پسر جوانتر
MOSCOW. RIA Novosti military commentator Ilya Kramnik -
اولین پرواز نمایشی Su-35 در تاریخ 7 جولای 2008 صورت پذیرفت و در این پرواز نمایشی موفق شد چشمهای بسیاری را به خود خیره سازد. Su-35 آخرین نمونه از خانواده بزرگ T-10 / Su-27 میباشد که به مرحله تولید انبوه رسیده و قصد دارد تا به طور موقتی خلاء جنگنده های نسل پنجم روسیه را پر نماید. Su-35, یا به طور دقیقتر Su-35BM, دومین نسل از خانواده T-10 میباشد که این نام بر روی آن گذاشته شده است. اولین Su-35 در حدود 20 سال پیش تولید گشت و در سال 1988 تحت نام Su-27M به پرواز درآمد.
در سال 1991, قصد بر آن بود تا Su-27M تحت نام Su-35 به تولید انبوه برسد. در آوریل 1992 اولین سری از جنگنده های مزبور از خط تولید خارج شدند اگرچه هیچوقت به تولید انبوه نرسیدند. به دلیل کمبود بودجه در خلال سالهای 1992 تا 1995 فقط 12 فروند Su-35 به نیروی هوائی روسیه تحویل گردید. جنگنده های فوق برای انجام آزمایشات پروازی و نمایشی مورد استفاده قرار گرفتند. بزودی Su-37 بر پایه طرح Su-35 توسعه یافت. Su-37 اغلب با نمونه اثبات فناوری C.37/Su-47 اشتباه گرفته میشد.
جنگنده جدید (Su-37 ) مجهز به موتورهای با قابلیت تغییر بردار رانش بود که مهمترین تفاوت آن با Su-35 محسوب میشد. مدل پیش نمونه آزمایشی Su-37 با شماره 711 موفق شد تا مانورهای بسیار خیره کننده ای را به انجام برساند ولی این نمونه فقط در حد (یک - نوع) باقی ماند. در اواخر دهه 90 جنگنده Su-35 در نتیجه جوان سازی نیروی هوائی روسیه زندگی دوباره ای یافت. جنگنده جدید برای پرهیز از افزایش نامگذاریها به نام Su-35BM
Big Modernization تغییر یافت. در سال 2008 موتور 117C توسعه یافت و طراحان قادر شدند تا پروازهای آزمایشی هواپیمای جدید را آغاز نمایند.
انتظار میرود تا نیروی هوائی روسیه تا سقف 182 فروند Su-35 را خریداری نماید به علاوه تکنولوژی به کار گرفته شده در Su-35 برای تبدیل Su-27 به نمونه جدید به نام Su-27CM2 استاندارد به کار گرفته خواهد شد. تولید Su-35 گام مهمی برای نیروی هوائی روسیه و صنعت هوانوردی روسیه میباشد زیرا تولید جنگنده های نسل پنجم روسیه تا قبل از سال 2015 آغاز نخواهد شد , Su-35BM کمک خواهد کرد تا این شکاف پر شده و جایگزین جنگنده های قدیمی تر Su-27 گردد که در دهه آینده نمیتوانند نقش موثری در برتری هوائی ایفا نمایند.
تکنولوژی به کارگرفته شده در Su-35 تا آن اندازه به روز است تا بتواند تمامی جنگنده های نسل 4+ آمریکائی. فرانسوی و اروپائی از جمله Super Hornet, Rafale, Typhoon را پشت سر گذاشته و حتی در برابر تنها جنگنده نسل پنجم در حال تولید دنیا F-22 پایداری و مقاومت نماید اگرچه Su-35 به مراتب ارزانتر از جنگنده آمریکائیست. Su-35BM در حدود 40 میلون دلار قیمت دارد و با F-22 دارای فاصله طولانی است. با خرید 182 فروند Su-35BM تا سال 2020, نیروی هوائی روسیه دارای 120 تا 140 فروند Su-27 به روز شده و 30 تا 40 فرود جنگنده نسل پنجم خواهد بود و این تعداد جنگنده نیروی هوائی را قادر میسازد تا 2 تا 3 دهه دیگر نیازهای عملیاتی خود را برآورده سازد.
طرح های موفق زیادی در صنعت هوانوردی بوده اند اما فقط تعداد کمی از آنها توانسته اند تا برای مدت زیادی جوابگوی نیازهای عملیاتی و رزمی باشند که میتوان به نامهای زیر به عنوان طرحهای جاودان صنعت هوانوردی اشاره کرد:
Messerschmitt Bf-109
P-51 Mustang
Tu-95
B-52
Su-27
...........
طرح T-10 در سال 1977 اولین پرواز آزمایشی خود را آغاز نمود و در سال 1981 پس از پشت سر گذاشتن تغییرات عمده مجددا با آسمان پرواز کرده و در سال 1984 به تولید انبوه رسید و هنوز قادر است تا به عنوان یکی از بهترین جنگنده های جهان ایفای نقش کند. Su-35BM, شاهکار طراحی برگرفته شده از طرح T-10 در 30 سال گذشته میباشد.
ترجمه:
9 جولای 2008
بخش انگلیسی ریا نوستی
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..