گزارشی از سقوط هواپیمای بوئینگ MD در تایلند
در اثر سقوط یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی تایلند در فرودگاه شهر پوکت 88 نفر جان باخته و 42 نفر دیگر زخمی شدند. گزارش های رسیده حاکی است این هواپیما حامل 123 مسافر به همراه 7 خدمه پروازی بوده است.
شرح سانحه:
وز یک شنبه پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد: یک فروند هواپیمای مسافربری تایلند به هنگام فرود، به علت لغزنده بودن باند از مسیر منحرف شد که بر اثر آن تعدادی از سرنشینان آن کشته شدند.
ساسرن ونگاوم وزیر حمل ونقل تایلند نیز به خبرنگاران گفت : این هواپیما که از نوع ام.دی.80 بوده، 128 مسافر داشته که 44 نفر آنان تایلندی و دست کم 70 خارجی در آن حضور داشته اند.
این هواپیما که از باند بانکوک برخاسته بوده، در هنگام فرود در فرودگاه پوکت در اثر ریزش باران از مسیر منحرف و به جنگل های کنار مسیر باند هدایت شده و سپس آتش می گیرد. هواپیما پس از برخورد با زمین دو تکه شده است.
وزیرحمل ونقل تایلند تصریح کرد: اغلب مسافران خارجی این هواپیما، اروپایی بوده اند.
اين سانحه در ساعت ۱۵و ۴۰دقيقه روز يكشنبه (به وقت محلي) و در حالي كه يك فروند هواپيماي مسافربري خطوط داخلي وان- تو- گو تايلند در حال فرود در فرودگاه جزيره پوكت واقع در جنوب اين كشور بود، اتفاق افتاد.
چيساك آنگسوان مديركل امور حمل و نقل تايلند نيز با تاييد شمار قربانيان اين هواپيما، گفت: اين هواپيما، فرودگاه دون موانگ بانكوك پايتخت تايلند را در ساعت۱۴و ۳۰دقيقه به مقصد جزيره پوكت ترك كرد اما به دليل بدي هوا، نبود ديد كافي و لغزنده بودن سطح باند فرودگاه كنترل آن از دست خلبان خارج شد و با درختان كنار باند بشدت برخورد كرد.
بر اساس گزارشهاي رسيده هنوز شمار دقيق كشتهشدگان و مجروحان هواپيماي مسافربري تايلند در فرودگاه پوكت روشن نشده و احتمال ميرود بر تعداد كشتهشدگان اين سانحه افزوده شود.
جزيره تفريحي پوكت واقع در ۷۰۰كيلومتري جنوب بانكوك پايتخت تايلند از جمله مهمترين مراكز تفريحي- گردشگري تايلند به ويژه در جذب گردشگران خارجي به شمار
ميآيد.
برخي اخبار از حضور ۱۹ ايراني درميان مسافران هواپيماي سانحه ديده تايلندي در فرودگاه جزيره پوكت تايلند حكايت ميكند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در تايلند از بستري شدن شش نفر از مجروحان ايراني سانحه هوايي روز يكشنبه در جنوب اين كشور در بيمارستان جزيره پوكت خبر داد. محسن پاك آيين ، حال عمومي اين افراد را كه اعضاي دو خانواده ايراني هستند رضايت بخش اعلام كرد.
وي افزود: به دليل دوري مسافت بين پوكت و بانكوك كه بيش از ۷۰۰كيلومتر فاصله دارد،امكان حضور نمايندگان سفارت ايران در محل تاكنون ميسر نشده، اما تمهيداتي براي رسيدگي به وضع آنان تدارك ديده شده است.
سفير جمهوري اسلامي ايران درتايلند اضافه كرد: باتوجه به اين كه برخي مدارك شناسايي مسافران ايراني در اين سانحه از بين رفته، لذا سفارت ايران تمام مساعي خود را براي حمايت از آنان معطوف خواهد كرد.
به گفته پاك آيين، به همين منظور سركنسول جمهوري اسلامي ايران به منظور رسيدگي به امور درماني و اعزام مسافران ايراني هواپيماي سانحه ديده عازم پوكت شده است.
وي شش مجروح ايراني بستري شده در بيمارستان پوكت تايلند را پرويز هاشمي، مديا هاشمي، مهسا فتوره چي، عباس كياني موحد، مهرانا كياني موحد و مريم ميرطاهري معرفي كرد.
هواپیمای سانحه دیده در آینه آمار
خانواده هواپیماهای MD-80 در ابتدا به عنوان نمونه بهبود یافته هواپیماهای معروف DC-9-50 به بازار هوایی معرفی شد.به همین جهت با عنوان DC-9-55 نامگذاری گردید و در سال 1983 به MD-80 تغییر نام یافت.
در مقایسه با DC-9-50 ، هواپیمای MD-80 از دهانه بال بزرگتر و نیز بدنه کشیده تری بر خوردار است وتا 172 مسافر را در خود می تواند جای دهد. اصلاحات ایرودینامیکی متعددی روی این هواپیما انجام شد و در آن از موتورهای با مصرف سوخت بهتر استفاده گردید علاوه بر آن برای اقتصادی کردن آن یک سیستم مدیریت کارایی نیز روی آن نصب شد.
در واقع هیچ هواپیمایی نیست که عنوان آنMD-80 باشد.بلکه این عنوان نشان دهنده یک خانواده از هواپیماهاست که عبارتند از: MD-88, MD-87, MD-83, MD-82, MD-81 .
این هواپیما پیش از توقف خط تولید آن مدتی نیز تحت لیسانس در چین تولید می شد و در نهایت تولید آن با هواپیمای بهینه سازی شده MD-90 جایگزین گردید.
از نکات جلب توجه در ارتباط با این هواپیما آمار مربوط به هواپیماربایی آن است. تا کنون این مدل هواپیماها 9 مرتبه مورد سوء قصد هواپیماربایان قرار گرفته اند که البته هیچ کدام از این موارد تلفاتی در پی نداشته است.
این هواپیما تا کنون 22 مورد سانحه را در تقویم خود ثبت کرده که 19 مورد آنها همراه با تلفات جانی بوده و در مجموع 964 نفر در این سوانح جان خود را از دست داده اند.
آخرین سانحه این هواپیما پیش از سانحه اخیر ، دو سال پیش در 16 آگوست 2005 و در ونزوئلا رخ داد که 160 تن تلفات به همراه داشت.
سانحه اخیر ششمین حادثه تلخ برای این مدل هواپیما به لحاظ تعداد تلفات بوده است.
فرودگاه پوکت نیز که در آن سانحه به وقوع پیوسته چندان سابقه خوشایندی در ایمنی هوایی ندارد. به طوری که تا کنون 3 سانحه سقوط در تقویم این فرودگاه ثبت شده است.
این هواپیما متعلق به خط هوایی وان-تو-گو ایرلاین بوده که از سال 2003 کار خود را شروع کرده و به عنوان یک خط هوایی ارزان قیمت در تایلند فعالیت می کند.
سابقه تاریخی خطوط هوایی ارزان قیمت نشان می دهد که سانحه سقوط برای این دسته از خطوط هوایی شکست سنگینی را رقم زده به طوری که می تواند منجر به تعطیلی آنها نیز بشود.
به هر حال این اولین سانحه این شرکت هوایی بوده و باید دید این شرکت در برخورد با این مشکل بزرگ چگونه عمل خواهد کرد.
آخرین سانحه سقوط در کشور تایلند به حدود 6 سال پیش در سال 2001 بر میگردد که طی آن یک فروند هواپیمای 737 دچار سانحه شد و مرگ یک نفر را رقم زد.
سانحه فرودگاه پوکت به لحاظ تعداد تلفات، سومین سانحه هوایی دلخراش در این کشور به شمار می آید.
منبع:
سیداحسان صدر
کارشناس ارشد هوافضا،
سایت آویا