(بر خلاف ادعای مضحک سایت بازتاب)
موفقیت آمیز اولین پرواز آزمایشی F-35 Lightening
15 دسامبر 2006 – فورت ورث – تگزاس - کارخانجات لاکهید مارتین – ایالات متحده آمریکا
جنگندهء زیبا و رادارگریز F-35 Lightning II به آسمان بلند میشود و یک پرواز افتتاحی موفق و مملو از ابتکارات و آزمونهای مختلف پروازی را در تاریخ هوانوردی نظامی جهان با موفقیت به انجام می رساند.
[External Link Removed for Guests]
اولین پرواز جنگنده F-35 Lightening II که به تاریخ جمعه 15 دسامبر 2006 انجام شد.
هواپیمایی که در تصویر مشاهده می کنید، در حال برخاست از باند فرودگاه کارخانجات لاکهید مارتین واقع در فورت ورث تگزس می باشد.
در این باره جان بیسلی (سرخلبان ارشد آزمایشگر F-35) پس از پرواز چنین می گوید: «جنگندهء Lightening II انتظارات را به زیبایی به انجام رساند.» . . . «این یک شروع بزرگ برای برنامهء پروازهای آزمایشی بود.»
در جنگندهء F-35 از یک موتور پرقدرت F135 ساخت پرات اند ویتنی با کشش 40 هزار پوند استفاده شده است.
Jon Beesley
جان بیسلی، یکی از بهترین خلبانان آزمایشگر در ایالات متحده است که سابقهء 5000 ساعت پرواز آزمایشی با جنگنده هایی چون
F-4 Phantom، F-117 و F-22 را در کارنامهء پرسابقهء خود دارد.
پرواز آزمایشی F-35 مدل CTOL که شامل برخاست و فرود معمول بود در ساعت 12:44 به وقت محلی واقع در باند اختصاصی کارخانهء لاکهید مارتین در فورت ورث انجام شد. در این پرواز آزمایشی، F-35 بدون هیج مشکل و نقصانی، توانست به آسانی به ارتفاع 15000 فوتی صعود نماید.
در این ارتفاع، سرخلبان آزمایشگر (بیسلی) اقدام به انجام یک سری مانور جهت ارزیابی هدایت پذیری و عملکرد موتورها و سایر زیرسیستم های مربوطه نمود. این خلبان در ساعت 13:19 به وقت محلی اقدام به فرود نمود. در این پرواز، دو فروند F-16 و دو فروند F/A-18 در تعقیب (اسکورت) F-35 پرواز می کردند.
هواپیمای فوق پیشرفته و چندمنظورهء F-35 یک جنگندهء مافوق صوت و رادارگریز (استلیث) محسوب میشود که به نسل پنجم جنگنده ها تعلق دارد و قرار است جایگزین هواپیماهای قدیمی نظیر AV-8B Harriers، A-10، F-16، F/A-18 و همچنین جایگزین هواپیماهای قدیمی پادشاهی بریتانیا یعنی Harrier GR.7 و Sea Harrier شود.
یک لحظهء تاریخی
رآلف هیث، (ریاست کارخانجات لاکهید مارتین) : « اولین پرواز جنگندهء F-35 Lightening II یک لحظهء تاریخی محسوب میشود زیرا ما شاهد طلوع یک هواپیمای نسل پنجم در آسمان هوانوردی نظامی بودیم که قابلیتها و ویژگیهای منحصر به فردی چون رادارگریزی، چابکی در رزم، یکپارچگی سنسورها و پشتیبانی (تعمیر و نگهداری) بهبود یافته را داراست که همگی در یک مجموعه قابل عرضه شده اند.»
«F-35 برای سالهای سال، پیشرفته ترین و قابل انطباق ترین جنگندهء چند منظوره در جهان باقی خواهد ماند.»
دن کارولی (Dan Crowley)، نایب رئیس اجرایی شرکت لاکهید مارتین و همچنین مدیر کل برنامهء تولید F-35 نیز اظهار می دارد که (طراحی و به روز کردن) این هواپیما تا زمان رسیدن یا پیش افتادن از توقعات مورد انتظار، هم در حین پروازهای آزمایشی و هم هنگام مونتاژ قطعات در کارخانه، ادامه خواهد یافت.
اکنون 12000 ساعت پرواز آزمایشی برای این هواپیما پیش بینی شده است که جهت اعتبار دادن به 10 هزار ساعت کار آزمایشی صرف شده (هنگام طراحی) در لابراتوارهای F-35 منظور شده اند.
F-35 استانداردی در کیفیت
کارولی همچنین اضافه میکند: «F-35 هنگامی به طور رسمی وارد خدمت خواهد شد که تمامی آزمایشات (بر روی آن) به طور جامع و کامل به انجام رسیده باشند؛ این حداکثر اطمینانی است که جهت اعتماد به سیستم های یک جنگنده در تاریخ اعمال میشود.» . . . «ما از طراحی تمام دیجیتال، زحمات استثنایی تیم مهندسی بینالمللی و بهترین مونتاژکاران و مکانیکها، تشکر می کنیم. F-35 باعث بازنویسی کتابهایی دربارهء موضوعات دقت در مونتاژ و کیفیت قطعات یک جنگنده شده است.»
ایالات متحده و هشت شریک بینالمللی، درگیر تامین بودجهء طراحی و ساخت F-35 بوده اند:
1- ایالات متحده آمریکا (نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران نیروی دریایی)
2- پادشاهی بریتانیا (نیروی هوایی و نیروی دریایی سلطنتی)
بریتانیا و ایالات متحده، نیاز خود را در مجموع تعداد 2581 فروند اعلام کرده اند.
3- ایتالیا
4- هلند
5- ترکیه
6- کانادا
7- استرالیا
8- نروژ
شش کشور فوق الذکر نیز تعداد 700 فروند را جهت نیازهای خود درخواست نموده اند.
F-35 به سایر کشورهایی که تمایل به در اختیارگیری این جنگنده را داشته باشند نیز واگذار خواهد شد و انتظار میرود در مجموع، تعداد حداقل 4500 فروند F-35 در مدلهای مختلف تولید شود.
تام باربیج (Tom Burbage)، ریاست اجرایی کارخانجات لاکهید مارتین و مدیر کل برنامهء یکپارچگی سیستم های F-35 :
«ما اعتقاد داریم که F-35 باعث توازن در استاندارد تجارت جهانی هواپیماهای جنگی شده است.»
سه گونهء مختلف از F-35 تحت طراحی قرار دارند:
* (CTOL) : یک نمونهء معمول جهت نشست و برخاست در باندهای متعارف
* (STOVL) : یک نمونه با قدرت برخاست در باندهای کوتاه و فرود به صورت عمود، جهت خدمت در کشتی های کوچک و یا خدمت در خطوط نزدیک به میدان نبرد
* (CV) : جهت پرتاب در کاتاپولت ناوهای هواپیمابر ایالات متحده (به منظور خدمت در ناوهای بزرگ هواپیمابر نیروی دریایی)
کارخانجات لاکهید مارتین، جهت تولید F-35، از تعداد زیادی صنایع مهم دیگر نیز کمک گرفته است که مهمترین و عمده ترین آنها عبارتند از
نورثروپ گرومن و
BAE Systems (صنایع هوافضای انگلستان).
دو موتور متفاوت، جدا از هم در حال طراحی برای F-35 هستند که هریک می توانند در این جنگنده نصب شوند:
* یک موتور ساخت پرات اند ویتنی به نام F135
* یک موتور ساخت رولزرویس به نام F136
مرکز اصلی لاکهید مارتین واقع در
Bethesda (مریلند)، برای تعداد 140 هزار نفر در سراسر جهان به واسطه تولید F-35 ایجاد اشتغال نموده است. این تعداد نفرات، عمدتن درگیر اموری چون تحقیقات، طراحی، توسعه، ساخت، یکپارچه سازی و نگهداری سیستم های فوق پیشرفتهء حین تولید و تعمیر و نگهداری این هواپیما می باشند. میزان همکاری گزارش شده برای سال مالی 2005 رقم 37.2 میلیارد دلار بوده است.
F-35، یک پیشرفت و موفقیت بزرگ جهانی در امر به خدمت گیری جنگنده های نسل پنجم می باشد که با موفقیت هرچه تمام، مراحل آخر طراحی و تولید خود را پشت سر گذاشته است و یکی از موفق ترین پروژه های تولید هواپیماهای جنگی در تاریخ جهان محسوب میشود.
[External Link Removed for Guests]