مذاکراتی را انجام داده ایم تا بتوان با همکاری این بخش به طراحی موتور هواپیمای 150 نفره دست یابیم.
وی توضیح داد: در تمامی طرح های بزرگ و صنعتی معمولا دو یا سه گزینه جایگزین برای طراحی و تولید بخش های مختلف یک پروژه کلان صنعتی در نظر گرفته می شود تا در صورت عدم موفقیت یک گزینه، مراحل یک پروژه به تعویق نیفتد.
منطقی گفت: طراحی بال این هواپیما به پارک هوافناور پارس و طراحی و تولید بدنه و نیز هماهنگی بخش های مختلف نیز به دانشگاه صنعتی امیرکبیر محول شده است.
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
رییس سازمان هواپیمایی به ایسنا خبر داد:
[External Link Removed for Guests]
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: موضوع طراحی هواپیمای 150 نفره در هیات دولت به تصویب رسیده که تا پایان سال کار طراحی آن در کشور انجام میشود.
علیرضا جهانگیریان -معاون زیر راه و شهرسازی - در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: بخشهای صنعتی مربوطه برای ساخت این هواپیما با چند کشور در حال مذاکره هستند.
وی با بیان اینکه بعد از هواپیمای ایران 140، طراحی هواپیمای 150 نفره در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با رفع گلوگاههای تحریم، بتوانیم در بخش طراحی و ساخت هواپیما هم مثل بخشهای صنعتی دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
[External Link Removed for Guests]
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: موضوع طراحی هواپیمای 150 نفره در هیات دولت به تصویب رسیده که تا پایان سال کار طراحی آن در کشور انجام میشود.
علیرضا جهانگیریان -معاون زیر راه و شهرسازی - در گفتوگو با خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: بخشهای صنعتی مربوطه برای ساخت این هواپیما با چند کشور در حال مذاکره هستند.
وی با بیان اینکه بعد از هواپیمای ایران 140، طراحی هواپیمای 150 نفره در دستور کار قرار گرفته است، گفت: امیدواریم با رفع گلوگاههای تحریم، بتوانیم در بخش طراحی و ساخت هواپیما هم مثل بخشهای صنعتی دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
منطقی در خصوص آخرین وضعیت ساخت هواپیمای 150 نفره نیز گفت: در این راستا مرحله اول طرح که طراحی مفهومی است به پایان رسیده و سهشنبه وارد فاز دوم طراحی که طراحی کلی است می شویم و در فاز سوم نیز تکتک اعضا طراحی میشوند و در نهایت به فاز ساخت خواهیم رسید.
به گفته وی برای طراحی چنین هواپیماهایی یک بازه زمانی 5 ساله نیاز است.
منطقی همچنین در خصوص کشورهای همکار در ساخت هواپیمای 150 نفره نیز گفت: در این زمینه در حال حاضر اطلاع رسانی نمی [External Link Removed for Guests]
- پست: 158
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰, ۹:۰۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 201 بار
- سپاسهای دریافتی: 617 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
سلام. اولین تصویر از ماکت این هواپیما در نمایشگاه هوایی کیش:
[External Link Removed for Guests]
با توجه به پایان فاز طراحی مفهومی احتمالا شکل نهایی این هواپیما به همین صورت خواهد بود. البته خطای سازنده ی ماکت در رعایت کامل جزئیات (مثل تعداد، اندازه و فاصله ی پنجره ها و محل اتصال بال و بدنه) رو هم باید در نظر گرفت.
[External Link Removed for Guests]
با توجه به پایان فاز طراحی مفهومی احتمالا شکل نهایی این هواپیما به همین صورت خواهد بود. البته خطای سازنده ی ماکت در رعایت کامل جزئیات (مثل تعداد، اندازه و فاصله ی پنجره ها و محل اتصال بال و بدنه) رو هم باید در نظر گرفت.
-
- پست: 75
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰, ۲:۱۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 33 بار
- سپاسهای دریافتی: 116 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
همکاری با کشورهای خارجی در ساخت هواپیما یک اشتباه بزرگ است زیرا ممکن است ما دوباره درگیر تحریم های جدیدی شویم اونوقت همان بلایی را که فرانسه بر سر صنایع خودروسازی ایران آورد روسیه و چین بر سر صنعت هواپیماسازی ما بیاورند!
-
- پست: 19
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱, ۲:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای دریافتی: 24 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
lormishju نوشته شده:همکاری با کشورهای خارجی در ساخت هواپیما یک اشتباه بزرگ است زیرا ممکن است ما دوباره درگیر تحریم های جدیدی شویم اونوقت همان بلایی را که فرانسه بر سر صنایع خودروسازی ایران آورد روسیه و چین بر سر صنعت هواپیماسازی ما بیاورند!
در کل مسولین بسیار جو گیر هستند و بجای انجام یک منطقی واصولی همواره میخواهند بجای طی کردن پله پله همه رو دوتا یکی بالا برن واین فقط اتلاف بودجه وصرف هزینه را بدنبال خواهد داشت و هیچگاه نیز به مطلوب دست نیافتن تنها نتیجه حاصله است کما اینکه با داشتن صنعت 90ساله نفت هنوز بنزین نمیتوانیم تولید کنیم اخه بابا اول بنزینشو تولید کنید موتورش پیش کش اونهائیکه همیشه پشت تحریم قایم میشن محض اطلاع دوستان عرض میکنم که چه پولهای کلانی حیف میل شد تا اندکی تحریمها رو دور بزنن حالا که حضرات کمی سر کیسه رو شل کردن زودی یاد هواپیما ساختن افتادن وفقط میشه گفت جیب خالی وپ
ز عالی
- پست: 158
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۰, ۹:۰۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 201 بار
- سپاسهای دریافتی: 617 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
غلامحسین عرب زاده نوشته شده:lormishju نوشته شده:همکاری با کشورهای خارجی در ساخت هواپیما یک اشتباه بزرگ است زیرا ممکن است ما دوباره درگیر تحریم های جدیدی شویم اونوقت همان بلایی را که فرانسه بر سر صنایع خودروسازی ایران آورد روسیه و چین بر سر صنعت هواپیماسازی ما بیاورند!
در کل مسولین بسیار جو گیر هستند و بجای انجام یک منطقی واصولی همواره میخواهند بجای طی کردن پله پله همه رو دوتا یکی بالا برن واین فقط اتلاف بودجه وصرف هزینه را بدنبال خواهد داشت و هیچگاه نیز به مطلوب دست نیافتن تنها نتیجه حاصله است کما اینکه با داشتن صنعت 90ساله نفت هنوز بنزین نمیتوانیم تولید کنیم اخه بابا اول بنزینشو تولید کنید موتورش پیش کش اونهائیکه همیشه پشت تحریم قایم میشن محض اطلاع دوستان عرض میکنم که چه پولهای کلانی حیف میل شد تا اندکی تحریمها رو دور بزنن حالا که حضرات کمی سر کیسه رو شل کردن زودی یاد هواپیما ساختن افتادن وفقط میشه گفت جیب خالی وپ
ز عالی
مقدار سوخت جت تولید شده در ایران مازاد بر نیاز هست و صادر میشه.
البته این تاپیک جای این بحث ها نیست اما چون گفتید میگم
بنزینش رو تولید میکنیم اگر حضرات بودجه ی کشور رو به جای خرید بنزین صرف توسعه ی پالایشگاه ها بکنند که هم تکنولوژیش رو داریم هم ظرفیتش رو و هم اینکه بنزین وارداتی کیفیتش بسیار پایین تر از بنزین داخلی هست. به اذعان خود این حضرات البته در سازمان حفاظت از محیط زیست.
از طرفی نیاز زیاد به بنزین و گازوئیل در ایران به مصرف بالای سوخت برمیگرده. که اونم علتش کیفیت پایین خودروهای نو داخلی و فرسوده بودن بقیه هست. در کنارش مهنسی ضعیف شهری و فرهنگ رانندگی در ایران که تو کشورهای صنعتی مدیران رده بالای فلان شرکت معظم سرمایه گذاری با اتویوس و مترو میرن سر کار بعد فلان کارمند دون پایه ی ایرانی تا سر خیابون با ماشین میره که مثلا دو تا نون میخواد.
فناوری ها و توان صنعتی موجود در ایران به مراتب بیشتر از اون چیزی هست که مردم فکر میکنن. البته با کشورهای رده اول فاصله ی معنا داری داریم اما تجربه ی انجام پروژه های بزرگ علمی-صنعتی نشون داده کارای زیادی همین حالا قابل انجامه و در آینده هم با سرمایه گذاری صحیح کاری بزرگتری قابل دستیابیه.
نمونه اش پرتاب ماهواره، ساخت نفتکش و سکوهای نفتی، پیشرفت های زیاد در پدافند هوایی سایر صنایع نظامی، پزشکی، داروسازی و..... اونقدر که فقط شمردنش حوصله ی آدم رو سر میبره.
نهایت هنر ما مونتاژ پژوی بیست و چند سال پیش فرانسه نیست اگر بفهمیم و بفهمن حضرات که ما هم بعععععععععله.
- پست: 1637
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۶, ۱۱:۵۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 8092 بار
- سپاسهای دریافتی: 3732 بار
Re: تایپک جامع اخبار مربوط به پروژه هواپیمای 100 تا 150 نفره
سلام به کاربران عزیز
امریکایی ها یک شگرد جالبی دارند که همیشه از آن استفاده می کنند. آن هم امیدوار کردن مسئولان کشور ما به یک چیز و در نهایت ندادن آن است. کشورهای تحریم کننده تا به حال بارها و بارها ما را تا لب آب برده اند و ما هم به امید این که واقعاً می خواهند آب به ما بدهند، دنبالشان راه افتاده ایم ولی در نهایت تشنه برگشته ایم.
این شگرد اولاً باعث از بین رفتن زمان برای ما می شود، یعنی ما زمان صرف می کنیم ولی به نتیجه نمی رسیم. دوماً باعث از بین رفتن منابع مالی می شود. چون این کشورها معمولاً تا آن قسمت از پروژه که نقطه گلوگاهی ندارد با ما پیش می آیند ولی به محض رسیدن به نقطه گلوگاهی کار را رها می کنند و حالا ما می مانیم و پروژه نیمه کاره ای که منابع مالی عظیمی را درگیر کرده ولی خروجی ندارد. این شگردی برای تلف کردن منابع مالی ماست.
این وضعیت هم تغییری نخواهد کرد مگر آن که مسئولان مربوطه در کشورمان این حقیقت روشنتر از روز را درک کنند که کشورهای تحریم کننده هرگز در پروژه های تأثیر گذار و راهبردی به ما کمک نخواهند کرد. آن ها هرگز در نقاط گلوگاهی به ما کمک نخواهند کرد و فقط در قسمت های خرده ریزه کار با ما همکاری می کنند آن هم برای سود خودشان.
امریکایی ها یک شگرد جالبی دارند که همیشه از آن استفاده می کنند. آن هم امیدوار کردن مسئولان کشور ما به یک چیز و در نهایت ندادن آن است. کشورهای تحریم کننده تا به حال بارها و بارها ما را تا لب آب برده اند و ما هم به امید این که واقعاً می خواهند آب به ما بدهند، دنبالشان راه افتاده ایم ولی در نهایت تشنه برگشته ایم.
این شگرد اولاً باعث از بین رفتن زمان برای ما می شود، یعنی ما زمان صرف می کنیم ولی به نتیجه نمی رسیم. دوماً باعث از بین رفتن منابع مالی می شود. چون این کشورها معمولاً تا آن قسمت از پروژه که نقطه گلوگاهی ندارد با ما پیش می آیند ولی به محض رسیدن به نقطه گلوگاهی کار را رها می کنند و حالا ما می مانیم و پروژه نیمه کاره ای که منابع مالی عظیمی را درگیر کرده ولی خروجی ندارد. این شگردی برای تلف کردن منابع مالی ماست.
این وضعیت هم تغییری نخواهد کرد مگر آن که مسئولان مربوطه در کشورمان این حقیقت روشنتر از روز را درک کنند که کشورهای تحریم کننده هرگز در پروژه های تأثیر گذار و راهبردی به ما کمک نخواهند کرد. آن ها هرگز در نقاط گلوگاهی به ما کمک نخواهند کرد و فقط در قسمت های خرده ریزه کار با ما همکاری می کنند آن هم برای سود خودشان.
* * * جز ايران نباشد مرا نام ياد * * * * * * * * * که يزدان مرا زين سبب کام داد * * *