روز گذشته سه شنبه 5 اسفند یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع TB و متعلق به شرکت پارسیس در فرودگاه پیام کرج به دلیل باز نشدن چرخ ها و در حالی که خلبانان در حال انجام مانور های مربوطه برای باز کردن چرخها با استفاده از نیروی گرانش بودند و ارتفاع بسیار کمی با زمین داشتند، به دلیل از دست دادن موتور دچار سانحه شده و سقوط کرد. این هواپیما حامل دو سرنشین به نام های خلبان مجید یوسفی مهر (مدیرعامل شرکت پارسیس) و همچنین خلبان طارمی که هردوی آنها از خلبانان با تجربه کشور بودند. با توجه به اخبار رسیده خلبان طارمی وضعیت نسبتا مناسبی دارد و فقط دچار شکستگی دست و پا شده است ولی متاسفانه خلبان یوسفی مهر به دلیل آتش گرفتن هواپیما دچار جراحات زیادی شده و در بیمارستان بستری است و وضعیت مناسبی ندارد.
[External Link Removed for Guests]
نگارنده: گفته میشود این هواپیما به تازگی از مرکز آموزش فنون هوایی اصفهان خریداری شده بود و خلبانان پارسیس برای اولین بار در حال انتقال آن از اصفهان به کرج بودند که این سانحه رخ داده است. در ایران از هواپیمای TB-21 برای آموزش دوره های Instrument Rating استفاده میشود در حالیکه سایر کشورها از این هواپیما صرفا" در دوره Commercial و جهت آشنایی با برخی مانورهای خاص بهره میبرند و برای دوره IR بهتر است از هواپیماهای مجهز به سیستم ناوبری G-1000 و کابین Full Glass همچون C-172SP و SR-22 استفاده شود که متاسفانه در ایران وجود ندارند.
[External Link Removed for Guests]
Cirrus SR-22
سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 1297
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1856 بار
- سپاسهای دریافتی: 3546 بار
Re: سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
متاسفانه چند وقتیه پارسیس دستش به هر هواپیمایی میرسه میخرش بدونه توجه به عمر و خرابی های اون هواپیما ! که نیتیجش میشه این حادثه دل خراش امیدوارم کمتر از این حادثه ها ببنیم !
برای سلامتیشون دعا کنیم .

برای سلامتیشون دعا کنیم .

- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
بابک عزیز 
درود بر شما
تا آنجا که بنده در جریان بودم, کلیه هواپیماهای مرکز آموزش فنون هوایی در زمره بدترین ها از لحاظ تعمیر و نگهداری قرار داشتند. البته چند ماهیست پروسه خصوصی سازی این سازمان و واگذاری بخش عملیات پروازی آن به شرکت های ثالث آغاز شده و تعداد زیادی از هواپیماها نیز همچون TB-21 مذکور فروخته شدند, اما هیچگاه شاهد هواپیمایی سالم در آن نبودیم ... گذشته از موارد فوق, چنانچه بخواهیم بررسی سطحی بر سانحه مذکور داشته باشیم, مرور چند نکته خارج از لطف نیست:
بر اساس دستور العمل کلی فرود اضطراری و بدون چرخ با استفاده از هواپیماهای دارای ارابه فرود جمع شوند و Retractable, چنانچه چرخ دماغه بار نشود میتوان با استفاده از ارابه های اصلی فرود آمد و خلبان ضمن رعایت سرعت و زاویه گلاید مناسب, تا حد امکان باید از برخورد دماغه با زمین جلوگیری نماید تا زمانیکه به سرعت مناسب رسیده و سپس دماغه فاقد چرخ را بر روی باند کنترل نماید. در این پروسه ملخ بطور کلی آسیب میبیند و احتمالا" بخش اعطمی از پوشش دماغه و بخش هایی از موتور نیز با آسیب روبرو میشوند اما شانس بازیابی سرنشینان و ایمنی فرود بسیار بالاست. گفته میشود خلبانان TB-21 فوق, پیش از فرود در 3 نوب اقدام به Go Around نموده اند و همانطور که در متن نیز آمده است آنها سعی در باز نمودن چرخ دماغه با استفاده از تکنیک های فرعی داشتند. بنده گمان میکنم اگر مسائل مالی و ترس از خسارات سنگین فرود بدون چرخ دماغه برای مدیران ارشد آموزشگاه وجود نداشت, آنها پیش از بروز چنین سانحه ای با استفاده از تکنیک های اضطراری اقدام به فرود مینمودند. فراموش نکنید این اولین پرواز TB-21 برای پارسیس بوده است و گویا مراسمی برای پیوستن این هواپیما به ناوگان نیز در نظر گرفته شده بود و قطعا" این مسائل در اتخاذ تصمیم استباه توسط PIC بی تاثیر نبوده اند. مبحث بسیار مهم "مدیریت بحران" یا همان CRM از جمله اساسی ترین آموزش های خلبانان در مواجه شدن با شرایط خاص و مخصوصا" اضطراری میباشد.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

درود بر شما

تا آنجا که بنده در جریان بودم, کلیه هواپیماهای مرکز آموزش فنون هوایی در زمره بدترین ها از لحاظ تعمیر و نگهداری قرار داشتند. البته چند ماهیست پروسه خصوصی سازی این سازمان و واگذاری بخش عملیات پروازی آن به شرکت های ثالث آغاز شده و تعداد زیادی از هواپیماها نیز همچون TB-21 مذکور فروخته شدند, اما هیچگاه شاهد هواپیمایی سالم در آن نبودیم ... گذشته از موارد فوق, چنانچه بخواهیم بررسی سطحی بر سانحه مذکور داشته باشیم, مرور چند نکته خارج از لطف نیست:
بر اساس دستور العمل کلی فرود اضطراری و بدون چرخ با استفاده از هواپیماهای دارای ارابه فرود جمع شوند و Retractable, چنانچه چرخ دماغه بار نشود میتوان با استفاده از ارابه های اصلی فرود آمد و خلبان ضمن رعایت سرعت و زاویه گلاید مناسب, تا حد امکان باید از برخورد دماغه با زمین جلوگیری نماید تا زمانیکه به سرعت مناسب رسیده و سپس دماغه فاقد چرخ را بر روی باند کنترل نماید. در این پروسه ملخ بطور کلی آسیب میبیند و احتمالا" بخش اعطمی از پوشش دماغه و بخش هایی از موتور نیز با آسیب روبرو میشوند اما شانس بازیابی سرنشینان و ایمنی فرود بسیار بالاست. گفته میشود خلبانان TB-21 فوق, پیش از فرود در 3 نوب اقدام به Go Around نموده اند و همانطور که در متن نیز آمده است آنها سعی در باز نمودن چرخ دماغه با استفاده از تکنیک های فرعی داشتند. بنده گمان میکنم اگر مسائل مالی و ترس از خسارات سنگین فرود بدون چرخ دماغه برای مدیران ارشد آموزشگاه وجود نداشت, آنها پیش از بروز چنین سانحه ای با استفاده از تکنیک های اضطراری اقدام به فرود مینمودند. فراموش نکنید این اولین پرواز TB-21 برای پارسیس بوده است و گویا مراسمی برای پیوستن این هواپیما به ناوگان نیز در نظر گرفته شده بود و قطعا" این مسائل در اتخاذ تصمیم استباه توسط PIC بی تاثیر نبوده اند. مبحث بسیار مهم "مدیریت بحران" یا همان CRM از جمله اساسی ترین آموزش های خلبانان در مواجه شدن با شرایط خاص و مخصوصا" اضطراری میباشد.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 1297
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1856 بار
- سپاسهای دریافتی: 3546 بار
Re: سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
درود بر رامین عزیز 
بله کاملا حق با شماست این مرکز آموزشی درش هزار و یک بی قانونی بوده از بالا کشیدن پول دانشجو تا پرواز هواپیما های گراند ! و متاسفانه پارسیس با تناب پوسیده ی مرکز آموزش فنون هوایی رفت تو چاه ! البته بار اول نیست که پارسیس ریسک می کنه و روی آبروی خودش شرط های سنگین می بنده ! زمانی که پارسیس هواپیمای غیر مطمئن و غیر استاندارد تکنام که برای آموزش دانشجوی commercial نیست رو خریداری کرد از مرکز آموزش ایران زمین و با رنگ کردنشون به اسم هواپیما نو به تبلیغ شون پرداخت من به یکی از دوستان گفتم که در آینده ای نزدیک باید شاهد حوادث دل خراش باشیم به خصوص اینکه تکنام در ایران به دانشجو کش معروفه !
باز هم حق با شماست ! متاسفانه این سیستم save هواپیما حتی به قیمت جون خلبان بار اولش نیست که در ایران اینگونه سرمایه های مملکت رو نابود می کنه بار ها دیدیم که خلبان ها ی ما با توجه به دستور العمل های که بشون می دن از جون خودشون می گذرند تا هواپیما safe بشه ! اونجوری که من شنیدم فقط یک بار Go around انجا شده و متاسفانه این PIC error و miss judgment خود خلبان بوده که به جای اینکه در منطقه ی charlie , bravo , alpha , echo یا حتی entry point با ارتفاع حداقل 5500 ft برای کشیدن جی و باز کردن چرخا بره می بینیم که زیر minimum altitude اونم تو left down wind پیام که بقیه ی هواپیما ها تو ترافیکو به خطر میندازه شروع به مانور میدن که هین کار به علت خراب بودن موتور و حواس پرتی که باعث شد اونها نتونند به runway threshold برسند و متاسفانه crash دادن ! این بار اول نیست که این اتفاق اول باند پیام میوفته و آخرین بار هم نخواهد بود !
متاسفانه در ایران emergency check list معنی نداره رامین جان !
پارسیس می خواد اولین در ایران بشه به هر قیمتی !
مثل اینکه گوسفندی هم تهیه شده بوده برای قربانی کردن زیر چرخ این هواپیما !

بله کاملا حق با شماست این مرکز آموزشی درش هزار و یک بی قانونی بوده از بالا کشیدن پول دانشجو تا پرواز هواپیما های گراند ! و متاسفانه پارسیس با تناب پوسیده ی مرکز آموزش فنون هوایی رفت تو چاه ! البته بار اول نیست که پارسیس ریسک می کنه و روی آبروی خودش شرط های سنگین می بنده ! زمانی که پارسیس هواپیمای غیر مطمئن و غیر استاندارد تکنام که برای آموزش دانشجوی commercial نیست رو خریداری کرد از مرکز آموزش ایران زمین و با رنگ کردنشون به اسم هواپیما نو به تبلیغ شون پرداخت من به یکی از دوستان گفتم که در آینده ای نزدیک باید شاهد حوادث دل خراش باشیم به خصوص اینکه تکنام در ایران به دانشجو کش معروفه !
باز هم حق با شماست ! متاسفانه این سیستم save هواپیما حتی به قیمت جون خلبان بار اولش نیست که در ایران اینگونه سرمایه های مملکت رو نابود می کنه بار ها دیدیم که خلبان ها ی ما با توجه به دستور العمل های که بشون می دن از جون خودشون می گذرند تا هواپیما safe بشه ! اونجوری که من شنیدم فقط یک بار Go around انجا شده و متاسفانه این PIC error و miss judgment خود خلبان بوده که به جای اینکه در منطقه ی charlie , bravo , alpha , echo یا حتی entry point با ارتفاع حداقل 5500 ft برای کشیدن جی و باز کردن چرخا بره می بینیم که زیر minimum altitude اونم تو left down wind پیام که بقیه ی هواپیما ها تو ترافیکو به خطر میندازه شروع به مانور میدن که هین کار به علت خراب بودن موتور و حواس پرتی که باعث شد اونها نتونند به runway threshold برسند و متاسفانه crash دادن ! این بار اول نیست که این اتفاق اول باند پیام میوفته و آخرین بار هم نخواهد بود !
متاسفانه در ایران emergency check list معنی نداره رامین جان !
پارسیس می خواد اولین در ایران بشه به هر قیمتی !
مثل اینکه گوسفندی هم تهیه شده بوده برای قربانی کردن زیر چرخ این هواپیما !
- پست: 1297
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1856 بار
- سپاسهای دریافتی: 3546 بار
Re: سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
نقل قول از یکی از دوستان !
ديروز براى كارى رفته بودم پيام و فرصتى شد با دوستان در عمليات آرتا و پارسيس صحبت كنم.
طبق گفته اين عزيزان متاسفانه هر دو چشم جناب يوسفى مهر تخليه شده، يك دست ايشون از دست رفته و پاى چپشون هم از مچ آسيب جدى ديده؛ همينطور متاسفانه هر دو ريه ايشون سوخته و عملاً با دستگاه نفس مى كشند.
با اين شرايط فقط اميدوارم دعاى دوستان و خداوند بهشون كمك كنه؛ همينطور از ته دل اميدوارم شنيده ها كامل و صحيح نباشند!
- پست: 722
- تاریخ عضویت: جمعه ۳ دی ۱۳۹۵, ۵:۱۷ ب.ظ
- محل اقامت: تبریز
- سپاسهای ارسالی: 1772 بار
- سپاسهای دریافتی: 846 بار
Re: سقوط هواپیمای آموزشی TB-21 در فرودگاه پیام
مثل اینکه گوسفندی هم تهیه شده بوده برای قربانی کردن زیر چرخ این هواپیما !
وضع کنونی صنعت هوایی به لطف تحریم ها خیلی بهتر شده


وضع کنونی صنعت هوایی به لطف تحریم ها خیلی بهتر شده
خدا یاور بنده اش هست~ تا وقتی که بنده یاور برادرش باشه