ساخت قطعات هواپيما با استفاده از مواد كامپوزيتي جديد

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

ساخت قطعات هواپيما با استفاده از مواد كامپوزيتي جديد

پست توسط Shahryar »

 ساخت قطعات هواپيما با استفاده از مواد كامپوزيتي جديد 

 تصویر 

بدنبال سرمايه گزاري 8 ميليون پوندي شركت بمباردير در شهر بلفاست انگليس روي تحقيق و توسعه مواد جديد كامپوزيتي قطعات كامپوزيتي پيشرفته و جديدي در جتهاي خطوط هوائي بمباردير مورد استفاده قرار گرفته اند.

قطعاتي از هواپيماهاي جديد بمباردير (CRJ-900, CRJ-700) در يك كارگاه جديد 2000 مترمربعي در غرب بلفاست، با استفاده از يك فناوري جديد از نوع RTM در حال ساخت است. بال كامپوزيتي و اجزاء آن كه به روش RTM‌ تهيه ميشود در روي يك نوع از هواپيماهاي خطوط هوائي نورث وست نصب ميشود كه يكي از آنها در نمايشگاه پاريس مورد بازديد عموم قرار گرفت.

فرايند RTM يا (Resin-Transfer-Moulding) براي سازنده امكان ساخت قطعات پيچيده تر را بسيار ساده تر از روش سنتي فراهم مياورد و ضمناً تعداد قطعات را نيز ميتوان كمتر كرد كه اين عمل منجر به صرفه جوئي در هزينه هاي بازرسي و تعمير و نگهداري خواهد شد زيرا قطعات كامپوزيتي پيشرفته مثل فلزات در معرض خوردگي قرار نمي گيرند.

روش RTM علاوه بر مزاياي فوق الذكر به كم شدن وزن و بهسازي آيروديناميكي قطعه نيز كمك ميكند كه سبب صرفه جوئي در سوخت مصرفي و نيز مزاياي محيط زيستي خواهد بود.

آقاي مايكل رايان مدير كل بمبارديردر بلفاست در مورد سرمايه گزاري اين شركت در بخش كامپوزيت اعلام كرد كه بمباردير بيش از 30 سال در ساخت كامپوزيتها تجربه دارد و سرمايه گزاري اخير در تحكيم وضعيت مابعنوان يك مركز درجه يك اين فناوري مؤثر خواهد بود. ما در نسل بعدي كامپوزيتها بخصوص روشهاي كار با رزين ها سرمايه گزاري ميكنيم تا اطمينان حاصل كنيم كه بمباردير همواره در خط مقدم استفاده از الياف كربن ( كه رل بسيار مهمي در صنعت هواپيماسازي دارد ) قرار دارد.

پس از 5 سال تحقيقات استراتژيك، نتيجه تلاش خود را در تحقق استفاده از كامپوزيتهاي پيشرفته در اين صنعت مي بينيم و اميدواريم بمباردير در توسعه صنايع هواپيماسازي آينده نيز همينطور پيشگام بماند.

 و اما کامپوزیت چیست؟ 

 تصویر 
 تصویر 

در مهندسی مواد این اصطلاح معمولاً به موادی گفته می‌شود که یک فاز زمینه (ماتریکس) و یک تقویت کننده (پرکننده) تشکیل شده باشند.
مواد کامپوزیتی مواد مهندسی ای هستند که از دو یا چند جزء تشکیل شده اند به گونه ای که این مواد مجزا و در مقیاس ماکروسکوپی قابل تشخیص هستند. کامپوزیت از دو قسمت اصلی ماتریکس و تقویت کننده تشکیل شده است. ماتریکس با احاطه کردن تقویت کننده آن را در محل نسبی خودش نگه می دارد. تقویت کننده موجب بهبود خواص مکانیکی ساختار میگردد. به طور کلی تقویت کننده میتواند به صورت فیبرهای کوتاه و یا بلند و پیوسته باشد

تعریف ASM: به ترکیب ماکروسکوپی دو یا چند مادهٔ مجزا که سطح مشترک مشخصی بین آنها وجود داشته باشد، کامپوزیت گفته می‌شود

دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از لحاظ فاز زمینه

CMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ سرامیکی)
PMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ پلیمری)
MMC (کامپوزیت‌های با زمینهٔ فلزی)

دسته‌بندی کامپوزیت‌ها از لحاظ نوع تقویت کننده

(کامپوزیت‌های تقویت شده با فیبر)
PRC (کامپوزیت‌های تقویت شده توسط ذرات)

کامپوزیت‌های سبز(کامپوزیت‌های تجزیه‌پذیر زیستی)

در اینگونه کامپوزیت‌ها، فاز زمینه و تقویت کننده، از موادی که در طبیعت تجزیه می‌شوند،‌ساخته می‌شوند. در کامپوزیت‌های سبز، معمولاً فاز زمینه از پلیمرهای سنتزی قابل جذب بیولوژیکی و تقویت کننده‌ها از فیبرهای گیاهی ساخته می‌شوند.


مزایای مواد کامپوزیتی
مهم‌ترین مزیت مواد کامپوزیتی آن است که با توجه به نیازها، می‌توان مواد جدیدی با خواص مطلوب تولید کرد. به طور کلی مواد کامپوزیتی دارای مزایای زیر هستند:

مقاومت مکانیکی نسبت به وزن بالا
مقاومت در برابر خوردگی بالا
خصوصیات خستگی عالی نسبت به فلزات
خواص عایق حرارتی خوب

 تصویر 

منابع:
انجمن کامپوزیت ایران
wikipedia
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”