آمادگي تركيشايرلاين براي برقراري پرواز شيراز - استانبول
خبرگزاري فارس: مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران گفت: طبق توافقات امضا شده بين ايران و تركيه، به شركت هواپيمايي تركيش ايرلاين اجازه داده شد هفتهاي پنج پرواز در مسير شيراز - استانبول برقرار كند، اما سازمان هواپيمايي كشوري ايران تا اين لحظه اجازه برقراري پنج پرواز مذكور را صادر نكرده است.

سردار اويگور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، درباره دليل عدم برقراري پرواز شيراز - استانبول توسط اين ايرلاين كه مقرر بود اوايل تيرماه سال جاري صورت گيرد، تصريح كرد: برقراري اين پرواز فعلأ اجرايي نشده است،زيرا تركيش ايرلاين از سازمان هواپيمايي ايران خواسته بود كه مجوز انجام هفتهاي چهار پرواز از شيراز به استانبول صادر شود، اما سازمان هواپيمايي ايران تنها مجوز انجام هفتهاي دو پرواز از شيراز به استانبول براي اين شركت هواپيمايي صادر كرد.
وي با اشاره به اينكه برقراري هفتهاي دو پرواز از شيراز به استانبول براي تركيش ايرلاين توجيه مالي مطلوبي ندارد، توضيح داد: برقرار كردن اين پرواز در شيراز هزينههاي متفاوتي دارد كه حدأقل اين هزينهها تأسيس يك نمايندگي تركيش ايرلاين در شيراز و جذب چند نفر كارمند است؛ بنابراين انجام هفتهاي دو پرواز توسط اين ايرلاين صرفه اقتصادي ندارد كه قادر باشيم در آنجا دفتر تأسيس كنيم.
سردار اويگور با بيان اينكه پس از پيگيريهاي زياد تركيش ايرلاين، سازمان هواپيمايي كشوري قول داده است مجوز انجام هفتهاي چهار پرواز از شيراز به استانبول را براي اين ايرلاين صادر كند، گفت: اين شركت هواپيمايي پنج ماه منتظر برقراري پرواز شيراز - استانبول بود، بنابراين قطعأ بلافاصله پس از صدور مجوز سازمان هواپيمايي كشوري، اقدام به برقراري اين پرواز خواهيم كرد.
* ضرر جزو لاينفك حمل و نقل هوايي است
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا براي انجام هفتهاي چهار پرواز شيراز - استانبول، استقبال مسافران در شيراز مطلوب است، توضيح داد: طبيعتأ در سالهاي ابتدايي برقراري اين پرواز تعداد مسافران بسته به نوع و ظرفيت هواپيما بسيار ناچيز است، اما پس از گذشت زمان قطعأ به تدريج تعداد مسافران و متقاضيان اين مسير پروازي افزايش خواهد يافت، همان طور كه چهار سال پيش زماني كه پرواز تبريز - استانبول را راهاندازي كرديم، در سالهاي ابتدايي كمتر از پنج درصد تعداد صندليهاي هواپيما اشغال ميشد.
سردار اويگور افزود: در سال گذشته نيز در مسير هوايي تبريز - استانبول متضرر شديم، اما اين ضررها جزو لاينفك صنعت حمل و نقل هوايي است.
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران ادامه داد: تركيش ايرلاين معتقد است در صورت افزايش تعداد پروازها در هر مسير هوايي، پس از گذشت زمان ضرردهي، قطعأ به توجيه مالي مطلوب دست مييابيم.
سردار اويگور ادامه داد: يكي از دلايل موفقيت تركيش ايرلاين اين است كه اين شركت هواپيمايي ترجيح ميدهد مدتي در يك مسير هوايي بدون اخذ توجيه مالي مطلوب فعاليت كند، ولي مطمئن هستيم پس از مدتي به سوددهي مطلوب دست خواهيم يافت.
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران تأكيد كرد: اگر در مسير شيراز - استانبول حتي يك سال متوالي عمليات پروازي را با ضرر انجام دهيم، ترجيح ميدهيم حداقل هفتهاي چهار پرواز از اين شهر به استانبول داشته باشيم زيرا معتقديم پس از ضرردهي به سوددهي مطلوب دست خواهيم يافت.
سردار اويگور خاطرنشان كرد: طبق توافقات امضاء شده بين دو كشور ايران و تركيه، به شركت هواپيمايي تركيش ايرلاين اجازه داده شده است هفتهاي پنج پرواز در مسير شيراز - استانبول برقرار كند، اما سازمان هواپيمايي كشوري ايران تا اين لحظه اجازه برقراري پنج پرواز مذكور را صادر نكرده است.
سردار ايويگر با بيان اينكه هواپيماهاي در نظر گرفته شده براي مسير هوايي شيراز - استانبول، ايرباس 320 و يا بوئينگ 727 است، اظهار داشت: براي اينگونه مسيرها، بهترين هواپيماها بوئينگ و ايرباس است.
*برقراري هفتهاي تنها يك پرواز به شهرهاي اروپا؛ دليل زيان ايراناير
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران ادامه داد: شركت هواپيمايي ايراناير به دليل اينكه تعداد بالايي هواپيما در اختيار ندارد مجبور است در برخي مسيرهاي پروازي طولاني نظير تهران - كپنهاك يا تهران - گوتنبرگ، هفتهاي يك پرواز برقرار كند.
وي توضيح داد: همچنين ايراناير به دليل برخي موارد نامفهوم براي ما، اقدام به برقراري هفتگي پرواز در برخي مسيرها نظير شيراز - لندن كرده است در حالي كه برقراري هفتگي پرواز به جاي برقراري روزانه، از نظر تركيش ايرلاين توجيه مالي مطلوبي ندارد.
سردار اويگور توضيح داد: از نظر شركت تركيش ايرلاين، بهترين و مطلوبترين منفعت مالي در برقراري پروازها، انجام اين پروازها به صورت روزانه است نه به صورت هفتگي.
* فقط با هفتهاي چهار پرواز از شيراز به استانبول ميرويم
سردار اويگور با بيان اينكه برخي شنيدهها حاكي از زيانده بودن شركت هواپيمايي ايراناير است، تصريح كرد: صنعت هواپيمايي شرايط و برنامهريزيهاي خاصي را ميطلبد كه در صورت عدم رعايت اين شرايط، شركتهاي هواپيمايي مشمول ضرر خواهند شد.
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران توضيح داد: دليل اينكه تركيش ايرلاين قبول نميكند، هفتهاي تنها دو پرواز در مسير شيراز - استانبول برقرار كند، اين است كه اين ايرلاين معتقد است با افزايش پروازها در يك مسير، درآمدها نيز افزايش مييابد در صورتي كه ايران اير به اين باور نرسيده است.
* برقراري پرواز استانبول - اصفهان در آينده نزديك
وي در خصوص مسيرهاي پروازي جديد اين شركت هواپيمايي در ايران توضيح داد: طبق هدفگذاري اين ايرلاين، پس از راهاندازي پرواز شيراز - استانبول، برنامه داريم پرواز اصفهان - استانبول را نيز راهاندازي كنيم اما تا اين لحظه در خصوص موافقت سازمان هواپيمايي كشوري ايران در اينباره اطلاعي نداريم، اما قطعأ پس از برقراري پرواز شيراز، به دنبال خط هوايي مستقيم از استانبول به اصفهان هستيم.
سردار اويگور با بيان اينكه تركيش ايرلاين در سال جاري 10 مسير هوايي جديد برقرار كرده است، خاطرنشان كرد: در هفته گذشته مسيرهاي استانبول - اسكندريه و استانبول - روسيه، استانبول - اوگاندا، استانبول - دارالسلام در تانزانيا راهاندازي شد و از اوايل ماه نوامبر ميلادي، پروازهاي استانبول - واشنگتن و استانبول - لسآنجلس راهاندازي ميشود.
مديرعامل شركت هواپيمايي تركيه در ايران افزود: همچنين قصد داريم مسير هوايي استانبول - ويتنام را نيز راهاندازي كنيم.
انتهاي پيام/م
خبرگزاری فارس