هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
[External Link Removed for Guests]: در حالی که بی بی سی گزارش داده اتحادیه اروپا، تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران ایر را به دلیل "غیر ایمن بودن" از پرواز به اروپا منع کرده است بررسی های ما نشان می دهد هیچ کدام از هواپیماهای ایران ایر که به اروپا پرواز می کنند از نوع هواپیماهایی که در گزارش بی بی سی به آن اشاره شده است، نیستند.
در گزارش بی بی سی آمده است "کمیسیون حمل و نقل اروپا روز سه شنبه۳۰ مارس (۱۰ فروردین) تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی دولتی ایران، ایران ایر را در فهرست هواپیما هایی که اجازه پرواز به اروپا را ندارند ( فهرست سیاه) ، قرار داده است. "
همچنین هلن کرنس، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا در این باره به بی بی سی فارسی گفت است که "نگرانی ها درباره حوادث هوایی است که هواپیما های فوکر ۱۰۰ دچار آن شده اند و این هواپیماها اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت و هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و مدل های مختلف ایرباس متعلق به ایران ایر همچنان اجازه پرواز به اتحادیه اروپا را خواهند داشت."
گزارش تین نیوز حاکی است این گزارش بی بی سی در حالی منتشر می شود که هواپیماهای فوکر 100 شرکت ایران ایر به دلیل برد کم خود فقط درخطوط داخلی ایران مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل عدم برخورداری از برد کافی اصلا در مسیر کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار نمی گیرند تا در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرارگیرند.
علاوه بر فوکر 100 شرکت ایران ایر، هواپیماهای بوئینگ 727 این شرکت نیزبه دلیل برد کم در پروازهای اروپایی مورد استفاده قرار نمی گیرند.
هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2401
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷, ۱۱:۰۲ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 29119 بار
- سپاسهای دریافتی: 21533 بار
- تماس:
- پست: 4390
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
- محل اقامت: کرج پلاک 43!
- سپاسهای ارسالی: 6708 بار
- سپاسهای دریافتی: 12102 بار
- تماس:
Re: هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
در این گزارش نگفته که فوکرها به اروپا پرواز می کنن ! گفته اونها اجازه پرواز به اروپا رو ندارن ! که یه موقع به سرمون نزنه اونها بفرستیم اروپا !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
جکسون براون
- پست: 50
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶, ۲:۰۹ ب.ظ
- محل اقامت: tehran
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 14 بار
Re: هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
این محدودیت پرواز صرفاً بر اساس مشکلات فنی موجود در هواپیماها تنظیم شده است و در بین شرکتهای ایرانی (که دارای خط پرواز به اروپا هستند) تنها شامل ایرلاین ایران ایر می باشد. البته این محدودیت تنها شامل ایران (ایران ایرا) نیست و بجز ایران (ایران ایرا) برای کشورهای دیگری نظیر اکراین، آنگولا، آفرقای جنوبی، بنگلادش و ... نیز اعمال شده است.
عمده مشکلات هواپیماهای فوکر و B727 نداشتن درب کاکپیت ضد گلوله است که اگر اشتباه نکنم از سال 2009 بر اساس قوانین (EASA) "آژانس ایمنی هوایی اروپا" اجباری شد.
یک نکته را هم اینجا ذکر کنم که ترکیه نیز یکی از اعضاء EASA می باشد و هواپیماهای فوکر و B727 با وجود داشتن برد کافی، طبق همین محدودیت اجازه پرواز به ترکیه را ندارند.
عمده مشکلات هواپیماهای فوکر و B727 نداشتن درب کاکپیت ضد گلوله است که اگر اشتباه نکنم از سال 2009 بر اساس قوانین (EASA) "آژانس ایمنی هوایی اروپا" اجباری شد.
یک نکته را هم اینجا ذکر کنم که ترکیه نیز یکی از اعضاء EASA می باشد و هواپیماهای فوکر و B727 با وجود داشتن برد کافی، طبق همین محدودیت اجازه پرواز به ترکیه را ندارند.
به خاطر داشته باش تاریك ترین لحظه شب نزدیكترین لحظه به طلوع خورشید است
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
دوست عزیز و گرامی, جناب BABABARGY
درود بر شما
با تشکر از شما دوست عزیز و گرامی بابت مشارکت در این موضوع, اما باید به این نکته توجه داشت که داشتن درب ضد گلوله ملاکی برای ورود هواپیما به محدوده EASA نمیباشد. به طوریکه حتی در برخی از هواپیماهای پیشرفته امروزی همچون بعضی از نمونه های B 747-400 شما در داخل Cockpit چیزی به نام درب را نخواهید یافت و مرز جدا کننده این قسمت با بخش مسافری آن تنها یک پرده پارچه ای میباشد !
اما از طرفی, در هواپیمایی همچون A 380 شما با یک درب بسیار مقاوم و ضد گلوله و همچنین مجهز به جدیدترین سیستم های امنیتی و شناسایی مواجه میشوید که معمولا" در تمام طول پرواز قفل میباشد و تنها جهت تبادلات غذایی و بحث کترینگ باز میشود ! و این موضوع نیز بیشتر به بحث کلاس و اهمیت و همچنین چیدمان هواپیما مربوط میشود.
اما دلایل اصلی جلوگیری از ورود هواپیماهایی همچون Fokker 100 و B 727 به اروپا, بیشتر بحث آلودگی های صوتی و زیست محیطی موتورهای آنها و همچنین سیستم هیدرولیک, متشکل از پمپ و آکومولاتور بسیار قدیمی و مستهلک و همچنین سیستم کنترل فرامین و Trim بسیار قدیمی و خطرناک و سیستم ارابه فرود (Landing Gear) ضعیف و حساس به گرمای آنها هستند. (همانند آنچه که بر سر Tu-154 های روسی آمد) !
[External Link Removed for Guests] B 727
البته نباید از آمار سقوط نسبتا" بالای Fokker 100 که چندین مورد آن هم در کشور عزیزمان اتفاق افتاد و نهایتا" محبوبیت و Rank آن را در رده بندی جهانی کمی مخدوش ساخت چشم پوشی کنیم.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests] Fokker 100 - Iran Air
موفق باشید

درود بر شما

عمده مشکلات هواپیماهای فوکر و B727 نداشتن درب کاکپیت ضد گلوله است.
با تشکر از شما دوست عزیز و گرامی بابت مشارکت در این موضوع, اما باید به این نکته توجه داشت که داشتن درب ضد گلوله ملاکی برای ورود هواپیما به محدوده EASA نمیباشد. به طوریکه حتی در برخی از هواپیماهای پیشرفته امروزی همچون بعضی از نمونه های B 747-400 شما در داخل Cockpit چیزی به نام درب را نخواهید یافت و مرز جدا کننده این قسمت با بخش مسافری آن تنها یک پرده پارچه ای میباشد !
اما از طرفی, در هواپیمایی همچون A 380 شما با یک درب بسیار مقاوم و ضد گلوله و همچنین مجهز به جدیدترین سیستم های امنیتی و شناسایی مواجه میشوید که معمولا" در تمام طول پرواز قفل میباشد و تنها جهت تبادلات غذایی و بحث کترینگ باز میشود ! و این موضوع نیز بیشتر به بحث کلاس و اهمیت و همچنین چیدمان هواپیما مربوط میشود.
اما دلایل اصلی جلوگیری از ورود هواپیماهایی همچون Fokker 100 و B 727 به اروپا, بیشتر بحث آلودگی های صوتی و زیست محیطی موتورهای آنها و همچنین سیستم هیدرولیک, متشکل از پمپ و آکومولاتور بسیار قدیمی و مستهلک و همچنین سیستم کنترل فرامین و Trim بسیار قدیمی و خطرناک و سیستم ارابه فرود (Landing Gear) ضعیف و حساس به گرمای آنها هستند. (همانند آنچه که بر سر Tu-154 های روسی آمد) !
[External Link Removed for Guests] B 727
البته نباید از آمار سقوط نسبتا" بالای Fokker 100 که چندین مورد آن هم در کشور عزیزمان اتفاق افتاد و نهایتا" محبوبیت و Rank آن را در رده بندی جهانی کمی مخدوش ساخت چشم پوشی کنیم.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests] Fokker 100 - Iran Air
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 50
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶, ۲:۰۹ ب.ظ
- محل اقامت: tehran
- سپاسهای ارسالی: 2 بار
- سپاسهای دریافتی: 14 بار
Re: هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
با عرض سلام خدمت دوست گرامی جناب CAPTAIN PILOT
دوست عزیز بعد از حادثه 11 سپتامر بحث حفاظت از کاکپیت هواپیما و عدم دسترسی به داخل کاکپیت بدون اجازه خلبان مطرح شد. که بر این اساس دو طرح استفاده از درب کاکپیت ضد گلوله و دوربین مدار بسته مورد توجه قرار گرفت. در سال 2009 (به احتمال زیاد) این طرح از سوی EASA برای تمام هواپیماهایی که قصد وارد شدن به حریم هوایی اتحادیه اروپا را داشتند الزامی گردید. همانطور که ملاحظه می فرمایید این قانون به تازگی اجباری شده است و هواپیماهایی که قبل از این تاریخ ساخته شده اند ملزم به اجرای این طرح نبوده اند.
دوست عزیز بنده حداقل این اطمینان را می توانم به شما بدهم که سال گذشته بخاطر همین موضوع ایران ایر مجبور به اصلاح دربهای کاکپیت اکثر هواپیماهای خود شد. که این مهم نیز به همت مهندسی سازه و مهندسی سیستم در ایران ایر انجام شد. (بدلیل تحریم شرکتهای آمریکایی علیه ایران، ایران ایر قادر به خرید این دربها از خارج نیست)
البته نظر جناب عالی در مورد سیستم Landing Gear هواپیماهای فوکر کاملاً درست است و یکی از ضعفهای عمده این هواپیما به شمار می رود. در این دو سال اخیر نیز (SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft بشدت به این موضوع حساس شده است که به همین دلیل ایران ایر بدنبال تعوض کامل سیستم ارابه فرود (landing gear) هواپیماهای فوکر 100 خود می باشد.
دوست عزیز بعد از حادثه 11 سپتامر بحث حفاظت از کاکپیت هواپیما و عدم دسترسی به داخل کاکپیت بدون اجازه خلبان مطرح شد. که بر این اساس دو طرح استفاده از درب کاکپیت ضد گلوله و دوربین مدار بسته مورد توجه قرار گرفت. در سال 2009 (به احتمال زیاد) این طرح از سوی EASA برای تمام هواپیماهایی که قصد وارد شدن به حریم هوایی اتحادیه اروپا را داشتند الزامی گردید. همانطور که ملاحظه می فرمایید این قانون به تازگی اجباری شده است و هواپیماهایی که قبل از این تاریخ ساخته شده اند ملزم به اجرای این طرح نبوده اند.
دوست عزیز بنده حداقل این اطمینان را می توانم به شما بدهم که سال گذشته بخاطر همین موضوع ایران ایر مجبور به اصلاح دربهای کاکپیت اکثر هواپیماهای خود شد. که این مهم نیز به همت مهندسی سازه و مهندسی سیستم در ایران ایر انجام شد. (بدلیل تحریم شرکتهای آمریکایی علیه ایران، ایران ایر قادر به خرید این دربها از خارج نیست)
البته نظر جناب عالی در مورد سیستم Landing Gear هواپیماهای فوکر کاملاً درست است و یکی از ضعفهای عمده این هواپیما به شمار می رود. در این دو سال اخیر نیز (SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft بشدت به این موضوع حساس شده است که به همین دلیل ایران ایر بدنبال تعوض کامل سیستم ارابه فرود (landing gear) هواپیماهای فوکر 100 خود می باشد.
به خاطر داشته باش تاریك ترین لحظه شب نزدیكترین لحظه به طلوع خورشید است
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: هواپیماهای فوکر 100 اصلا به اروپا پرواز نمی کنند
دوست عزیز و گرامی, جناب BABABARGY
بر شما
با تشکر مجدد از شما دوست عزیز و گرامی بابت توضیحات جامع و تکمیلی که ارسال فرمودید.
اما در خصوص درب های ضد گلوله :
البته همانطور که شما دوست عزیز اشاره فرمودید این طرح رسما" در سال 2009 تصویب گردید اما همانند هر طرح نوپای دیگری طبیعی به نظر میرسید که تا مدتی پس از شروع به طور کامل و یکپارچه اعمال نشود و در ابتدا مهلت هایی جهت به روز رسانی سیستم ها به Airline ها داده شود, و بنده نمونه های بارز آن را نیز در چندین سفر سال گذشته به برخی کشورهای کوچک اروپایی همچون رمانی و مجارستان, در برخی شرکت های هواپیمایی کوچک مشاهده نمودم (درب پارچه ای) !
جدا از مسائل و مشکلات موجود در صنعت هوایی کشور, بحث تعویض Landing Gear یک هواپیما و آن هم توسط یک کشور مصرف کننده و در غالب Modifications (ارتقا توسط یک ارگان مستقل) موضوعی بسیار پیچیده و حساس میباشد. اما اگر این به روز رسانی بر مبنای تقویت ضربه گیرها (Shock Absorber) و تعویض لاستیک ها با نمونه های مقاومتر باشد, شاید Iran Air بتواند به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کند.
[External Link Removed for Guests]
اما اگر هدف این شرکت تعویض کامل ارابه های فرود (L.G) هواپیمای Fokker 100 و یا تقویت و مقاوم سازی آنها بر اساس دانش و مهارت مهندسین داخلی و بر مبنای ارائه همان Modifications باشد یقینا" باید برخی از مراحل تائید همچون Bulletines و Amendment و همچنین گواهینامه تائید صلاحیت پرواز (C.O.A (Certificate of Airworthines از جانب سازنده اصلی و همچنین هواپیمایی کشوری اخذ گردد که همگی این موارد در رسته تغییرات اساسی برای یک هواپیما منظور میگردند, و پرداختن به آنها ملزم به صرف هزینه و وقت بسیار زیادی میباشد که برای هواپیمایی همچون F-100 که به روزهای پایانی خدمت خود نزدیک میشود زیاد منطقی به نظر نمیرسد !
اما به هر حال نباید از برخی قابلیت های بالقوه Fokker 100 نسبت به B 727 چشم پوشی نماییم و یقینا" این هواپیما در رقابت با سایر همتایان خود از برتری بیشتری برخوردار خواهد بود.
موفق باشید

بر شما

با تشکر مجدد از شما دوست عزیز و گرامی بابت توضیحات جامع و تکمیلی که ارسال فرمودید.

اما در خصوص درب های ضد گلوله :
در سال 2009 (به احتمال زیاد) این طرح از سوی EASA برای تمام هواپیماهایی که قصد وارد شدن به حریم هوایی اتحادیه اروپا را داشتند الزامی گردید
البته همانطور که شما دوست عزیز اشاره فرمودید این طرح رسما" در سال 2009 تصویب گردید اما همانند هر طرح نوپای دیگری طبیعی به نظر میرسید که تا مدتی پس از شروع به طور کامل و یکپارچه اعمال نشود و در ابتدا مهلت هایی جهت به روز رسانی سیستم ها به Airline ها داده شود, و بنده نمونه های بارز آن را نیز در چندین سفر سال گذشته به برخی کشورهای کوچک اروپایی همچون رمانی و مجارستان, در برخی شرکت های هواپیمایی کوچک مشاهده نمودم (درب پارچه ای) !
ایران ایر بدنبال تعوض کامل سیستم ارابه فرود (landing gear) هواپیماهای فوکر 100 خود می باشد.
جدا از مسائل و مشکلات موجود در صنعت هوایی کشور, بحث تعویض Landing Gear یک هواپیما و آن هم توسط یک کشور مصرف کننده و در غالب Modifications (ارتقا توسط یک ارگان مستقل) موضوعی بسیار پیچیده و حساس میباشد. اما اگر این به روز رسانی بر مبنای تقویت ضربه گیرها (Shock Absorber) و تعویض لاستیک ها با نمونه های مقاومتر باشد, شاید Iran Air بتواند به نتایج رضایت بخشی دست پیدا کند.
[External Link Removed for Guests]
اما اگر هدف این شرکت تعویض کامل ارابه های فرود (L.G) هواپیمای Fokker 100 و یا تقویت و مقاوم سازی آنها بر اساس دانش و مهارت مهندسین داخلی و بر مبنای ارائه همان Modifications باشد یقینا" باید برخی از مراحل تائید همچون Bulletines و Amendment و همچنین گواهینامه تائید صلاحیت پرواز (C.O.A (Certificate of Airworthines از جانب سازنده اصلی و همچنین هواپیمایی کشوری اخذ گردد که همگی این موارد در رسته تغییرات اساسی برای یک هواپیما منظور میگردند, و پرداختن به آنها ملزم به صرف هزینه و وقت بسیار زیادی میباشد که برای هواپیمایی همچون F-100 که به روزهای پایانی خدمت خود نزدیک میشود زیاد منطقی به نظر نمیرسد !
اما به هر حال نباید از برخی قابلیت های بالقوه Fokker 100 نسبت به B 727 چشم پوشی نماییم و یقینا" این هواپیما در رقابت با سایر همتایان خود از برتری بیشتری برخوردار خواهد بود.
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]