كسب انواع گواهينامه‌هاي معتبر بين‌المللي براي (اورهال) توسط هما

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14954 بار

كسب انواع گواهينامه‌هاي معتبر بين‌المللي براي (اورهال) توسط هما

پست توسط Shahryar »

  وجود اعمال تحريم از سوي آمريكا هما توانايي
تعميرات اساسي انواع هواپيما را كسب كرد  


 تصویر 

با وجود آغاز تحريم صنعت هوايي ايران توسط دولت آمريكا در سالهاي پس از انقلاب، هواپيمايي جمهوري اسلامي با اتكا به نيروهاي داخلي تمام گواهينامه‌هاي معتبر بين‌المللي براي تعميرات اساسي (اورهال) انواع هواپيما را كسب كرد.

مجموعه آشيانه‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي با 40 سال قدمت يكي از مجهزترين و توانمندترين آشيانه‌هاي تعميرات در منطقه است كه از چند مجموعه با سطح كارايي متفاوت تشكيل شده است.
به محض ورود در اين مجموعه يك فروند هواپيماي بوئينگ 747 قابل رويت است كه تا چندي پيش تمام قطعات آن باز شده بود و مورد بازبيني و تعميرات اساسي قرار گرفته بود.
بنابراين گزارش آشيانه تعميرات اساسي هما براي اولين بار اين مدل هواپيما را مورد تعميرات اساسي قرار داد و احتمالا در روزهاي آينده اين پروسه تكميل شده و هواپيما وارد ناوگان هوايي هما خواهد شد.
بوئينگ 747 معروف به بزرگترين اسب گاري جهان است كه از 5/4 ميليون قطعه تشكيل شده است. اين هواپيما كه از لحاظ ايمني در بالاترين سطح ممكن قرار دارد قابليت حمل 170 تا 180 تن سوخت در بالهاي خود را دارد و قادر به حدود 16 ساعت پرواز مداوم است.
هر كدام از هواپيماها در مقاطع مختلفي مورد چك و بازبيني قرار مي‌گيرند كه هر كدام از اين چكها در سطوح مختلفي قرار دارند كه در مرحله تعميرات اساسي به عنوان كاملترين مرحله از بازبيني و تعمير هواپيما تمام قطعات باز شده و به دقت چك مي‌شوند. در حقيقت در اين مرحله هواپيما با هر سني به كيفيت روز اول خود مي‌رسد.
به گفته مسوولان ايران‌اير اين شركت در حال حاضر با اتكاي كامل به نيروها و متخصصان و مهندسان زميني كشور قادر به انجام تمام انواع چك و بازبيني براي تمام انواع هواپيماها است.
ايران‌اير با داشتن تمام گواهينامه‌هاي معتبر بين‌المللي براي تعمير هواپيما به صورت منظم مورد بازبيني توسط كارشناسان سازمانهاي بين‌المللي مربوطه مي‌شود كه در تمام اين موارد مورد تاييد قرار گرفته است.
تمام اين موفقيتها در شرايطي صورت گرفته است كه صنايع هوايي ايران از زمان انقلاب توسط دولت آمريكا تحريم شده است و اين كشور از فروش و يا حتي اجاره هواپيما توسط كشورهاي ديگر به ايران به شدت جلوگيري مي‌كند كه البته در بسياري از موارد تا كنون ناكام مانده است. آمريكا حتي كارخانه‌هاي سازنده و تعمير كننده قطعات هواپيما را از تعمير قطعات براي صنعت هواپيمايي ايران منع مي‌كند.
با اين وجود علاوه بر تمام موفقيتهايي كه هواپيمايي ملي ايران در اين زمينه كسب كرده است به تازگي در مورد تعميرات اساسي موتور يك فروند هواپيماي ايرباس 310 به توافق رسيده است كه با انجام اين كار تا آخر ماه جاري اين هواپيما كه چندي بود زمينگير شده بود، وارد ناوگان خواهد شد.
اين گزارش اضافه مي كند هواپيمايي هما به تازگي يك فروند بوئينگ 747 اجاره كرده است كه در روزهاي آينده وارد ناوگان خواهد شد و دو فروند ديگر از همين نوع نيز تا پايان سال به ناوگان هما اضافه خواهند شد.
به گفته مسوولان بخش تعميرات هما كارگاههاي مكانيكال هما كه در گذشته نيز فعال بودند، در محيطي مجهزتر و با مساحتي معادل 28 هزار مترمربع آغاز به كار كردند. اين مجموعه شامل چند گروه تخصصي مي‌شود كه در هر گروه فعاليتي مجزا بر روي قطعاتي خاص از هواپيما انجام مي‌شود.
اين كارگاهها شامل كارگاه تعمير موتور، كارگاه قطعات غير الكترونيك، كارگاه قطعات الكترونيك، كارگاه تعميرات وسايل جانبي و رفاهي براي مسافران از قبيل سرسره نجات، جليقه نجات، ماسك و كپسول اكسيژن و همچنين كارگاه خياطي به منظور بازسازي رويه صندلي‌ها و ديواره‌هاي هواپيما هستند.
در تمام اين كارگاهها دقيقترين چكها بر روي قطعات مورد نظر انجام مي‌شود كه با تنها با بازديد از هر قسمت مي‌توان به عظمت كاري كه توسط مهندسان ايراني بر روي قطعات پيچيده هواپيما انجام مي‌شود، پي برد.
علاوه بر اين ابتكاراتي در اين قسمتها به منظور ارتقاي كار بازبيني و تعميرات صورت گرفته است كه در دنيا بي‌نظير است. به عنوان مثال يكي از اقدامات بسيار مهمي كه انجام شده است تعبيه دستگاهي به منظور انتقال گاز هالون به كپسولهاي اطفاي حريق است. اهميت اين امر با توجه به تحريم جدي ايران توسط آمريكا در اين زمينه بيشتر روشن مي‌شود.
در بخش ابيونيك يا بازبيني قطعات الكترونيكي هواپيما نيز تمام قطعات و وسايل الكترونيكي از هم تفكيك شده و به صورت مستقل مورد بازبيني قرار مي‌گيرند. اين بخشها شامل كليه سيستمهاي ارتباطي خلبان با برج، جهت‌يابي، سيستمهاي ناوبري و رادار هستند.
يكي از مهمترين بخشهايي كه در اين كارگاه مورد بازبيني قرار مي‌گيرد جعبه سياه هواپيما و سيستمهاي داخل آن است كه به رغم اسمي كه دارد رنگ آن نارنجي است.
مجموعه ابيونيك هما ماهانه 3 تا 10 ميليون دلار در ماه درآمد زايي دارد كه ناشي از سرويس‌دهي به شركتهاي داخلي و خارجي است.
در صورت فقدان اين مجموعه حدود 25 ميليون دلار در سال بايد توسط ايران‌اير هزينه شود.
حاكيست تعميرات اساسي يك هواپيماي بوئينگ در خارج از كشور 10 تا 12 ميليون دلار هزينه در بر خواهد داشت كه اين كار در داخل كشور با صرف 5/3 تا 4 ميليون دلار قابل انجام شود كه بنا به اذعان مسوولان هما تعميرات اساسي هواپيماي بوئينگ در اين شركت توسط مهندسان زميني با هزينه‌اي در حدود يك ميليون دلار انجام مي‌شود

[External Link Removed for Guests]
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۵, ۴:۳۲ ب.ظ
محل اقامت: LA/Teh
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار
تماس:

پست توسط salar_jetline »

با اينکه ما سالهاست در تعمير هواپيماهامون به خودکفايي رسيديم و به قول مسئولان تعميرات به بهترين شکل
صورت مي گيره وجود حوادث پي در پي مثل نقص فني و آتش سوزي موتور و.... جاي سوال داره!!
It's time to BUZZ the World
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1106
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۵, ۱۱:۱۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 176 بار
سپاس‌های دریافتی: 468 بار
تماس:

پست توسط Mehdi2224 »

salar_jetline,

دوست من حالا کجاش رو دیدید . هفته پیش رادیو سراسری اعلام کرد (البته نمیدونم چرا تلوزیون سراسری اعلام نکرد) که سازمان هواپیمایی هما یک هواپیمای مسافربری 300 نفره اورهال شده کامل رو به عنوان هدیه به عراق تقدیم کرد. این در حالیه که خودمون در داخل کمبود هواپیمای مسافربری داریم و داریم به ترکیه برای فروش 4 تا بوئینگ دست دوم التماس میکنیم . اینجاست که میگن طیاره ای که به عراق رواست بر مردم حرام است 8)
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 122
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۵, ۴:۳۲ ب.ظ
محل اقامت: LA/Teh
سپاس‌های ارسالی: 59 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار
تماس:

پست توسط salar_jetline »

Mehdi2224,
من موندم بخندم يا گريه کنم.
البته احتمال مي دم اين هواپيما ساعت پروازيش تموم شده باشه.
لطفا اگه کسي رجيستر اين زبون بسته رو مي دونه اطلاع بده
It's time to BUZZ the World
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”