آغاز رزمايش فدائيان حريم ولايت نيروي هوايي

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

ولي من هنوز نفهميدم رنگ کردن رادوم چه ربطي به عملکرد رادار داره؟ ميشه يکي از دوستان برام توضيح بده؟ ضمن اينکه در جنگنده هاي بلو انجلز هم رنگ رادوم هيچ فرقي با بقيه قسمت ها نداره.

رادوم هواپيما هميشه داراي رنگي متمايز از رنگ بدنه است با جنسي متفاوت رنگ آميزي رادوم که معمولا سفيد يا سياه و يا کردم و يا خاکستري است متشکل از رنگي است که در پالسهاي ارسالي و دريافتي رادار جنگنده اخلال ايجاد نکند.
به طور مثال هورنت هاي بلو آنجلز چون فقط براي نمايش استفاده ميشوند ديگر فاقد قدرت رزمي هستند.

راستي شما نميدونيد ايا F-5 اي با شماره سريال 7366-3 وجود داره يا نه؟ چون اگه به خواهند از بدنه اف-5 هاي سابق استفاده کنن نبايد شماره سريال شون رو تغيير بدند.

هم اکنون سريال بندي تايگر هاي نهاجا به شکل **73-3 ميباشد اين استاندارد در سال 1385 اولين بار بر روي F-5E اتيوپيايي دزفولي اعمال شد و اولين اين شماره سريال 7301-3 بود به تدريج تا پايان سال 1386 کليهء شماره سريال F-5E هاي نهاجا به استاندارد **73-3 در آمد از جمله اين صاعقه ها.

راستي ريل سايدوايندر براي چي حذف شده؟ جستجوگر گرماياب که وزني نداره که بخاد تعادل هواپيما رو به هم بزنه. موشک ها هم که به طور قرينه بسته ميشن.

متاسفانه ريل سايدويندر براي مشکلات آيروديناميکي حذف شد.

راستي شما خبري از S-110-004 نداريد؟ (عکس يا اطلاعات) ايا در اين جنگنده هم رادار حذف شده؟

هنوز صاعقهء ديگري آماده نشده و اگر هم آماده شود خبرش را تنها زماني ميشنويم که روز پروازش باشد در غير اين صورت!!!!

يه چيز ديگه: مگه هوک براي فرود امدن بر روي ناوهواپيمابر نيست؟ پس براي چي رو اف-5 ها نصب بوده که حالا حذفش کردند؟

تمامي جنگنده هاي نيروي هوايي آمريکا مجهز به هوک ميباشند زيرا اگر مشکلي در ترمز هاي هواپيما پيش آمد از کابل زميني استفاده ميکنند.
يا در نهايت از کابل بارير

راستی JSF عزیز مشکل مرکز ثقل با حذف توپ و رادار که بدتر می شود؟عقب هواپیما سنگینتر و جلوی هواپیما سبکتر می شود.

در صاعقهء S110-001 به خاطر اينکه براي جاي دادن رادار گريفو رادوم اين تايگر بزرگ طراحي شد لذا دماغهء آن سنگين تر از ساير تايگر ها بود به همين خاطر توپ هواپيما و رادار آن حذف شد و بزرگي دماغه مجب تغييراتي در ورودي هواي اين تايگر شد.
لازم به ذکر است بعدا تنها توپ اين تايگر را بر روي آن نصب کردند.

در ضمن دم صاعقه از قطعات تيل تايگر استفاده شده و سبک تر از دم تايگر ميباشد و عمدهء قطعات آن آلومينيوم و ساير فلزات سبک ميباشد.
اسکلت اتصال تيل ها به بدنه در صاعقه هاي 7367 و 7368 سبکتر از 7366 ميباشد لذا اين دو هواپيما به هر دو توپ خود مجهز هستند.

راستي اين که ميگيد کليه جنگنده هاي نيروي هوايي در اين رزمايش سلاح هوا به زمين حمل ميکردند F-14 رو هم شامل ميشه؟؟

بله
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 395
تاریخ عضویت: شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶, ۱۱:۴۷ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 425 بار
سپاس‌های دریافتی: 706 بار

پاسخ

پست توسط JavadRadical »

سلام دوستان :D
گفتم بحثتون داغه منم وارد بحث بشم :-)

JSF عزيز در خبرها امده بود كه f-14 ها عمليات تاكتيكي رهگيري رو تمرين كردن , اونوقت شما عرض ميكنيد كه انها مهمات هوا به زمين حمل ميكردند ؟!!! ::ss كمي با عقل جور در نمياد شايد اشتباه كرديد .

ولي خوب بزاريد منم يه خبر رو بگم
ديروز اطراف منطقه سياه كوه كوير مركزي ايران 3 فروند رهگير f-14 نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران اقدام به گشت زني , مانور و شكستن ديوار صوتي ميكنند . ظاهرا تمامي اين 3 فروند مسلح بوده و پس از انجام مانور يك فروند از هواپيماها تغيير مسير داده و به سمت غرب يا شمال غربي تغيير مسير ميده 2 فروند جنگنده ديگر به سمت جنوب كشور حركت ميكنند . 2 فروند از جنگنده ها داراي اسكين ابي و يك فروند ديگر داراي اسكين خاكي بوده .
جنگنده اي كه به سمت غرب كشور حركت ميكنه مجهز به 4 فروند موشك aim-54 بوده .
منبع اين خبر هم يكي از محيط بانان منطقه كوير مركزي هست و نسبت به خبر اطمينان كامل وجود داره .


JSF عزيز يك سوال .
شما به اين نكته اشاره كرديد كه هواپيماي صاعقه به شماره S-110...... به اين دليل داراي رادوم و دماغه بزرگتره چون قرار بر اين بوده تا بتونه رادار گريفو رو در خودش جاي بده .
اما به دليل سنگيني رادار و توپ رو از اون حذف كردند . !!!!!!!

ببخشيد كه من اين حرف رو ميزنم اما چون در يكي از علومي كه اقدام به تحصيل كردم هميشه با مقدار و مقياس عددي و ازمايش , عمل و نتيجه گيري بر مبناي همين مقادير سروكار داشتم تصور چنين عملي رو احمقانه ميدونم خصوصا در مورد يك هواپيما . گمان نميكنم كه سازنده ها بدون هيچ محاسبه اي تنها با اميد به خدا اقدام به ساخت كردن و چون ديدن كه مشكل سنگيني دارن گفتن خوب پس رادار رو حذف ميكنيم ........ :-o

علاوه بر اينها تنها نميشه با اتكا بر يك توپ و قدرت مانور بالا از يك جنگنده براي انجام ماموريت دفاعي استفاده كرد چون هواپيماي دشمن ميتونه از 50 يا 70 كيلومتري اقدام به هدف گيري كنه و ما بايد براي هر ماموريت 200 فروند هواپيماي شهادت طلب به ازاي يك فروند هواپيماي عمل كننده داشته باشيم .
در بعد عمليات زميني هم عقل حكم ميكنه اين جنگنده توانايي چندان بالايي در قياس با جنگندهاي كه مختص حملات زميني طراحي شده اند رو دارا نيست به دليل محدوديت در حمل و بكار گيري و نوع محمات مثلا در قياس با سوخو 25 البته اگر اسم هواپيما رو اشتباه نكرده باشم .
پس مشاهده ميشه اين جنگنده چندان مناسب اجراي عمليات زميني نيست .

يه چيز ديگه . ميشه بگيد در كدام يك از ارگانهاي نظامي ايران مشغول فعاليت هستيد ؟ شايد خدا خواست و قسمت شد همديگه رو در محل كار شما از نزديك ملاقات كرديم :D
:razz: :razz:
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12686 بار
سپاس‌های دریافتی: 11782 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 »

با سلام

JSF نوشته شده: به علت حذف ريلهاي سايدويندر از روي تايگر صاعقه اين تايگر ديگر به جستجوگر گرماياب نيازي ندارد.


می تونم بپرسم "جستجوگر گرمایی" (؟!!!) کجای F-5 تایگرها نصب هست ؟

JSF نوشته شده:رادوم هواپيما هميشه داراي رنگي متمايز از رنگ بدنه است با جنسي متفاوت رنگ آميزي رادوم که معمولا سفيد يا سياه و يا کردم و يا خاکستري است متشکل از رنگي است که در پالسهاي ارسالي و دريافتي رادار جنگنده اخلال ايجاد نکند.
به طور مثال هورنت هاي بلو آنجلز چون فقط براي نمايش استفاده ميشوند ديگر فاقد قدرت رزمي هستند.


هر چند معمولا "رادوم" جنگنده ها را به رنگ متفاوت از رنگ آمیزی بدنه می بینیم، اما رنگ آمیزی رادوم نیز الزاما به معنی حذف رادار از روی جنگنده نیست!
این کار به سادگی با رنگهای وِیژه امکان پذیر است.

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

مورد عینی آن در نهاجا تغییر رنگ دماغه "فنسرها" از سفید به مشکی می باشد، در حالیکه رادار "اوریون" آنها همچنان باقی است.
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶, ۷:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 22547 بار
سپاس‌های دریافتی: 14742 بار

پست توسط Shahbaz »

با آغاز مرحله دوم «رزمايش فداييان حريم ولايت» صورت گرفت؛  تمرين بمباران هوايي توسط جنگنده‌هاي شكاري ارتش  


با پايان يافتن مرحله‌ اول تمرينات جنگنده‌هاي شكاري نيروي هوايي ارتش، فاز دوم تيراندازي هوا به زمين، با رقابت تيراندازي هوايي با بمب‌هاي اصلي و تاكتيك‌هاي مختلف، توسط جنگنده‌هاي شكاري نيروي هوايي آغاز شد.

روابط عمومي نيروي هوايي ارتش، با پايان يافتن مرحله‌ اول تمرينات جنگنده‌هاي شكاري نيروي هوايي ارتش،
فاز دوم تيراندازي هوا به زمين (گانري) فداييان حريم ولايت با رقابت تيراندازي هوايي با بمب‌هاي اصلي و تاكتيك‌هاي مختلف، توسط جنگنده‌هاي شكاري نيروي هوايي آغاز شد.

امير خلبان حسين چيت‌فروش سخنگوي رزمايش «فداييان حريم ولايت» اظهار داشت: جنگنده‌هاي اف 14، اف 4، اف 5، سوخو 24 و صاعقه با تيراندازي به اهداف از پيش تعيين شده و با اجراي تاكتيك‌هاي مختلف، توان آفندي خود را به معرض نمايش گذاشتند.

وي افزود: از نكات مهم اين مرحله از تيراندازي‌ها، طراحي، برنامه‌ريزي و اجراي كليه تاكتيك‌هاي پروازي و تيراندازي توسط خلبانان بومي و جوان كشور است.

همچنين رقابت تيراندازي جنگنده‌هاي نيروي هوايي با موشك‌هاي هوا به هوا و هوا به زمين يك تمرين ساليانه است كه به منظور ارتقاء كيفي خلبانان جوان اين نيرو و تست بمب‌هاي هوشمند ساخته شده توسط متخصصين داخلي است و اجراي تمامي اين مراحل زير نظر محققين نظامي و مراكز تحقيقاتي اجرا مي‌شود.





فارس
Fast Poster
Fast Poster
پست: 247
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۵:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 78 بار

پست توسط soheil_riazi »

عمليات هوابه زمين توسط اف 14؟!!!
زنده باد ايران. درود بر همه ي دانشمندان ايراني
دوستان علافه مند به ریاضیات در تکمیل سایت زیر کمک کنند
[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

سهیل عزیز تامکت های ما به قابلیت عملیات هوا به زمین هم مجهز شده اند. اگر اشتباه نکنم این هم یکی از خدمات بی شمار شهید بابایی است
سلام دوستان
گفتم بحثتون داغه منم وارد بحث بشم

خوش اومديد جواد جان. از اطلاعاتي که ارائه کرديد ممنون. ولي يه سوال: مگه هنوز ما تامکتي با استتار خاکي داريم؟ راستي اون محيط بان چه جوري تونسته نوع موشک رو تشخيص بده؟ يعني اين قدر نزديک زمين پرواز ميکردند؟ در اين صورت که اون محيط بان بيچاره کر ميشه( با توجه به اينکه ميگيد در حال شکستن ديوار صوتي بوده اند) البته قصد من از اين سوالات فقط روشن شدن مطلب است و خداي نکرده قصد زير سوال بردن اظهارات شما دوست عزيزم رو ندارم :-)

می تونم بپرسم "جستجوگر گرمایی" (؟!!!) کجای F-5 تایگرها نصب هست ؟

سلام کيوان عزيز اگر ندارد پس چه جوري موشک گرماياب سايدوايندر را شليک ميکند؟ ايا امکان شليک موشک هاي حرارت ياب به وسيله رادار هست؟ شايد هم من اسم سيستم IRST رو اشتباه نوشتم و باعث اين جدل شدم. :-(
هر چند معمولا "رادوم" جنگنده ها را به رنگ متفاوت از رنگ آمیزی بدنه می بینیم، اما رنگ آمیزی رادوم نیز الزاما به معنی حذف رادار از روی جنگنده نیست!
این کار به سادگی با رنگهای وِیژه امکان پذیر است

نظر من هم همين است به هر حال اون رنگ خاکستري يا مشکي يا سفيد يا ... هم رنگ هستند و فکر نميکنم اين موضوع دليل خوبي براي اثبات نداشتن رادار صاعقه باشد
متاسفانه ريل سايدويندر براي مشکلات آيروديناميکي حذف شد.

با عرض پوزش قانع نشدم :grin: . شليک موشک هاي گرماياب بدون رادار هم امکان پذير است پس حتي اگر رادار هم حذف شده باشد نبايد مشکلي براي موشک هاي گرماياب به وجود بيايد. خود موشک ها هم که به صورت قرينه بسته ميشوند پس چه مشکل ايروديناميکي به وجود مي ايد؟
هنوز صاعقهء ديگري آماده نشده و اگر هم آماده شود خبرش را تنها زماني ميشنويم که روز پروازش باشد در غير اين صورت

راستش تو تبريز يه نفر 4 فروند صاعقه ديده است. منطقي هم نيست که فکر کنيم از ابتداي سال تاکنون هنوز يک فروند صاعقه توليد نشده است.
در صاعقهء S110-001 به خاطر اينکه براي جاي دادن رادار گريفو رادوم اين تايگر بزرگ طراحي شد لذا دماغهء آن سنگين تر از ساير تايگر ها بود به همين خاطر توپ هواپيما و رادار آن حذف شد و بزرگي دماغه مجب تغييراتي در ورودي هواي اين تايگر شد.
لازم به ذکر است بعدا تنها توپ اين تايگر را بر روي آن نصب کردند.

اين قسمت اصلا قابل قبول نيست :x . به طور حتم سازندگان پيش از اين که دماغه را بزرگ کنند تمام محاسبات مربوط به مرکز ثقل و ساير محاسبات مربوطه را انجام ميدهند. همين طور سرخود نميان دماغه رو بزرگ کنن و بعد يه هو ببينن نشد و رادار رو حذف کنند.
راستي وزن رادار استاندارد اف-5 ( نمونه امريکايي نه اتيوپي) چقدر است؟
نکته ي ديگري که محمد جعفر عزيز هم به اون اشاره کردند اينه که وقتي يه سکان به عقب اضافه میشه هواپيما در عقب سنگين تر ميشه نه در جلو پس قرار دادن رادار باعث نخواهد شد که مشکل ايرودينامکي براي هواپيما پيش بياد
ودر در اخر هم يه سوال:
اگر رادار هواپيماي صاعقه حذف شده پس اين انتن ها براي چيه؟ همينطور که مشاهده ميکنيد در اين عکس هم صاعقه شماره 1 ( S-110-001 همون هماپيمايي که براي اولين بار به عنوان صاعقه معرفي شد) وجود داره هم صاعقه شماره 2(S-110-002)
[External Link Removed for Guests]
Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶, ۷:۴۱ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 22547 بار
سپاس‌های دریافتی: 14742 بار

پست توسط Shahbaz »

عمليات هوابه زمين توسط اف 14؟!!!


در اينجا به تمرين تيراندازي هوا به زمين اشاره شده که براي ايجاد دقت در شليک با توپ هواپيما در شرايط رزم هوايي انجام ميشه

البته در طراحي اوليه F-14 امکان پرتاب بمب و حملات زميني نيز ديده شده بود
و نيروي هوايي نيز با توجه به همين امر توانايي حملات زميني را به تامکت اضافه کرده است
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

می تونم بپرسم "جستجوگر گرمایی" (؟!!!) کجای F-5 تایگرها نصب هست ؟

kayvan6079, جان مسلما سايدويندر مثل آرچر نيست اما من اين را گفتم شايد دوستاني پيدا شوند و بگويند روي تايگر هاي ايراني جستجوگر گرماياب نصب کنند اصولا جنگنده اي که ريل موشک گرماياب ندارد نيازي به جستجوگر هم ندارد.

ولي خوب بزاريد منم يه خبر رو بگم
ديروز اطراف منطقه سياه كوه كوير مركزي ايران 3 فروند رهگير f-14 نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران اقدام به گشت زني , مانور و شكستن ديوار صوتي ميكنند . ظاهرا تمامي اين 3 فروند مسلح بوده و پس از انجام مانور يك فروند از هواپيماها تغيير مسير داده و به سمت غرب يا شمال غربي تغيير مسير ميده 2 فروند جنگنده ديگر به سمت جنوب كشور حركت ميكنند . 2 فروند از جنگنده ها داراي اسكين ابي و يك فروند ديگر داراي اسكين خاكي بوده .
جنگنده اي كه به سمت غرب كشور حركت ميكنه مجهز به 4 فروند موشك aim-54 بوده .
منبع اين خبر هم يكي از محيط بانان منطقه كوير مركزي هست و نسبت به خبر اطمينان كامل وجود داره .

JavadRadical, عزيز هم اکنون چند تامکت ايراني توانايي حمل بمب هاي سقوط آزاد را دارند.
در مورد گفتهء اون محيط بان عزيز بايد بگويم ايشان شايد اشتباه ديده و يا به وظيفهء خودش عمل کرده!!
اول از اينکه تامکتهاي ارسالي به پايگاه دوم شکاري فقط در منطقهء هوايي تبريز اقدام به مانور کرده اند
دوم اينکه هيچ تامکت به رنگ قهوه اي کامل در نهاجا وجود ندارد.
طبق دستورالعمل کليهء خلبانان نيروي هوايي انجام پروازهايي چون شکست ديوار صوتي ممنوع بوده و چنين چيزي ممکن نيست.
حتي خلبانان ميگ 29 و اف 7 و سوخو 24 نيز اجازهء چنين پروازي را تنها کمتر از يک يا دو بار ندارند و شکستن ديوار صوتي تنها در ميدان نبرد ممکن است.
اگر هم جنگنده اي مجاز به شکستن ديوار صوتي باشد در ارتفاعات بسيار بالا حدودا بالاتر از 15 هزارپا اينکار را انجام ميدهد که تنها بصورت يک نقطه ديده ميشود.
سوم در رزمايش اخير تنها تمرين با سلاحهاي هوا به زمين بوده حتي اگر فينيکس سالم تامکتي با رادار سالم داشتيم هرگز از موشک واقعي براي تمرين استفاده نميکردند.
تعداد فينيکس هاي تمريني باقيمانده کمتر از 8 فروند هستند و اغلب در مراکز آموزش براي آموزش دانشجويان قرار داده ميشوند و يا در انبار هاي نهاجا کنار گذاشته شده اند.
و آخر اينکه ديگر پهپادهاي هدف فينيکس در ايران عملياتي نيستند و به صنايع قدس فروخته شدند لذا تامکت بي دليل با چهار موشک فينيکس لود نميشود.

شما به اين نكته اشاره كرديد كه هواپيماي صاعقه به شماره S-110...... به اين دليل داراي رادوم و دماغه بزرگتره چون قرار بر اين بوده تا بتونه رادار گريفو رو در خودش جاي بده .
اما به دليل سنگيني رادار و توپ رو از اون حذف كردند . !!!!!!!

دوست عزيز من کابين نخستين صاعقه را ديده بودم که فاقد اسکوپ رادار بود در اون زمان توپ هم نداشت و طبق گفتهء مهندسين متصا فاقد رادار بود اين سوال را بايد از مهندسين صنايع اوج بپرسيد.

يه چيز ديگه . ميشه بگيد در كدام يك از ارگانهاي نظامي ايران مشغول فعاليت هستيد ؟ شايد خدا خواست و قسمت شد همديگه رو در محل كار شما از نزديك ملاقات كرديم

جواد عزيز انصافا اگر شما جاي من بوديد پاسخ چنين سوالي را ميداديد
صدها چشم و محافظ در حال مطالعهء اين پست ها هستند!!!!!

با عرض پوزش قانع نشدم . شليک موشک هاي گرماياب بدون رادار هم امکان پذير است پس حتي اگر رادار هم حذف شده باشد نبايد مشکلي براي موشک هاي گرماياب به وجود بيايد. خود موشک ها هم که به صورت قرينه بسته ميشوند پس چه مشکل ايروديناميکي به وجود مي ايد؟

navid missle, عزيز من نگفتم ريل سايدويندر به خاطر نبود رادار حذف شده بلکه گفتم بخاطر مشکلات آيروديناميکي اين ريل حذف گرديده و سر بال صاعقه از نو طراحي گرديده.
تصاوير زيادي از صاعقه وجود دارد!!

راستش تو تبريز يه نفر 4 فروند صاعقه ديده است. منطقي هم نيست که فکر کنيم از ابتداي سال تاکنون هنوز يک فروند صاعقه توليد نشده است.

اون دوست عزيزمون يک اف 5 را در کنار سه صاعقه به اشتباه چهار فروند ديده بوده.
سه صاعقهء موجود در نهاجا يک آشيانه در صها مهراباد ندارند و از چشم ها دور نيستند چنين چيزي غير ممکن است.
ئدر ضمن از ابتداي امسال تا به امروز تبديل يک تايگر به صاعقه ممکن است اما بايد توجه داشت که ارزش رزمي تايگر از صاعقه بالاتر است و چنين کاري مسلما هزينه بر و مقرون به صرفه نخواهد بود.
در ضمن فرض کنيم که حرف هاي بنده دروغ بوده پس چرا نسل چهار و پنج صاعقه طبق وعدهء ميقاني در روز 31 شهريور پرواز نکردند!!!

اين قسمت اصلا قابل قبول نيست . به طور حتم سازندگان پيش از اين که دماغه را بزرگ کنند تمام محاسبات مربوط به مرکز ثقل و ساير محاسبات مربوطه را انجام ميدهند. همين طور سرخود نميان دماغه رو بزرگ کنن و بعد يه هو ببينن نشد و رادار رو حذف کنند.
راستي وزن رادار استاندارد اف-5 ( نمونه امريکايي نه اتيوپي) چقدر است؟
نکته ي ديگري که محمد جعفر عزيز هم به اون اشاره کردند اينه که وقتي يه سکان به عقب اضافه میشه هواپيما در عقب سنگين تر ميشه نه در جلو پس قرار دادن رادار باعث نخواهد شد که مشکل ايرودينامکي براي هواپيما پيش بياد
ودر در اخر هم يه سوال:
اگر رادار هواپيماي صاعقه حذف شده پس اين انتن ها براي چيه؟ همينطور که مشاهده ميکنيد در اين عکس هم صاعقه شماره 1 ( S-110-001 همون هماپيمايي که براي اولين بار به عنوان صاعقه معرفي شد) وجود داره هم صاعقه شماره 2(S-110-002)

دوست عزيز تايگر هاي اتيوپيايي به درخواست نهاجا پيش از تحويل در يکي از کشورهاي اروپايي ارتقا يافتند حدود 25 سال پيش اما پروژهء صاعقه متعلق به حدود 10 سال پيش است پس طراحي دماغهء< بزرگتر تايگر براي جاي دادن رادار گريفوي آن سالها پيش از طراحي صاعقه صورت گرفته لذا نميتوان دماغهء آن را دوباره از نوع بازسازي کرد و براي صاعقه استفاده کرد.
در مورد آنتن ها هم بايد بگويم آنتن هاي مورد اشارهء شما هيچ ارتباطي با رادار هواپيما ندارند و لوله هاي پيتو هستند و بوسيلهء آن سرعت هواپيما حين پرواز مشخص ميشود.
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

JavadRadical نوشته شده:
JSF عزيز در خبرها امده بود كه f-14 ها عمليات تاكتيكي رهگيري رو تمرين كردن , اونوقت شما عرض ميكنيد كه انها مهمات هوا به زمين حمل ميكردند ؟!!! ::ss كمي با عقل جور در نمياد شايد اشتباه كرديد .

خبر ها را خواندم چنین حرفی زده نشده گفتند که: هواپیمای رهگیر اف-14 تمرینات تاکتیکی خود را انجام داد.
در عمل یعنی هواپیمای اف-14 رهگیر است ولی عملیات هوا به زمین انجام داده.
این اف-14 ها هم مثل اینکه پس از یک عمر ایفای نقش در نقش اف-14 حالا قرار است در نقش اف-111 ایفای نقش کنند!

JSF نوشته شده:
در ضمن دم صاعقه از قطعات تيل تايگر استفاده شده و سبک تر از دم تايگر ميباشد و عمدهء قطعات آن آلومينيوم و ساير فلزات سبک ميباشد.
اسکلت اتصال تيل ها به بدنه در صاعقه هاي 7367 و 7368 سبکتر از 7366 ميباشد لذا اين دو هواپيما به هر دو توپ خود مجهز هستند

JSF عزیز آیا می توانید جزییات ساخت دم صاعقه از قطعات دم اف-5 را توضیح دهید؟دم صاعقه دقیقا مثل این است که دم اف-5 را مثلا دقیقا 80 درصد کوچک کنیم.
طول وتر ریشه دم و طول وتر نوک دم و ابعاد Rudder صاعقه با اف-5 برابر نیست .پس به این راحتی نمی توان از قطعات اف-5 استفاده کرد.
راستی مطلبی که فکر کنم برخی از دوستان به آن توجه نکرده باشند افزایش مساحت Rudder صاعقه های 2و3 نسبت به صاعقه ی شماره 1 به سبب ایجاد تغییر در طراحی ریشه دم صاعقه بوده.

navid missle نوشته شده:
راستي وزن رادار استاندارد اف-5 ( نمونه امريکايي نه اتيوپي) چقدر است؟

دیروز عصر گشتم پیدا نکردم اگر شما می خواهید پیدا کنید باید سراغ AN/AP-153 بروید یا AN/AP-159(مدل جدید رادار AP-153 که توانایی کنترل ماوریک به آن اضافه شده و برد آن 20 ناتیکال مایل است.ایران چنین راداری ندارد).
ولی باید وزن آن در همان حدود 85 کیلوگرم یعنی وزن رادار گریفو باشد شاید هم کمتر.ولی در توضیحات AN/AP-159 نوشته شده بود که وزن آن نسبت به AN/AP-153 کمتر شده است.
مسلسل هم همین وزن یعنی 85 کیلوگرم وزن دارد.
navid missle نوشته شده:
نکته ي ديگري که محمد جعفر عزيز هم به اون اشاره کردند اينه که وقتي يه سکان به عقب اضافه میشه هواپيما در عقب سنگين تر ميشه نه در جلو پس قرار دادن رادار باعث نخواهد شد که مشکل ايرودينامکي براي هواپيما پيش بياد

البته من دقیقا این را گفتم:
حذف احتمالی توپ و رادار دو دلیل می تواند داشته باشد:
1-در مجموع هواپیما را سبک کنند
2-مرکز ثقل را عقب بیاورند تا طول بازوی اثر نیروی دم های صاعقه(هر چهارتا را میگم البته مؤلفه عمودی نیروی دم های عمودی مد نظر است) را کم کنند.
فرمول مربوط به اهرم ها در فیزیک که یادتان است؟ برای ایجاد همیشه نیروی وارد بر یک بازوی اهرم را ضربدر طول همان بازو می کردیم و مساوی با نیروی بازوی دیگر ضربدر طول آن بازو می کردیم.
پس به صورت کیلویی باید گفت که چون نیروی دمها زیاد شده باید فاصله مرکز ثقل تا دمها کم شود.
برای اینکار از یک طرف دو دم عمودی را حدود 20-30 سانتیمتر جلو برده اند و مرکز ثقل را هم با حذف رادار و توپها کمی به عقب برده اند.
کلا نهایت تلاش را کرده اند که مرکز آیرودینامیکی دم ها و مرکز ثقل را به هم نزدیک کنند.
راستی JSF جان با رادار صاعقه ها چه کار کردند؟مخصوصا رادار گریفو؟
JSF نوشته شده:به علت حذف ريلهاي سايدويندر از روي تايگر صاعقه اين تايگر ديگر به جستجوگر گرماياب نيازي ندارد

منظور JSF این هست که وقتی صاعقه نمی تواند سایدویندر ببرد دیگر نیازی به تلاش و زحمت برای تهیه و نصب IRST ندارد.

در توضیحات رادارهای مربوط به اف-5 هم دیدم که نوشته بود به هدایت سایدویندر کمک می کنند.

دوستان فکر کنم کمکی که IRST به موشک گرمایی می کند مثل کمکی است که رادار به موشک می کند.یعنی مکان هدف را به جستجوگر موشک نشان می دهد و جستجوگر موشک را می چرخاند و روبروی هدف قرار می دهد .اصلا IRST چه کمکی به غیر از این می تواند بکند؟نکنه قراره اشعه مادون قرمز روی دشمن بتابونه؟
با این تفاوت که قفل راداری می تواند هواپیما را لو دهد ولی IRST نه!

جالب است که یکی از دوستانم حدود 4 سال قبل به من یک ایده جالب گفت و آن هم این بود که به جای رادار بی مصرف و خراب اف-5 ها یک IRST بزرگ نصب کنند و با موشکهای R-27T و R-73M به جنگ دشمن رفت.خیلی ایده خوبی است اگر روی صاعقه ها اجرا شود.ولی حیف که روسیه...
باور کنید برای من دیدن همین صاعقه ها با IRST و R-73 لذت بخش تر از دیدن اف-14 با هاوک است.


در کل از نظر من به هیچ وجه اوضاع پروژه صاعقه رضایت بخش نیست.بله 4 سال قبل رضایت بخش بود چون فکر می کردیم این پروژه پا بگیرد و مثلا همین روزها شاهد ساخت حداقل 50-60% کل صاعقه در کشور باشیم.ولی اینجوری نشد.به جای ارتقای سطح پروژه به ارتقای سطح تبلیغات پروژه دست زدند!
تا همین جا هم که روی پروژه صاعقه اسم ساخت هواپیما آن هم به صورت 100% گذاشتند قابل تحمل نبوده.مسولان وظیفه دارند برای کمرنگ کردن دروغها شروع کنند به انجام این پروژه ها وتلفیق دادن تکنولوژی های موجود در کشور.وقتی هواپیما را نمی توانید بسازید لا اقل یک جا حفظ آبرو کنید!
چند سال بعد قراره ایران بتونه یک هواپیمای جنگنده رو خودش طراحی کنه و بسازه؟البته قطعات اویونیکی رو می دونم که تا ده ها سال بعد هم نمی توانیم بسازیم.تازه زمانیکه هواپیماهای نسل 4 از دور خارج شوند ما هواپیمای نسل 3.5(دیگه پیاز داغ رو زیاد نمی کنم که بگم نسل 3 قبول دارم ایران اگر به چنین روزی برسد حداقل خواهد توانست هواپیمای نسل 3.5 بسازد شاید هم 4 چون در چنین روزی دیگر قطعات اویونیکی مربوط به هواپیماهای نسل 3 پیدا نخواهد شد!)
مدیران عزیز در صورتی که مایل نبودید این پاراگراف بالا در انجمن باشد آن را حذف کنید


در ضمن نمی دانم وقتی کامپیوتر ها و قطعات نظامی گیرمان نمی آید چرا از وسایل غیر نظامی و عادی استفاده نمی کنیم؟.درسته که وسایل غیر نظامی پر از عیب و ایراد هستند و نسبت به وسایل نظامی ضریب اطمینان کمتری دارند و همچنین سرعت پایین تری دارند.ولی آیا استفاده از اینگونه وسایل بهتر از نداشتن نیست؟هر چند که فقط در موارد خیلی محدودی می توان این کارها رو کرد.که همان موارد محدود هم انجام نشده.مثلا گذاشتن صفحات LCD.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

نقل قول:kayvan6079, جان مسلما سايدويندر مثل آرچر نيست اما من اين را گفتم شايد دوستاني پيدا شوند و بگويند روي تايگر هاي ايراني جستجوگر گرماياب نصب کنند اصولا جنگنده اي که ريل موشک گرماياب ندارد نيازي به جستجوگر هم ندارد
-------------------------------
پس سايدوايندر چگونه هدايت ميشه؟ ايا جستجوگر بر روي خود موشک سوار است؟

نقل قول:navid missle, عزيز من نگفتم ريل سايدويندر به خاطر نبود رادار حذف شده بلکه گفتم بخاطر مشکلات آيروديناميکي اين ريل حذف گرديده و سر بال صاعقه از نو طراحي گرديده.
تصاوير زيادي از صاعقه وجود دارد!!
----------------------------------------
اصلا موضوع رادار به کنار. صحبت بنده اين است که چه مشکلي ايروديناميکي بر اثر حمل سايدوايندر به وجود مي ايد؟ موشک ها که به طور قرينه بسته ميشوند و نيروي وزن خود را خنثي ميکنند. نکنه منظورتون اينه که بالها توانايي نگه داري وزن سايدوايندر را ندارد؟

نقل قول:اما بايد توجه داشت که ارزش رزمي تايگر از صاعقه بالاتر است
-------------------------------------
پس هدف از توليد صاعقه چه بوده است؟ ايا هدف اين بوده که توان F-5 هاي خود را پايين بياوريم :?

نقل قول:در ضمن فرض کنيم که حرف هاي بنده دروغ بوده پس چرا نسل چهار و پنج صاعقه طبق وعدهء ميقاني در روز 31 شهريور پرواز نکردند
------------------------------------
امير ميقاني هيچ گاه نگفتند در 31 شهريور صاعقه نسل 4 و 5 پرواز ميکنند. چيزي که امير ميقاني گفت اين بود: به زودي. فقط فرمانده ارتش گفتند جنگنده هاي داخل در رزمايش مدافعان اسمان ولايت شرکت ميکنند که خب اصلا هيچ جنگنده اي در اين رزمايش شرکت نکرد. در ضمن ممکنه در ساخت اين جنگنده ها مشکلي به وجود امده باشه

نقل قول:دوست عزيز تايگر هاي اتيوپيايي به درخواست نهاجا پيش از تحويل در يکي از کشورهاي اروپايي ارتقا يافتند حدود 25 سال پيش اما پروژهء صاعقه متعلق به حدود 10 سال پيش است پس طراحي دماغهء< بزرگتر تايگر براي جاي دادن رادار گريفوي آن سالها پيش از طراحي صاعقه صورت گرفته لذا نميتوان دماغهء آن را دوباره از نوع بازسازي کرد و براي صاعقه استفاده کرد
--------------------------------
دوست عزيز حرف من اين است: مگر نميگوييد به علت سنگين شدن دماغه رادار حذف شده؟ خوب اين رادار که قبلا بر روي اف-5 نصب بود و اف-5 بدون هيچ مشکلي با اين رادار پرواز ميکرد. چيزي هم که به دماغه اضافه نشده است که سنگينترش کند. جايي که وزن ان زياد شده است قسمت انتهاي هواپيماست يعني جايي که يک سکان عمودي اضافه شده است. در حقيقت اين قسمت عقب هواپيماست که سنگين شده نه قسمت جلو پس دماغه رو به بالا مياد و حذف رادار به اين امر شدت ميبخشه نه اين که اونو خنثي کنه

نقل قول:در مورد آنتن ها هم بايد بگويم آنتن هاي مورد اشارهء شما هيچ ارتباطي با رادار هواپيما ندارند و لوله هاي پيتو هستند و بوسيلهء آن سرعت هواپيما حين پرواز مشخص ميشود
---------------------------------------------
فرق انتن رادار با لوله پيتو چيست؟ يعني چه جوري ميشه متوجه شد کدوم لوله پيتو است و کدوم انتن رادار؟
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

نقل قول:راستی مطلبی که فکر کنم برخی از دوستان به آن توجه نکرده باشند افزایش مساحت Rudder صاعقه های 2و3 نسبت به صاعقه ی شماره 1 به سبب ایجاد تغییر در طراحی ریشه دم صاعقه بوده
---------------------------------------
يه نکته اي هم که توجه منو جلب کرد نحوه اتصال سکان عمودي صاعقه-2 نسبت به صاعقه 1 است به عکس زير نگاه کنيد و نحوه اتصال سکان ها را با هم مقايسه کنيد.
[External Link Removed for Guests]

صاعقه 1
[External Link Removed for Guests]

صاعقه2
[External Link Removed for Guests]

نقل قول: 1-در مجموع هواپیما را سبک کنند
2-مرکز ثقل را عقب بیاورند تا طول بازوی اثر نیروی دم های صاعقه(هر چهارتا را میگم البته مؤلفه عمودی نیروی دم های عمودی مد نظر است) را کم کنند.
فرمول مربوط به اهرم ها در فیزیک که یادتان است؟ برای ایجاد همیشه نیروی وارد بر یک بازوی اهرم را ضربدر طول همان بازو می کردیم و مساوی با نیروی بازوی دیگر ضربدر طول آن بازو می کردیم.
پس به صورت کیلویی باید گفت که چون نیروی دمها زیاد شده باید فاصله مرکز ثقل تا دمها کم شود.
برای اینکار از یک طرف دو دم عمودی را حدود 20-30 سانتیمتر جلو برده اند و مرکز ثقل را هم با حذف رادار و توپها کمی به عقب برده اند.
کلا نهایت تلاش را کرده اند که مرکز آیرودینامیکی دم ها و مرکز ثقل را به هم نزدیک کنند.
-------------------------------------------------
در نهايت اين تلاش ها براي چيست؟ از اين کار به چه چيزي ميخاهند برسند؟

نقل قول:منظور JSF این هست که وقتی صاعقه نمی تواند سایدویندر ببرد دیگر نیازی به تلاش و زحمت برای تهیه و نصب IRST ندارد
--------------------------------------------
بله منظور ايشان را متوجه شدم ولي هنوز متجه نشدم چه مشکل ايروديناميکي بر اثر حمل سايدوايندر به وجود مياد

نقل قول:دوستان فکر کنم کمکی که IRST به موشک گرمایی می کند مثل کمکی است که رادار به موشک می کند.یعنی مکان هدف را به جستجوگر موشک نشان می دهد و جستجوگر موشک را می چرخاند و روبروی هدف قرار می دهد .اصلا IRST چه کمکی به غیر از این می تواند بکند؟نکنه قراره اشعه مادون قرمز روی دشمن بتابونه؟
با این تفاوت که قفل راداری می تواند هواپیما را لو دهد ولی IRST نه!
----------------------------------------
دقيقا همينطور است جستجوگري که بر روي هواپيما نصب ميشود به موشک اين امکان را ميدهد تا از فاصله دورتري شليک شود و موشک را هدايت ميکند. در نزديکي هدف جستجوگر خود موشک فعال شده و به موشک را دقيق تر به سوي هدف هدايت ميکند.

نقل قول:جالب است که یکی از دوستانم حدود 4 سال قبل به من یک ایده جالب گفت و آن هم این بود که به جای رادار بی مصرف و خراب اف-5 ها یک IRST بزرگ نصب کنند و با موشکهای R-27T و R-73M به جنگ دشمن رفت.خیلی ایده خوبی است اگر روی صاعقه ها اجرا شود.ولی حیف که روسیه
------------------------------------
معلوم نيست که رادار اف-5 ها خراب و از کار افتاده باشد. فکر نميکنم اين جور باشد. رادار اف-5 نسبتا سيستم ساده اي دارد و اورهال ان نبايد خيلي سخت باشد
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

عمر MTBF يا همان mean time befor failure رادارهاي زير بدين شرح است:
AN/AP-153 حدود 65 ساعت
AN/AP-159 حدود 130 ساعت
رادار GRIFO حدود 210 ساعت

مورد اول به ما بيشتر ربط دارد .
حتما MTBF آنها تمام شده و براي تعمير آنها مجبور به استفاده از قطعات قاچاقي شده اند.
مورد دوم هم هيچ ربطي به ما ندارد
مورد سوم هم که وضعيت خيلي خوبي نشان مي دهد.

--------------
دقيقا همينطور است جستجوگري که بر روي هواپيما نصب ميشود به موشک اين امکان را ميدهد تا از فاصله دورتري شليک شود و موشک را هدايت ميکند. در نزديکي هدف جستجوگر خود موشک فعال شده و به موشک را دقيق تر به سوي هدف هدايت ميکند.
---------------
منظور من اينست که نوع جستجوگر راداري باشد يا گرمايي فرقي ندارد هر دو يک کار را انجام مي دهند و آن هم چرخاندن جستجوگر موشک به سمت دشمن پيش از شليک
پس از شليک موشک گرمايي کاملا خودکفاست.
قفل شده

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”