رييس شركت توپولوف:
ايران و روسيه براي توليد مشترك هواپيما مذاكره مي

انعقاد قرارداد خريد پنج فروند هواپيماي توپولوف از روسيه توسط شركت هواپيمايي ايران اير تور درست در زماني كه آمريكا در حال تشديد فشارهاي خود بر ايران است توجه جهانيان را به خود معطوف كرده و بازتاب گستردهاي داشته است.
به گزارش ايسنا، رسانههاي خبري جهان در گزارشهايي به بررسي ابعاد اين قرارداد پرداختهاند. در اين ميان شبكه خبري بيبيسي در گزارشي نوشته است: شرکت ايران اير تور و شرکت ايلوشين فاينانس قرارداد خريد اين هواپيماهاي مسافربري را در حاشيه نمايشگاه بينالمللي هوا ـ فضاي مسکو امضا کردند. در مراسم امضاي اين قرارداد، وزير راه و ترابري ايران و وزير حمل و نقل روسيه نيز شرکت داشتند.
به نظر ميرسد خريد هواپيماهاي جديد در راستاي نوسازي ناوگان هواپيمايي ايران باشد. ايران براي بيش از 20 سال به علت تحريمهاي آمريکا قادر به خريد هواپيماهاي بوئينگ و قطعات يدکي آنها و همچنين هواپيماي اروپايي ايرباس که قطعات مهم آنها آمريکايي هستند، نبوده است.
خبرگزاري رويترز در گزارشي ارزش اين قرارداد را فراتر از 100 ميليون دلار دانسته و گفته است که ارزش هر هواپيما بين 30 تا 35 ميليون دلار است.
ايگور شوچوک ـ رئيس شرکت توپولوف ـ به خبرنگاران گفت که دو طرف براي مدت طولاني با همديگر همکاري داشتهاند. وي همچنين از مذاکرات ايران و روسيه براي توليد مشترک هواپيما خبر داده است.
بيبيسي ميافزايد: ناوگان هواپيماهاي مسافربري ايران به علت تحريم طولاني آمريکا به شدت فرسوده است و هواپيماهاي ساخت روسيه نيز که ايران براي جبران کمبود ناشي از تحريم آمريکا مبادرت به خريداري يا کرايه تعدادي از آنها کرده، کارنامه ايمني خوبي ندارند.
ايران براي غلبه بر تحريمهاي آمريکا و بازسازي ناوگان هوايي خود مجبور به تامين نيازهاي هواپيمايي خود از روسيه است. اين در حالي است که برخي از نمايندگان مجلس و کارشناسان هوايي، پيش از اين خواهان توقف خريد هواپيماهاي توپولوف از روسيه شده بودند.
جلال يحيي زاده ـ نماينده تفت و ميبد ـ سال گذشته در تذکري به وزير راه و ترابري، خواهان خودداري از خريد هواپيماهاي روسي به علت تجربه تلخ گذشته و عدم اعتماد مردم در استفاده از اين نوع هواپيماها شده بود.
هم اکنون چند شرکت هواپيمايي در ايران از هواپيماهاي توپولوف استفاده ميکنند ولي به دليل سوانح هوايي مکرر طي سالهاي اخير، استفاده از اين هواپيماها همواره با نگرانيهايي همراه بوده است.
اصغر گرانمايه پور ـ نماينده شهرستانهاي کاشان و آران و بيدگل در مجلس ـ نيز به دنبال سقوط هواپيماي مسافربري توپولوف در فرودگاه مشهد، خواهان خارج کردن هواپيماهاي فرسوده توپولوف از ناوگان هوايي ايران شده بود.
در يک دهه گذشته بخشي از نيازهاي هوايي از طريق هواپيماهاي اجارهاي تامين شده اما سقوط چند فروند از اين هواپيماها و زمين گير شدن هواپيماهاي دست دوم خريداري شده از ترکيه و امارات، ظاهرا ادامه اين روند را غيرممکن ساخته است.
از ديگر رسانههايي كه به اين موضوع پرداخته بود شبكه دويچه وله آلمان بود. اين شبكه نوشت كه نخستين هواپيماي مسافربري توپولوف 204 در 18 ماه آينده به ايران تحويل داده ميشود. اين مدل جديد توپولوف که 180 صندلي دارد، براي مسافتهاي نهچندان دور ساخته شده و ميتواند با يک بار سوختگيري چهار هزار کيلومتر را بپيمايد. در ضمن نسبت به مدلهاي پيشين بنزين کمتري مصرف ميکند.
همزمان با عقد اين قرارداد، محمد رحمتي ـ وزير راه و ترابري ايران ـ و ايگور لويتين ـ وزير حمل ونقل روسيه ـ پيرامون گسترش همکاريهاي دو کشور به گفتوگو نشستند.
ايگور شوچاک ـ رئيس شرکت توپولوف ـ اظهار كرد که گفتوگوهاي مقامات ايراني و روسي مثبت بودهاند و در مراحل تخصصي قرار دارند.
بر اساس اين گزارش، احتمال ميرود که ايران و روسيه مشترکاً به کار توليد اين مدل توپولوف و مدلهاي ديگر بپردازند.
اوايل آبان ماه، مقامات هواپيمايي جمهوري اسلامي به همراه پرويز داودي ـ معاون اول رئيس جمهور ت براي شرکت در اجلاس نخستوزيران کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي به مسکو رفتند.
نمايندگان ايران در حاشيه اين اجلاس با مقامات روسي در رابطه با گسترش همکاري دو کشوردر صنعت هوايي مذاکراتي داشتند. در اين مذاکرات تقاضاي خريد توپولوف نيزاز جانب مقامات ايراني مطرح شده بود.
كابين مسافرين Tu-204:


