بحران صنعت هوانوردي هم چنان ادامه دارد و ميزان كاهش تقاضا براي سفرهاي هوايي و حمل و نقل بار هوايي در تاريخ اين صنعت بي سابقه بوده است.
[COLOR=#17365d] [COLOR=#17365d] [COLOR=#17365d]

گزارش خبرنامه ي رسمي انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي "جييواني بسيگناني" افزود: البته مشكلات مالي موجب نخواهد شد تا در خصوص مقوله ي ايمني، كه اولويت نخست ماست، مسامحه يا سهل انگاري كنيم. گفت: پرواز با هواپيما ايمن ترين كاري است كه مي توان تصور كرد، اما در ماه هاي اخير، چندين سانحه ي هوايي رخ داد كه هشداري جدي به صنعت و دولت ها بود؛ چرا كه ايمني اساس كار صنعت هواپيمايي است.
تصريح كرد: ميزان سوانح مرگ بار هوايي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است، اما تعداد افرادي كه در سوانح هوايي سال جاري جان خود را از دست دادند از 562 نفري كه كه در سوانح سال 2008 كشته شدند، بيشتر بوده است.
ياتا با تاكيد بر اين كه كليد موفقيت طرح هاي ايمني در همكاري، شفافيت، و استانداردهاي جهاني نهفته است، يادآور شد: نهادها يا برنامه هايي مانند بازرسي ايمني عملياتي ياتا، طرح بازرسي نظارتي ايمني جهاني ايكائو، برنامه ي ارزيابي ايمني هوانوردي بين الملل ايالات متحده، و ارزيابي ايمني خطوط هوايي خارجي اروپا همگي از جمله ابتكارات قابل ستايشي هستند كه هدف از ارائه ي آنها بهبود ايمني است و صنعت هوانوردي در نظر دارد با استفاده ي موثر از اين ابزار، مقوله ي ايمني را در اين صنعت ايمن بيش از پيش تقويت نمايد.
در بخش ديگري از سخنان خود به اهداف و اولويت هاي ديگر ياتا اشاره كرد و گفت: مقابله با مشكلات زيست محيطي نيز از جمله مواردي است كه در دستور كار ما قرار دارد.
ادامه داد: در دسامبر سال جاري، رهبران جهان در كپنهاك گردهم خواهند آمد تا براي مقابله با تغييرات آب و هوايي پاسخي جهاني بيابند و در اين ميان، حمل و نقل هوايي نمي تواند صرفا ناظر اين فرايند باشد و قطعا تصميمات متخذه در كپنهاك، بر كل اين صنعت تاثير خواهد گذاشت.
با اشاره به تاكيد شركت هاي عضو اين انجمن بر پيگيري و تحقق سه هدف مهم اين انجمن در مجمع عمومي سالانه ي ياتا گفت: اين اهداف مشتمل بر كاهش 5/1 درصدي مصرف سوخت تا سال 2020، عدم انتشار آلاينده هاي كربني پس از سال 2020، و كاهش 50 درصدي آلاينده هاي زيست محيطي تا سال 2050 نسبت به حجم آلاينده ها در سال 2005 است و صنعت هوانوردي نخستين صنعت جهاني است كه به صراحت از چنين تعهداتي سخن مي گويد.
مدعي شد: در صورتي كه اين موارد علني نشوند، اصولا فايده اي ندارند و ما از هم اكنون تا زمان برگزاري اجلاس كپنهاك، بايد از ديدگاه، و احتمال حمايت دولت ها از عزم صنعت هواپيمايي براي تحقق موارد مذكور اطمينان يابيم.
افزود: علاوه بر لزوم حمايت دولت ها، سرمايه گذاري در زير ساخت هاي كارآمد، ايجاد چارچوب مالي براي حمايت از توليد سوخت هاي گياهي، و حفظ رويكرد جهاني صنعت هوانوردي پس از معاهده ي كيوتو، همگي از موارد لازم براي موفقيت صنعت در رسيدن به اهداف خود محسوب مي شوند. وي حمايت هشت كشور صنعتي از تصميم ياتا براي اتخاذ رويكردي جهاني را امتيازي ارزشمند براي اين نهاد توصيف كرد.
ياتا تصريح كرد: متاسفانه واقعيات تلخي وجود دارند كه براي يك صنعت در حال مرگ و زندگي، به هيچ عنوان خوشايند نيستند. تلاش براي حفظ نقدينگي، مديريت مطلوب ظرفيت ها، و تلاش براي كاهش هزينه ها را از جمله ي اين موارد دانست و افزود: البته بايد به خاطر داشت انجام اين موارد به تنهايي، خارج از توان شركت هاي هواپيمايي است و كل زنجيره ي ارزش، كه مشتمل بر فرودگاه ها، شركت هاي ارائه ي خدمات ناوبري هوايي، و سامانه هاي توزيع جهاني هستند، بايد با كمترين امكانات موجود، بيشترين كارها را انجام دهد.
در پايان سخنان خود گفت: ابعاد اين بحران هنوز معلوم نيست، ولي وضعيت به گونه اي است كه نياز به انجام تغييرات و لزوم گسترش همكاري ها بيش از پيش احساس مي شود و اين نياز در بخش زنجيره ي ارزش، و مهم تر از همه افزايش همكاري دولت ها با صنعت، هرگز در اين حد اهميت نداشته
پورتال فرودگاههاي كشور