
بر اساس مذاكرات و توافقهاي مقامات هواپيمايي ايران و روسيه تاكنون ميبايست 5 فروند هواپيماي توپولف 204 كه توليد جديد و نسبتاً پيشرفته شركت توپولف روسيه است به ايران تحويل داده ميشد، اما در مذاكرات مسئولان دوطرف در حاشيه نمايشگاه بينالمللي هوا و فضاي مسكو قرارداد نهايي و تحويل هواپيماها يكسال ديگر به تعويق افتاد.
نيكولاي ويچ ميناشكين معاون سرطراح شركت هواپيمايي توپولف و مسئول غرفه اين شركت در نهمين نمايشگاه بينالمللي هوا و فضاي مسكو در حاشيه نمايشگاه بينالمللي هوا و فضاي روسيه در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: تاكنون 50 فروند از هواپيماي "توپولف 204 " در كارخانه "اوليانوفسك " توليد شده و در حال بهره برداري است اما دليل تعويق در تحويل دادن 5 فروند سفارش جمهوري اسلامي ايران عمدتاً به دليل تغييرات مورد نظر ايران است كه براساس آن تغييراتي در موتور متناسب با شرايط اقليمي ايران ايجاد شده و تاحدي مصرف سوخت و وزن هواپيما هم كاهش مييابد.
وي افزود: در توليدات جديد توپولف تمامي سيستمهاي هواپيمايي مدرنيزه شده و ضمن افزايش طول عمر هواپيماها، فعاليت زيادي هم براي بهينهسازي خدمات رفاهي مسافران انجام شده است. ظرفيت هواپيماي منطقهاي توپولف 204 ، 210 مسافر و برد آن حدود 5 هزار كيلومتر است.
ميناشكين با اشاره به قطع شدن خط توليد توپولف 154 گفت: علت سوانح هوايي در ايران عدم رعايت استانداردها از سوي شركتهاي بهرهبردار ايراني است كه در زمينه مسائل نگهداري و كنترل هواپيماها به موقع عمل نميكنند.
وي خاطرنشان كرد: به زودي "توپولف 334 " با ظرفيت حمل 102 مسافر وبا برد 3150 كيلومتر جايگزين " توپولف 154 " مي شود.
معاون سرطراح توپولف با اشاره به هواپيماي "توپولف 214 " كه طرحي جديد است، گفت: اين هواپيما داراي ظرفيت حمل210 مسافر است و بيش از 7 هزار كيلومتر برد دارد و تاكنون 20 فروند از آن در كارخانه "كازان " توليد شده است.
ماكسيم نيكولاي ويچ ميناشكين در پايان با تأكيد براينكه بر اساس ارزيابيهاي صورت گرفته محصولات شركتش به لحاظ راحتي مسافر، مصرف سوخت و ايمني با هواپيماهاي غربي هم تراز است، افزود: ما برخلاف غربيها آمادگي كامل براي معامله با ايران را داريم و از طرف ايراني انتظار داريم تصميم خود را زودتر اتخاذ كند تا تكليف ما هم در اين رابطه مشخص شود.
فارس نیوز