محبوبيت فوق العادهء بوئينگ و رکود شديد در ايرباس

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

محبوبيت فوق العادهء بوئينگ و رکود شديد در ايرباس

پست توسط Reza6662 »

کمبود مهندس سازه در بوئينگ

«بوئينگ» كه خود را بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين كارخانه هواپيماسازي جهان مي‌داند، با مشكل ساخت شماري از قطعات حساس خود روبه‌روست. هرچند مسئولان اين شركت آمريكايي، اطمينان مي‌دهند كه بوئينگ‌هاي توليدي را سرهم‌بندي نمي‌كنند، ولي پرونده‌هاي موجود، از شكايت شاكيان و كارشناسان هوانوردي آمريكا مبني بر ادامه بي‌توجهي كيفي و وجود نقص در روند توليد بوئينگ، خبر مي‌دهند.

تصویر

روزنامه آمريكايي «واشنگتن‌پست»، گزارش خود را با بيان مشاهده يك خريدار قطعات، از فعاليت كارگران براي رفع نواقص موجود در برخي قطعه‌هاي حساس هواپيما آغاز كرده مي‌نويسد: در سال 2000 در «كانزاس» و در يكي از كارگاه‌هاي شركت بوئينگ، «جينين پري‌ويت» متوجه شد كه كارگران در حال ايجاد سوراخ‌هاي جديدي در قطعات براي متصل كردن آنها به هم هستند، چراكه سوراخ‌هاي قبلي به هيچ وجه قابل اتصال به سوراخ‌هاي قطعات ديگر نبود.
«پري‌ويت»، خريدار جزيي قطعات، تا پيش از اين فكر مي‌كرد كه در يكي از بزرگ‌ترين و محبوب‌ترين كارخانه هواپيماسازي جهان و به ويژه خط توليد بوئينگ 737 قطعات بايد مانند دستكش، مناسب با قطعات ديگر باشند.
البته كارگراني كه «پري‌ويت» آنان را ديده بود، تنها كارگران شركت بوئينگ نبودند كه با قطعات مشكل داشتند بلكه بيشتر كارگران شركت بوئينگ در كارگاه‌هاي مختلف مي‌گفتند كه قطعات را بايد به زور و معمولا با چكش به هم قفل كنند؛ البته مدارك به دست آمده توسط «واشنگتن‌پست» از مديران تضمين كيفيت بوئينگ هم، حاكي از اين موضوع است و گزارش‌هاي متعددي نيز در مورد اين مشكلات، وجود دارد.
هرچند اين مشكلات هم‌اكنون موضوع شكايت «پري‌ويت» و دو خريدار ديگر از بوئينگ است، اما طرفين، ديدگاه‌هاي گوناگوني مختلفي در مورد خطرات اين وضعيت براي ايمني مسافران دارند.
يكي از پرونده‌ها در دادگاه ايالتي منطقه «وي‌چيتا» مطرح است كه راجع به تحقيقات دولتي انجام گرفته در مورد مشكلات كارخانه‌هاي هواپيماسازي است. بوئينگ اعلام كرد كه اين شكايت بي‌اساس بوده و هيچ مشكل ايمني وجود ندارد، حتي اگر قطعات داراي مشكلات نيز در مونتاژ استفاده شوند. او همچنين اعلام كرده كه خريداران به هيچ وجه با سيستم مديريت كيفيت بوئينگ آشنا نيستند.
در مقابل خريداران نيز شاكي از اين هستند كه مقامات بوئينگ، به رغم اطلاع از مشكلات قطعات، باز هم اجازه استفاده از آنها را داده‌اند. به گفته آنان، اين قطعات توليد شده بين سال‌هاي 1994ـ2002 بنا بر استاندارهاي سازمان هوانوردي آمريكا «غيرقابل‌قبول» هستند. علاوه بر آن، اين‌كه قرار دادن يك قطعه با فشار و زور در جاي خود، باعث كاهش عمر قطعه مي‌شود.
پس از افشاي اين مسائل در سال 2002 سازمان هوانوردي آمريكا و پنتاگون به سرعت به بررسي هواپيماهاي مسافربري و جنگي خود پرداختند، اما هيچ‌يك از اين مسائل را تأييد نكردند.
سازمان هوانوردي آمريكا هم به اين دليل كه حتي در صورت استفاده از اين قطعات هم هيچ خطر ايمني براي مسافران ايجاد نمي‌شود، از رسيدگي به شكايات خريداران خودداري كرد و تاكنون، هيچ حادثه‌اي مبني بر استفاده از اين قطعات رخ نداده است.
اين مسائل، باعث شد كه بوئينگ در سال 2000 مشكلات زيادي در زمينه توليد بوئينگ به ويژه از نوع 737 پيدا كند.
در اوايل سال 2002 «پري‌ويت» و خريداران ديگر، هزاران سند را در حمايت از ادعاهايشان تهيه كرده و به وزارت دادگستري فرستادند و اعلام كردند كه اين قطعات مشكل دارد، نه تنها در بوئينگ‌هاي 737 كه در بوئينگ‌هاي 747، 757 767 و 777 و همچنين در توليدات نظامي، اين شركت بدون اطلاع نيروي هوايي و شركت‌هاي بازرگاني و خطوط هوايي از قطعات مشكل‌دار استفاده كرده است، ولي در سال 2003 به علت مخالفت وزارت دادگستري در حمايت از آنان از شكايت خود صرف‌نظر كردند، اما باز در سال 2005 دست به اين كار زدند.
سال گذشته، سازمان هوانوردي آمريكا بار ديگر اين پرونده را باز كرد، چرا كه گزارش‌‌هايي را از دو نفر از كارشناسان سازمان كه براي خريداران كار مي‌كردند، دريافت كرد. سرانجام همه كارشناسان سازمان هوانوردي و همچنين كارشناس ديگر «واشنگتن‌پست»، وجود نقص در روند توليد را تأييد كردند و مشخص شد كه نبود نظارت كيفي در اين خطوط باعث ايجاد ايراداتي شده است.
«جان گوگيا»، از مسئولان سابق ايمني هوايي مي‌گويد: هنگامي كه با نيروي اضافي، قطعه‌اي را خم كرده يا مي‌پيچانيم، فشار بيشتري بر قطعات و ساختار هواپيما مي‌آيد. به ويژه در قطعات به كار رفته در كابين خلبان و درهاي اطراف.
[External Link Removed for Guests]
آخرین ويرايش توسط 3 on Reza6662, ويرايش شده در 0.
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662,
جداي از مطلبي که شما عنوان کردي، من از چندي قبل به محصولات
و حتي دست داشتن بوئينگ در سازمان هاي رده بالاي آمريکا مشکوک
بودم. همانطور که مي بينيد با افت کيفيت قطعات که در هوانوردي اصلاً
قابل قبول نيست، اين شرکت علي رغم سابقه خوب ساليان گذشته اش
همچنان به فعاليت ادامه مي دهد بدون آن که کسي به شکايات عليه او
رسيدگي نمايد.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
شکايت از بوئينگ و محصولاتش در پنتاگون جرم محسوب ميشه. :-?
از اين رو هست که مي بينيد شرکت گرومن با داشتن مهندسين تراز اول جهان هواپيمايي
که سال 1970 تونست ظرف چند ماه، F-14A رو بدون نقص و مسئله ي مهمي به USN عرضه کنه
ورشکست ميشه، توليد بسيار کم نقص و قابل توجه و بسيار پيشرفته ي YF-23 به موزه ي Dryden
فرستاده ميشه، از XB-70 که توليد نورث آمريکن است (بوئينگ نيست) دهها عيب گرفته ميشه
در عوض با فرستادن اف14 به موزه، و جانشين کردن F/A-18E عرصه براي يکه تازي هاي بي حد و حصر
بوئينگ در پنتاگون باز ميشه. ضمن اينکه توليد سراسر اشکال و ايراد F/A-22 پس از سالها نمي تونه
وارد خدمت رسمي در نيروي هوايي بشه.
بله دوست من
همه جاي دنيا، باندبازي و رشوه هست. :-(
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662,
راستش من هميشه فکر مي کردم تنها جايي که از اين چيزا
خبري نباشه آمريکاست که در اون فقط مسئله برتري محصول
مورد نظر هست. در اکثر موارد هم همينطوره، اما در صنايع
عظيمي چون هوافضا اين مورد در اثر باندبازي هاي بي جهت
فراموش مي شه.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
موضوع تا حدي واضح هست. براي مثال با از رده خارج شدن F-14D
USN ديگه نيازي به قطعات ساخت گرومن نداره. در واقع گرومن با اين کار
دستش از USN کوتاه ميشه. در عوض با يکه تازي اف18، عرصه ي فروش
قطعات و خدمات حداقل تا 30 سال بعد براي بوئينگ تضمين شده است. :-o
ضمنن مي دوني که اف18 تنها جنگنده اي بود که در داگ فايت، مغلوب ميگ25
عراق شد.
سال 1359 يکي از خلبانان ميگ21 در داگ فايت با اف14 در نزديکي اهواز سرنگون شد.
خلبان ميگ21 اسير شد و طي مصاحبه اعلام کرد که صدام، شخصن به هر خلبان
عراقي که اف14 سرنگون کنه، 200 هزار دلار جايزه پرداخت مي کنه. :-(
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662,
دست گرومن از USN کوتاه ميشه اما دست Northrop Grumman حالا حالاها
از USAF به دليل تامين قطعات B-2 جدا نميشه. در ضمن، مسئله ساقط شدن
F/A-18 به وسيله ميگ 25 اون وقتا مثل بمب صدا کرد و شد مايه ننگ F/A-18.
فکر کنم مدل C بود و با آکريد هدف قرار گرفت. البته از نوع موشک مطمئن نيستم.
__________________________________________________________
بايد هم صدام جايزه تعيين مي کرد تا خلبانان عرب جرات کنند به تامکت نزديک بشن! :(
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
من احتمال ميدم براي 20 سال آينده، بوئينگ طرح از رده خارج سازي B-2 رو مثل F-14D با موفقيت پياده کنه. :?
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, باور کن هيچ بعيد نيست، اصلاً. با وجود تکنولوژي
بسيار بسيار بالاي سيستم هاي B-2، براي مثال سيستم پيچيده FBW
اون، شايد بوئينگ اين هواپيما به مزاجش خوش نياد و به زودي برنامه اي
هم براي برکنار کردن اون به دلايل واهي راه بندازه. البته احتمال خريد
نورث روپ گرومن هم کم نيست. مثل شرکت مکدانل داگلاس که به
بوئينگ پيوست.
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 26
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۵, ۹:۲۲ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 4 بار

پست توسط علي. »

دوستان چرا ناراحتيد ؟؟
بهتر ما !!
خدا کنه بي 1 و بي 2 و اف 117 هم بره کنار !!
اين رو جدي ميگم ....
ولی یه سئوال ؟ یعنی واقعاً تولیداتی مثل 777 و ....
که کار بویینگ هست بی کیفیته ؟ آیا این قابل باوره ؟؟
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

علي.,
فکر مي کنم برخي توليدات مثل 737 ها بي کيفيت باشن. :-(
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, رضا جان نفرمایید تو رو خدا :grin:
بوئینگ 737 که به «دردانه بوئینگ» مشهور شده یکی از پر فروش ترینو
البته با کیفیت ترین هواپیماهای مسافربری جهان هست که سال هاست
بدون اشکال داره خدمت می کنه. واقعاً هواپیمای بی نظیری برای مسافت
های میان برد هست. در ضمن، 800-737 که دیگه حرف نداره. :) :smile:
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

آرمان,
فکر مي کنم بيشتري سوانح بدون علت متعلق به 737 هاي بوئينگ باشه. :-o :o
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”