کاوشگر تازه مریخ با تاخیر روبرو
[External Link Removed for Guests]
فضاپیمای "فینکس" (Phoenix) قرار بود روز جمعه پرتاب شود، اما موشک حامل آن اکنون با یک روز تاخیر پرتاب خواهد شد.
هوای نامساعد روز سه شنبه در اطراف سکوی پرتاب در "کیپ کاناورال" در ایالت فلوریدا مانع عملیات سوختگیری مرحله دوم راکت شد.
فینکس بر ناحیه قطب شمال مریخ فرود خواهد آمد تا به تحلیل نمونه خاک و یخ آن بپردازد و در جستجوی نشانه های گذشته و حال آثار حیات برآید.
مهندسان آژانس فضایی آمریکا می گویند روز شنبه دو فرصت در ساعات 5:26 و 6:02 صبح به وقت شرق آمریکا برای پرتاب خواهند داشت.
ناسا گفت که هرچند سوختگیری راکت دلتای 2 احتمالا تا چهارشنبه صبح تکمیل خواهد شد، اما پنجره زمانی احتیاطی کافی وجود ندارد تا پرتاب برای روز جمعه برنامه ریزی شود.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود فینکس باید در ماه مه سال 2008 به مریخ برسد.
این کاوشگر قرار است برای مدت سه ماه در سطح مریخ به مطالعات علمی بپردازد اما برخلاف دو کاوشگر دیگر ناسا به نام های "اسپیریت" و "آپورچونیتی"، در جای خود ثابت خواهد بود.
فینکس مجهز به یک بازوی روبوتیک است که سطح مریخ را برای رسیدن به لایه یخ حفر خواهد کرد و نمونه های استخراجی را برای تجزیه و تحلیل به سکوی کاوشگر منتقل خواهد کرد.
این ماموریت "فینکس" نامگذاری شده است زیرا میراث دار دو ماموریت قبلی ناسا است که به دلایل مختلف ناکام ماندند.
این کاوشگر ابتدا برای ماموریت ماهواره ای "مطالعه گر مریخ" (Mars Surveyor) که اصلا برای پرتاب در سال 2001 برنامه ریزی شده بود ساخته شد اما آن پروژه در سال 2000 کنار گذاشته شد.
و بسیاری از تجهیزات و ابزارهای علمی فینکس برای "فرودآینده قطبی مریخ" (Mars Polar Lander ) ساخته یا طراحی شده بود که در سال 1999 پس از ورود به اتمسفر مریخ ناپدید شد.
BBC
هيجان انگيزترين ماموريت بشر در فضا آغاز شد:ققنوس به سوي مريخ بال گشود
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2440
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۲۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 11143 بار
- سپاسهای دریافتی: 14954 بار
هيجان انگيزترين ماموريت بشر در فضا آغاز شد:ققنوس به سوي مريخ بال گشود
انگيزترين ماموريت بشر در فضا آغاز شد:ققنوس به سوي مريخ بال
امروز(13 مرداد 86) يکي از هيجان انگيزترين اکتشافات فضايي در سياره سرخ آغاز شد. مريخنشين «فونيکس»(ققنوس) بعد از ظهر امروز از مرکز فضايي ناسا در «فلوريدا» به سمت سياره مريخ پرتاب شد تا حدود 10 ماه بعد در نزديکي قطب شمال سياره فرود بيايد.
«ققنوس»، نخستين فضاپيمايي است که در قطب شمال مريخ فرود مي آيد و امکان مشاهده و شناسايي کلاهک قطبي سياره را فراهم خواهد کرد.
هدف از اين سفر فضايي بررسي ترکيبات کلاهک يخي قطب شمال سياره و کنترل وجود حيات باستاني و عهد حاضر به صورت ميکروبي در اين بخش از سياره است
«فونيکس» يک ماموريت فضايي عمودي در سطح سياره مريخ است. بدين معني که بر خلاف دو مريخنورد «روح» و «فرصت» که جستجوي افقي در سطح سياره انجام دادند، فونيکس با حفاري سطح سياره اکتشافات عمودي انجام خواهد داد.
دكتر عباس كنگي، پژوهشگر و سيارهشناس كه در زمينه ساختارهاي زمينشناسي مريخ تحقيق ميكند در گفتوگو با خبرنگار ايسنا درباره كاوشگر «فونيكس» گفت: تجهيزات مستقر بر روي «فونيکس» شامل دوربين عکس برداري، يک بازو به طول 2/2 متر براي حفر شيارهايي به عمق نيم متر در سطح سياره، يک ايستگاه هواشناسي با سنسورهاي خاص جهت اندازه گيري تغييرات فصلي حرارت، سرعت جريان باد و ... - كه توسط سازمان فضايي کانادا حمايت ميشود - سيستم ارسال امواج ليزر جهت اندازه گيري ميزان گرد و غبار و ذرات يخ موجود در آتمسفر سياره، آزمايشگاه شيمي منياتوري - که امکان انجام آزمايشهاي شيميايي بر روي نمونه هاي خاک و يخ به دست آمده از سطح سياره را ممکن ميكند و علاوه بر اندازه گيري ترکيبات ملکولي، نمونه ها را تا حرارت 1800 درجه فارنهايت گرم مي کند تا مراحل تبديل آنها از حالت جامد به مايع و گاز بررسي شود و بعلاوه ميزان کربنات، سولفور و اکسيدهاي موجود در خاک را به عنوان مواد تقويت کننده حيات در شرايط حضور آب مايع اندازه گيري خواهد کرد - و بالاخره دو عدد ميکروسکوپ جهت بررسي ساختمانهاي موجود در خاک و يخ با قدرت تفکيک در حد يک هزارم پهناي موي انسان است.
دكتر عباس كنگي
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود با اشاره به اين كه فضاپيماي Mars Polar Lander كه در سال 1999 با هدف شناسايي قطب هاي مريخ پرتاب شد با شکست روبه رو شد، سفر فونيکس را هم پرمخاطره عنوان و خاطرنشان كرد: احتمال فرود موفقيت آميز اين كاوشگر بر سطح سياره زير 50 درصد ارزيابي شده؛ بنابراين ريسک اين سفر فضايي بالا است. هزينه اين سفر فضايي 420 ميليون دلار تخمين زده شده که 90 ميليون دلار آن مربوط به پرتاپ راکت است.
به گفته وي، منطقه فرود فضاپيما شبيه به آلاسکا و غالبا پوشيده از يخ مي باشد، اما به دليل اينکه فونيکس در تابستان فرود ميآيد با پوشش يخي مواجه نخواهد شد. هر چند با نزديک شدن به فصل زمستان و کاهش شدت نور خورشيد توانايي فونيکس تقليل مي يابد، اما دانشمندان اميدوارند بوسيله دوربين هاي اين جستجوگر، نخسين منظره از زمستان قطب مريخ را مشاهده کنند. به علاوه تشکيل پوشش يخي در نزديکي فونيکس قابل مشاهده خواهد بود.
وي درباره وجه تسميه اين كاوشگر به ايسنا گفت: فونيکس(ققنوس) کلمهاي يوناني و نام پرندهاي افسانهيي است. اين پرنده به رنگ طلايي و داراي پرهاي سرخ ميباشد. اين پرنده افسانهيي در پايان حياتش درون لانه اش مي سوزد و به خاکستر تبديل مي شود تا نوزادش متولد شود. شباهت فضاپيما به اين پرنده عامل اصلي نام گذاري بوده است. فضاپيماي فونيکس بسيار سنگين است در نتيجه ورودي آتشين به آتمسفر مريخ خواهد داشت؛ بنابراين قبل از باز شدن کيسه هاي هوا و چترهاي نجات به دليل وزن زياد فضاپيما، سرعت آن در اتمسفر سياره افزايش مييابد. براي حفاظت فضاپيما در اين شرايط سخت يک سپر حرارتي براي آن در نظر گرفته شده. پس از فرود جستجوگر فونيکس رها مي شود و مرحله اصلي اکتشافات آغاز ميشود.
دكتر كنگي درباره ماموريت كاوشگر ققنوس گفت: در اين سفر هيجان انگيز امکان مطالعه مستقيم کلاهک قطب شمال سياره ميسر ميشود. تا کنون بر اساس اندازهگيري هاي انجام شده از مدار سياره، اين کلاهک آب منجمد در نظر گرفته شده. اما دستاوردهاي فونيکس مي تواند نتايج شگفت انگيزي را به همراه داشته باشد. به گونه اي که اين احتمال وجود دارد که اين کلاهک داراي ترکيباتي متفاوت باشد.
وي خاطرنشان كرد:به عنوان مثال براي سه دهه دانشمندان بر اين باور بودند که کلاهک قطب جنوب مريخ از دي اکسيد کربن يخ زده (يخ خشک) تشکيل شده، اما تحقيقات انستيتو تکنولوژي کاليفرنيا در سال 2003 نشان داد فقط يك لايه سطحي از دي اكسيد كربن يخ زده در كلاهك جنوبي وجود دارد؛ بنابراين اين احتمال وجود دارد که رويدادي مشابه براي قطب شمال مريخ رخ دهد. به گونه اي که دستاوردهاي فونيکس بسياري از باورهاي موجود در رابطه با تجمع آب يخ زده در اين بخش از سياره را دگرگون كند.
دكتر كنگي تصريح كرد: بزرگترين هدف اين سفر فضايي همانند ساير سفرهاي فضايي به مريخ جستجوي حيات بر سطح سياره سرخ است؛ اما اين ماموريت هاي فضايي به صورت گام به گام اطلاعات مورد نياز دانشمندان را بصورت قطعات پازل جمع آوري مي کند.
وي در ادامه با بيان اين كه بزرگترين مشکل اين فضاپيما فرود بر سطح سياره سرخ خواهد بود، اظهار داشت: دانشمندان بايد سرعت اين فضاپيما را در نزديك مريخ و در جو بسيار رقيق سياره كاهش دهند تا امکان فرود آرام آن فراهم شود. بايد توجه داشت که سرعت اين فضاپيما حدود 20 هزار كيلومتر در ساعت است (فاصله مشهد تا تهران را در کمتر از سه دقيقه طي مي کند) و در فاصله کمتر از 200کيلومتري سياره بايستي سرعت آن آنقدر کاهش يابد تا به آرامي بر سطح سياره فرود آيد. براي کاهش سرعت فضاپيما بايد در زماني معين مقداري سوخت به داخل موتور فضاپيما پمپاژ شود تا با چند انفجار کوچک و منظم اصلاح مسير و کاهش سرعت مورد نياز ايجاد شود.
دكتر كنگي تصريح كرد: بدين ترتيب سپر حرارتي، چتر نجات و موتور ها فضاپيما مهمترين ابزار کاهش سرعت فضاپيما خواهند بود. اما سنگيني فضاپيما به دليل تجهيزاتي اضافي که حمل مي کند اين فرايند را دشوارتر خواهد کرد. بعلاوه به دليل جو رقيق سياره نيز نميتوان از خاصيت اصطكاكي جو براي کاهش سرعت فضاپيما استفاده کرد.
ايسنا
امروز(13 مرداد 86) يکي از هيجان انگيزترين اکتشافات فضايي در سياره سرخ آغاز شد. مريخنشين «فونيکس»(ققنوس) بعد از ظهر امروز از مرکز فضايي ناسا در «فلوريدا» به سمت سياره مريخ پرتاب شد تا حدود 10 ماه بعد در نزديکي قطب شمال سياره فرود بيايد.
«ققنوس»، نخستين فضاپيمايي است که در قطب شمال مريخ فرود مي آيد و امکان مشاهده و شناسايي کلاهک قطبي سياره را فراهم خواهد کرد.
هدف از اين سفر فضايي بررسي ترکيبات کلاهک يخي قطب شمال سياره و کنترل وجود حيات باستاني و عهد حاضر به صورت ميکروبي در اين بخش از سياره است
«فونيکس» يک ماموريت فضايي عمودي در سطح سياره مريخ است. بدين معني که بر خلاف دو مريخنورد «روح» و «فرصت» که جستجوي افقي در سطح سياره انجام دادند، فونيکس با حفاري سطح سياره اکتشافات عمودي انجام خواهد داد.
دكتر عباس كنگي، پژوهشگر و سيارهشناس كه در زمينه ساختارهاي زمينشناسي مريخ تحقيق ميكند در گفتوگو با خبرنگار ايسنا درباره كاوشگر «فونيكس» گفت: تجهيزات مستقر بر روي «فونيکس» شامل دوربين عکس برداري، يک بازو به طول 2/2 متر براي حفر شيارهايي به عمق نيم متر در سطح سياره، يک ايستگاه هواشناسي با سنسورهاي خاص جهت اندازه گيري تغييرات فصلي حرارت، سرعت جريان باد و ... - كه توسط سازمان فضايي کانادا حمايت ميشود - سيستم ارسال امواج ليزر جهت اندازه گيري ميزان گرد و غبار و ذرات يخ موجود در آتمسفر سياره، آزمايشگاه شيمي منياتوري - که امکان انجام آزمايشهاي شيميايي بر روي نمونه هاي خاک و يخ به دست آمده از سطح سياره را ممکن ميكند و علاوه بر اندازه گيري ترکيبات ملکولي، نمونه ها را تا حرارت 1800 درجه فارنهايت گرم مي کند تا مراحل تبديل آنها از حالت جامد به مايع و گاز بررسي شود و بعلاوه ميزان کربنات، سولفور و اکسيدهاي موجود در خاک را به عنوان مواد تقويت کننده حيات در شرايط حضور آب مايع اندازه گيري خواهد کرد - و بالاخره دو عدد ميکروسکوپ جهت بررسي ساختمانهاي موجود در خاک و يخ با قدرت تفکيک در حد يک هزارم پهناي موي انسان است.
دكتر عباس كنگي
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود با اشاره به اين كه فضاپيماي Mars Polar Lander كه در سال 1999 با هدف شناسايي قطب هاي مريخ پرتاب شد با شکست روبه رو شد، سفر فونيکس را هم پرمخاطره عنوان و خاطرنشان كرد: احتمال فرود موفقيت آميز اين كاوشگر بر سطح سياره زير 50 درصد ارزيابي شده؛ بنابراين ريسک اين سفر فضايي بالا است. هزينه اين سفر فضايي 420 ميليون دلار تخمين زده شده که 90 ميليون دلار آن مربوط به پرتاپ راکت است.
به گفته وي، منطقه فرود فضاپيما شبيه به آلاسکا و غالبا پوشيده از يخ مي باشد، اما به دليل اينکه فونيکس در تابستان فرود ميآيد با پوشش يخي مواجه نخواهد شد. هر چند با نزديک شدن به فصل زمستان و کاهش شدت نور خورشيد توانايي فونيکس تقليل مي يابد، اما دانشمندان اميدوارند بوسيله دوربين هاي اين جستجوگر، نخسين منظره از زمستان قطب مريخ را مشاهده کنند. به علاوه تشکيل پوشش يخي در نزديکي فونيکس قابل مشاهده خواهد بود.
وي درباره وجه تسميه اين كاوشگر به ايسنا گفت: فونيکس(ققنوس) کلمهاي يوناني و نام پرندهاي افسانهيي است. اين پرنده به رنگ طلايي و داراي پرهاي سرخ ميباشد. اين پرنده افسانهيي در پايان حياتش درون لانه اش مي سوزد و به خاکستر تبديل مي شود تا نوزادش متولد شود. شباهت فضاپيما به اين پرنده عامل اصلي نام گذاري بوده است. فضاپيماي فونيکس بسيار سنگين است در نتيجه ورودي آتشين به آتمسفر مريخ خواهد داشت؛ بنابراين قبل از باز شدن کيسه هاي هوا و چترهاي نجات به دليل وزن زياد فضاپيما، سرعت آن در اتمسفر سياره افزايش مييابد. براي حفاظت فضاپيما در اين شرايط سخت يک سپر حرارتي براي آن در نظر گرفته شده. پس از فرود جستجوگر فونيکس رها مي شود و مرحله اصلي اکتشافات آغاز ميشود.
دكتر كنگي درباره ماموريت كاوشگر ققنوس گفت: در اين سفر هيجان انگيز امکان مطالعه مستقيم کلاهک قطب شمال سياره ميسر ميشود. تا کنون بر اساس اندازهگيري هاي انجام شده از مدار سياره، اين کلاهک آب منجمد در نظر گرفته شده. اما دستاوردهاي فونيکس مي تواند نتايج شگفت انگيزي را به همراه داشته باشد. به گونه اي که اين احتمال وجود دارد که اين کلاهک داراي ترکيباتي متفاوت باشد.
وي خاطرنشان كرد:به عنوان مثال براي سه دهه دانشمندان بر اين باور بودند که کلاهک قطب جنوب مريخ از دي اکسيد کربن يخ زده (يخ خشک) تشکيل شده، اما تحقيقات انستيتو تکنولوژي کاليفرنيا در سال 2003 نشان داد فقط يك لايه سطحي از دي اكسيد كربن يخ زده در كلاهك جنوبي وجود دارد؛ بنابراين اين احتمال وجود دارد که رويدادي مشابه براي قطب شمال مريخ رخ دهد. به گونه اي که دستاوردهاي فونيکس بسياري از باورهاي موجود در رابطه با تجمع آب يخ زده در اين بخش از سياره را دگرگون كند.
دكتر كنگي تصريح كرد: بزرگترين هدف اين سفر فضايي همانند ساير سفرهاي فضايي به مريخ جستجوي حيات بر سطح سياره سرخ است؛ اما اين ماموريت هاي فضايي به صورت گام به گام اطلاعات مورد نياز دانشمندان را بصورت قطعات پازل جمع آوري مي کند.
وي در ادامه با بيان اين كه بزرگترين مشکل اين فضاپيما فرود بر سطح سياره سرخ خواهد بود، اظهار داشت: دانشمندان بايد سرعت اين فضاپيما را در نزديك مريخ و در جو بسيار رقيق سياره كاهش دهند تا امکان فرود آرام آن فراهم شود. بايد توجه داشت که سرعت اين فضاپيما حدود 20 هزار كيلومتر در ساعت است (فاصله مشهد تا تهران را در کمتر از سه دقيقه طي مي کند) و در فاصله کمتر از 200کيلومتري سياره بايستي سرعت آن آنقدر کاهش يابد تا به آرامي بر سطح سياره فرود آيد. براي کاهش سرعت فضاپيما بايد در زماني معين مقداري سوخت به داخل موتور فضاپيما پمپاژ شود تا با چند انفجار کوچک و منظم اصلاح مسير و کاهش سرعت مورد نياز ايجاد شود.
دكتر كنگي تصريح كرد: بدين ترتيب سپر حرارتي، چتر نجات و موتور ها فضاپيما مهمترين ابزار کاهش سرعت فضاپيما خواهند بود. اما سنگيني فضاپيما به دليل تجهيزاتي اضافي که حمل مي کند اين فرايند را دشوارتر خواهد کرد. بعلاوه به دليل جو رقيق سياره نيز نميتوان از خاصيت اصطكاكي جو براي کاهش سرعت فضاپيما استفاده کرد.
ايسنا
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..