شرکت هاي هواپيمايي در آستانه ورشکستگي

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 39
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۶, ۷:۲۱ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 40 بار

شرکت هاي هواپيمايي در آستانه ورشکستگي

پست توسط Saber_recognizer »

شرکت‌های هواپیمایی درآستانه ورشکستگی



_سرمایه سکینه صارمی: در صورت ادامهء روند کنونی شرکت‌های هواپیمایی ورشکسته می‌شوند بهترین راه برای جلوگیری از این امر ادغام این گونه شرکت‌ها در قالب یک و یا دو ایرلاین بزرگ و قوی است.

این موضوعی است که محمود فرنودی، کارشناس حمل و نقل هوایی در گفت‌وگو با «سرمایه» عنوان کرد.

طی سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی زیادی به عرصهء ناوگان هوایی کشور افزوده شد و سازمان هواپیمایی کشوری در گذشته بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور مجوزهای زیادی را برای تاسیس این ایرلاین‌ها صادر می‌کرد که در حال حاضر تعداد آن‌ها به 15 ایرلاین افزایش یافته است.

هم‌اکنون به جز چهار ایرلاین سایر شرکت‌ها کم‌تر از 10 ناوگان دارند که طبق گفتهء کارشناسان تاسیس برخی از این شرکت‌ها از منطق اقتصادی کافی برخوردار نبوده به گونه‌ای که استاندارد خدمات و ایمنی پرواز در شرکت‌های هواپیمایی داخلی پایین‌تر از استاندارد جهانی است.

چندی پیش علی‌آقامحمدی، مدیر گروه بررسی اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری از مدیران بخش صنعت هوایی کشور خواست تا شرکت‌های موجود را در قالب یک شرکت بزرگ برای دستیابی به رشد کیفی و کمی هدایت کنند.

در این خصوص دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز معتقد است که در حال حاضر نیروی انسانی واجد شرایط برای ادارهء این تعداد ایرلاین وجود نداشته و باعث پایین آمدن سطح کیفیت خدمات این پرواز می‌شود.

وی بهترین راه‌حل را ادغام ایرلاین‌ها برای رسیدن به بلوغ کاری عنوان می‌کند.

در همین حال محمود فرنودی، کارشناس حمل و نقل هوایی با ذکر این مطلب که شرکت‌های هواپیمایی موجود در کشور در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، تصریح کرد: «در واقع می‌توان گفت که به نوعی شرکت‌های مزبور ورشکسته شده‌اند.»

او با اشاره به ورشکشتگی شرکت هواپیمایی آسمان خاطرنشان کرد: «شرکت مزبور تحت تاثیر اصل «44» قانون اساسی هم‌اکنون بسیاری از بخش‌ها از جمله بازرگانی، آموزش مهمانداران و ... را واگذار کرده و تنها مدیریت این بخش باقی مانده است.»فرنودی معتقد است «سرنوشت محتوم همهء شرکت‌های هواپیمایی خصوصی روزی همانند آسمان خواهد شد و این را باید در نظر گرفت که شرکت‌های هواپیمایی خصوصی موجود از نظر تعریف ظاهری خصوصی هستند به طوری که در واقع تمامی این شرکت‌ها با سرمایه‌‌گذاری کلان دولتی برای رهایی از قید و بندهای سازمان‌های دولتی تشکیل شده‌اند نه با سرمایه‌گذاری‌های مردمی.»وی در پاسخ به این سوال که آیا ادغام شرکت‌های هواپیمای تاثیری در کاهش زیان و یا مانع ورشکستی آن‌ها خواهد شد، اظهار کرد: «چنانچه شرکت‌های مزبور بخواهند روال همیشگی را طی کنند به طور حتم ورشکسته خواهند شد در این صورت بهتر است که این شرکت‌ها از هم‌اکنون در قالب یک سازمان قوی و بزرگ ادغام شده و توسط یکی متولی واحد چه خصوصی و چه دولتی اداره شوند.»

این کارشناس حمل و نقل هوایی راه‌حل دیگر برای ادامهء حیات شرکت‌های کوچک‌تر را سپردن سرمایه‌های خود به دو شرکت بزرگ هواپیمایی موجود عنوان کرد.

وی همچنین در مورد شرکت هواپیمایی هما و بحث واگذاری این شرکت به بخش خصوصی اظهار کرد: «ارقام ارایه‌شده درخصوص ضرر و زیان شرکت هواپیمایی هما واقعی نیست و زیان انباشته‌شدهء این شرکت بیش از رقمی است که اعلام می‌شود.»

وی با تاکید بر این‌که«این شرکت تقریبا در حال ورشکستگی است»، افزود: «در حال حاضر هیچ کس حاضر نیست این شرکت را خریداری کند چرا که هم از نظر حجم تاخیرات پروازی هم از نظر وضعیت فنی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد.»وی در عین حال معتقد است:« که عناصر تشکیل‌دهندهء این شرکت با وجود سعی و تلاشی که جهت کاهش این معضلات به کار می‌برند با وجود تحریم و سوءمدیریت بر مشکلاتشان بیش از پیش افزوده می‌شود.»

استاندارد خدمات و ایمنی پرواز در ایران پایین‌تر از نرم جهانی است

فرنودی، استاندارد خدمات‌رسانی و ایمنی پرواز در ایران را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در پایین‌ترین سطح دانست و گفت: «به دلیل نبود رقابت میان شرکت‌های موجود، سطح کیفی این بخش به زیر صفر تنزل می‌یابد چرا که هیچ کدام از شرکت‌های هواپیمایی نه سرویس مناسبی به مسافران می‌دهند و نه به هنگام بروز تاخیر از مسافران دلجویی می‌کنند.»

به اعتقاد وی، «این مسایل از آن‌جا ناشی می‌شود که مسوولان ذی‌ربط به قدری در مشکلات خود غرق شده‌اند که مسافران به عنوان آخرین گزینه مطرح می‌شوند.»همچنین این کارشناس حمل‌ونقل معتقد است :«یکی از دلایل ایجاد این نواقص در بخش هوایی همانند سایر صنایع ناشی از سوءمدیریت است. به گونه‌ای که طی 30 سال گذشته همگام با افزایش تعداد پرسنل شرکت‌های هواپیمایی بخش‌های فنی و هوایی نیز در بحث کیفی هیچ رشدی نداشته است.

شرکت هواپیمایی کم‌هزینه

تاسیس می‌شود

از طرف دیگر یک مقام آگاه در سازمان هواپیمایی کشور در خصوص مسایل و مشکلاتی که از ناحیهء تعدد شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده و این‌که آیا ادغام این‌گونه شرکت‌ها می‌تواند راهگشای مناسبی باشد، اظهار کرد: «از 12 سال پیش تاکنون ادغام شرکت‌های هواپیمایی در همه جای دنیا مطرح شد و در حال حاضر در سایر کشورهای جهان شرکت‌های هواپیمایی به چند دستهء دورپرواز منطقه‌ای و داخلی تقسیم شده‌اند.این در حالی است که گفته می‌شود در هر کشوری دو شرکت بزرگ هواپیمایی که نشنال‌کریر به شمار می‌روند، برای ایجاد صرفهء اقتصادی و بر اساس توانایی‌هایشان در مسیرهای دورپرواز فعالیت می‌کنند و سایر شرکت‌ها به ترتیب در مسیرهای منطقه‌ای و داخلی پرواز می‌کنند. اما در ایران این موضوع نادیده گرفته می‌شود که به دلیل نداشتن صرفهء اقتصادی منجر به ضرر و زیان ایرلاین‌ها می‌شود.

این مقام آگاه اظهار کرد: «در حال حاضر در ایران برنامهء مشخصی برای ادغام شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد چرا که هنوز در کشور ما زمینهء ایجاد این نوع شرکت‌ها به دلیل نداشتن روحیهء جمعی و گروهی فراهم نشده است.»

وی همچنین متذکر شد: «در حال حاضر یک شرکت هواپیمایی کم‌هزینه برای پرواز در مسیرهای منطقه‌ای وکوتاه‌برد در حال تاسیس است.»

وی خاطرنشان کرد: «در آینده قطعا سایر شرکت‌های کوچک هواپیمایی براساس نوع عملکردشان ادغام خواهند شد اما دو شرکت بزرگ هواپیمایی به فعالیت خود ادامه خواهند داد.»

وی معتقد است که:« ادغام شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تجمیع ناوگان و سرمایه‌های کوچک هزینه‌های بالاسری را کاهش داده و سودده خواهند شد.»


ماخذ:روزنامه سرمایه شماره 569 سه شنبه 10 مهر 1386
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”