شايان ذكر است كه در همين فرودگاه يك فروند c-130 نيروي هوايي ارتش در ساعت 7 شب با ديد صفر تنها به كمك GPS , GNC موفق به فرود شد، شرايظ كه همه هواپيماها abort كردند. ! ======================================== اين همه خلبان اين توپولوف هم، همه تلاششو براي سالم نشستن كرده و چون به گفته اينا مسوليت رو به عهده گرفته، ديگه همه مسايل به پاي خلبان نوشته شود.CAPTAIN PILOT نوشته شده:
سانحه در فرودگاه هاشمي نژاد مشهد
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 81
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶, ۱۱:۵۶ ق.ظ
- محل اقامت: شاهین شهر
- سپاسهای ارسالی: 64 بار
- سپاسهای دریافتی: 207 بار
Re: سانحه در فرودگاه هاشمي نژاد مشهد
[HIGHLIGHT=#e5b9b7]بلند آسمان جایگاه من است !
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: سانحه در فرودگاه هاشمي نژاد مشهد
بازديد مديرعامل شركت فرودگاههاي كشورازمحل سانحه توپولف و شرح دقيق ماجرا
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور و معاونان عمليات فرودگاهي و هوانوردي اين شركت با حضور در فرودگاه مشهد از نزديك در جريان چگونگي بروز سانحه براي هواپيماي توپولف شركت هواپيمايي تابان قرار گرفتند.
بنابر گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور مهندس مومني رخ و همراهان ضمن دريافت اطلاعات و آگاهي هاي لازم در باره اين سانحه از طرف مديركل فرودگاههاي خراسان رضوي ،به بررسي دقيق اين حادثه پرداختند.
مهندس مومني رخ در ادامه با حضور در ايستگاه شماره يك آتش نشاني و ايمني زميني فرودگاه شهيد هاشمي نژاد از واكنش بموقع كاركنان ايستگاه و نجات جان مسافران قدرداني كرد.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور گفت:لطف الهي و آمادگي لازم كاركنان برج مراقبت و ايمني زميني از بروز فاجعه انساني جلوگيري كرده است.
مهندس مومني رخ همچنين از برج مراقبت پرواز فرودگاه بازديد و از عملكردصحيح و بموقع كاركنان قدرداني كرد.
شرح ماجرا :
در اين حال گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور حاكيست هواپيماي توپولف شركت هواپيمايي تابان روز يكشنبه چهارم بهمن هنگام فرود در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد دچار سانحه شد كه بر اثر آن 42 نفر از سرنشينان مصدوم شدند.
اين هواپيما كه حامل زائران عتبات عاليات بود و روز قبل از حادثه (شنبه)از آبادان به سمت مشهد پرواز كرده بود پس از مواجه شدن با شرايط نامناسب هوا در مشهد ،به فرودگاه اصفهان بازگشته بود كه روز حادثه (يكشنبه) از همين فرودگاه مجددا به مقصد مشهد پرواز كرده بود.
خلبان هواپيماي شركت هواپيمايي تابان ، هنگام نزديك شدن به فرودگاه مشهد ،برغم هشدارهاي مكرر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد مبني بر نبود ديد كافي براي فرود، با اعلام اينكه حامل بيمار اورژانسي است ،با مسئوليت خود اقدام به فرود در فرودگاه مشهد مي كند كه پس از برخورد سخت با باند دچار سانحه مي شود.
برخورد اوليه هواپيما با باند نخست موجب كنده شدن بال سمت راست شده و سپس جدا شدن دم و بال سمت چپ را در پي داشت كه هواپيما پس از آن در حالي كه آتش گرفته بود در حاشيه يك سوم ابتداي باند متوقف مي شود.
خوشبختانه آمادگي عوامل زميني و نيروهاي امدادي فرودگاه موجب حضور بموقع و مهار آتش شده و مجروحان حادثه در كمترين زمان ممكن از صحنه دور و راهي بيمارستان ها مي شوند. در اين حادثه كه خوشبختانه تلفات جاني در برنداشت، 42 نفر از سرنشينان مجروح شدند كه 35 نفر آنان سرپايي مداوا و مراكز درماني را ترک كردند.
علت اصلي بروز اين حادثه در دست بررسي بيشتر است كه نتيجه آن بعدا توسط سازمان هواپيمايي كشوري اعلام خواهد شد.
پورتال فرودگاه های کشور

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور و معاونان عمليات فرودگاهي و هوانوردي اين شركت با حضور در فرودگاه مشهد از نزديك در جريان چگونگي بروز سانحه براي هواپيماي توپولف شركت هواپيمايي تابان قرار گرفتند.
بنابر گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور مهندس مومني رخ و همراهان ضمن دريافت اطلاعات و آگاهي هاي لازم در باره اين سانحه از طرف مديركل فرودگاههاي خراسان رضوي ،به بررسي دقيق اين حادثه پرداختند.
مهندس مومني رخ در ادامه با حضور در ايستگاه شماره يك آتش نشاني و ايمني زميني فرودگاه شهيد هاشمي نژاد از واكنش بموقع كاركنان ايستگاه و نجات جان مسافران قدرداني كرد.
مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور گفت:لطف الهي و آمادگي لازم كاركنان برج مراقبت و ايمني زميني از بروز فاجعه انساني جلوگيري كرده است.
مهندس مومني رخ همچنين از برج مراقبت پرواز فرودگاه بازديد و از عملكردصحيح و بموقع كاركنان قدرداني كرد.
شرح ماجرا :
در اين حال گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور حاكيست هواپيماي توپولف شركت هواپيمايي تابان روز يكشنبه چهارم بهمن هنگام فرود در فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد دچار سانحه شد كه بر اثر آن 42 نفر از سرنشينان مصدوم شدند.
اين هواپيما كه حامل زائران عتبات عاليات بود و روز قبل از حادثه (شنبه)از آبادان به سمت مشهد پرواز كرده بود پس از مواجه شدن با شرايط نامناسب هوا در مشهد ،به فرودگاه اصفهان بازگشته بود كه روز حادثه (يكشنبه) از همين فرودگاه مجددا به مقصد مشهد پرواز كرده بود.
خلبان هواپيماي شركت هواپيمايي تابان ، هنگام نزديك شدن به فرودگاه مشهد ،برغم هشدارهاي مكرر برج مراقبت پرواز فرودگاه مشهد مبني بر نبود ديد كافي براي فرود، با اعلام اينكه حامل بيمار اورژانسي است ،با مسئوليت خود اقدام به فرود در فرودگاه مشهد مي كند كه پس از برخورد سخت با باند دچار سانحه مي شود.
برخورد اوليه هواپيما با باند نخست موجب كنده شدن بال سمت راست شده و سپس جدا شدن دم و بال سمت چپ را در پي داشت كه هواپيما پس از آن در حالي كه آتش گرفته بود در حاشيه يك سوم ابتداي باند متوقف مي شود.
خوشبختانه آمادگي عوامل زميني و نيروهاي امدادي فرودگاه موجب حضور بموقع و مهار آتش شده و مجروحان حادثه در كمترين زمان ممكن از صحنه دور و راهي بيمارستان ها مي شوند. در اين حادثه كه خوشبختانه تلفات جاني در برنداشت، 42 نفر از سرنشينان مجروح شدند كه 35 نفر آنان سرپايي مداوا و مراكز درماني را ترک كردند.
علت اصلي بروز اين حادثه در دست بررسي بيشتر است كه نتيجه آن بعدا توسط سازمان هواپيمايي كشوري اعلام خواهد شد.
پورتال فرودگاه های کشور
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: سانحه در فرودگاه هاشمي نژاد مشهد
aahuraa نوشته شده: البته شايان ذكر است كه در همين فرودگاه يك فروند c-130 نيروي هوايي ارتش در ساعت 7 شب با ديد صفر تنها به كمك GPS , GNC موفق به فرود شد، شرايظ كه همه هواپيماها abort كردند. !
دوست عزیز و بزرگوار, جناب aahuraa

درود بر شما

1- ابتدا جا دارد تا به این نکته نیز توجه و دقت نماییم که اوج غلظت و تراکم مه در ساعات آغازین روز و پایانی شب و هنگامی است که هوا به اوج اختلاف دما و فشار خود و همچنین جایگزینی این 2 میرسد.
پس هیچگاه نمیتوان غلظت مه ساعت 19 عصر با 6 صبح را با یکدیگر مقایسه نمود ! زیرا در هر صورت مه صبحگاهی غلظت بیشتری خواهد داشت و مخصوصا" با توجه به گزارش ایستگاه هواشناسی مبنی بر آفتابی بودن هوای مشهد در ادامه روز, به راحتی میتوان به این نتیجه رسید که غلظت مه در ساعت 19 (یعنی حدودا" 13 ساعت پس از وقوع سانحه) بسیار کمتر از ساعت 6 صبح بوده است !
همچنین هیچگاه نمیتوان تبحر و مهارت خلبانان نظامی ارتش و C-130 که اغلب در پایگاه های آمریکا و همچنین زیر نظر اساتید آمریکایی دوره دیده اند را با یک خلبان تجاری و آن هم هواپیمایی همچون Tu-154 مقایسه نمود ! اتفاقا" بنده حقیر در پی پروازی که با کاپیتان خیاطان عزیز و با یکی از Tu-154 های تابان به مقصد کیش در سال گذشته داشتیم, به وضوح شاهد سختی پرواز و کمبود آلات و ادوات دقیق کمک ناوبری و همچنین پروازی شبه VFR با این پرنده روسی بودم !
البته جا دارد این نکته نیز خاطرنشان شود که تمامی مسائل گفته شده در بالا, زمانیه دید فرودگاه از مقدار استاندارد (10/10) کمتر شود به کلی تغییر میکنند ! پس باید در این بین به نوع هواپیما و تبحر خلبان, توجه ویژه ای شود.
2- همانطور که دوستان عزیز میدانند, مهمترین سامانه کمک ناوبری در هنگام فرود ILS یا همان (Instrument Landing System) میباشد که به خوبی خلبان را تا روی باند هدایت و راهنمایی مینماید و سیستم هایی همچون GPS و GNC همانطور که از نام آنان پیداست, بیشتر جنبه مکان یابی و تعیین مسیر پروازی را دارند و این حقیر گمان نمیکنم خلبانان عزیز C-130 ارتش با استفاده از این تجهیزات در مشهد عملیات فرود با دید کور (IFR Landing) را انجام داده باشند !
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: سانحه در فرودگاه هاشمي نژاد مشهد
بررسي سانحه هوايی با حضور مدير عامل شركت تابان در كميسيون امنيت ملی !
خبرگزاري فارس: يک عضو كميسيون امنيت ملي مجلس از بررسي سانحه هوايي اخير با حضور مدير عامل شركت تابان و نيز مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور و سازمان هواپيمايي كشور قرار است هفته آينده در كميسيون متبوعش خبر داد.
محمد كريم عابدي نماينده مردم فردوس و طبس و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به سانحه هوايي كه اخيرا در فرودگاه هاشمينژاد مشهد رخ داد، اظهار داشت: قرار است هفته آينده اين مسئله را با حضور وزير راه و سازمانهاي مربوطه بررسي كنيم.
به گفته وي هفته آينده مديرعامل و مسئولان شركت تابان و مومنيرخ مدير عامل شركت فرودگاه و نخجوان مدير عامل سازمان هواپيمايي كشوري و عبدالهي مدير عامل شركت تابان با حضور در كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص اين سانحه هوايي توضيحاتي را به اعضاي كميسيون ارائه خواهند كرد.
وي در ادامه با بيان اينكه بايد اين گونه مسائل را از بعد علمي بررسي كرد، يادآور شد، بايد هواپيماهاي ما به شكل مدرن و جديد تجهيز شوند تا شاهد بروز حوادث اين چنيني نباشيم.
============================= درود بر دوستان عزیز
امروز به نقل از یکی از منابع آگاه در کنترل هوایی فرودگاه مشهد به صورت تلفنی, نقص در Radar Altimeter هواپیما که وظیفه تعیین ارتفاع مطلق (از سطح زمین) را بر عهده دارد در Tu-154 تابان تائید شد ! و گویا میزان خطا 100 پا بوده است که بر این اساس خلبان خود را در ارتفاع 100 پایی از سطح باند فرض کرده است و در حین Back Pressure برای انجام Landing متاسفانه Tail (دم) هواپیما با سطح باند برخورد نموده و از بدنه جدا میشود !
البته این گزارش به صورت رسمی تائید نشده است و اعلام نتیجه اصلی به تحقیقات تکمیلی موکول شده است.
موفق باشید

خبرگزاري فارس: يک عضو كميسيون امنيت ملي مجلس از بررسي سانحه هوايي اخير با حضور مدير عامل شركت تابان و نيز مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور و سازمان هواپيمايي كشور قرار است هفته آينده در كميسيون متبوعش خبر داد.
محمد كريم عابدي نماينده مردم فردوس و طبس و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس، با اشاره به سانحه هوايي كه اخيرا در فرودگاه هاشمينژاد مشهد رخ داد، اظهار داشت: قرار است هفته آينده اين مسئله را با حضور وزير راه و سازمانهاي مربوطه بررسي كنيم.
به گفته وي هفته آينده مديرعامل و مسئولان شركت تابان و مومنيرخ مدير عامل شركت فرودگاه و نخجوان مدير عامل سازمان هواپيمايي كشوري و عبدالهي مدير عامل شركت تابان با حضور در كميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص اين سانحه هوايي توضيحاتي را به اعضاي كميسيون ارائه خواهند كرد.
وي در ادامه با بيان اينكه بايد اين گونه مسائل را از بعد علمي بررسي كرد، يادآور شد، بايد هواپيماهاي ما به شكل مدرن و جديد تجهيز شوند تا شاهد بروز حوادث اين چنيني نباشيم.
============================= درود بر دوستان عزیز

امروز به نقل از یکی از منابع آگاه در کنترل هوایی فرودگاه مشهد به صورت تلفنی, نقص در Radar Altimeter هواپیما که وظیفه تعیین ارتفاع مطلق (از سطح زمین) را بر عهده دارد در Tu-154 تابان تائید شد ! و گویا میزان خطا 100 پا بوده است که بر این اساس خلبان خود را در ارتفاع 100 پایی از سطح باند فرض کرده است و در حین Back Pressure برای انجام Landing متاسفانه Tail (دم) هواپیما با سطح باند برخورد نموده و از بدنه جدا میشود !
البته این گزارش به صورت رسمی تائید نشده است و اعلام نتیجه اصلی به تحقیقات تکمیلی موکول شده است.
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]