بیكاری به خلبانان رسید!!!

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 674
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۶, ۹:۳۳ ق.ظ
محل اقامت: جايگاهم آسمان است...
سپاس‌های ارسالی: 6 بار
سپاس‌های دریافتی: 104 بار
تماس:

بیكاری به خلبانان رسید!!!

پست توسط atropak »

دوره ابتدایی را كه می گذراندیم، معلم وقتی از شاگردانش می پرسید در آینده دوست دارید چكاره شوید، تنها ۲ جواب را می شنید، خلبان یا دكتر!
آری خلبانی یكی از شغل های پرجاذبه ای است كه همواره قسمتی از رؤیاهای یك نوجوان را تشكیل می دهد. البته جایگاه و پایگاه اجتماعی خلبانان در جامعه نیز در این ابراز تمایل بی تأثیر نیست. این جاذبه باعث شده است تا با وجود كامل شدن ظرفیت خلبانی در كشور عده زیادی همچنان به دنبال این شغل باشند. مركز آموزش فنون و خدمات هوایی از مراكز زیرمجموعه شركت مادر تخصصی فرودگاه های كشور، مركزی است كه در جهت تحقق این رؤیا گام برمی دارد این مركز با بیش از ۶۰ سال سابقه آموزش خلبانان ایران را در چند سطح برعهده دارد.
پس از فعالیت رسمی غیرنظامی در بخش هواپیمایی كشور در سال ۱۳۱۶ با تأسیس پست هوایی و شروع پروازهای منظم بین چند شهر كشور، در سال ۱۳۱۸ مركز آموزش فنون هواپیمایی ایران به منظور تربیت خلبان شكل گرفت.
این اقدام تنها یك سال پس از تصویب مقررات هواپیمایی غیرنظامی كشور در۱۵ مرداد ۱۳۱۷ و سال ها پیش از تأسیس اداره امور هواپیمایی غیرنظامی (سازمان هواپیمایی كشوری) در سال ۱۳۲۵ و شركت هواپیمایی ایران صورت گرفت.
پس از تأسیس این مركز و در همان سال اولین آگهی رسمی پذیرش دانشجوی خلبانی منتشر و با استقبال ۶۳۰ نفر از جوانان كشور رو به رو شد و با خرید ۲۵ فروند هواپیمای آموزشی كار خود را آغاز كرد.
در حال حاضر مركز آموزش فنون و خدمات هوایی برای آموزش دانشجویان خود ۸۰ فروند هواپیما دراختیار دارد كه در ۹ مركز در سراسر كشور فعالیت دارند.
● سالی ۷۰ خلبان
طارمی، رئیس اداره آموزش فنون و خدمات هوایی می گوید: سالانه در حدود ۱۰ هزار ساعت پرواز آموزشی در این مركز انجام می شود و به طور سالانه ۷۰ خلبان پس از طی مراحل آموزشی خاص و با دریافت گواهینامه های معتبر، از این مركز فارغ التحصیل می شوند.
وی در مورد گواهینامه های ارائه شده در این مركز می گوید: سه نوع گواهینامه در این مركز ارائه می شود كه یك خلبان پس از دریافت هر سه گواهینامه قادر خواهد بود به عنوان خلبان در ایرلاین های كشور مشغول به كار شود.
گواهینامه PPL یا خلبانی شخصی، CPL یا خلبانی بازرگانی و پرواز كور یا پرواز با دستگاه عناوین سه گواهینامه هستند.رئیس اداره آموزش مركز آموزش فنون و خدمات هوایی در خصوص چگونگی ورود دانشجویان به این مركز می گوید: سالانه یا هر دو سال یك بار، كنكوری برگزار می شود كه هزار نفر شركت كننده دارد. وی می افزاید: پس از آزمون كتبی ورودی و تست پزشكی بین ۵۰ تا ۷۰ نفر از شركت كنندگان انتخاب می شوند و برای طی دوره های آموزشی وارد مراكز آموزشی ما می شوند.
آموزش ۳۰ میلیون تومانی
به گفته رئیس اداره آموزش این مركز در حال حاضر تمام آموزش های این مركز به صورت خصوصی ارائه می شود و دانشجویان باید برای آموزش هایی كه می بینند هزینه پرداخت كنند.
طارمی در خصوص جمع هزینه های یك دانشجو تا فارغ التحصیلی می گوید: یك دانشجو برای دریافت هر گواهینامه به طور متوسط پنج تا هفت میلیون تومان باید پرداخت كند كه در مجموع رقم آن بالغ بر ۳۰ میلیون تومان می شود.
طارمی ادامه می دهد: علاوه بر جذب دانشجو از طریق كنكور داخلی برخی از ایرلاین ها و سازمان های دیگر براساس قراردادهایی كه با مركز منعقد می كنند، نسبت به تربیت پرسنل خود اقدام می كنند.
وی از شركت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، آسمان، ماهان، نیروی هوایی ارتش، نیروی هوایی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی به عنوان استفاده كنندگان دائمی از خدمات آموزشی مركز فنون هوایی نام می برد.
براساس گفته رئیس اداره آموزش مركز فنون هوایی، هزینه هر ساعت پرواز یك موتوره بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان است كه به صورت یارانه ای ارائه می شود. طارمی هزینه تمام شده هر ساعت پرواز را بیش از ۲۸۰ هزار تومان اعلام و اضافه می كند: بخش دیگر هزینه ها با بودجه دولتی جبران می شود.
● خلبانان بی هواپیما
تحریم صنعت هواپیمایی كشور مهمترین عاملی است كه موجب بیكاری بسیاری از فارغ التحصیلان خلبانی شده است. سالانه ۷۰ خلبان آموزش دیده و آماده به كار به جمع بیكاران این حرفه افزوده و تنها عده اندكی از آنها وارد صنعت حمل و نقل كشور می شوند. طی سال های اخیر كه روند ورود هواپیمای جدید به ناوگان حمل و نقل هوایی كشور كند شده است ظرفیت جذب خلبانان نیز كاهش یافته است.به گفته طارمی با ورود هر فروند هواپیمای جدید به ناوگان كشور، زمینه اشتغال پنج خلبان مهیا می شود. این تعداد به غیر از ۳۵ شغلی است كه به عنوان خدمه هواپیما مشغول به كار می شوند.
رئیس اداره آموزش مركز فنون هوایی، علاوه بر تحریم، قوانین ایكائو را نیز در بیكاری خلبانان مؤثر می داند. وی می گوید: بر اساس قوانین ایكائو سن بازنشستگی خلبانان ۶۰ سال بود كه طی تصمیم جدید این سازمان به ۶۵ سال افزایش یافت و همین عامل باعث شد تا جویندگان شغل خلبانی مدت زمان بیشتری را برای كسب شغل انتظار بكشند. وی امیدوار است كه طی ۵ سال آینده تعداد زیادی از فارغ التحصیلان خلبانی جذب بازار كار شوند. به اعتقاد طارمی بازنشستگی تعداد زیادی از خلبانان طی سال های آینده و خرید هواپیماهای جدید، این بازار را رونق خواهد بخشید.
به رغم تحریم هایی كه از سوی آمریكا بر كشور ما تحمیل شده است ولی طی سال های اخیر تحركات بسیار خوبی برای شكسته شدن این تحریم ها صورت گرفته است. در این راستا عقد چند قرارداد برای خرید هواپیماهای شرقی از روسیه و راه اندازی خط تولید هواپیمای «ایران ۱۴۰» كه به طور كامل توسط متخصصان ایرانی در شرف ورود به ناوگان هوایی كشور است، كمك شایانی به تقویت و به روز نگاهداشتن صنعت حمل و نقل هوایی كشور كرده است.
● خلبان زن یا مرد
عده ای گله می كنند كه چرا به ندرت خلبان زن می بینند و حضور زنان در این حرفه كمرنگ است. ولی تركیب دانشجویان دوره های مختلف خلبانی حكایت از موضوع دیگری دارد. به طور میانگین در هر دوره آموزشی سه زن در حال فراگرفتن حرفه خلبانی هستند. نخستین خلبان زن ایران در حال حاضر به عنوان خلبان «جت فالكون» مشغول به كار است و خلبانان و كمك خلبانان دیگری نیز بر فراز این مرز و بوم در حال پرواز هستند.
● نبود هواپیماهای خصوصی
یكی از زمینه های مناسب جذب خلبانان در سراسر دنیا، هواپیماهای خصوصی است كه متأسفانه در كشور ما جایی ندارد. براساس قوانین سازمان هواپیمایی كشوری، هیچ گونه محدودیتی برای وارد كردن هواپیمای خصوصی به كشور و پرواز آنها در آسمان كشور وجود ندارد.
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری در این باره می گوید: ورود هواپیمای خصوصی به كشور محدودیتی ندارد و تنها برای تأیید استاندارد آن باید موافقت اداره استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری دریافت شود. وی می افزاید: پرواز هواپیمای خصوصی در آسمان كشور نیز با شرط حفظ اصول ایمنی پرواز و هماهنگی با مراكز مراقبت پرواز هیچ گونه محدودیتی ندارد و حتی فرودگاه هایی در ایام خاص برای بهره برداری هواپیماهای خصوصی و نیز پروازهای تفریحی درنظر گرفته شده است.
● آموزش بدون تضمین شغل
یكی از فارغ التحصیلان مركز آموزش فنون و خدمات هوایی می گوید: اكنون حدود سه سال است كه از مركز آموزش فنون و خدمات هواپیمایی فارغ التحصیل شده ام و تمام گواهینامه های مورد نیاز برای خلبانی را دریافت كرده ام ولی تاكنون نتوانسته ام شغلی برای خود پیدا كنم. وی می افزاید: صرف زمان نسبتاً طولانی و پرداخت هزینه های سنگین، تنها ثمره این آموزش هاست. وی از مسئولان می خواهد برای حل مشكل وی و تعداد زیادی از كسانی كه وضع مشابهی دارند، فكری بكنند.
اما كامرانی، معاون عملیات و پرواز مركز آموزش فنون هوایی در این باره می گوید: مركز آموزش فنون و خدمات هوایی هیچ گونه تضمینی برای یافتن شغل نمی دهد. وی می افزاید: این مركز برای علاقه مندان پرواز خدماتی ارائه می دهد كه لزوماً منجر به خلبانی نمی شود. كامرانی ادامه می دهد: وقتی شما در رشته تحصیلی پزشكی وارد دانشگاه می شوید دانشگاه هیچ گونه تضمینی برای شغل شما نمی دهد، ماهم از این قاعده مستثنی نیستیم. وی در ادامه می گوید: البته آن طور نیست كه تمام فارغ التحصیلان مركز بیكار باشند، زیرا در حال حاضر غالب خلبانان ایرلاین ها، آموزش دیده این مركز هستند. كامرانی می افزاید: در برخی از دوره ها حدود نیمی از فارغ التحصیلان جذب بازار كار شده اند كه این موضوع به شرایط آن دوره زمانی مربوط می شود.
براساس ضوابط حاكم بر شغل خلبانی حتی فارغ التحصیلانی كه جذب می شوند تا چند سالی باید آموزش تخصصی ببینند. گذراندن دوره های آموزشی خاص، آموزش با دستگاه شبیه ساز پرواز و حضور فیزیكی در كابین خلبان هنگام پرواز از جمله مراحلی هستند كه پیش از رسیدن فارغ التحصیل مركز آموزش به سمت كمك خلبانی باید پشت سر بگذارد. در مجموع باید امیدوار بود كه ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی كشور، موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید در این صنعت شود تا تعداد بیشتری از علاقه مندان این حرفه ضمن خدمت به مردم به آرزوهای خود نیز برسند.
 [External Link Removed for Guests] 
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”