وزیر راه: توپولوف از ناوگان هوايي ايران بيرون ميرود !

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

وزیر راه: توپولوف از ناوگان هوايي ايران بيرون ميرود !

پست توسط CAPTAIN PILOT »

 [External Link Removed for Guests]  Tu-154 Crash 
  وزير راه و ترابري اعلام كرد: هواپيماي Tu-154 به مرور از ناوگان هوايي ايران خارج مي شود.   
بنابر گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور به نقل از واحد مركزي خبر حميد بهبهاني با اشاره به اينكه 40 فروند هواپيماي Tu-154 در ناوگان هوايي ايران فعال است ، تاكيد كرد: در صدديم به مرور هواپيماهاي با ايمني بالا را جايگزين اين نوع هواپيما كنيم.

وي افزود: هواپيماهايي كه وارد ناوگان هوايي كشور مي شود بايد مدل 2000 به بالا باشد و از پشتيباني و Overhaul مناسب و ايمني كامل سود ببرد.

بهبهاني تاكيد كرد: در خريد هواپيماي جديد، خود را به يك نوع هواپيما محدود نخواهيم كرد. وزير راه و ترابري از آموزش خلبان و جايگزيني آن ها با خلبانان خارجي به ويژه خلبان هاي توپولف خبر داد و گفت: تربيت خلبان ورزيده از برنامه هاي سازمان هواپيمايي كشوري است.

بهبهاني در ادامه گفت: خواهان جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي و سرمايه ايرانيان خارج از كشور براي توسعه زيربنايي حمل و نقل ريلي و هوايي و نوسازي ناوگان جاده اي هستيم.




 پورتال فرودگاه های کشور  
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷, ۱۱:۰۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

Re: وزیر راه: توپولوف از ناوگان هوايي ايران بيرون ميرود !

پست توسط sokuteasemuni »

احتمال زمين گيري توپولف‌ها و برخي ابعاد قرارداد توپولف 204

[External Link Removed for Guests]: معاون سابق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگوي يك ساعته با فارس به تشريح سرنوشت توپولف‌هاي 154 و احتمال زمين‌گيري آنها با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، ابعاد تازه اي از قرارداد توپولف‌هاي 204 و همچنين بيان دستمزد خلبانان در رده‌هاي مختلف كاري پرداخت.

تصویر
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، خروج هواپيماهاي توپولف فرسوده از ناوگان هوايي كشور چند‌ي است كه از سوي رسانه‌ها دنبال مي‌شود و ظاهرأ اين فشار رسانه‌اي كه پس از بروز سوانح هوايي توپولف كاسپين و توپولف حامل رييس‌جمهور لهستان قوت گرفت، وزير راه و ترابري را ملزم به شكستن سكوت خود در مورد اين نوع هواپيماي از رده خارج كرد.
حميد بهبهاني بالأخره در آخرين اظهارات خود اعلام كرد كه توپولف‌ها تا پايان سال 1389 از ناوگان هوايي ايران خارج مي‌شوند و هواپيماهي جايگزين آنها بايد تاريخ توليدشان بعد از سال 2000 ميلادي باشد.
در اين حال افرادي كه مي‌توانستند در مورد توپولف‌ها اظهار نظراتي كارشناسي داشته باشند، مسئولان هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري بودند.
اين امر ما را بر آن داشت تا به سراغ معاون سابق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري برويم و از وي ميزان ايمني توپولف‌ها و دلايل لزوم خروج آنها از ناوگان هوايي كشور را جويا شويم.
علي‌رضا منظري تا چندي پيش معاونت هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي كشوري را بر عهده داشت و امروز به عنوان كارشناس هوانوردي با فارس به گفت‌وگو پرداخت.


فارس: براي ورود به بحث لطفأ در مورد نحوه و روند كسب مجوز پرواز توسط كارخانه‌هاي سازنده هر نوع هواپيما توضيحاتي ارائه دهيد.

‌منظري‌: توليد هر هواپيما براساس مقررات و استانداردهاي بين‌المللي كه به تأييد سازمان هواپيمايي كشوري بين‌المللي (ايكائو) رسيده است و در چارچوب استانداردهاي توليد هواپيماي سازمان هواپيمايي همان كشور، انجام مي‌شود؛ هر هواپيمايي بايد پس از توليد توسط شركت سازنده، گواهينامه‌هاي توليد و عمليات پرواز را از سازمان هواپيمايي كشوري اخذ كند و در واقع هواپيمايي كه اين گواهينامه‌ها را دريافت كرد، هواپيمايي ايمن براي انجام پرواز است.

فارس: با اين اوصاف آيا توپولف 154 هم كه تقريبأ بيشترين سوانح هوايي را به خود اختصاص داده، تمامي اين مراحل را طي كرده است؟‌

منظري: مدل‌هاي مختلف هواپيماهاي توپولف نيز در صورت طي كردن مراحل مذكور، هواپيماهاي ايمن براي انجام پرواز هستند؛ اگر هواپيماها گواهينامه‌هاي مربوطه را دريافت كنند، ايمن هستند و مي‌توانند در آسمان هر كشوري پرواز انجام دهند.

فارس: طي چند ماه اخير رسانه‌ها و برخي كارشناسان بر غيرايمن بودن توپولف‌ 154 تأكيد داشتند، زيرا متوسط سن توپولف‌هاي 154 موجود در ناوگان هوايي كشور ايران و حتي دنيا بيش از 20 سال است. نظر شما در اين‌باره چيست؟ آيا اين نوع هواپيما از نظر شما ايمن است يا نه؟

منظري: قطعأ ايرادات وارده به توپولف 154، ايراد به اصل هواپيما و موتور آن در هنگام توليد نيست، بلكه بيشتر كارشناسان تأكيد بر بالا بودن عمر متوسط هواپيماهاي توپولف موجود در ناوگان هوايي كشور و فرسوده بودن آنها دارند؛ هر هواپيمايي كه مدت زمان زيادي از عمر پروازي آن بگذرد، ناكارآمد مي‌شود و در واقع شبيه اتومبيلي است كه به عنوان مثال 30 سال كار كرده است كه طبيعتأ اين بالا بودن عمر، موجب بروز مشكلاتي خواهد شد؛ قطعأ اينگونه هواپيماهاي فرسوده به هيچ عنوان در انجام پرواز، با هواپيماهاي مدرن و تازه توليد قابل مقايسه نيستند.

فارس: با اين وجود چندي پيش پس از بروز سانحه سقوط توپولف شركت هواپيمايي كاسپين و كشته شدن 168 مسافر آن، صحبت‌‌هايي شنيده شد به اين مضمون كه در موتور تمامي توپولف‌هاي 154 ‌نوعي مشكل كارخانه‌اي وجود دارد كه در صورت تأييد اين مشكل از سوي سازمان هواپيمايي كشوري روسيه، بايد تمامي توپولف‌هاي 154 زمين‌گير شوند يا شركت سازنده روسي نسبت به رفع اين مشكل اقدام كند، اين مورد تا چه حد صحت دارد؟

منظري: اگر پس از يك سانحه هوايي مشخص شود كه ايراد موجود در موتور هواپيما موجب بروز حادثه شده است و اين مسأله به طراحي و توليد هواپيما برمي‌گردد، بايد پس از تأييد اين ايراد از سوي سازمان هواپيمايي كشور سازنده هواپيما، به طراح هواپيما ابلاغ شود كه اصلاحاتي را متناسب با موضوع در موتور هواپيماهاي خود ايجاد كند و پس از انجام اصلاحات، آن هواپيما دوباره عملياتي مي‌شود.

فارس: آيا موتور‌هاي توپولف 154 هم ساخت كشور روسيه است يا اينكه اين موتورها پس از ساخته شدن در كشوري ديگر به كشور روسيه انتقال داده مي‌شوند؟

منظري: موتورهاي توپولف ساخت روسيه است و اين در حالي است كه در برخي هواپيماها، موتور ساخت كشور ديگري به غير از كارخانه سازنده است كه طراح هواپيما مي‌تواند پس از اخذ گواهينامه توليد از سوي سازمان هواپيمايي كشوري خود، موتور ديگري را براي هواپيماي داراي عيب توليد كند.

فارس: در حال حاضر برخي از قسمت‌هاي لاشه توپولف سانحه ديده كاسپين براي بررسي بيشتر در كشور سازنده يعني روسيه قرار دارد، اما كارشناسان استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي اين كشور هنوز درباره وجود مشكل كارخانه‌اي در موتور توپولف‌هاي 154 نظري نداده‌اند؛ به نظر شما درصورت تأييد ايراد كارخانه‌اي در موتور‌هاي توپولف 154 تكليف چيست؟

منظري: اگر بروز مشكل كارخانه‌اي در يكي از موتورهاي توپولف 154 به تأييد سازمان هواپيمايي روسيه برسد و لزوم تغيير سيستم موتور از سوي آن سازمان به طراح هواپيما ابلاغ شود، طراح موظف است ‌موتور ساخت خود را اصلاح كند؛ اما با توجه به آنكه ‌توليد توپولف‌هاي 154 ‌مدت زمان زيادي است كه متوقف شده است، در صورت لزوم تغيير در طراحي موتور، شركت سازنده بايد در هواپيماهاي توپولف موجود باقي‌مانده در ناوگان كشورهاي مختلف، اين تغييرات را انجام دهد.

فارس: هر قطعه هواپيما در صورت پرو‌از يا زمين‌گير بودن آن هواپيما عمر مشخصي دارد و پس از تاريخ معيني لازم است حتمأ آن قطعه تعويض شود، آيا در ايران با وجود شرايط ويژه تحريم و عدم اجازه ورود قطعات مختلف هواپيما به كشور، اين استاندارد‌ها رعايت مي‌شود؟

منظري: بر اساس استانداردهاي بين‌المللي ساخت هواپيما قطعات هواپيما بايد در فواصل زماني خاصي نظير 10 تا 15 هزار ساعت پرواز تعويض شود؛ اين در حالي است كه در برخي مواقع شركت‌هاي بهره‌بردار و ايرلاين‌ها پس از بررسي ديگر قطعات هواپيما و با توجه به برخي شرايط، آن قطعه را پس از 10 هزار ساعت پرواز و يا بسته به شرايط ديگر قطعات هواپيما، قطعه مذكور را پس از 12 هزار ساعت پرواز با كسب اجازه از سازمان هواپيمايي، تعويض مي‌كند؛ مطمئن باشيد در ايران هيچ‌گاه هيچ‌يك از قطعات هواپيما بيش از عمر مفيد استاندارد قيد شده براي آن در كتاب هواپيما، روي هواپيماها نمانده است.

فارس: چندي پيش پس از بروز سانحه سقوط توپولف حامل رئيس‌جمهور لهستان و همسرش، سخنگوي ياتا اعلام كرد كه "اين نوع هواپيما تنها در برخي كشور‌هاي آسيايي و بعضي كشور‌هاي آفريقاي جنوبي استفاده مي‌شود و بهتر است به دليل فرسوده بودن آنها، مردم تا مي‌توانند توپولف سوار نشوند "، به نظر شما واقعأ توپولف‌ها قابل اعتماد هستند؟

منظري: قطعأ نظر سخنگوي ياتا در مورد توپولف‌هايي بوده است كه حدود 30 سال عمر دارد زيرا همان‌گونه كه بيان شد كارخانه سازنده نيز توليد اين توپولف‌ها را متوقف كرده است اما در واقع صحبت‌هاي سخنگوي ياتا تأكيدي بر غير ايمن بودن توپولف‌ها نيست، بلكه تنها اشاره به انتخاب بين خوب و خوب‌تر است؛ البته در وضعيت فعلي كه توپولف‌هاي 154 موجود در ناوگان ايران متوسط سن بالايي دارند و امكان اورهال و تعويض و تغيير قطعات آنها چندان وجود ندارد‌، بهتر است از آنها استفاده نشود.

فارس: اگر امكان اورهال توپولف‌ها در ايران وجود ندارد، در حال حاضر قطعات لازم هواپيماهاي توپولف 154 براي تعمير يا اورهال در ايران از چه طريق تأمين مي‌شود؟

منظري: به دليل عدم توليد توپولف‌هاي 154 توسط كارخانه سازنده هم‌اكنون قطعات آن در بازار يافت نمي‌شود و اين هواپيماها مانند اتومبيلي است كه 30 سال توليد آن متوقف شده است؛ در واقع ديگر هيچ‌يك از قطعات توپولف 154 توليد نمي‌شود و با توجه به فروپاشي شوروي سابق، توليد اين هواپيما كاملأ متوقف شده است.
‌هم‌اكنون بخشي از فعاليت‌هاي تعمير و نگهداري توپولف‌هاي موجود در ناوگان هوايي ايران، توسط كشور روسيه و بخشي ديگر در ايران انجام مي‌شود، اما اين امر بسيار هزينه‌بر است.

فارس: به گفته كارشناسان صنعت هواپيمايي توپولف‌هاي 154 هواپيماهاي واقعأ پر‌مصرف و پر‌هزينه‌اي هستند، ضمن آنكه نسبت به هواپيماهايي نظير ايرباس و بوئينگ امكانات رفاهي كمتري دارند. ضمن آنكه افزايش اين هواپيماهاي از رده خارج در ناوگان هوايي ايران، تنها به دليل قيمت ارزان آن است در حالي كه اين هواپيماهاي ارزان‌قيمت قديمي اغلب پر‌مصرف هستند؛ اما به دليل پايين بودن قيمت كنوني سوخت در ايران، استفاده از اين هواپيماهاي پرمصرف هزينه چنداني را براي ايرلاين‌ها به بار نمي‌آورد.
به نظر شما پس از آزاد‌سازي قيمت حامل‌هاي انرژي سرنوشت اين توپولف‌ها زمين‌گيري است؟

منظري: در صورت اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه‌ها و آزادسازي قيمت‌ حامل‌هاي انرژي، قطعأ توپولف‌هاي موجود ناوگان به دليل پرمصرف بودن، خود به خود از ناوگان هوايي كشور حذف مي‌شوند؛ البته اين نكته نيز نبايد فراموش شود كه هم‌اكنون تعدادي توپولف اجاره‌اي در ناوگان هوايي ايران موجود است كه در صورت پايان يافتن مدت اجاره آنها و با توجه به دستورالعمل سازمان هواپيمايي كشوري به شركت‌هاي هواپيمايي مبني بر عدم استفاده از توپولف‌هاي اجار‌ه‌اي، به طور طبيعي اين هواپيماها از ناوگان هوايي ايرلاين‌ها خارج مي‌شوند.

فارس: سازمان هواپيمايي كشوري قانون منع استفاده از توپولف‌هاي اجاره‌اي را از اول ارديبهشت‌ماه سال جاري به تمامي ايرلان‌هاي داخلي ابلاغ كرد؛ اما تكليف شركت‌هاي هواپيمايي كه توپولف ملكي دارند، پس از قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها چيست؟

منظري: در حال حاضر سه شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، ايران ايرتور و كيش‌اير كه هر سه شركت‌هاي هواپيمايي دولتي هستند از توپولف‌هاي ملكي در ناوگان هوايي خود استفاده مي‌كنند؛ با توجه به پر‌مصرف بودن و فرسوده بودن اين هواپيماها لازم است حداقل دولت كه اين قدرت را دارا است، توپولف‌هاي ملكي خود را زمين‌گير كند و اجازه پرواز براي‌ آنها صادر نكند، اما اين مورد تا اين لحظه از سوي دولت اجرايي نشده كه قابل تأمل است.

فارس: در حال حاضر متوسط سن توپولف‌هاي موجود در ناوگان هوايي ايران چند سال است؟

منظري: هم‌اكنون متوسط عمر توپولف‌هاي موجود ناوگان هوايي ايران بالاي 20 سال است.

فارس: در تاريخ 31 شهريور 85 ‌پس از پايان مذاكرات طولاني بين ايران و روسيه، شركت هواپيمايي ايران‌اير ‌موافقت كرد در انعقاد قراردادي به ارزش 200 ميليون دلار، هواپيماهاي «توپولف-204» را از شركت "ايلوشن فينانس " خريداري كند؛ هواپيماهاي خريداري شده توسط شركت ايران‌اير براي ايران‌ايرتور در نظر گرفته شده بود كه همگي از نوع 204 سري 100 بودند، شما آن زمان نيز در سازمان هواپيمايي بوديد، خبري از ورود اين هواپيماها و دليل به تعويق افتادن اين قرارداد داريد؟

منظري: تاكنون كمتر از 10 فروند توپولف 204 توسط كشور سازنده روسي ساخته شده است و در حال حاضر اين نوع هواپيما توليد نمي‌شود؛ اما با اين وجود ايران ايرتور چندين سال پيش قرارداد دريافت پنج فروند از اين نوع هواپيماها را با روسيه به امضاء رساند و مقرر شد شركت روسي پس از اين قرارداد شروع به ساخت و توليد هواپيما كند؛ در آن زمان ايران ايرتور ويژگي معيني را تعيين كرد تا كارخانه سازنده تنها با توجه به آن مشخصات توپولف 204 را توليد كند.
‌اگر شركت سازنده توپولف 204 اين هواپيما را در چارچوب مشخصات درخواستي ايران ايرتور و استانداردهاي بين‌المللي توليد كند و بتواند از سازمان‌هاي هواپيمايي كشور روسيه گواهينامه پرواز كسب كند، مي‌توان از آن براي پرواز استفاده كرد.

فارس: برخي معتقد هستند بالأخره هر مدل توپولف غير ايمن است؛ به نظر شما تفاوت اساسي توپولف‌هاي 204 با توپولف‌هاي 154 چيست؟ آيا همان‌گونه كه عنوان مي‌شود اين توپولف‌ها مدرن و ايمن هستند؟

منظري: اين نوع هواپيما كاملأ ايمن است، در زمان انعقاد قرارداد مقرر شده بود از موتورهاي ساخت شركت‌هاي غربي نظير "رولزرويز " براي اين توپولف‌ها استفاده شود، اما احتمالأ به دليل شرايط ويژه تحريم ايران قطعأ استفاده از اين موتورهاي غربي براي توپولف‌هاي 204 در هاله‌اي از ابهام است.

‌فارس: در حال حاضر چهار سال از انعقاد اين قرارداد مي‌گذرد و هيچ خبري از ورود اين توپولف‌هاي نوين نيست. آيا ‌قرارداد خريد توپولف‌هاي 204 ضمانت اجرايي نداشت؟

منظري: بنده در زمان انعقاد قرارداد به نمايندگي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري ايران، بازديدي از كارخانه سازنده توپولف‌هاي 204 در روسيه داشتم اما در حين بازديد با تعجب فراوان متوجه شدم كه در آن زمان هيچ نشانه‌اي از فعاليت و حيات در كارخانه سازنده وجود ندارد و اين كارخانه حتي يك كارگر هم نداشت.

فارس: با اين شرايط امضاي چنين قراردادي از سوي ايران با اين شركت روسي بسيار تعجب‌برانگيز است. چرا شما كه از ماجرا اطلاع داشتيد جلوي اين كار را نگرفتيد؟

منظري: ما هم از اين قضيه بسار تعجب كرديم؛ چون به شركت ايراني كه قصد خريد توپولف‌ها را داشت، اين مسئله را اطلاع داده بوديم. به آنها گفتيم كه يك وجب خاك روي ماشين‌الات اين كارخانه نشسته و عاقبت كار كاملا مشخص است. اما آنها مختار به انعقاد قرارداد بودند و رأسا اقدام به اين كار كردند. بهتر است علت انجام چنين كاري را از خود آنها بپرسيد.

فارس: طبق قرارداد شركت سازنده توپولف 204 تعهد داده بود در چه تاريخي توپولف‌ها را تحويل دهد؟

منظري: قرارداد مذكور 18 ماهه بود و شركت سازنده بايد پس از اين مدت، توپولف‌هاي 204 را به ايران ايرتور تحويل مي‌داد اما تا اين لحظه حتي يك فروند از پنج فروند هواپيماهاي قيد شده در قرارداد مذكور توليد نشده است. تنها يك فروند از 9 فروند توپولف‌هاي 204 توليد شده قبلي، چندي پيش به صورت اجاره‌اي در شركت هواپيماي ماهان به كار گرفته شد اما به دليل عدم تناسب آن با شرايط آب و هوايي ايران و بالا بودن هزينه اين هواپيما، به كشور سازنده برگردانده شد.

فارس: در اسفند‌ماه سال گذشته وزير راه و ترابري خبر از خروج خلبانان روسي از كشور ظرف 60 روز داد، اما اين امر تا اين لحظه اجرايي نشده است، به نظر شما با وجود نبود خلبانان متخصص توپولف ايراني (بنا به گفته بهبهاني) خروج خلبانان روسي و خارجي از كشور تأثيري در افزايش ايمني پرواز‌هاي ايران دارد؟

منظري: خروج خلبانان روسي تأثير بسزايي در كاهش سوانح هواپيمايي ايران نخواهد داشت زيرا هر خلبان در صورت دارا بودن تجربه و كسب گواهينامه پرواز، طبق مقررات بين‌المللي مي‌تواند پرواز انجام دهد؛ البته بايد هر خلبان مسيرهايي كه قرار است در آن پرواز انجام دهد را قبلأ آزمايش و تجربه كند و در واقع آموزش حين خدمت ببيند و سپس در مسير مورد نظر پرواز كند.
‌زماني كه خلبانان ايراني در كشور به تعداد كافي وجود دارند، استفاده از خلبانان خارجي بي‌معني است زيرا خلبانان ايراني بالاخره به مسيرها و شرايط آب و هوايي ايران تسلط بيشتري دارند.

فارس: در حال حاضر تعداد خلبانان ايراني در كشور براي انجام پرواز‌ها كافي است؟ آيا در صورت خروج خلبانان روسي و خارجي با كمبود خلبان مواجه نيستيم؟

منظري: نه؛ هم‌اكنون به تعداد كافي خلبان در كشور براي انجام پرواز وجود دارد؛ يكي دلايل استفاده از خلبانان خارجي و روسي براي پرواز در ناوگان ايران، استفاده از هواپيماهاي اجاره‌اي و الزام به كارگيري خلبانان همراه با اين هواپيماها است. البته نبايد فراموش كرد كه خروج تمامي خلبانان خارجي و روسي از ايران به طور مطلق غيرممكن است زيرا زماني كه برخي هواپيماها به همراه خدمه و خلبان به كشور اجاره داده مي‌شود، خروج كامل خلبانان خارجي معناي خود را از دست مي‌دهد.
‌حدأقل بايد اين امكان وجود داشته باشد كه در شرايط ويژه بتوان از خلبانان خارجي نيز در ناوگان هوايي كشور استفاده كرد.

فارس: ظاهرأ دستمزد خلبانان خارجي و روسي كمتر از دستمزد خلبانان ايراني است و استفاده از خلبانان ايراني براي شركت‌هاي هواپيمايي هزينه‌ بيشتري دارد، اين مورد تا چه ميزان صحت دارد؟

منظري: بله درست است، هزينه خلبانان روسي و ميزان دريافتي آنها كمي كمتر از خلبانان ايراني است.
‌هم‌اكنون خلبانان متخصص ايراني نظير برخي خلبان‌هاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و شركت‌هاي هواپيمايي آسمان در كشورهاي ديگر به انجام پرواز مشغولند زيرا داراي گواهينامه بين‌المللي هستند و در واقع هر كشوري كه پول بيشتري پرداخت مي‌كند، آنجا را براي پرواز انتخاب مي‌كنند.

فارس: تربيت و تعليم خلبان ماهر و متخصص در كشور تا چه حد گسترش و توسعه يافته است؟

منظري: هم‌اكنون آموزش خلبان در كشور به طريق تخصصي انجام مي‌شود؛ با توجه به وجود شرايط مناسب در ايران براي تربيت خلبانان متخصص، قطعأ آموزش و تعليم خلبانان و اعزام آنها به خارج از ايران براي كشور درآمدزا است.

فارس: در حال حاضر ميزان متوسط دستمزد و حقوق ماهيانه هر خلبان چقدر است؟ ‌

منظري: خلبانان معمولأ يك حقوق پايه دارند و بقيه حقوق براساس ميزان پرواز محاسبه مي‌شود. حقوق پايه خلبانان در ايران حدود 15 ميليون ريال است كه با در نظر گرفتن مزايا و نوع هواپيما، مي‌توان گفت براساس ساعت پرواز، به طور متوسط هر خلبان در ايران ماهانه مبلغي بين 35 تا 40 ميليون ريال دريافت مي‌كند‌.
البته خلباني كه با بوئينگ 747 پرواز مي‌كند، متوسط حقوق ماهيانه 60 الي 70 ميليون ريال را دريافت مي‌كند، زيرا بوئينگ 747 در مسيرهاي طولاني استفاده مي‌شود و در نتيجه ميزان ساعت پرواز خلبان افزايش پيدا مي‌كند.

فارس: پس يكي از دلايل اينكه هميشه اغلب افراد از دوران كودكي متمايلند خلبان شوند، علاوه بر شوق پرواز، حقوق و مزاياي بالاي اين شغل اسـت؟!

منظري: احتمالأ

فارس: با تشكر از وقتي كه براي مصاحبه در اختيار خبرگزاري فارس قرار داديد.


گفت‌و‌گو از‌ سعيد مؤذني
[External Link Removed for Guests]
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 1930
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹, ۹:۰۱ ب.ظ
محل اقامت: IRAN
سپاس‌های ارسالی: 2144 بار
سپاس‌های دریافتی: 7633 بار
تماس:

Re: وزیر راه: توپولوف از ناوگان هوايي ايران بيرون ميرود !

پست توسط HORLIKAN »

والا ما شنيديم كه وقتي توپلف رو اوردن 10 ماه بعد قرار بود كه بره ولي فعلا ........

بازم ميگم فقط شنيدم ولي منبعش معتبر بود!!! :D :-o
بزرگ ترين گناه ترس است .

امام علي (عليه السلام)

________________________



 
 
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2401
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷, ۱۱:۰۲ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 29119 بار
سپاس‌های دریافتی: 21533 بار
تماس:

Re: وزیر راه: توپولوف از ناوگان هوايي ايران بيرون ميرود !

پست توسط sokuteasemuni »

تخصیص اعتبار یک میلیارد دلاری برای حذف هواپیماهای توپولف 154
   
 [External Link Removed for Guests] یک میلیارد دلار اعتبار به منظور حذف هواپیماهای توپولف 154 تخصیص خواهد یافت.

بر اساس ابلاغیه اخیر یاتا مبنی بر حذف فعالیت هواپیماهای توپولف 154 از ناوگان هوایی دنیا، حذف هواپیماهای فوق در ایران به صورت تدریجی طی سال جاری عملیاتی خواهد شد.
به گفته وزیر راه و ترابری، هم اکنون 40 فروند توپولوف 154 در ناوگان هوایی ایران فعال است و وزارت راه در صدد است هواپیماهایی با ایمنی بالاتر را جایگزین آن هواپیماها کند.
گفتنی است وزارت راه در نظر دارد هواپیماهای جدیدی را با مدل 2000 به بالا و پشتیبانی و اورهال خوب و ایمنی کامل وارد ناوگان حمل ونقل هوایی کشور بکند
شایان ذکر است برای جایگزینی هواپیمای توپولوف 154، وزارت راه و ترابری پی مشابه هواپیماهای فوق نخواهد رفت، بلکه در زمانی معقول هواپیمایی را وارد خواهد کرد که مورد قبول مؤسسه جهانی ایکائو باشد، چرا که این سازمان 150فاکتور از شرایط ایمنی و رفاهی هواپیما را بررسی می کند.  
[External Link Removed for Guests]
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”