[HIGHLIGHT=#000000]
[HIGHLIGHT=#000000]
[HIGHLIGHT=#000000]
[HIGHLIGHT=#000000] [HIGHLIGHT=#f2f2f2][COLOR=#000000]با حضور دكتر بهبهاني وزير راه و ترابري، معاونين وزارت راه وترابري،ايلخاني سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري، مهندس مومني رخ مديرعامل و رييس هيات مديره و اعضاء هيات مديره شركت فرودگاههاي كشور و نهادها وسازمانهاي مستقر در فرودگاه از سامان ILS/DMEبهره برداري شد. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
وزير راه و ترابري با اشاره به روند ساخت فرودگاه امام (ره) گفت: بااجراي پروژهاي متعدد طي يازده ماه گذشته شاهد به بارنشستن اقدامات انجا شده هستيم و با برنامه ريزي صورت گرفته بزودي ساير پروژهاي باقي مانده فاز يك به بهره برداري خواهدرسيد. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
دكتر بهبهاني با بيان اينكه در طرح اوليه قرار بود در زير اين فرودگاه سه طبقه پاركينگ و مترو ساخته شود، اظهار داشت: اين طرح پس از مطالعات گسترده چند شركت ايراني با جوينت فرانسوي به صورت ديگر تغيير داده شد، به گونهاي كه هماكنون اين فرودگاه قرار است در چهار فاز به بهرهبرداري برسد. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
وي ادامه داد: فاز اول كه در حال حاضر در حال بهرهبرداري است براي 6 ميليون نفر، فاز دوم براي 20 ميليون نفر و فاز سوم براي 50 ميليون نفر و در نهايت در فاز چهارم ،اين فرودگاه پاسخگوي 90 ميليون نفر خواهد بود. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
وزير راه و ترابري ساخت نمازخانه، WALKWAY (راه متحرك)،احداث ساختمانهاي فرودگاه و افزايش تعداد سرويسهاي بهداشتي را از جمله دغدغههاي اصلي برطرف شده فرودگاه امام(ره) خواند و گفت: قبلا تعداد سرويسهاي بهداشتي در فرودگاه معدود بود كه قرار شد 60 سرويس جديد ديده شود كه از اين تعداد نيز 30 سرويس بهداشتي ايجاد شده است. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
وزير راه و ترابري گفت: سيستم ILS از پيشرفتهترين سامانه هاي كمك ناوبري است كه تا پيش از اين در باند 29 فرودگاه نصب شده بود و هماكنون در باند 11 نيز اين سامانه نصب وامروز به بهره برداري رسيد و حضور من در مراسم افتتاح اين سيستم بيشتر به اين جهت است كه براي ايمني مردم ارزش زيادي قائلم.
وي با بيان اينكه خودم آمدم تا حدود ايمني اين سيستم مورد آزمايش قرار گيرد، گفت: در حال حاضر تمام دستگاههاي ناوبري و ايمني در فرودگاه امام خميني(ره) وجود دارد.
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]دكتربهبهاني تصريح كرد: در دهه 60 آسمان ايران جولانگاه هواپيماهاي خارجي بود كه بدون پرداخت هزينه تردد، از مرز هوايي ايران استفاده ميكردند اما هماكنون با پيشرفتهايي كه در اين سيستم انجام شده درآمدزايي خوبي براي شركت فرودگاههاي كشور ايجاد شده است. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
دكتربهبهاني آرزو كرد كه روزي برسد تا فرودگاه بينالمللي امام خميني(ره) به يكي از پنج فرودگاه معروف دنيا تبديل شود.
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
وي به افزايش تقاضا براي ترددبه فرودگاه امام(ره) اشاره كرد وگفت : طرحي به شركت فرودگاههاي كشور و سازمان هواپيمايي كشوري ارائه شده كه شبيه به مونوريل است كه در كنار پروژه خط مترو بايد در رستور كا قرارگيرد. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]مهندس مومنيرخ، رييس هيات مديره و مدير عامل شركت نير در اين مراسم با اشاره به اينكه هشتاد درصد سوانح هوايي ناشي از خطاي انسانيست، گفت در ده سال گذشته چهل و پنج درصد سوانح هنگامي بوده است كه هواپيما در حال فرود بوده. مومنيرخ افزود: در فرودگاه امام (ره) يك باند براي نشست و برخاست هواپيماها وجود دارد، كه به دليل بادي كه از سمت شهريار ميوزد، هواپيماها بايد از سمت شرق بنشينند، اما در طول سال به دليل تغييرجهت وزش باد،هواپيماها ناچارند از سمت غرب فرود بيايند. از اينرو سيستم فرود خودكار براي افزايش ضريب ايمني، در دو سر باند نصب شده است. مهندس مومنيرخ گفت: اكنون چهارمين كشور در بين هفده كشور خاورميانه هستيم كه از اين سيستم برخوردار است.
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]رضا قديمي عضوهيات مديره و مديركل فرودگاه امام (ره) اقدامات انجام شده در فرودگاه امام (ره) در زمان وزارت دكتر بهبهاني را بيان كرد و در ابتدا به ايجاد حس همدلي و برادري بين كاركنان فرودگاه اشاره كردوگفت:نصب پنج دستگاه واكوي با هزينهي 7 هزار يورو بطول600 متري ،ساخت دو شيب راه در دو ضلع پاركينگ براي دسترسي آسان به پاركينگ فرودگاه. راهاندازي جايگاه [HIGHLIGHT=#f2f2f2] كه توان سوختدهي به هزار خودرو در روز را دارد، بهرهبرداري از پاركينگ 2 و 3افتتاح خط اتوبوسراني به مقاصد متروي مرقد امام (ره)، متروي كرج و فرودگاه مهرآباد، طرح ساماندهي تاكسي فرودگاه،دپوي تاكسي به ظرفيت 5 هزار تاكسي ، ساخت آشيانهي هواپيما كه امكان پارك 5 هواپيماي پهنپيكر را بهطور همزمان داراست، عمليات لاستيكزدايي از سطح باندبخشي فعاليت انجام شده است،همچنين قديمي از احداث باند دوم فرودكاه امام (ره) طي دو سال آينده خبر داد. [HIGHLIGHT=#f2f2f2]مهندس محمودرسولينژاد، معاون عمليات هوانوردي نيز پس از تعريف كوتاهي از سامانهي [HIGHLIGHT=#f2f2f2] / ، گفت براي اولينبار در كشور است كه در دو سر باند سامانهي / نصب ميشود و به اين طريق هواپيما ميتواند از هر دو سر باند براي فرود استفاده كند. مهندس رسولينژاد با اشاره به اينكه اين سامانه يك سيستم ايتاليايي-آمريكايي با برند ايتاليا است، گفت كه اين سيستم هفت سال پيش خريداري شد، اما پس از افزايش تحريمها عليه ايران شركت فروشنده از ادامهي تعهدات خود سر باز زد و پس از هفتسال با تلاش متخصصان داخلي، سرانجام اين سامانه نصب و راهاندازي شد. در پايان مراسم به متخصصان راهانداز اين سامانه لوح تقدير اعطاء شد [HIGHLIGHT=#f2f2f2] .
[HIGHLIGHT=#f2f2f2]
سامانهي / امكان تقرب و فرود هواپيما را در شرايط نامساعد جوي و ديد كم براي خلبان فراهم ميسازد و ميتواند خلبان را بدون داشتن ديد تا نقطهي 200متري فرود هواپيما در ابتداي باند راهنمايي كند.