[External Link Removed for Guests]
يک دادگاه فرانسوي خطوط هوايي Continental ايالات متحده و يک تكنسين پرواز اين شركت را به دليل آنچه "نقش داشتن" در سانحه سقوط جت كنكورد خطوط هوايي Air France در سال 2000 عنوان شده است، مستحق مجازات دانست.
به گزارش BBC در اين سانحه دلخراش هوايي، كه منجر به كشته شدن 113 نفر از سرنشينان هواپيماي ما فوق صوت كنكورد گرديد، مقامات هواپيمايي كشوري فرانسه از هر گونه اتهام تبرئه شدند، اما پس از گذشت هشت سال، يك دادگاه فرانسوي يك شركت هواپيمايي آمريكايي را در اين سانحه مقصر قلمداد كرده است.
بر اساس اين گزارش دادگاه فرانسوي مدعي شده است در زمان بروز سانحه، سهل انگاري تكنسين پرواز يك فروند هواپيماي خطوط هوايي Continental موجب شد يک نوار باريک تيتانيومي از اين هواپيما بر روي باند بيفتد و عبور هواپيماي كنكورد از روي اين نوار، موجب آتش گرفتن چرخ هاي وسيله پرنده و سرايت آن به ساير بخش هاي هواپيما گردد.
اين گزارش حاكي است: با شعله ور شدن آتش، هواپيما در آسمان منفجر شد و سرنشينان آن، كه عمدتا گردشگران خارجي بودند، همگي در آتش سوختند. همچنين، با فرود آمدن قطعات هواپيما بر روي يک باب هتل، چهار نفر ديگر نيز جان خود را از دست دادند. گفتني است دادگاه فرانسوي خطوط هوايي Continental آمريكا را به پرداخت 200 هزار يورو جريمه و پرداخت يک ميليون يورو غرامت محكوم كرده است.
پورتال فرودگاه های کشور
ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airlines
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airlines
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 86
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶, ۸:۳۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 381 بار
- سپاسهای دریافتی: 132 بار
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
باسلام خدمت استاد گرامی جناب CAPTAIN PILOT
در تصاویری که در همون زمان منتشر شده بود اتش از موتور سمت چپ هواپیما زبانه میکشید چیزی که اون زمان گفته شده بود یاحداقل من یادمه گفته شده بود که تیقه ای که از هواپیماهای دیگه روی باند هواپیما جامونده بوده به داخل موتور کشیده شده بوده و باعث آتش سوزی شده برای منم عجیب بود که چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه در صورت امکان لطف کنید
راجب علت این حادثه توضیح بیشتری بدیدو در نهایت ترکیدگی لاستیک هواپیما به چه نحوی میتونه باعث انفجار موتور بشه






در تصاویری که در همون زمان منتشر شده بود اتش از موتور سمت چپ هواپیما زبانه میکشید چیزی که اون زمان گفته شده بود یاحداقل من یادمه گفته شده بود که تیقه ای که از هواپیماهای دیگه روی باند هواپیما جامونده بوده به داخل موتور کشیده شده بوده و باعث آتش سوزی شده برای منم عجیب بود که چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه در صورت امکان لطف کنید
راجب علت این حادثه توضیح بیشتری بدیدو در نهایت ترکیدگی لاستیک هواپیما به چه نحوی میتونه باعث انفجار موتور بشه







[External Link Removed for Guests]
- پست: 1249
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵, ۷:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1041 بار
- سپاسهای دریافتی: 1699 بار
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
viper نوشته شده:باسلام خدمت استاد گرامی جناب CAPTAIN PILOT
در تصاویری که در همون زمان منتشر شده بود اتش از موتور سمت چپ هواپیما زبانه میکشید چیزی که اون زمان گفته شده بود یاحداقل من یادمه گفته شده بود که تیقه ای که از هواپیماهای دیگه روی باند هواپیما جامونده بوده به داخل موتور کشیده شده بوده و باعث آتش سوزی شده برای منم عجیب بود که چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه در صورت امکان لطف کنید
راجب علت این حادثه توضیح بیشتری بدیدو در نهایت ترکیدگی لاستیک هواپیما به چه نحوی میتونه باعث انفجار موتور بشه
با اجازه دوست گرامی کاپیتان پیلوت؛
چیزی که من توی انیمیشن بازسازی شده کانال نشنال جئوگرافی دیدم این بود که تکه فلزی مورد بحث پس از اینکه لاستیک هواپیما از روی اون رد میشه، لای لاستیک گیر میکنه و با توجه به اینکه سرعت هواپیما در اون لحظه بسیار زیاد بوده، با قدرت و سرعت زیادی به زیر هواپیما برخورد میکنه که از شانس بد اون قسمت باک هواپیما بوده که باعث آتش سوزی میشه.
-
- پست: 86
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶, ۸:۳۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 381 بار
- سپاسهای دریافتی: 132 بار
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
Achilles نوشته شده:viper نوشته شده:باسلام خدمت استاد گرامی جناب CAPTAIN PILOT
در تصاویری که در همون زمان منتشر شده بود اتش از موتور سمت چپ هواپیما زبانه میکشید چیزی که اون زمان گفته شده بود یاحداقل من یادمه گفته شده بود که تیقه ای که از هواپیماهای دیگه روی باند هواپیما جامونده بوده به داخل موتور کشیده شده بوده و باعث آتش سوزی شده برای منم عجیب بود که چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه در صورت امکان لطف کنید
راجب علت این حادثه توضیح بیشتری بدیدو در نهایت ترکیدگی لاستیک هواپیما به چه نحوی میتونه باعث انفجار موتور بشه
با اجازه دوست گرامی کاپیتان پیلوت؛
چیزی که من توی انیمیشن بازسازی شده کانال نشنال جئوگرافی دیدم این بود که تکه فلزی مورد بحث پس از اینکه لاستیک هواپیما از روی اون رد میشه، لای لاستیک گیر میکنه و با توجه به اینکه سرعت هواپیما در اون لحظه بسیار زیاد بوده، با قدرت و سرعت زیادی به زیر هواپیما برخورد میکنه که از شانس بد اون قسمت باک هواپیما بوده که باعث آتش سوزی میشه.
ممنون دوست عزیز از توضیح شما
خیلی جالب از اونجایی که نمیدونم دقت کردین یا نه تیقه تیتانیومی که ازش اسم برده شد چیزی که من دیدم بی شباهت به تیقه کمپروسور موتور هواپیما نبود که اندازه ای شاید حدود 30 سانتیمتر داشت حال چطوری تونسته باک رو سوراخ کنه عجیب

[External Link Removed for Guests]
- پست: 1249
- تاریخ عضویت: شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۵, ۷:۴۰ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1041 بار
- سپاسهای دریافتی: 1699 بار
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
viper نوشته شده:
ممنون دوست عزیز از توضیح شما
خیلی جالب از اونجایی که نمیدونم دقت کردین یا نه تیقه تیتانیومی که ازش اسم برده شد چیزی که من دیدم بی شباهت به تیقه کمپروسور موتور هواپیما نبود که اندازه ای شاید حدود 30 سانتیمتر داشت حال چطوری تونسته باک رو سوراخ کنه عجیب
البته قابلیت اجسام سبک با سرعت بالا در بوجود آوردن خسارات سنگین به هواپیما را نباید دست کم گرفت ضمن اینکه باید گفت با توجه به هدف طراحان این هواپیما در خلق هواپیمایی سبک برای رسیدن به سرعتهای بالا، ضعفهایی در این پرنده وجود دارد که ایشان را ناگزیر از کنار گذاشتن این هواپیما از ناوگان هواییشان کرده است.
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
دوستان گرامی, جناب viper و [COLOR=#0070c0]Achilles عزیز
درود بر شما
قبل از هر گفته ای به این نکته اشاره میکنم که انشاالله طی روزهای آینده مطلب جامعی در خصوص این سانحه و دلایل آن و همچنین نظریه های مختلف پیرامون آن را ترجمه و منتشر خواهم نمود.
همانطور که دوستان عزیز اشاره کردند, دلایل مختلفی برای این سقوط آورده میشود که گاها" کمی دور از منطق به نظر می آیند و همین مسئله باعث شده است تا در محافل گوناگون شاهد پیدایش نظرات متفاوتی باشیم !
==================
احتراما" در ابتدا نظر دوستان گرامی را به یک نکته علمی جلب مینمایم:
در قوانین ایمنی هوانوردی, همواره بر روی یک مبحث تاکید ویژه ای میشود و آنهم خطر اشیاء خارجی میباشد که در اصطلاح به آن FOD (مخفف عبارت Foreign Object Damage) میگویند. تمامی مسئولین و افرادیکه به نوعی دارای یک سمت رسمی در محدوده پروازی میباشند, موظف هستند در صورت مشاهده هرگونه جسم خارجی اعم از: فلزات, زباله ها, تکه های کاغذ و ... زا سریعا" آن را جمع آوری و درون سطل های زرد رنگ FOD قرار دهند. این کار بمنظور جلوگیری از آسیب رسیدن به هواپیماها و وسایل پرنده انجام میشود. پس تا به اینجا میتوان به اهمیت موضوع FOD پی برد.
[External Link Removed for Guests]
طبق گزارشات موجود, گفته میشود یک قطعه فلزی از جنس آلیاژ تیتانیوم از یک فروند هواپیمای DC-10 متعلق به خطوط هواپیمایی Continental Airlines آمریکا, در حین Take Off جدا شده و بر روی سطح باند قرار گرفته است. البته تا به امروز ماهیت دقیق این قطعه اثبات نشده است زیرا اگر این قطعه مربوط به بخش موتور DC-10 بود, حتما" باید خللی در کار موتور بوجود می آمد, و این در حالی است که این هواپیما بدون هیچ مشکلی به پرواز خود ادامه داده است. اما به هر حال این قطعه یک FOD محسوب میشود و برای پرواز هواپیماها بسیار خطرناک میباشد.
[External Link Removed for Guests]
همانطور که جناب Achilles گرامی نیز فرمودند, دلیل این سانحه برخورد آن قطعه با لاستیک هواپیما بیان شده اما بطور کلی در موتورهای جت بدلیل سرعت بسیار بالای کمپرسور و توربین ها, چنانچه قطعه فلزی یا حتی پرنده ای بصورت ناخواسته وارد موتور شود, به دلیل شدت ضربه و دور بالای قطعات دوار, طیغه های فن یا کمپرسور (با توجه به نوع موتور) به طور جدی آسیب میبینند و در اکثر موارد موتور به طرز شدیدی منهدم میشود ! البته در موتورهای Turbo Fan جدید با نصب Diaphragm های مخصوص و سیستم های محافظت در برابر اشیاء خارجی (FOD Detection System) تا حد امکان از انهدام موتور جلوگیری میشود.
[External Link Removed for Guests]
اما در گزارش سانحه سقوط پرواز 4590 شرکت هواپیمایی Air France اینگونه آمده است که: قطعه فلزی پس از برخورد با لاستیک هواپیمای کنکورد آن را منفجر میکند و یکی از قطعات حاصله از این انفجار (از جنس لاستیک) با سرعت بسیار بالایی به داخل محفظه چرخ های کنکورد پرتاب میشود و در آنجا یکی از کابل های برق را قطع میکند و سپس به یکی از نقاط ضعیف مخزن سوخت شماره 5 برخورد مینماید و آن را نیز سوراخ میکند و با نشت سوخت و الکتریسیته ناشی از قطع کابل, آتش شعله ور میشود و بخش اعظمی از بال و موتورهای شماره 1 و 2 را فرا میگیرد !
[External Link Removed for Guests] اگر تجهیزات در جای خود قرار نگیرند, به نوعی FOD تلقی میگردند !
البته این نظریه به دلیل نداشتن شواهد و دلایل قابل قبول, تا امروز توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) تائید نشده است ! و از آنجا که شرکت هواپیمایی Continental تحت قوانین این سازمان فعالیت میکند, بسیار بعید به نظر میرسد که حاضر به تقبل این هزینه سنگین بشود. از طرفی رای نهایی این پرونده در سال 2004 میلادی تصویب و اعلام شد و حال اینکه چرا این دادگاه فرانسوی پس از 6 سال مجددا" در خصوص این سانحه رای داده است جای تعجب دارد !
انشاالله مسائل و تحلیل های بیشتر در رابطه با این سانحه غم انگیر را در تاپیک مخصوص به آن بررسی میکنیم.
موفق باشید

درود بر شما

قبل از هر گفته ای به این نکته اشاره میکنم که انشاالله طی روزهای آینده مطلب جامعی در خصوص این سانحه و دلایل آن و همچنین نظریه های مختلف پیرامون آن را ترجمه و منتشر خواهم نمود.
همانطور که دوستان عزیز اشاره کردند, دلایل مختلفی برای این سقوط آورده میشود که گاها" کمی دور از منطق به نظر می آیند و همین مسئله باعث شده است تا در محافل گوناگون شاهد پیدایش نظرات متفاوتی باشیم !
==================
احتراما" در ابتدا نظر دوستان گرامی را به یک نکته علمی جلب مینمایم:
در قوانین ایمنی هوانوردی, همواره بر روی یک مبحث تاکید ویژه ای میشود و آنهم خطر اشیاء خارجی میباشد که در اصطلاح به آن FOD (مخفف عبارت Foreign Object Damage) میگویند. تمامی مسئولین و افرادیکه به نوعی دارای یک سمت رسمی در محدوده پروازی میباشند, موظف هستند در صورت مشاهده هرگونه جسم خارجی اعم از: فلزات, زباله ها, تکه های کاغذ و ... زا سریعا" آن را جمع آوری و درون سطل های زرد رنگ FOD قرار دهند. این کار بمنظور جلوگیری از آسیب رسیدن به هواپیماها و وسایل پرنده انجام میشود. پس تا به اینجا میتوان به اهمیت موضوع FOD پی برد.
[External Link Removed for Guests]
گفته شده بود که تیقه ای که از هواپیماهای دیگه روی باند هواپیما جامونده بوده به داخل موتور کشیده شده بوده و باعث آتش سوزی شده
طبق گزارشات موجود, گفته میشود یک قطعه فلزی از جنس آلیاژ تیتانیوم از یک فروند هواپیمای DC-10 متعلق به خطوط هواپیمایی Continental Airlines آمریکا, در حین Take Off جدا شده و بر روی سطح باند قرار گرفته است. البته تا به امروز ماهیت دقیق این قطعه اثبات نشده است زیرا اگر این قطعه مربوط به بخش موتور DC-10 بود, حتما" باید خللی در کار موتور بوجود می آمد, و این در حالی است که این هواپیما بدون هیچ مشکلی به پرواز خود ادامه داده است. اما به هر حال این قطعه یک FOD محسوب میشود و برای پرواز هواپیماها بسیار خطرناک میباشد.
[External Link Removed for Guests]
چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه
همانطور که جناب Achilles گرامی نیز فرمودند, دلیل این سانحه برخورد آن قطعه با لاستیک هواپیما بیان شده اما بطور کلی در موتورهای جت بدلیل سرعت بسیار بالای کمپرسور و توربین ها, چنانچه قطعه فلزی یا حتی پرنده ای بصورت ناخواسته وارد موتور شود, به دلیل شدت ضربه و دور بالای قطعات دوار, طیغه های فن یا کمپرسور (با توجه به نوع موتور) به طور جدی آسیب میبینند و در اکثر موارد موتور به طرز شدیدی منهدم میشود ! البته در موتورهای Turbo Fan جدید با نصب Diaphragm های مخصوص و سیستم های محافظت در برابر اشیاء خارجی (FOD Detection System) تا حد امکان از انهدام موتور جلوگیری میشود.
[External Link Removed for Guests]
اما در گزارش سانحه سقوط پرواز 4590 شرکت هواپیمایی Air France اینگونه آمده است که: قطعه فلزی پس از برخورد با لاستیک هواپیمای کنکورد آن را منفجر میکند و یکی از قطعات حاصله از این انفجار (از جنس لاستیک) با سرعت بسیار بالایی به داخل محفظه چرخ های کنکورد پرتاب میشود و در آنجا یکی از کابل های برق را قطع میکند و سپس به یکی از نقاط ضعیف مخزن سوخت شماره 5 برخورد مینماید و آن را نیز سوراخ میکند و با نشت سوخت و الکتریسیته ناشی از قطع کابل, آتش شعله ور میشود و بخش اعظمی از بال و موتورهای شماره 1 و 2 را فرا میگیرد !
[External Link Removed for Guests] اگر تجهیزات در جای خود قرار نگیرند, به نوعی FOD تلقی میگردند !
البته این نظریه به دلیل نداشتن شواهد و دلایل قابل قبول, تا امروز توسط اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) تائید نشده است ! و از آنجا که شرکت هواپیمایی Continental تحت قوانین این سازمان فعالیت میکند, بسیار بعید به نظر میرسد که حاضر به تقبل این هزینه سنگین بشود. از طرفی رای نهایی این پرونده در سال 2004 میلادی تصویب و اعلام شد و حال اینکه چرا این دادگاه فرانسوی پس از 6 سال مجددا" در خصوص این سانحه رای داده است جای تعجب دارد !
انشاالله مسائل و تحلیل های بیشتر در رابطه با این سانحه غم انگیر را در تاپیک مخصوص به آن بررسی میکنیم.
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
-
- پست: 86
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶, ۸:۳۶ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 381 بار
- سپاسهای دریافتی: 132 بار
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
چطور یه تیغه ای به این کوچکی میتونه باعث انفجار در موتور بشه
همانطور که جناب Achilles گرامی نیز فرمودند, دلیل این سانحه برخورد آن قطعه با لاستیک هواپیما بیان شده اما بطور کلی در موتورهای جت بدلیل سرعت بسیار بالای کمپرسور و توربین ها, چنانچه قطعه فلزی یا حتی پرنده ای بصورت ناخواسته وارد موتور شود, به دلیل شدت ضربه و دور بالای قطعات دوار, طیغه های فن یا کمپرسور (با توجه به نوع موتور) به طور جدی آسیب میبینند و در اکثر موارد موتور به طرز شدیدی منهدم میشود ! البته در موتورهای Turbo Fan جدید با نصب Diaphragm های مخصوص و سیستم های محافظت در برابر اشیاء خارجی (FOD Detection System) تا حد امکان از انهدام موتور جلوگیری میشود.
جناب CAPTAIN PILOT
نکته ابهام برای من در این قسمت بود که اگر به فرض قطعه مورد نظر مستقیما وارد موتور شده باتوجه به سایز کم چطور باعث انهدام اون شده
تا اون جایی که من اطلاع دارم تستهایی در زمان طراحی موتور انجام میشه حتی پرنده ها رو به صورت عمدی به داخل موتور پرتاب میکنن تامیزان خسارت رو برسی کنن
حتی در نمونه ای طی همین جنگ خودمون هواپیمای سرلشگر شهید یاسنی با تعداد زیادی پرندهای دریایی برخورد کرد ولی با اینکه تعداد زیادی از پره های موتور با توجه به مکش پرندهها به داخل موتور از بین رفت ولی هواپیما تحت کنترول ایشون فرود اومد لطفا در توضیحات آینده راجب این موارد هم توضیح بدید











[External Link Removed for Guests]
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: ماجرای سقوط Concorde و مقصر شناخته شدن Continental Airli
دوست عزیز و گرامی, جناب viper
درود بر شما
بطور کلی چنانچه هر جسم خارجی به هر نحو, وارد موتورهای جت شود میتواند خسارات زیادی به بار آورد. حال در این بین ممکن است با توجه به نوع موتور و تجهیزات بکار رفته در آن, میزان این خسارت متفاوت باشد. اصلی ترین دلیل این قبیل انفجارات, بحث انهدام کمپرسور و پرتاب شدن تیغه های آن به اطراف میباشد. بطوریکه بخشی از این تیغه های بسیار برنده با سرعت بسیار زیای دیواره موتور را میشکافند و بخش دیگری نیز از انتهای موتور خارج میشوند و ممکن است در این بین, این قطعات با بخش های مختلف و حساسی همچون: بال, بدنه, مخازن سوخت, آنتن های فرستنده و ... برخورد نمایند و به آنها نیز خسارت وارد نمایند.
[External Link Removed for Guests]
البته همانطور که شما نیز اشاره فرمودید, در موتورهای جدید و پیشرفته, تدابیر خاصی جهت مقابله با خسارات حاصله از ورود FOD به داخل موتور اتخاذ میشود. به عنوان مثال کمپانی Rolls Royce در هنگام طراحی و ساخت موتور Trent 900 برای هواپیمای A380 توجه ویژه ای به بحث جلوگیری از پرتاب تیغه های کمپرسور در هنگام ورود FOD اتخاذ نمود و این موتور که امروزه صحبت های بسیار زیادی در خصوص عدم صلاحیت آن به گوش میرسد, یکی از پیشرفته ترین موتورهای جت حاضر میباشد.
[External Link Removed for Guests] Trent 900 - FOD Test
طبیعتا" همیشه ورود FOD به داخل موتور موجب سقوط هواپیمای مذکور نمیشود و چنانچه خلبان از مهارت کافی برای کنترل شرایط بحرانی برخوردار باشد, میتواند بدون هیچ مشکلی هواپیما را در نزدیکترین فردگاه فرود آورد. اما باید توجه داشت که FOD همواره یک خطر بسیار جدی برای هواپیماها و مخصوصا" موتورهای جت میباشد.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

درود بر شما

بطور کلی چنانچه هر جسم خارجی به هر نحو, وارد موتورهای جت شود میتواند خسارات زیادی به بار آورد. حال در این بین ممکن است با توجه به نوع موتور و تجهیزات بکار رفته در آن, میزان این خسارت متفاوت باشد. اصلی ترین دلیل این قبیل انفجارات, بحث انهدام کمپرسور و پرتاب شدن تیغه های آن به اطراف میباشد. بطوریکه بخشی از این تیغه های بسیار برنده با سرعت بسیار زیای دیواره موتور را میشکافند و بخش دیگری نیز از انتهای موتور خارج میشوند و ممکن است در این بین, این قطعات با بخش های مختلف و حساسی همچون: بال, بدنه, مخازن سوخت, آنتن های فرستنده و ... برخورد نمایند و به آنها نیز خسارت وارد نمایند.
[External Link Removed for Guests]
البته همانطور که شما نیز اشاره فرمودید, در موتورهای جدید و پیشرفته, تدابیر خاصی جهت مقابله با خسارات حاصله از ورود FOD به داخل موتور اتخاذ میشود. به عنوان مثال کمپانی Rolls Royce در هنگام طراحی و ساخت موتور Trent 900 برای هواپیمای A380 توجه ویژه ای به بحث جلوگیری از پرتاب تیغه های کمپرسور در هنگام ورود FOD اتخاذ نمود و این موتور که امروزه صحبت های بسیار زیادی در خصوص عدم صلاحیت آن به گوش میرسد, یکی از پیشرفته ترین موتورهای جت حاضر میباشد.
[External Link Removed for Guests] Trent 900 - FOD Test
هواپیمای سرلشگر شهید یاسنی با تعداد زیادی پرندهای دریایی برخورد کرد ولی با اینکه تعداد زیادی از پره های موتور با توجه به مکش پرندهها به داخل موتور از بین رفت ولی هواپیما تحت کنترل ایشون فرود اومد
طبیعتا" همیشه ورود FOD به داخل موتور موجب سقوط هواپیمای مذکور نمیشود و چنانچه خلبان از مهارت کافی برای کنترل شرایط بحرانی برخوردار باشد, میتواند بدون هیچ مشکلی هواپیما را در نزدیکترین فردگاه فرود آورد. اما باید توجه داشت که FOD همواره یک خطر بسیار جدی برای هواپیماها و مخصوصا" موتورهای جت میباشد.
[External Link Removed for Guests]
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]