پس از ورود این شاتل به مدار زمین معلوم شد که بخشی از عایق ضدحرارتی زیر فضاپیما هنگام پرتاب آسیب دیده است. ناسا هم اکنون پس از عکسبرداری از ناحیه آسیب دیده، گزینه های پیش رو را بررسی می کند.
انهدام فضاپيمای کلمبيا در سال ۲۰۰۳ ناشی از آسیب های وارده به همین عایق های ضدحرارتی و نفوذ گازهای داغ به فضاپیما هنگام بازگشت به جو زمین بود.
این آسیب ها معمولا ناشی از کنده شدن تکه های عایق نارنجی رنگ مخزن سوخت خارجی شاتل و اصابت آن به بدنه فضاپیما هنگام پرتاب است.
آژانس فضایی آمریکا می گوید تصمیم در مورد اینکه آیا باید پیاده روی فضایی دیگری برای تعمیر لایه آسیب دیده بدنه شاتل انجام شود یا خیر در یکی دو روز آینده گرفته خواهد شد.


آسیب دیده در پروازهای گذشته

ناحیه صدمه دیده حدود 3 در 6 اینچ است.
فضانوردان آتلانتیس تسط بازوی روباتیک و دوربین بسیار قوی موفق شدند از ناحیه آسیب دیده فیلم برداری کنند. هر چند مسئولین ناسا تاکید میکنند که هیچ گونه نگرانی در هنگام بازگشت آتلانتیس وجود ندارد اما حوادث پیش آمده برای شاتل در گذشته به این نگرانی دامن میزند.
ناسا می گوید صدمه وارده به آتلانتیس را که روز جمعه راهی فضا شد جدی نمی داند. یک سخنگوی این آژانس گفت: "درحال حاضر ما دلیلی برای نگرانی نمی بینیم."
بازوی روبوتیک ایستگاه فضایی یک قطعه 16 تنی حاوی یک جفت صفحه خورشیدی که در همین ماموریت توسط شاتل به آنجا منتقل شد را نصب کرده است.
دو فضانورد شاتل بعد از ظهر دوشنبه به وقت فلوریدا از ایستگاه خارج شدند تا این صفحات تازه خورشیدی را آماده استقرار کنند.
این صفحات ظرفیت تولید برق ایستگاه فضایی را افزایش می دهد و راه را برای وصل کردن ماژول اروپایی کلمبوس در ادامه سال جاری به ایستگاه هموار می کند.
دو پیاده روی فضایی دیگر برای روزهای چهارشنبه و جمعه به منظور تکمیل نصب این صفحات و در صورت لزوم تلاش برای تعمیر آسیب وارده به لایه حرارتی شاتل برنامه ریزی شده است.

Reilly را در اولین راه پیمائی فضائی
منبع: spaceflightnow.com