ماهان اير از فهرست سياه اتحاديه اروپا خارج شد

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain I
Captain I
پست: 773
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۱۱:۳۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1054 بار
سپاس‌های دریافتی: 1082 بار

ماهان اير از فهرست سياه اتحاديه اروپا خارج شد

پست توسط bill.goldberg »

 ماهان اير از فهرست سياه اتحاديه اروپا خارج شد 


اتحاديه اروپا اعلام كرده است كه شركت هواپيمايي ماهان ايران از فهرست "سياه" اين اتحاديه درآمده است.
با اين احتساب اكنون "ماهان اير" مي تواند پروازهاي خود به كشورهاي عضو اين اتحاديه را از سر گيرد. پيش از اين ممنوعيت پروازي، ماهان اير به ده كشور اروپايي پرواز داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاريها مسئولين ايمني پرواز اتحاديه اروپا پس از "بررسيهاي ايمني پروازي در ايران" تصميم گرفتند كه شركت هوايي ماهان را از ليست ممنوعيت پرواز به اتحاديه اروپا خارج كنند.

سال گذشته (11 سپتامبر) مقامات اتحاديه اروپا اعلام كردند كه "ماهان اير" را به دليل مسايل ايمني، از پرواز به 27 كشور عضو اين اتحاديه منع كرده اند. مقام هاي رسمي اتحاديه اروپا افزودند كه چندين شكايت در زمينه عملكرد ايمني اين شركت هاي هواپيمايي دريافت كرده اند.

مشكل اصلي شركت هاي هواپيمايي ايران، فرسودگي ناوگان هوايي است و اين كشور به دليل تحريم هاي آمريكا نتوانسته در سه دهه اخير ناوگان هوايي خود را بازسازي و نوسازي كند

فهرست "سياه" هوايي اتحاديه اروپا به طور مرتب به روز مي شود و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در اين زمينه كاملا فعال هستند.

سهامدار اصلي شركت ماهان كه در سال 1992 در كرمان تاسيس شده، موسسه مولي الموحدين است. اين موسسه به گفته مقامات دولتي يك موسسه خيريه است كه بخش عمده اي از سهام شركت خودروسازي كرمان خودرو را نيز در اختيار دارد.

مشكلات تحريم آمريكا

مشكل اصلي شركت هاي هواپيمايي ايران، فرسودگي ناوگان هوايي است و اين كشور به دليل تحريم هاي آمريكا نتوانسته در سه دهه اخير ناوگان هوايي خود را بازسازي و نوسازي كند.

اين تحريم‌ها بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ ميلادي آغاز شده و بر اساس آن ايران نمي تواند هواپيماهايي را كه بيش از ۱۰ درصد قطعات تشكيل دهنده آنها آمريكايي باشد خريداري كند حتي اگر اين هواپيماها در كشورهاي ديگر ساخته شود.

ناتواني ايران در خريد هواپيماهاي نو باعث شده تا اين كشور براي تامين نيازهاي خود دست به خريد هواپيماهاي دست دوم و هواپيماهاي روسي بزند.

اين راه حل در كوتاه مدت جوابگوي نيازهاي داخلي و بين المللي ناوگان هوايي بوده اما سقوط پي در پي هواپيماهاي كهنه باعث شده تا ناوگان هوايي اين كشور در رديف خطرناك ترين ناوگان هوايي جهان جاي بگيرد.

در طول ۲۵ سال گذشته ۱۷ هواپيماي ايراني دچار سانحه شده و نزديك به ۱۵۰۰ نفر از سرنشينان آنها كشته شده اند.

ايران در طول سال هاي اخير تلاش هاي زيادي براي نوسازي ناوگان هوايي خود انجام داده اما عمده اين تلاش ها بي ثمر بوده و اين كشور نتوانسته در خريد هواپيما از بند تحريم هاي آمريكا بگريزد.
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”