
شرق: شركت هواپيمايى هما، يك فروند هواپيماى ايرباس ۳۸۰ خريدارى كرد. يك منبع آگاه در شركت هواپيمايى هما ضمن بيان اين خبر، درباره چگونگى خريد اين هواپيما با وجود تحريم ها گفت: «در ايران كمپانى ايرباس فرانسوى شناخته مى شود اما اين در حالى است كه اين كمپانى متشكل از چهار كشور فرانسه، اسپانيا، آلمان و انگليس است كه به اين گونه كمپانى ها، فرامليتى گفته مى شود و عملاً متعلق به هيچ كشورى نيستند.» وى ادامه داد: «هيچ يك از چهار كشور عضو ايرباس، قانونى مبنى بر تحريم ايران ندارند و مانعى براى فروش هواپيما به ايران وجود ندارد اما از آنجا كه موتورهاى اين هواپيما آمريكايى است، كمپانى ايرباس اجازه فروش محصولات خود به ايران را ندارد.» اين مقام آگاه با اشاره به اين كه هر كارخانه اى نهايتاً به سودآورى مى انديشد، ايرباس نيز مانند كمپانى هاى ديگر تا امروز از طريق واسطه، محصولات خود را به ايران عرضه مى كند كه قيمت آن از۲۰ برابر تا ۱۰۰ برابر افزايش دارد. وى با اشاره به اين كه اين هواپيما از «سنگاپور ايرلاين» خريدارى شده است و با بيان اين كه اين هواپيماى دو طبقه با وجود دارا بودن ۵۵۰ صندلى، مشكلات هواپيمايى كشور را حل نخواهد كرد، گفت: «هواپيماهايى كه مصرف سوخت بالايى دارند، بايست در مسيرهاى طولانى (Long Range) پرواز كنند؛ در غير اين صورت، پرواز آنها علاوه بر عدم سوددهى، شركت هواپيمايى متبوع را متضرر نيز خواهد كرد.» وى از وجود اختلافاتى در سازمان هواپيمايى كشورى درباره هواپيماى جديد خبر داد و گفت: عده اى پافشارى مى كنند كه مى توان ۵۵۰ صندلى مسافران را با تغيير چينش آن تا ۹۷۸ صندلى افزايش داد و در يكى از مسيرهاى هوايى داخلى مورد استفاده قرار گيرد. اما اين در حالى است كه كارشناسان به علت مصرف بالاى سوخت هواپيماى ايرباس ۳۸۰ اين تصميم را غيرعاقلانه مى دانند و معتقدند كه اين هواپيما تنها به منظور پرواز در مسيرهاى طولانى مانند تهران به نيويورك يا توكيو مناسب است. اين منبع آگاه از تلاش عده اى براى به دست آوردن نقشه هاى هواپيماى ايرباس ۳۸۰ خبر داد و درباره انگيزه اين افراد گفت: «عده اى قصد دارند پس از بررسى نقشه هاى هواپيما يك طبقه ديگر نيز به آن اضافه كنند كه ۴۸۹ صندلى به هواپيما اضافه شده و بدين ترتيب گنجايش مسافران ايرباس جديد به ۱۴۶۷ نفر مى رسد كه در طول تاريخ هوانوردى بى سابقه است و حتى داستان پردازان هاليوود نيز تاكنون به چنين چيزى فكر نكرده بودند كه يك هزار و پانصد نفر با يك هواپيما مسافرت كنند.» وى ادامه داد: «برخى شنيده ها نيز حاكى از اين است كه گروهى قصد دارند قسمت بار اين هواپيما را با نصب صندلى، مسافرى كنند.» اين منبع آگاه زمان تحويل اين هواپيما به ايران را ۳ جولاى (۱۲ تير ۸۵) اعلام و ابراز اميدوارى كرد كه تا قبل از ورود هواپيما به كشور، تكليف آن روشن شود.
• درباره ايرباس A-380
ايرباس ۳۸۰ بزرگترين هواپيماى مسافربرى دنيا است و در ارتفاع ۱۳ هزار مترى كه بيشترين ارتفاع هواپيما است با سرعت هزار و ۱۰۰ كيلومتر در ساعت پرواز مى كند. طرح اوليه اين هواپيماى دو طبقه چهارموتوره مى تواند ۵۵۰ مسافر را حمل كند. ايرباس جديد، فضاى لازم براى امكانات تفريحى متنوع را نيز دارد. شركت هواپيمايى ايرباس اخيراً در اروپا قراردادى را امضا كرده است تا در پى آن امكانات نوينى را در اختيار مسافرين هواپيمايى ۳۸۰ بگذارد. تا امروز تماس با گوشى هاى تلفن همراه در حين پروازهاى هواپيمايى براى مسافرين ممكن نبود و مشكلاتى را به وجود مى آورد اما اخيراً مسئولين شركت هواپيمايى ايرباس قراردادى را امضا كرده اند تا از اين پس امكانات جديدى را در اختيار عموم مسافرين هواپيماى سوپر جامبو قرار دهند. مسافرين مى توانند با نصب برنامه خاصى كه از سوى اين شركت هواپيمايى ارائه شده است، روى گوشى هاى همراه خود، بتوانند به آسانى با دستگاه هاى خود با ديگران تماس برقرار كنند بدون اينكه اختلالاتى را به بار آورند. اين سيستم جديد تنها مورد استفاده گوشى هاى همراه نيست بلكه مسافرين در صورت علاقه مندى مى توانند با به كارگيرى كامپيوترهاى لپ تاپ خود به آسانى به اينترنت متصل شده و در حين پرواز با شبكه جهانى وب در ارتباط باشند.
چه عجب خودمونیما ایران بالاخره بعد از کلی نقص فنی هواپیماهای کهنه می خواد بترکونه

