آغاز رزمايش فدائيان حريم ولايت نيروي هوايي

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

JSF عزیز مسلمه که منظور فرمانده نیروی هوایی افزایش برد با مخازن خارجی نبوده است. ممکنه این امر با بهینه سازی موتور و یا افزایش فضای مخازن سوخت طی فرایند های بهینه سازی انجام شده باشه

نويد عزيز چنين چيزي ممکن نيست اين کار را حتي خود گرومن هم نميتواند انجام دهد حتي 10 سانتيمتر جاي خالب بلا استفاده در بدنهء تامکت نميشود پيدا کرد شايد توي کابين عقب تامکت مخزن سوخت بگذارند.
شايد هم منظور اين فرمانده که همگي ميدانيم که چقدر دروغ گفت اين بود که با سوختگيري هوايي بردشان افزايش يافته

محمد جعفر عزیز نمیدونم منظور شما از خاصیت کوکاکولایی چیه ولی اون چیزی که من از صحبت های kpars عزیز برداشت کردم اینه که در صاعقه شماره 2 در میانه ی ورودی هوا فرورفتگی وجود نداره. این فرورفتگی در اف-5 ها و همچنین صاعقه شماره 1 دیده میشه

در اين مورد هيچ چيز جديدي نيست و اين تايگر قبل از پروژه به همين شکل بوده است.
چهار فروند تايگر ارتقا يافته در اون ناحيه اين شباهت را دارند
تصوير سه فروند از اونها را مشاهده کنيد به همراه دومين صاعقه ساخته شده
به ترتيب از بالا به پايين 7367-3 و 7366-3 و 7034-3 و 7330-3

تصویر

سه تايگر آخر يعني صاعقهء 7366-3 و 7304-3 و 7330-3 به علت اين ارتقا بدنه شان به اين شکل است در صورتي که صاعقه هاي 7367-3 و 7368-3 بدنهء شان همچون ساير تايگرهاي قديمي نهاجا است.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

نويد عزيز چنين چيزي ممکن نيست اين کار را حتي خود گرومن هم نميتواند انجام دهد حتي 10 سانتيمتر جاي خالب بلا استفاده در بدنهء تامکت نميشود پيدا کرد شايد توي کابين عقب تامکت مخزن سوخت بگذارند.

JSF عزیز مسلما علم از دهه 70 تا کنون بسیار پیشرفت کرده است. شاید با پیشرفت علم بتوان برخی قطعات انالوگ را با قطعات دیجیتال تعویض کرد در این صورت جای زیادی باز خواهد شد. میتوان با اصلاح قطعات و کم حجم شدندشون به ایجاد فضای بیشتر کمک کرد. در ضمن فقط این نیست. میتونه ارتقای موتور ها هم به این امر کمک کنند. میدونید که ایران تونسته مشکل استال موتورهای TF-30 رو حل کنه
شايد هم منظور اين فرمانده که همگي ميدانيم که چقدر دروغ گفت اين بود که با سوختگيري هوايي بردشان افزايش يافته

JSF عزیز این از اون حرفا بودا. با سوختگیری هوایی که برد جنگنده محدودیتی نداره.
در مورد صحبت های خلاف واقع فرماندهان هم محمد جغفر عزیز تا حدودی توضیح داد.من نمیدونم منظورتون از دروغ چیه. یه سری حرف کلی هست که کاملا مشخصه حقیقت نداره ولی بعضی مشخصات فنی هست که نمیتونه دروغ باشه. هر چقدر هم که عجیب باشه. ما که از همه چیز نهاجا با خبر نیستیم.
در مورد اون قضیه ورودی هوا و خاصیت کوکاکولایی هم اجازه بدید خود kpars عزیز بیاد. شاید من منظورشون رو اشتباه متوجه شدم
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

JSF عزیز مسلما علم از دهه 70 تا کنون بسیار پیشرفت کرده است. شاید با پیشرفت علم بتوان برخی قطعات انالوگ را با قطعات دیجیتال تعویض کرد در این صورت جای زیادی باز خواهد شد. میتوان با اصلاح قطعات و کم حجم شدندشون به ایجاد فضای بیشتر کمک کرد. در ضمن فقط این نیست. میتونه ارتقای موتور ها هم به این امر کمک کنند. میدونید که ایران تونسته مشکل استال موتورهای TF-30 رو حل کنه

نويد عزيز يک مخزن سوخت بايد يک پارچه باشد تعويض قطعات آنالوگ اويونيک با ديجيتال اگر هم صورت بگيرد هيچ تغييري در فضاي اويونيک تامکت ايجاد نميکند
نميشود يک تکه مخزن سوخت ده سانتيمتري در دماغه داشت يک تکه در ترمز هوايي يک تکه در تيل و....!!!!
قوانين مرکز ثقل و آيروديناميک و استاتيک چنين اجازه اي به ما نميدهد.
حتي ما اگر خط توليد گرومن را ميخريديم کليهء نرم افزارها و نقشه هاي سخات تامکت را داشتيم باز هم نميشد چنين کار کرد.
دوست عزيز مثلما چنين چيزي غير ممکن است.
در مورد حل شدن مشکل استال موتور TF-30 ها بايد بگويم اين اشکال به صورت فني برطرف نشد فقط طبق يک دستور العمل براي چگونگي فشار به تراتل ها براي جلوگيري از زياد شدن ناگهاني رانش موتورها به هر يک از خلبانها داده شد.
مشکل کمپرسور اين موتور و بخشهاي ايجاد کنندهء مشکل هرگز حل نشد.
چند سال پيش هم يک سانحه به همين خاطر براي يک تامکت پيش آمد که بخير گذشت.
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

در صاعقه دوم نه تنها شکل دهنه ورودی فرق میکنه بلکه بدنه دهنه برجستگی داره که درصاعقه اول نیست ودر اف-۵ وچود ندارد. دلیلش واضح نیست و شایدبرای تغیر موتور در اینده باشه.

تصویر

تصویر
تصویر
تصویر
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

jsf عزيز اون فقط يه مثال بود براي پيشرفت علم. بنده هم منظورم اين نبود که مخزن سوخت رو در دماغه جا بديم. بنده به صورت کلي گفتم ميشه با حذف يه سري از قطعات غير ضروري يا جايگزين کردنشون با نمونه هايي که حجم کمتري ميگيرند جايي بيشتري باز کرد. جنگنده هاي زيادي هستند که در مدل هاي بعديشون ظرفيت مخازن سوختشون افزايش پيدا ميکنه. به طور مثال YF-17 وقتي که به F/A-18 تبديل شد ظرفيت مخازنش 4045 کيلوگرم افزايش پيدا کرد. مثال . ميگ-29 وقتي به استاندارد SMT ارتقا پيدا کرد ظرفيت مخازنش افزايش پيدا کرد. مثال هاي زيادي هست ...
دوست عزيز اون مسئله موتورها هم تا جاييکه من ميدونم به صورت فني حل شده است. ابلاغ دستورالعمل که چيز خاصي نيست که بشه بهش گفت حل مشکل موتور.
راستي يه سوال: ايا تاکنون رادار هاي F-14 هاي نهاجا ارتقا يافته اند؟
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

navid missle نوشته شده:
نويد عزيز چنين چيزي ممکن نيست اين کار را حتي خود گرومن هم نميتواند انجام دهد حتي 10 سانتيمتر جاي خالب بلا استفاده در بدنهء تامکت نميشود پيدا کرد شايد توي کابين عقب تامکت مخزن سوخت بگذارند.

JSF عزیز مسلما علم از دهه 70 تا کنون بسیار پیشرفت کرده است. شاید با پیشرفت علم بتوان برخی قطعات انالوگ را با قطعات دیجیتال تعویض کرد در این صورت جای زیادی باز خواهد شد. میتوان با اصلاح قطعات و کم حجم شدندشون به ایجاد فضای بیشتر کمک کرد. در ضمن فقط این نیست. میتونه ارتقای موتور ها هم به این امر کمک کنند. میدونید که ایران تونسته مشکل استال موتورهای TF-30 رو حل کنه
شايد هم منظور اين فرمانده که همگي ميدانيم که چقدر دروغ گفت اين بود که با سوختگيري هوايي بردشان افزايش يافته

JSF عزیز این از اون حرفا بودا. با سوختگیری هوایی که برد جنگنده محدودیتی نداره.
در مورد صحبت های خلاف واقع فرماندهان هم محمد جغفر عزیز تا حدودی توضیح داد.من نمیدونم منظورتون از دروغ چیه. یه سری حرف کلی هست که کاملا مشخصه حقیقت نداره ولی بعضی مشخصات فنی هست که نمیتونه دروغ باشه. هر چقدر هم که عجیب باشه. ما که از همه چیز نهاجا با خبر نیستیم.
در مورد اون قضیه ورودی هوا و خاصیت کوکاکولایی هم اجازه بدید خود kpars عزیز بیاد. شاید من منظورشون رو اشتباه متوجه شدم

خاصیت کوکاکولایی نمیگن بهش میگن:
قاعده شیشه نوشابه (Cock-bottling rulling) برای مافوق صوت است-مثل همین اف-5
قانون سطح(Area rulling) برای زیر صوت
به جهت جلوگیری از پسای ضربه(Shock wave drag) است(این پسا بین 0.7ماخ تا 1 ماخ هم وجود دارد)
به وسیله این قانون پسای ضربه نصف می شود.
یک نمودار می کشند بر اساس تغییرات سطح مقطع هواپیما(سطح مقطع روی صفحه هایی عمود بر محور طولی هواپیما تعریف می شود)نسبت به فاصله از نوک دماغه
اغلب این جوری هست که
محور افقی(فاصله از نوک دماغه)
محور عمودی(سطح مقطع است)
فرض کنید بدنه اف-5 همه جا مستطیلی باشه.بال هم وقتی از روبرو نگاه کنیم مستطیلی دراز و باریک ببینیم
وقتی از لبه حمله بال فاصله می گیریم و به لبه فرار بال میرسیم یواش یواش طول دو تا مستطیل مربوط به بال درازتر می شوند(چون بال ذوزنقه ای شکله یواش یواش مساحت بیشتر میشه و گرنه اگر مستطیلی باشه یکدفعه سطح مقطع زیاد میشه) پس اگر ما مستطیل مربوط به بدنه را کوچکتر نکنیم همینطور سطح مقطع بیشتر می شود و پسای شوک هم بیشتر می شود.
پس به همین خاطره که بدنه اف-5 آنجا باریک می شود.

نمی خواهم حرف ناراحت کننده ای بزنم ولی لطفا از این به بعد کسی این صحبت را شروع نکند که صاعقه 2 این خاصیت را ندارد و...واقعا این حرفها شوخی به حساب می آیند البته همیشه با چشمان تیزبینتان همه چیز رو زیر نظر داشته باشید
چون شما وقتی اهی با بدنه یک هواپیمای هواپیمای دیگری بسازی نباید تو این چیزهاش دست ببری!
درست مثل وسایلی است که تعمیر آنها سختتر از درست کردن آنها است.
ولی خب منظورم این نیست که ایران نمی تونه یک جنگنده رو طراحی بکنه.
ایرا میتونه ولی تا مرحله طراحی مفهومی و طراحی اولیه (خود این دو مرحله دنیایی هست کم چیزی نیست)
از نظر تحلیلات کامپیوتری هم که ظاهرا خیلی خوب از پسش بر اومده اند(نرم افزارهای دینامیک سیالات CFD که در اون صفحه آخر صنایع هوایی که گذاشته بودم هستش)
ولی میمونه طراحی اجزای هواپیما که ایران تو بعضی جاهاش می لنگه!که فکر کنم فاجعه سقوط تذرو هم به خاطر همین کمبودها بود.
ولی در کل تذرو توانایی های طراحی ایران را خوب نشان داد.
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

البته من که اين حرفها رو زدم منظورم اين نبود که ايران ميتونه در طراحي مفهومي و طراحي اوليه معجزه بکنه و اف-22 طراحي کنه.منظورم اينه که وضع بايد خوب باشه.
از نظر انجام محاسبات CFD هم در حد متوسط مي توانند انجام دهند وگرنه کامپيوترهايي که مخصوص چنين کارهايي باشند و در محاسبات خيلي دقيق دچار اشکال نشوند در ايران موجود نمي باشد!
((می دانید که کامپیوتر های عادی هم جواب نمی دهند.مثالش هم (49*49/1)-1 هست که به جای اینکه کامپیوترهای ما حاصل آن را صفر نمایش دهند 16-1,11E نشان می دهند و هزار تا عیب دیگه.ولی خب این مشکلات دیگه در طراحی سوخو-247 و اف-22 و محاسبات هسته ای و...دیده میشه وگرنه برای طراحی تذرو و هواپیماهای کوچک و اینجور موارد فکر کنم امکانات کفایت می کنند.))
و مشکل اصلی در زمينه ساخت هست.
و مشکل خيلي خيلي بيشتر از اون مشکل قطعات الکترونيکي نظامي و مدارها و اويونيک و ... هست که بدبختانه ايران از پايه و اساس در زمينه ساخت قطعات(نگفتم طراحي و ساخت مدارها)مرخص هست.ولی اینها را از روسیه و ... با قیمت بالا باید بشه گیر آورد.
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

ميگ-29 وقتي به استاندارد SMT ارتقا پيدا کرد ظرفيت مخازنش افزايش پيدا کرد. مثال هاي زيادي هست ...

نويد جان ميگ 29 SMT داراي مخازن سوخت بزرگتر از حد عادي هست به طوري که برامدگي بزرگي در پشت کابين خلبان دارد.
حال نميتوان با ارتقا يک تامکت چاق و تپل درست کرد که مثل ميگ SMT کوهان داشته باشد.

راستي يه سوال: ايا تاکنون رادار هاي F-14 هاي نهاجا ارتقا يافته اند؟

رادار AWG-9 تنها يک بار در ايران ارتقا يافت.
آن هم اضافه کردن يک سري کدها بوسيلهء يک زير کامپيوتر به سامانهء کنترل آتش براي لانچ موشک هاک بر روي تامکت.
اين کار بر روي سامانهء کنترل آتش چهار تامکتي ايراني در زمان جنگ صورت گرفت البته اين Decoder ها از ايالات متحده تهيه شده بودند.
همچنين يکي از اين چهار تامکت به همراه دو تامکت ديگر نهاجا توان حمل بمب سقوط آزاد را هم پيدا کردند که با دستکاري در همين سامانهء کنترل آتش اين رادار صورت گرفت.

از ميان 4 تامکتي که قابليت حمل هاک داشتند 3 فروند مانده که تنها يک فروند پايلونهاي هاک خود را حفظ کرده.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

يه خبر خوب: وزير دفاع در مراسم تحويل 5 فروند ايران 140 از ساخت دو نوع جنگنده جديد در کشورمان خبر داده و گفته است حدود 80 درصد موتور اين جنگنده ها در داخل توليد ميشه
منبع:صنايع هوايي
به زودي مقالات صنايع هوايي را در سايت قرار ميدم
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

JSF نوشته شده:
ميگ-29 وقتي به استاندارد SMT ارتقا پيدا کرد ظرفيت مخازنش افزايش پيدا کرد. مثال هاي زيادي هست ...

نويد جان ميگ 29 SMT داراي مخازن سوخت بزرگتر از حد عادي هست به طوري که برامدگي بزرگي در پشت کابين خلبان دارد.
حال نميتوان با ارتقا يک تامکت چاق و تپل درست کرد که مثل ميگ SMT کوهان داشته باشد.

بدبخت اف-14ها!
نوید جان انجام دادن این کار برای ایران خیلی خیلی سخته.از صاعقه هم سخت تر.
تازه این کار رو روی اف-14 هایی انجام بدهند که پیر هستند؟
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

يه خبر خوب: وزير دفاع در مراسم تحويل 5 فروند ايران 140 از ساخت دو نوع جنگنده جديد در کشورمان خبر داده و گفته است حدود 80 درصد موتور اين جنگنده ها در داخل توليد ميشه

نويد جان هيچ خبري نست حرف اينها هم سخني بيهوده بيش نيست.

حدود 15 سال پيش فرمانده وقت نيروي هوايي ايرج عصاره وعده توليد انبوه جت هاي جنگي تندر و آذرخش را داده بود!!!!!
در مورد ساخت گوشه اي از متور خيالت راحت باشد خبري نيست.
والله من چز مونتاژ S.68 و تبديل F-5A به F-5B و دستکاري کبرا و تايگر در هسا هيچ چيز نديدم!!!!!
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1297
تاریخ عضویت: شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷, ۱۰:۲۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1856 بار
سپاس‌های دریافتی: 3546 بار

پست توسط sand_fighter »

JFS میشه مدرک رو کنی که این کار ها انجام نمیشه ؟؟(امیدوارم اینو توهین ندونی :-? )
مشاهدات و شنیده های من از خلبان های فامیل (یک از آنها عموی بنده ) چیزه دیگری می گه !!
خیلی چیز های متفاوت تر !!!
قفل شده

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”