... اف-18 آمريکايي که توسط يک ميگ-25 در روز نخست جنگ سرنگون شد ماجراش از اين قرار بود که ميگ پشت سر اف-18 ها از باند به پرواز درامد و خلبان اف-18 رو از پشت سر غافلگير کرد.اين ماجرا رو حدود 8 سال پيش توي مجله پرواز خوندم ...
دوست عزیز، بنده در خصوص مقاله مجله پرواز نظری ندارم، ولی روند شکار اف-18 "سروان مایکل اسکات اسپایکر" (Michael Scott Speicher) اینگونه نبوده است.
[External Link Removed for Guests] اسکات اسپایکر، خلبان مفقودالاثر
پس از اینکه "اسپایکر" در ساعت 1:30 بامداد 17 ژانویه 1991 به همراه 33 خلبان دیگر از عرشه ناو گروه هواپیمابر "یو اس اس ساراتوگا" در دریای سرخ به پرواز درآمدند رو به سوی بغداد گذاشتند. ماموریت خطرناک آنان خاموش کردن و از کار انداختن سامانه پدافند هوایی منطقه غرب بغداد بود.
به هنگام نزدیک شدن هواپیماها به محدوده 80 کیلومتری بغداد، یک هدف هوایی که به عنوان هواپیمای دشمن شناسایی گردید، از پایگاه هوایی "الرشید" در نزدیکی بغداد به قصد رهگیری هواپیماهای مهاجم به پرواز درآمد. جنگنده عراقی به منظور رسیدن هر چه سریع تر به هواپیماهای مهاجم، پس سوزهای خود را روشن کرد و با سرعت 4/1 ماخ به طور مرتب به ارتفاع خود می افزود و از فاصله خود با هواپیماهای آمریکایی می کاست، همه نشانه ها حاکی از این بود که جت عراقی یک "میگ-25" است. در این هنگام شماره 1 دسته پروازی، فرمانده "مایک اسپوک اندرسن" متوجه شعله زرد و طولانی میگ عراقی در تلاش برای نزدیک شدن به گروه خود شد و در واکنش به تهدید فزاینده هواپیمای عراقی رادار هواپیمای خود را بر روی آن قفل کرد.
اما خلبان تنها، ولی جسور عراقی، با آگاهی از کارکرد رادار هواپیمای مقابل با انجام مانوری به راست از تیررس "اندرسن" خارج شد و با پرواز به این سو و آن سو و عوض کردن پی در پی مسیر خود، احتمالا به دنبال هدفی می گشت تا به آن شلیک کند.
در این حین و در حالی که اعضای گروه پروازی در حال پخش شدن در آسمان غرب بغداد و پوشش محدوده ای 50 تا 60 مایلی بودند، خلبان زیرک عراقی پس سوز خود را خاموش کرد و با ناپدید شدن از دید "اندرسن" توانست یکبار دیگر از چنگ وی بگریزد. فرمانده "اندرسن" ناچار تعقیب را ناتمام گذاشت و به مسیر اولیه خود ادامه داد. اندکی بعد وی جرقه یک انفجار را در سمت راست خود می بیند ولی با توجه به حجم آتش سنگین پدافند هوایی عراق توجهی به آن نمی کند. و ...
جالب اینجاست در حالی "ریچارد چینی" وزیر دفاع وقت آمریکا، بلافاصله در اولین کنفرانس خبری نام "اسپایکر" را به عنوان اولین جان باخته جنگ اعلام کرد که گزارشهای بعدی خروج وی از هواپیما و فرود سلامت "اسپایکر" رو تایید می کردند. حتی آزمایشهای DNA هم نشان دادند که بقایای جسدی که عراقی ها بنام "اسپایکر" تحویل آمریکایی ها داده اند، متعلق به وی نبوده است.
سرنوشت این خلبان گم شده هنوز هم در هاله ای از ابهام است. چنانکه تعدادی از خلبانان ایرانی نیز وضع مشابهی دارند.
برای اطلاعات تکمیلی مراجعه کنید به:
ماهنامه صنایع هوایی - شماره 133 - مقاله خلبان فراموش شده در صحرای عراق، رامین ندیمی.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید