ابهام در خريد ۱۰ فروند هواپيماى ايران ـ ۱۴۰
سفر با هواپيما به طور عام و با توپولوف به طور خاص كاهش يافت.
براى خريد ۱۰ فروند هواپيماى ايران- ۱۴۰ با شركت هسا، قرارداد اوليه اىبسته شد كه وضعيت آن نامشخص است و هنوز هيچ تعدادى تحويل داده نشدهاست.سيدمهدى صادقى -مديرعامل شركت هواپيمايى ايرتور- در گفت وگو با ايسنا،درباره بروز سوانح هوايى اخير و كاهش تقاضاى سفرهاى هوايى به ويژه باناوگان روسى و از سوى ديگر روسى بودن اغلب ناوگان اين شركت و همچنينانعقاد قراردادهاى خريد هواپيماهاى توپولوف اظهار كرد: سوانح و حوادثهوايى امرى طبيعى و اتفاقى است كه در همه جهان رخ مى دهد و به هواپيماهاىشرقى و غربى مرتبط نيست، اما در كشور ما گاهى اوقات موضوع از حوزه تخصصىخود خارج مى شود و بحث هايى كه اساسا واقعيتى ندارد مطرح و باعث تشويشخاطر مردم مى شود.وى تاكيد كرد: توپولوف نيز همچون بقيه هواپيماهاى ديگرايمن است و حتى به دليل قدرت بالاى موتورى نسبت به برخى هواپيماهاى ديگراز ايمنى بالاترى برخوردار است لذا ايمنى اين هواپيماها تاييد شده وخدشه ناپذير است اما مطرح شدن اين موضوعات در جامعه و ناايمن بودنهواپيماهاى شرقى، طبيعتا اثر منفى روانى بر جامعه مى گذارد اما واقعيتندارد.

با تاكيد بر اينكه توپولوف ها هواپيماهاى بسيار خوبى هستند، اظهاركرد: موتور هواپيما قطعه اصلى و بحث جدى در ايمنى هواپيما است كهتوپولوف ها موتور بسيار قوى دارند و تنها تفاوت هواپيماى شرقى و غربى درطراحى، راحتى صندلى ها و فضاى داخلى وزيبايى هواپيماست اما به لحاظ ايمنىهيچ فرقى با هواپيماهاى غربى ندارد بلكه بعضا از قوت و قدرت بيشترى همبرخوردار است. وى در خصوص قرارداد خريد ۱۰ فروند هواپيماى ايران - ۱۴۰ باهسا خاطرنشان كرد: مشكلات داخلى در اين راستا وجود دارد كه بايد با سازمانهواپيمايى كشورى رفع گردد. وى درباره ورود پنج فروند هواپيماى توپولوف ۲۰۴از روسيه، عنوان كرد: منتظر هستيم طرف روسى مراحل اجرايى كار را انجام دهدكه حداقل ۱۸ ماه پس از آغاز مراحل اجرايى، اولين فروند آن تحويل دادهمى شود؛ البته ممكن است پروسه ادارى روسيه طولانى گردد.