
كاپيتان رضا نخجواني در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» در پاسخ به اين سؤال كه به چه دليل وزير راه و ترابري معتقد است توپولفها پس از خارجسازي از ناوگان مسافري به هواپيماي كارگو (باري) تبديل ميشوند در حالي كه سازمان هوپيمايي تأكيد دارد توپولفها به دليل نداشتن پشتيباني فني و كارخانهاي بايد زمين گير شود؟ اظهار داشت: اين يك سؤال تخصصي است و نيازمند توضيحات زيادي است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه بالأخره توپولفها را پس از خارجسازي از ناوگان به هواپيماي باري تبديل ميكنيد يا به كارخانجات ذوبآهن براي ذوب كردن تحويل ميدهيد، تصريح كرد: نميدانم ذوبآهن اين هواپيماها را ميخرد يا نه؛ البته قاعدتأ اگر يك ايرلاين قصد داشته باشد شرايط و قابليت پرواز هواپيماي زمينگيري را حفظ كند، نيازمند هزينه بالايي براي نگهداري است.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري در پاسخ به اين سؤال كه بالأخره پس از زمينگيري توپولفها تكليف آنها چه خواهد شد؟ گفت: صاحبان و مالكان توپولفها (ايرلاينها) بايد براي هواپيماهاي زمينگير خود تصميم بگيرند، وظيفه سازمان هواپيمايي اعمال قوانين و مقررات است.
معاون وزير راه و ترابري در پاسخ به اين سؤال كه آيا سازمان هواپيمايي اجازه پرواز توپولفها را به عنوان هواپيماي كارگو صادر ميكند، توضيح داد: آنچه معيار تصميمگيري و اقدام سازمان هواپيمايي كشوري است، حفظ جان مسافران، انجام وظايف سازماني و اعمال قوانين و مقررات است؛ ما اصلاً دوست نداريم و بلد هم نيستم وارد حوزههاي سياسي شويم.
معاون وزير راه و ترابري در توضيح اين گفته بهبهاني مبني بر اينكه اشكال توپولفها،صندليهاي اين هواپيما است، گفت: فواصل صندليهاي توپولفها هم يكي از دهها مشكلات اين هواپيما است اما لازم است متخصصان گزارشها را به صورت كامل در اختيار وزير راه و ترابري قرار دهند.
رييس سازمان هواپيمايي تأكيد كرد: اينجانب دوست داشتم ظرف سه ماه اول امسال توپولف كاملا از ناوگان هوايي كشور حذف شود، اما هنوز شرايط آن فراهم نيست.
كاپيتان نخجواني خاطرنشان كرد: زماني كه گزارش بررسي سانحه سقوط توپولف كاسپين توسط سازمان هوايي ايران نهايي و به روسها اعلام شد، كارخانه سازنده روس و سازمان هوايي روسيه در اينباره جوابي ندادهاند كه اين امر يكي از دلايلي است كه سازمان هواپيمايي ايران تصميم به خروج توپولف از ناوگان هوايي كشور گرفت.