فارس: مدير بازرگاني شركت هواپيمايي ارم كيش از عدم تحويل 4فروند هواپيماي بوئينگ و ايرباس به دليل ضعف مالي خبر داد و گفت:علي رغمپرداخت 75 ميليارد ريال براي دو فروند بوئينگ از سال 85 و 80 ميليارد ريالبراي دو فروند ايرباس به دليل عدم پرداخت مابقي مبلغ اين چهار هواپيماهنوز تحويل نشده است.
امير شفيعي، مدير بازرگاني شركت هواپيمايي ارم كيش در گفتوگو با خبرنگاراقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به اينكه لازم است دولت بهسيستم حمل و نقل هوايي به عنوان عامل اصلي توسعه توجه خاص داشته باشد،اظهار داشت: پس از خروج چهار فروند بوئينگ 757 از ناوگان اين ايرلاين، درحال حاضر تنها سه فروند توپولف در ارم كيش وجود دارد، كه دو فروند از آنبه علت نقص فني و عدم توانايي مالي شركت در تعمير آن، زمينگير هستند.
*ورود دو فروند بوئينگ در هالهاي از ابهام
مدير بازرگاني شركت ارم كيش با بيان اينكه در سال 1385 دو فروندبوئينگ MD نيز توسط اين ايرلاين خريداري و مقداري از هزينه آن به شركتفروشنده پرداخت شده است، تصريح كرد: به علت عدم توانايي مالي پرداخت كاملهزينه اين دو بوئينگ توسط ارمكيش، هواپيماهاي مذكور در كشور تركيه نزدشركت فروشنده باقي ماندهاند.
شفيعي در خصوص ميزان پرداختهاي اين شركت براي خريد دو فروندهواپيماي مذكور، اظهار داشت: طبق آخرين توافقات با شركت فروشنده بوئينگ،از كل مبلغ خريد آنها به ميزان 100 ميليارد ريال، مبلغ 75 ميليارد ريال بهشركت فروشنده پرداخت شده است و به دليل عدم توانايي مالي در پرداخت 25ميليارد ريال باقيمانده توسط ارم كيش، هواپيماها در آن شركت باقي ماندهاست.
*ايرباسهاي خريداري شده در تركيه زمينگير هستند
مدير بازرگاني شركت هواپيمايي ارم كيش تصريح كرد: همچنين دو فروندهواپيماي ايرباس 300 نفره توسط اين ايرلاين در سال 1386 خريداري و مقدارياز هزينه آنها نيز پرداخت شده است كه به دليل عدم توانايي مالي پرداختكامل هزينه آن توسط ارمكيش، اين دو فروند هواپيما نيز در ديگر شركتتركيهاي، زمينگير هستند.
شفيعي در خصوص ميزان پرداختهاي اين شركت براي خريدايرباسها، اظهارداشت: مبلغ 80 ميليارد ريال نيز توسط ارمكيش به شركت فروشنده ايرباسپرداخت شده است، اما اين ايرلاين توانايي پرداخت مابقي هزينه خريدايرباسها را ندارد.
*بهبهاني: با تقاضاي دريافت تسهيلات 10 ميليارد توماني ارم كيش موافقت شده است
اين گزارش حاكي است حميد بهبهاني، وزير راه ترابري در خصوص اعطايتسهيلات جهت خريد هواپيما براي ناوگان اين ايرلاين، گفته بود: اين شركتهواپيمايي مقداري بدهي داشت كه وزارت راه و ترابري مساعدتهاي زيادي را دراينباره انجام داد و حتي با تقاضاي دريافت تسهيلات 100 ميلياردي ريالياين شركت موافقت شد.
وي گفته بود: اينجانب در خصوص دريافت تسهيلات از بانكها توسطارمكيش و نيز خروج چهار فروند بوئينگ از ناوگان اين ايرلاين، اطلاعچنداني ندارم.
*عدم حمايت بانكها يكي از دلايل ركود در ايرلاينهاي ايراني
شفيعي با بيان اينكه سازمان هواپيمايي كشوري مساعدتهاي زيادي را بااين ايرلاين جهت دريافت تسهيلات، انجام داده بود، تصريح كرد: طبقبرنامهريزيهاي مديران اين شركت، قرار بود ارم كيش به نوعي شركتهواپيمايي كامل، مدرن و مجهز جهت جابجايي مسافران هوايي در ايران تبديلشود كه عدم ارائه تسهيلات توسط بانكها، موجب ركود در اين ايرلاين شد.
وي اظهار داشت: لازم است دولت در راستاي اجراي سياستهاي اصل 44قانون اساسي به شركتهاي هواپيمايي خصوصي توجهي خاص داشته باشد و نگاه خودرا تنها به شركتهاي هواپيمايي دولتي معطوف نكند.
