آغاز رزمايش فدائيان حريم ولايت نيروي هوايي

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

دوست عزيز حال فرض کنيم که مشکل آيروديناميکي نبوده!!!
خوب چه دليلي دارد که سر بالهاي صاعقه از نو طراحي شود حتي چراغهاي سر بال هواپيما نيز از نو طراحي گردند

دوست عزیز من هنوز کاملا مطمئن نیستم که نوک بالها از نو طراحی شده باشد. فقط تو چند تا مقاله خوندم. ولی حتی اگه این کار هم شده باشه من نمیدونم چرا این کار انجام شده. چیزی که برای من غیر قابل باوره اینه که نیروی هوایی بیاد و هواپیماهای خودش رو ضعیف کنه. اگر برای دو سکانه کردن اف-5 لازم به حذف رادار و ریل سایدوایندر است چه لزومی دارد این هواپیما دو سکانه باشد؟ اگر برای اشنایی با تکنولوژی دم های V شکل بود باید تولید صاعقه تو همون یه فروند متوقف میشد. ولی ما شاهد این هستیم که حداقل 3 فروند از این جنگنده ساخته شده است
دوست عزيز چنين چيزي من نگفتم و نخواهم گفت

بنده هم نگفتم شما چنین چیزی گفتید. بنده داشتم حالت های مختلف رو مرور میکردم
من در مورد مشکلاتي که ريلهاي سايدويندر ايجاد ميکردند مسائل مبهمي شنيده بودم از جمله اينکه جريان گردابي ناشي از ريلهاي سايدويندر موجب نوسان سازهء تيل هواپيما شده و باعث جدا شدن ايلويتور يا تيل ميشود.

میشه این قسمت رو بیشتر باز کنید؟ این مهمه. کل بحث های ما برای رسیدن به اینجا بود. در این مورد بیشتر توضیح بدید
ایا این مشکلات تنها به وسیله ریل موشک ایجاد میشوند یا وقتی موشک روشون نصب میشه؟ ایا امکان نصب اخلالگر الکترونیکی بر روی صاعقه وجود داره( در مقر سایدوایندر)

راستی لازم میدونم دوباره سوال خودم رو درباره انتن رادار تکرار کنم.
فرق ظاهری لوله پیتو و انتن رادار چیست؟ چگونه میتوان به تفاوت این دو پی برد؟
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

اف-۵ های ایرانی طبق طراحی شرکت نورتروپ قادر به حمل ۴ موشک هوا به هوا هستند...

Underwing loads can include four air-to-air missiles, Bullpup air-to-surface missiles, bombs, up to 20 unguided rockets, gun packs, or external fuel tanks.

Link:

[External Link Removed for Guests]

تصویر

بالهای اف-۵ تا ۶۲۰۰ پوند مهمات را میتواند حمل کند. در خیلی سایتها صحبت از محکم کردن بالهای اذرخش شده ولی حتی با طراحی اصلی هم هنوز امکان حمل ۴ موشک وجود داره...

باز هم خواهش میکنم که کاربرانی مثل «JSF» منبع برای ادعاهایی که میکنند بگذارند.
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

navid missle نوشته شده:
دوست عزيز حال فرض کنيم که مشکل آيروديناميکي نبوده!!!
خوب چه دليلي دارد که سر بالهاي صاعقه از نو طراحي شود حتي چراغهاي سر بال هواپيما نيز از نو طراحي گردند

دوست عزیز من هنوز کاملا مطمئن نیستم که نوک بالها از نو طراحی شده باشد. فقط تو چند تا مقاله خوندم. ولی حتی اگه این کار هم شده باشه من نمیدونم چرا این کار انجام شده. چیزی که برای من غیر قابل باوره اینه که نیروی هوایی بیاد و هواپیماهای خودش رو ضعیف کنه. اگر برای دو سکانه کردن اف-5 لازم به حذف رادار و ریل سایدوایندر است چه لزومی دارد این هواپیما دو سکانه باشد؟ اگر برای اشنایی با تکنولوژی دم های V شکل بود باید تولید صاعقه تو همون یه فروند متوقف میشد. ولی ما شاهد این هستیم که حداقل 3 فروند از این جنگنده ساخته شده است

سلام نوید جان
نظر من را هم ببینید:
در مورد صاعقه 1:به نظر می آید قرار بوده کار آن پیشرفت بیشتری بکند و کاملتر بشود ولی انگار که مشکلی داخلی پیش آمده و چنین اتفاقی نیفتاده و کار از یه جایی به بعد با سمبل کاری ادامه یافته.
برای هر مشکلی راه حل عاقلانه ای وجود داره.خود آمریکا F-5E رو به F-5F تبدیل کرد یعنی دماغه سنگینتر شد ولی در ظاهر هواپیما از کابین خلبان به عقب هیچ تغییری صورت نگرفت به جز اینکه روی سطع بال آن یک تیغه یا همان چیزی که به آن حصار بال می گویند نصب کردندعکس:
[External Link Removed for Guests]
(بالای آن خط قرمز که کشیدم حصار بال پیدا است)
یعنی این مشکلات با یک تغییر آیرودینامیکی حل شد.
در ایران هم می شد همچین کاری بکنند ولی پروژه ناقص است و انگار کاری هم نمی خواهند رویش انجام دهند.
به نظر من در طرح صاعقه که مربوط به 10 سال قبل می شود فکر نمی کنم که قرار بوده باشه ریل سایدویندر و رادار حذف شوند.
و اما صاعقه های 2و 3:
این صاعقه ها به نظر می رسد اف-5 های خراب و زمینگیر نهاجا بوده باشند که اقدام به تعمیر سازه ها و ... آنها و در نهایت دو دمه کردن آنها کرده اند.

و اما متاسفانه یک مدرک محکمتر برای رادار نداشتن صاعقه 1 پیدا کردم:
در عکسهایی که از صاعقه دارید علی الخصوص عکسهای مربوط به زمانیکه رنگ آن آبی روشن بود. ناحیه مربوط به زیر دماغه از چندین صفحه که بین آنها درز کوچکی پیدا است تشکیل شده.
مگر رادوم نباید یک تکه باشد؟
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

navid missle نوشته شده:
میشه این قسمت رو بیشتر باز کنید؟ این مهمه. کل بحث های ما برای رسیدن به اینجا بود. در این مورد بیشتر توضیح بدید
ایا این مشکلات تنها به وسیله ریل موشک ایجاد میشوند یا وقتی موشک روشون نصب میشه؟ ایا امکان نصب اخلالگر الکترونیکی بر روی صاعقه وجود داره( در مقر سایدوایندر)

فکر کنم منظور JSF عزیز این بوده باشه که وقتی موشک نصب بشه.یک ریل به تنهایی نباید گردابهای زیادی تولید کند.
به نظر من چاره این مشکل با طراحی یک بال جدید برای صاعقه کاملا حل بشه.
بال باید کمی درازتر بشه و تغییرات دیگری در آن داده بشه.
من امیدوارم که ساخت صاعقه شماره 4 (اگر قصدی برای ساخت آن بوده باشه)به خاطر همین تغییرات طول کشیده باشه.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

سلام محمد جعفر عزیز از اینکه بحث را به صورت جدی دنبال میکنید بسیار ممنونم. اگه دوستان با معلوماتی مثل keyvan6079 , kpars و دیگر دوستان هم منت بزارند و ما رو کمک کنند شاید خیلی زود تر به نتیجه برسیم
در مورد صاعقه 1:به نظر می آید قرار بوده کار آن پیشرفت بیشتری بکند و کاملتر بشود ولی انگار که مشکلی داخلی پیش آمده و چنین اتفاقی نیفتاده و کار از یه جایی به بعد با سمبل کاری ادامه یافته.
برای هر مشکلی راه حل عاقلانه ای وجود داره.خود آمریکا F-5E رو به F-5F تبدیل کرد یعنی دماغه سنگینتر شد ولی در ظاهر هواپیما از کابین خلبان به عقب هیچ تغییری صورت نگرفت به جز اینکه روی سطع بال آن یک تیغه یا همان چیزی که به آن حصار بال می گویند نصب کردندعکس

ممکن است این جور باشد ولی سمبل کاری برای چه چیزی؟ اخه دولت ما اصلا به خاطر مساله امنیت زیر فشار نیست.مردم اصلا نگران امنیت خارجی یا ضعف نیروی هوایی نیستند. شاید خیلی ها هنوز اسم صاعقه رو هم نشنیده باشند. پس علت سمبل کاری چی میتونه باشه؟
من هم با شما موافقم که به خاطر یه مشکل کوچیک هیچ وقت نمیان چیز مهمی مثل رادار رو حذف کنند. میشه با انجام اصلاحاتی مشکل رو رفع کرد
این صاعقه ها به نظر می رسد اف-5 های خراب و زمینگیر نهاجا بوده باشند که اقدام به تعمیر سازه ها و ... آنها و در نهایت دو دمه کردن آنها کرده اند
حتی اگر این چنین هم باشه باز هم عقل حکم میکنه بعد از تعمیر سازه اونا رو دوسکانه نکنند چون اگه حرف دوستان درست باشه باید موشک سایدوایندر رو حذف کنند. در ضمن به نظر من تا به طور کامل معلوم نشده صاعقه ها از بدنه اف-5 استفاده میکنند باید فرض رو بر این بزاریم که بدنه این صاعقه ها جدید است.
در عکسهایی که از صاعقه دارید علی الخصوص عکسهای مربوط به زمانیکه رنگ آن آبی روشن بود. ناحیه مربوط به زیر دماغه از چندین صفحه که بین آنها درز کوچکی پیدا است تشکیل شده.

من دقیق نفهمیدم کجا رو میگید ایا اون قسمتی رو که با فلش نشون دادم منظورتون هست
[External Link Removed for Guests]
اگر این قسمت منظورتون باشه به نظر نمیاد چیز خاصی باشه. فکر میکنم برای طراحی کلمه الله این صفحه رو اضافه کردند و بعد از فیلم برداری رسانه ها میتونن ورش دارن.
اگه قسمت دیگه ای منظورتون است لطفا اون رو در عکس نشون بدید
مگر رادوم نباید یک تکه باشد؟

باید اعتراف کنم همانند بسیاری از چیزهای دیگر جواب این سوال رو نمیدونم. از دوستان مطلع و مدیران محترم بخش هوافضا میخام به این سوال جواب بدن

فکر کنم منظور JSF عزیز این بوده باشه که وقتی موشک نصب بشه.یک ریل به تنهایی نباید گردابهای زیادی تولید کند.
به نظر من چاره این مشکل با طراحی یک بال جدید برای صاعقه کاملا حل بشه.
بال باید کمی درازتر بشه و تغییرات دیگری در آن داده بشه.

اجازه بدید ببینیم خود JSF عزیز چی میگه. نظر من هم این است که این مشکل به راحتی قابل رفع است و میتوان ان را با اصلاحاتی برطرف کرد

یه سوال هم خارج از بحث دارم؟ ایا در نمایشگاه هایی که نیروی هوایی برگزار میکند تاکنون صاعقه حضور داشته است؟
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

navid missle, عزيز صاعقه هاي 7366-3 و 7367-3 و 7368-3 هرگز براي رزم هوايي و نبرد ساخته نشدند فقط براي اين ساخته شدند تا کاربرد جنگ رواني داشته باشند.
طبق گفتهء MOHAMMAD JAFAR, عزيز اين صاعقه ها متشکل از F-5E هايي بودند که در زمان جنگ به شدت آسيب ديده بودند و تيل خود را از دست داده بودند.
البته صاعقهء 7366-3 چون يک تايگر جوان با ساعت پروازي پايين بوده براي اين برنامه مناسب بوده است و ابتدا کارز بر روي آن آغاز شد.

در عکسهایی که از صاعقه دارید علی الخصوص عکسهای مربوط به زمانیکه رنگ آن آبی روشن بود. ناحیه مربوط به زیر دماغه از چندین صفحه که بین آنها درز کوچکی پیدا است تشکیل شده.
مگر رادوم نباید یک تکه باشد؟

رادوم بايد فاقد هرگونه موانع که باعث اخلال در پالسهاي ارسالي و دريافتي باشد.

فرق ظاهری لوله پیتو و انتن رادار چیست؟ چگونه میتوان به تفاوت این دو پی برد؟

نويد جان منظور شما را از آنتن رادار نميفهمم اصلا هيچ جنگنده اي آنتن رادار ندارد.
اين لولهء تيز نوک دماغه جنگنده ها لولهء سرعت سنج يا پيتو هست.

اف-۵ های ایرانی طبق طراحی شرکت نورتروپ قادر به حمل ۴ موشک هوا به هوا هستند...

دوست عزيز F-5E/F توانايي حمل چهار موشک را دارد تنها براي رهگيري هوايي
در صورتي که F-5E/F هاي خريداري شده از سوي ايران براي مقصود پشتيباني نزديک هوايي و تهاجمي خريداري شدند لذا نقش رهگير در نيروي هوايي ايران نداشته و ندارند و تا به حال هيچ موردي در ايران مشاهده نشده که چهار سايدويندر زير يک بال بسته شده باشد.


بالهای اف-۵ تا ۶۲۰۰ پوند مهمات را میتواند حمل کند. در خیلی سایتها صحبت از محکم کردن بالهای اذرخش شده ولی حتی با طراحی اصلی هم هنوز امکان حمل ۴ موشک وجود داره...

سعيد عزيز دوست گرامي طبق برنامهء ارتقاي چهار فروند از تايگر هاي اتيوپيايي بالهاي آنها نيز مقاوم سازي شدند.

باز هم خواهش میکنم که کاربرانی مثل «JSF» منبع برای ادعاهایی که میکنند بگذارند.

در مورد آخر دوست عزيز من تا به حال بحث هاي زيادي با شما داشتم و شما نيز هيچ مدرکي از خود به جز مقالات سايتهاي خارجي قرار نداده اي ماجراي بحث سر AN/ALQ-100 را که به خاطر داري برادر !!!!!!!

در ضمن برايم مهم نيست که دوستاني چون شما حرف من را باور کني يا نکني من فقط هرآنچه ديده ام و از آن خبردارم بيان کرده و ميکنم اصراري هم نيست که موقعيتم را به خاطر قراردادن چند مدرک براي شما به خطر بيندازم!!!
پس زياد دنبال اين نباش که حرف تو راسته حرف من دروغه و مدرکت کو و.....
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1130
تاریخ عضویت: جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶, ۸:۵۵ ب.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1197 بار
سپاس‌های دریافتی: 2065 بار
تماس:

پست توسط N@VID »

jsf عزیز پس منظور از انتن رادار در این منابع چیه؟
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
Major I
Major I
پست: 812
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۵, ۲:۱۴ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4044 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

پست توسط Mohammad.Jafar »

navid missle نوشته شده:ممکن است این جور باشد ولی سمبل کاری برای چه چیزی؟ اخه دولت ما اصلا به خاطر مساله امنیت زیر فشار نیست.مردم اصلا نگران امنیت خارجی یا ضعف نیروی هوایی نیستند. شاید خیلی ها هنوز اسم صاعقه رو هم نشنیده باشند. پس علت سمبل کاری چی میتونه باشه؟
من هم با شما موافقم که به خاطر یه مشکل کوچیک هیچ وقت نمیان چیز مهمی مثل رادار رو حذف کنند. میشه با انجام اصلاحاتی مشکل رو رفع کرد

منظورم رو اشتباه بیان کردم
منظور من این بود که کار نیمه تمام هست!
و منظورم از سمبل کاری این بود که توضیحاتی که در رسانه ها داده می شود حالت سمبل کاری دارد.
یعنی به جای اینکه بیایند و مشخصات صاعقه فعلی را بگویند ,مشخصات صاعقه ای که قرار بوده کامل بشه رو می گویند و تازه از آن هم پا را فراتر گذاشته و صحبت از برتری نسبت به اف-18 و... می کنند.
navid missle نوشته شده:حتی اگر این چنین هم باشه باز هم عقل حکم میکنه بعد از تعمیر سازه اونا رو دوسکانه نکنند چون اگه حرف دوستان درست باشه باید موشک سایدوایندر رو حذف کنند. در ضمن به نظر من تا به طور کامل معلوم نشده صاعقه ها از بدنه اف-5 استفاده میکنند باید فرض رو بر این بزاریم که بدنه این صاعقه ها جدید است.

من هم مثل شما و همه دوستان از ابتدا فرض را بر ساخت داخل بودن بدنه ها گذاشتم ولی به خاطر شواهد زیادی که نشان دهنده قدیمی بودن بدنه ها است.مثل دو رنگه بودن دماغه هواپیما در صاعقه 2و3 و همچنین وجود باقی مانده HOOK هواپیما پذیرفتم که بدنه ها ساخت داخل نیست.
مگر اصل بر براعت (ببخشید من تایپ کردن همزه بلد نیستم و الا می دونم که براعت غلطه)نیست مگر آنکه خلافش ثابت شود؟
navid missle نوشته شده:اگر این قسمت منظورتون باشه به نظر نمیاد چیز خاصی باشه. فکر میکنم برای طراحی کلمه الله این صفحه رو اضافه کردند و بعد از فیلم برداری رسانه ها میتونن ورش دارن.
اگه قسمت دیگه ای منظورتون است لطفا اون رو در عکس نشون بدید

اگر در همان عکس زیر دماغه که خاکستری است را خوب نگاه کنید خطهایی را خواهید دید.
navid missle نوشته شده:یه سوال هم خارج از بحث دارم؟ ایا در نمایشگاه هایی که نیروی هوایی برگزار میکند تاکنون صاعقه حضور داشته است؟

متاسفانه نه :sad: اگر بود که از آن به حدی عکس می گرفتم که هواپیما تمام شود. :grin:
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

JSF نوشته شده:.....

در مورد آخر دوست عزيز من تا به حال بحث هاي زيادي با شما داشتم و شما نيز هيچ مدرکي از خود به جز مقالات سايتهاي خارجي قرار نداده اي ماجراي بحث سر AN/ALQ-100 را که به خاطر داري برادر !!!!!!!

در ضمن برايم مهم نيست که دوستاني چون شما حرف من را باور کني يا نکني من فقط هرآنچه ديده ام و از آن خبردارم بيان کرده و ميکنم اصراري هم نيست که موقعيتم را به خاطر قراردادن چند مدرک براي شما به خطر بيندازم!!!
پس زياد دنبال اين نباش که حرف تو راسته حرف من دروغه و مدرکت کو و.....


بله مدرک خارجی برای هواپیمای ساخت خارج مانند اف-۱۴ و اف-۵ منطقی و درست است. هنوز هم میگم که اف-۱۴های ایرانی سیستم «ٍECM» را دارند . غیز منطقی که بدون اون میخریدیم. عکس زیر سه سویچهای مربوط به سیستم را در کاکپیت کمک خلبان نشون میده. همه «RIO» های تامکتهااز قدیم و جدید میشناسنش. اگر اجازه میدادی بهت بیشتر مدرک موثق نشون میدادم ولی جسارتا ناراحت شدی و شروع به توهین کردن و از این حرفها کردی که از اون انجمن برم که منم رفتم که باعث تشنج نباشم... حالام بی خیال گذشته ها....

تصویر

کی گفت موقعیتت را به خطر بندازی؟ اگر در انجمن عمومی حرفی میزنی که بدون منبعه پس کسی نباید سوالی ازت بکنه؟ پس کاربران باید فقط ایمان به شما داشته باشند؟ شما خودتون خوب باید بدونی که انجمنی که صحبتها بدون منبع موثق باشه اونوقت ارزشش را از دست میده... در ظمن برادر اگر اطلاعاتی داری که در عامه نباید بگی اونوقت به کی کمک میکنی؟ به ایران؟ به بچه های نیرو هوایی؟
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

بله مدرک خارجی برای هواپیمای ساخت خارج مانند اف-۱۴ و اف-۵ منطقی و درست است. هنوز هم میگم که اف-۱۴های ایرانی سیستم «ٍECM» را دارند . غیز منطقی که بدون اون میخریدیم. عکس زیر سه سویچهای مربوط به سیستم را در کاکپیت کمک خلبان نشون میده. همه «RIO» های تامکتهااز قدیم و جدید میشناسنش. اگر اجازه میدادی بهت بیشتر مدرک موثق نشون میدادم ولی جسارتا ناراحت شدی و شروع به توهین کردن و از این حرفها کردی که از اون انجمن برم که منم رفتم که باعث تشنج نباشم... حالام بی خیال گذشته ها....

دوست عزيز من به خاطر ندارم طي دو سال گذشته به کسي توهين کرده باشم.
تصويري که قراردادي متعلق به يک تامکت نيروي دريايي آمريکاست.
اين تصوير بايد جديد باشد و صد البته عقيدتي سياسي هم نميگذارد چنين تصويري از درون کابين هاي تامکتهايش بيرون برود فقط در شرايط خواص آن هم به صورت ناواضح به طوري که اسکوپ رادار ديده نشود!!!!

کی گفت موقعیتت را به خطر بندازی؟ اگر در انجمن عمومی حرفی میزنی که بدون منبعه پس کسی نباید سوالی ازت بکنه؟ پس کاربران باید فقط ایمان به شما داشته باشند؟ شما خودتون خوب باید بدونی که انجمنی که صحبتها بدون منبع موثق باشه اونوقت ارزشش را از دست میده... در ظمن برادر اگر اطلاعاتی داری که در عامه نباید بگی اونوقت به کی کمک میکنی؟ به ایران؟ به بچه های نیرو هوایی؟

دوست عزيز منظور بنده موقعيت مجازي نيست
ميداني اگر يک عکس يا يک چک ليست توي نهاجا درز کنه يعني چي
خوب!!!!!!!
هنگام ورود به يک پايگاه شکاري ما حتي اجازهء بردن يک موبايل را به درون پايگاه نداريم چه رسد به .......
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 43
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۶:۳۶ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

پست توسط kpars »

عکس قدیمیه و واضح است که همه چیز محو شده تا خیال همه راحت باشه.و واضحه که اف-۱۴ «A» است و نیروی دریایی آمريکا سالهاست که اون اسکوپ را عوض کرده! اگر دقت کنی تو خیلی از عکسهای چاپ شده بچه های رادار اینترسپت نهاجا خم شدند تاخوب اسکوپ را نگاه کنند. حالا میدونی جرا. اگر مفایسه با«B» یا«D» بکنی راحت میبینی که عکس بالا چقدر فرق داره...

راجب رفتار نادرستت که از مرز توهین و تهدیدم گذشته بود و در شان تو نیست میگذرم و به خاطره های دور میگذارمش. ولی در باره ای سی ام ایندفعه اگر که تونستی نگاه کنی سمت راست کابین عقب را نگاه کن و بدون اینکه موبایل ببری یا دردسر درست کنی بیا به همه بگو زیر دگمه ها به انگلیسی چی نوشته بود...
-
پست: 319
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۵, ۱۱:۱۷ ق.ظ
سپاس‌های دریافتی: 26 بار

پست توسط JSF »

سعيد خان
من همين طور که گفتم تا کسي بهم توهين نکرده بهش توهين نميکنم
خوب بهتره گذشته ها را فراموش کنيم.
دوست عزيز اسکوپ اين تصويري که قراردادي هيچ تفاوتي با اسکوپ رادار جاي گرفته در کابين RIO تامکتهاي نيروي دريايي آمريکا ندارد.
اين هم تصويري از کابين عقب تامکتهاي آمريکايي

تصویر

در ضمن اون بخش در کابين تامکتهاي ايراني از اول نبوده و نيست.

من نيز يک سوال دارم.
دوست عزيز ممکنه آنتنهاي سيستم ECM را در تامکتهاي ايراني به من نشان بدهي
تصاوير زيادي از تامکتهاي ايراني هست.
قفل شده

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”