آغاز رزمايش فدائيان حريم ولايت نيروي هوايي
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 2646
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶, ۷:۴۱ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 22547 بار
- سپاسهای دریافتی: 14742 بار
در مرحله اول رزمايش «فداييان حريم ولايت» تمرينات تاكتيكي هواپيماهاي رهگير اف 14 انجام شد
هواپيماهاي رهگير اف 14 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران آخرين تمرينات تاكتيكي خود را در مرحله اول رزمايش «فداييان حريم ولايت» انجام دادند.
روابط عمومي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، امير خلبان حسين چيتفروش سخنگوي رزمايش «فداييان حريم ولايت»، اظهار داشت:
خلبانان غيور نيروي هوايي ارتش از ساعات اوليه صبح با هواپيماهاي شكاري، بمبافكن و شكاري بمبافكن خود از پايگاههاي مختلف بر فراز ميدان و منطقهي عمليات تيراندازي به پرواز درآمدند كه اين پروازها به طور منظم در حال اجراست.
وي افزود: در اين مرحله همچنين هواپيماهاي رهگير اف 14 آخرين تمرينات تاكتيكي خود را انجام دادند.
چيتفروش اضافه كرد: حضور هواپيماهاي بدون سرنشين، عكسبرداري، شناسايي الكترونيكي و صاعقه كه به دست توانمند پرسنل اين نيرو به توليد انبوه رسيده است در اين مرحله از تمرينات به نمايش گذاشته شد.
فارس
هواپيماهاي رهگير اف 14 نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران آخرين تمرينات تاكتيكي خود را در مرحله اول رزمايش «فداييان حريم ولايت» انجام دادند.
روابط عمومي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، امير خلبان حسين چيتفروش سخنگوي رزمايش «فداييان حريم ولايت»، اظهار داشت:
خلبانان غيور نيروي هوايي ارتش از ساعات اوليه صبح با هواپيماهاي شكاري، بمبافكن و شكاري بمبافكن خود از پايگاههاي مختلف بر فراز ميدان و منطقهي عمليات تيراندازي به پرواز درآمدند كه اين پروازها به طور منظم در حال اجراست.
وي افزود: در اين مرحله همچنين هواپيماهاي رهگير اف 14 آخرين تمرينات تاكتيكي خود را انجام دادند.
چيتفروش اضافه كرد: حضور هواپيماهاي بدون سرنشين، عكسبرداري، شناسايي الكترونيكي و صاعقه كه به دست توانمند پرسنل اين نيرو به توليد انبوه رسيده است در اين مرحله از تمرينات به نمايش گذاشته شد.
فارس
-
- پست: 812
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4044 بار
- سپاسهای دریافتی: 1081 بار
navid missle نوشته شده:محمد جعفر عزيز يه ذره کم لطفي ميکنيد بدنه رو که ديگه ميتونيم بسازيم.
يه سوال:
با توجه به اينکه افزودن يک سکان عمودي باعث ناپايداري هواپيما ميشه براي رفع ناپايداري هواپيما از چه سيستمي استفاده ميکنه؟
من يه جا خونده بودم بايد از پرواز به وسيله سيم استفاده کنه. ايا نظر شما هم همينه؟
بله بدنه رو که فکر کنم بتونیم بسازیم چون بدنه تذرو را می توانیم بسازیم.بدنه اف-5 هم که زیاد پیچیذه نیست.
موضوعی که من نگران آن هستم موضوع آلیاژ است.چون که چیزی از فرایند ساخت آلیاژ نمی دانم.فکر کنم موضوع آن پیچیده تر از مخلوط کردن چند تا فلز و ذوب کردن آنها باشد.مساله نسبتهای فلزات در آلیاژ هم که خیلی مهم است.
البته فراموش نکنید از قبرستان های اف-5 ها خیلی می توان استفاده کرد.
یک مساله نگران کننده هم همین الان به نظر من رسید و اون هم اینه که ما 4 فروند اف-5 اتیوپیایی داشتیم حدود 8-9 سال پیش شروع کردند به انجام پروژه دو سکانه کردن یک از آن 4 اف-5 و تابستان سال 83 هم آن را دیدیم.(سفر رهبر به همدان) یعنی حدود 4 سال یا 3 سال (چون فکر کنم صاعقه اواخر سال 82 کارش تموم شده بوده)پس از شروع پروژه.طول کشیدن اینکار به مدت 3-4 سال هم طبیعی چون باید همه چیز را از اول شروع می کردند که بعدا برای دو صاعقه دیگر کارها سریعتر انجام شد ولی از اف-5 های زمان شاه استفاده شد.
پس به این نتیجه می رسیم که قصد ندارند اف-5 های خوب اتیوپیایی کشورمان را به صاعقه تبدیل کنند.چرا؟ مگر عیبی داره؟
قانون عقل میگه که وقتی دو نوع اف-5 در کشور وجود دارد که یکی اویونیک پیشرفته و دیگری اویونیک عادی دارد اگر می خواهی یکی از آنها را دو سکانه بکنی اول آن اف-5 دارای اویونیک پیشرفته رو دو سکانه کن بعدا برو اف-5 معمولی رو دوسکانه بکن!که هر چه زودتر یک هواپیمای نور علی نور داشته باشی!
اولش این قانون رو رعایت کردن ولی بعدا دیگه رعایت نکردن!پس قضیه حذف رادار احتمالا درست هست.که نهاجا دیگر نخواسته که توان عملیاتی بهترین اف-5های خود را از دست بدهد.
درباره پایداری صاعقه نسبت به اف-5 هم باید تحقیق کنم که اگر بتوانم کامل تحقیق کنم شاید معمای حذف رادار هم حل شود.
مسلما اگر موفق شدم که به نتیجه برسم نتیجه آن را در تاپیک دیگری خواهم نوشت.
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
محمد جعفر عزيز عکسي از اف-5 اتيوپيايي داريد؟ ورودي هواي اين هواپيما چگونه است؟ در صاعقه شماره 1 به شماره سکان SA-001 ورودي هوا مستطيل شکل بود ولي SA-002 ورودي هوايي شبيه به اف-5 داشت. ايا ورودي هواي اف-5 اتيوپيايي مستطيل شکل است؟ در ضمن اين قضيه حذف رادار چيه؟ ايا مدرک معتبري هست که اينو نشون بده؟
در ضمن مگه ما چند تا اف-5 از اتيوپي خريديم؟ اخه بعضي از اذرخش ها رو هم ميگن از اين اف-5 هاست
در ضمن مگه ما چند تا اف-5 از اتيوپي خريديم؟ اخه بعضي از اذرخش ها رو هم ميگن از اين اف-5 هاست
-
- پست: 812
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4044 بار
- سپاسهای دریافتی: 1081 بار
navid missle نوشته شده:محمد جعفر عزيز عکسي از اف-5 اتيوپيايي داريد؟ ورودي هواي اين هواپيما چگونه است؟ در صاعقه شماره 1 به شماره سکان SA-001 ورودي هوا مستطيل شکل بود ولي SA-002 ورودي هوايي شبيه به اف-5 داشت. ايا ورودي هواي اف-5 اتيوپيايي مستطيل شکل است؟ در ضمن اين قضيه حذف رادار چيه؟ ايا مدرک معتبري هست که اينو نشون بده؟
در ضمن مگه ما چند تا اف-5 از اتيوپي خريديم؟ اخه بعضي از اذرخش ها رو هم ميگن از اين اف-5 هاست
عکس اف-5 اتیوپی که دارای دماغه بزرگتر است:
[External Link Removed for Guests]
ورودی هوای مستطیلی هم حاصل زحمت مهندسین داخلی هست.
در مورد حذف رادار هم خوشبختانه هنوز مدرک معتبر صد در صدی ندارم
ولی یک مدرک ظاهری وجود دارد:
اینکه روی پوشش رادوم صاعقه 001 زمانی که آبی روشن بود رنگ آمیزی شده بود و پرچم ایران روی آن کشیده شده بود.در حالیکه من تا به حال در
هواپیمایی ندیدم که رادوم آن را رنگ بزنند.
البته در رزمایش ضربت ذوالفقار امیر کریم قوامی می گفتند که رادار جدید رویش نصب کردیم.که در جواب باید گفت رادار از کجا آورده ایم؟
البته من توضیحات رادار ایتالیایی گریفو و مسلسل m39a2 اف-5 را خواندم وزن هر کدام 85 کیلوگرم است پس اگر خواسته باشند چیزی را کم کنند باید از توپ شروع کنند چون رادار گریفو رادار خیلی خوبی است توانایی TWS ,نقشه برداری زمینی,آرایه فازی بودن و عمر بالای آن.در حالیکه رادار an/ap-153 فقط 62 ساعت عمر دارد و بعد از آن خراب می شود و باید تعمیر شود رادار گریفو بیش از 200 ساعت کار می کند.
اگر هم خدایی نکرده معلوم شد که رادار حذف شده خیالتان راحت باشد در مجموع برای این پروژه حتما دلیلی وجود داشته.
در مورد صاعقه های نسل 2 هم بگم که کلا این صاعقه های 002 و 003 ما رو کاملا گیج کرده اند.
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
فکر نميکنم رنگ کردن رادوم ربطي به عملکرد رادار داشته باشه من يه عکس دارم که در اون رادوم يک جنگنده کاملا قرمز شده است.
[External Link Removed for Guests]
يا در اف-18 هاي بلو انجلز رنگ رادوم همانند بدنه ابي تيره است و به رنگ مشکي يا خاکستري در نيامده است
در ضمن اگر رادار حذف شده باشد اين جنگنده به چه درد ميخوره؟ راستي صاعقه جستجوگر گرماياب داره؟
يه سوال ديگه: ايا ما F-5 اي با شماره سريال 7366-3 داريم؟
ايا شما عکس واضحي از صاعقه 003 داريد؟( به گونه اي که ورودي هوا و شماره سريال ان مشخص باشه)
خوشبختانه گويا هنوز عمليات صاعقه هاي تبريز اغاز نشده و هنوز فرصت هست که ازشون عکس گرفته بشه.
[External Link Removed for Guests]

يا در اف-18 هاي بلو انجلز رنگ رادوم همانند بدنه ابي تيره است و به رنگ مشکي يا خاکستري در نيامده است
در ضمن اگر رادار حذف شده باشد اين جنگنده به چه درد ميخوره؟ راستي صاعقه جستجوگر گرماياب داره؟
يه سوال ديگه: ايا ما F-5 اي با شماره سريال 7366-3 داريم؟
ايا شما عکس واضحي از صاعقه 003 داريد؟( به گونه اي که ورودي هوا و شماره سريال ان مشخص باشه)
خوشبختانه گويا هنوز عمليات صاعقه هاي تبريز اغاز نشده و هنوز فرصت هست که ازشون عکس گرفته بشه.
فکر نميکنم رنگ کردن رادوم ربطي به عملکرد رادار داشته باشه من يه عکس دارم که در اون رادوم يک جنگنده کاملا قرمز شده است.
navid missle, عزيز تصويري که قرار داده ايد تصوير ماکتهاي ساخته شده توسط جناب شماس ميباشد و واقعي نيستند علت قرمز کردن دماغهء اون اف 7 از سوي ايشان نشان دادن کاور مخصوص رادار دماغهء اف 7 ميباشد.
حال دو تصوير يکي از صاعقه با شماره S110-001 يا 7366-3
[External Link Removed for Guests]
اين صاعقه در ابتدا به علت سنگيني دماغه فاقد توپ بود.
اما در سال 1384 تنها توپ آن به جاي خودش بازگشت.
اين تصوير نيز متعلق به S110-003 يا 7368-3 ميباشد
[External Link Removed for Guests]
در ضمن اگر رادار حذف شده باشد اين جنگنده به چه درد ميخوره؟
در ابتدا قرار نبود در طرح صاعقه قابليت حمل سايدويندر و رادار آن حذف شود اما مشکلات طراحي و سختي هاي زياد مستلزم تغييراتي از جمله در آيروديناميک شد مشکل ديگر مرکز ثقل صاعقه ميباشد جنس تيل هاي صاعقه از آلومينيوم و تيل F-5 ميباشد تمامي اين مسائل باعث حذف رادار صاعقه و هوک و ريل سايدويندر و.... شد.
اما اين مسائل باعث شد که صاعقه سبک تر از اف 5 بوده و قابليت مانور پذيري بالايي داشته باشد علاوه بر اين هنوز قابليت هاي تهاجم زميني خود را حفظ کرده است.
راستي صاعقه جستجوگر گرماياب داره؟
به علت حذف ريلهاي سايدويندر از روي تايگر صاعقه اين تايگر ديگر به جستجوگر گرماياب نيازي ندارد.
طبيعتا چون در حال شرکت در رزمايش هستند بايد مسلح باشند. بابک عزيز به بمب مسلح بودند يا موشک؟ ايا امکانش هست عکس بگيريد؟
کليهء جنگنده هاي نيروي هوايي در رزمايش اخير سلاح هاي هوا به زمين حمل کردند از جمله بمبهاي سقوط آزاد تمريني و واقعي و انواع راکت لانچر
- پست: 1130
- تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1197 بار
- سپاسهای دریافتی: 2065 بار
- تماس:
jsf عزيز حدس ميزدم اون عکس ماکت باشه ولي مطمئن نبودم. حقيقتا اين اقاي فريبرز شماس هنرمند بزرگي اند.
ولي من هنوز نفهميدم رنگ کردن رادوم چه ربطي به عملکرد رادار داره؟ ميشه يکي از دوستان برام توضيح بده؟ ضمن اينکه در جنگنده هاي بلو انجلز هم رنگ رادوم هيچ فرقي با بقيه قسمت ها نداره.
راستي شما نميدونيد ايا F-5 اي با شماره سريال 7366-3 وجود داره يا نه؟ چون اگه به خواهند از بدنه اف-5 هاي سابق استفاده کنن نبايد شماره سريال شون رو تغيير بدند.
در مورد عکس ها هم ممنونم. ولي خوب مشخص نيست 7368-3 ورودي هواش نيم دايره است يا مستطيلي.
راستي ريل سايدوايندر براي چي حذف شده؟ جستجوگر گرماياب که وزني نداره که بخاد تعادل هواپيما رو به هم بزنه. موشک ها هم که به طور قرينه بسته ميشن.
راستي شما خبري از S-110-004 نداريد؟ (عکس يا اطلاعات) ايا در اين جنگنده هم رادار حذف شده؟
يه چيز ديگه: مگه هوک براي فرود امدن بر روي ناوهواپيمابر نيست؟ پس براي چي رو اف-5 ها نصب بوده که حالا حذفش کردند؟
راستي اين که ميگيد کليه جنگنده هاي نيروي هوايي در اين رزمايش سلاح هوا به زمين حمل ميکردند F-14 رو هم شامل ميشه؟؟
يه سوال ديگه: منبع حرفهاتون در مورد صاعقه چيه؟ ايا شما در نهاجا هستيد؟
ولي من هنوز نفهميدم رنگ کردن رادوم چه ربطي به عملکرد رادار داره؟ ميشه يکي از دوستان برام توضيح بده؟ ضمن اينکه در جنگنده هاي بلو انجلز هم رنگ رادوم هيچ فرقي با بقيه قسمت ها نداره.
راستي شما نميدونيد ايا F-5 اي با شماره سريال 7366-3 وجود داره يا نه؟ چون اگه به خواهند از بدنه اف-5 هاي سابق استفاده کنن نبايد شماره سريال شون رو تغيير بدند.
در مورد عکس ها هم ممنونم. ولي خوب مشخص نيست 7368-3 ورودي هواش نيم دايره است يا مستطيلي.
راستي ريل سايدوايندر براي چي حذف شده؟ جستجوگر گرماياب که وزني نداره که بخاد تعادل هواپيما رو به هم بزنه. موشک ها هم که به طور قرينه بسته ميشن.
راستي شما خبري از S-110-004 نداريد؟ (عکس يا اطلاعات) ايا در اين جنگنده هم رادار حذف شده؟
يه چيز ديگه: مگه هوک براي فرود امدن بر روي ناوهواپيمابر نيست؟ پس براي چي رو اف-5 ها نصب بوده که حالا حذفش کردند؟
راستي اين که ميگيد کليه جنگنده هاي نيروي هوايي در اين رزمايش سلاح هوا به زمين حمل ميکردند F-14 رو هم شامل ميشه؟؟
يه سوال ديگه: منبع حرفهاتون در مورد صاعقه چيه؟ ايا شما در نهاجا هستيد؟
-
- پست: 812
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4044 بار
- سپاسهای دریافتی: 1081 بار
JSF نوشته شده:در ابتدا قرار نبود در طرح صاعقه قابليت حمل سايدويندر و رادار آن حذف شود اما مشکلات طراحي و سختي هاي زياد مستلزم تغييراتي از جمله در آيروديناميک شد مشکل ديگر مرکز ثقل صاعقه ميباشد جنس تيل هاي صاعقه از آلومينيوم و تيل F-5 ميباشد تمامي اين مسائل باعث حذف رادار صاعقه و هوک و ريل سايدويندر و.... شد.
ّبله من هم می خواستم همین نکته رو بگم که آنچه که از صاعقه در رسانه ها پخش شده حاکی از تغییر برنامه بوده.
ابتدا واقعا قصد تبدیل بهترین اف-5 هایمان به صاعقه را داشتند و چه بسا به فکر ساخت کامل بدنه و سازه صاعقه و تغییرات بیشتر در اجزای آیرودینامیکی آن داشتند ولی حتما طبق معمول از یه جایی به بعد کار ساخت صاعقه متاسفانه آنطور که پیداست تبدیل به سمبل کاری شده.
راستی JSF عزیز مشکل مرکز ثقل با حذف توپ و رادار که بدتر می شود؟عقب هواپیما سنگینتر و جلوی هواپیما سبکتر می شود.
موضوع مرکز ثقل نبوده!اتفاقا به نظر می رسد نوع طراحی اف-5 به لحاظ قرار گیری مرکز ثقل ناپایدار است چون مرکز ثقل آن بین مرکز آیرودینامیکی بال و دم افقی است و چون در صاعقه دو دم V شکل وجود دارد پس آن دو دم به دم افقی کمک می کنند و می توانند هواپیما را دچار ناپایداری بیشتر کنند به همین خاطر دماغه را سبک می کنند تا مرکز ثقل اندکی به عقب بیاید تا طول بازوی فرضی بین مرکز نیروی دم های افقی و عمودی و مرکز ثقل [u]کمتر[/u] شده و آن نیروها تاثیر کمتری بگذارند.مثل اهرم هست دیگه.
امکان ندارد تیل صاعقه همان تیل اف-5 باشد چون تیل های آن کوچکتر از تیل اف-5 هستند.
-
- پست: 812
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 4044 بار
- سپاسهای دریافتی: 1081 بار
navid missle نوشته شده:jsf عزيز حدس ميزدم اون عکس ماکت باشه ولي مطمئن نبودم. حقيقتا اين اقاي فريبرز شماس هنرمند بزرگي اند.
ولي من هنوز نفهميدم رنگ کردن رادوم چه ربطي به عملکرد رادار داره؟ ميشه يکي از دوستان برام توضيح بده؟ ضمن اينکه در جنگنده هاي بلو انجلز هم رنگ رادوم هيچ فرقي با بقيه قسمت ها نداره.
راستي شما نميدونيد ايا F-5 اي با شماره سريال 7366-3 وجود داره يا نه؟ چون اگه به خواهند از بدنه اف-5 هاي سابق استفاده کنن نبايد شماره سريال شون رو تغيير بدند.
در مورد عکس ها هم ممنونم. ولي خوب مشخص نيست 7368-3 ورودي هواش نيم دايره است يا مستطيلي.
راستي ريل سايدوايندر براي چي حذف شده؟ جستجوگر گرماياب که وزني نداره که بخاد تعادل هواپيما رو به هم بزنه. موشک ها هم که به طور قرينه بسته ميشن.
راستي شما خبري از S-110-004 نداريد؟ (عکس يا اطلاعات) ايا در اين جنگنده هم رادار حذف شده؟
يه چيز ديگه: مگه هوک براي فرود امدن بر روي ناوهواپيمابر نيست؟ پس براي چي رو اف-5 ها نصب بوده که حالا حذفش کردند؟
راستي اين که ميگيد کليه جنگنده هاي نيروي هوايي در اين رزمايش سلاح هوا به زمين حمل ميکردند F-14 رو هم شامل ميشه؟؟
يه سوال ديگه: منبع حرفهاتون در مورد صاعقه چيه؟ ايا شما در نهاجا هستيد؟
تمام جنگنده های USAF هوک دارند
F-4C/D/E/G
F-5E/F
F-15A/B/C/D/E
F-16A/B/C/D/E/F
F-22 و F-35 را هم نمی دانم.
جریان رنگ رادوم رو هم نمی دانم از یکی از دوستانم شنیده بودم که حتی نشستن گرد و غبار هم مضر هست و یک COVER شفاف روی رادوم می کشند چه برسه به رنگ.