با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفروشد
مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا
- پست: 1780
- تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۵۸ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1264 بار
- سپاسهای دریافتی: 10136 بار
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
سلام
دوستان،کسی از زمان تحویل این هواپیماها اطلاعی داره؟من یادم میاد که چند سال پیش که برای اولین بار ماجرای خرید این مدل از توپولوف مطرح شد،در مجله صنایع هوایی اعلام شد که موتور پی اس ۹۰ با آب و هوای ایران سازگاری ندارد. خصوصا بر روی مناطق کویری که بخش عمده ای از کشور رو تشکیل میده تاکید شده بود.
دوستان،کسی از زمان تحویل این هواپیماها اطلاعی داره؟من یادم میاد که چند سال پیش که برای اولین بار ماجرای خرید این مدل از توپولوف مطرح شد،در مجله صنایع هوایی اعلام شد که موتور پی اس ۹۰ با آب و هوای ایران سازگاری ندارد. خصوصا بر روی مناطق کویری که بخش عمده ای از کشور رو تشکیل میده تاکید شده بود.
Old soldiers never die.They just fade away
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
[COLOR=#000000]دوست عزیز و گرامی, جناب [COLOR=#0070c0]typhoon 
[COLOR=#000000]درود بر شما
با توجه به برخی مشکلات موجود و همچنین وعده های غیر حقیقی طرف روس و ناشی از فشار مقامات آمریکایی, ورود Tu-204 ها به ناوگان هوایی کشور عملا" طی 1/5 الی 2 سال آینده امری بسیار غیر ممکن میباشد. [COLOR=#000000]همچنین با توجه به سابقه بد هواپیماهای Tupolev در اذهان عمومی مردم ایران و اعمال قانون جدید اخراج نمونه های Tu-154 از ناوگان کشور, برخی از مسئولین به فکر جایگزین نمودن این هواپیما با نمونه های بهتر میباشند ولی متاسفانه با توجه به پیش پرداخت اولیه ایران, این راه کمی دشوار است.
[External Link Removed for Guests]
در خصوص موتورهای PS-90A همانطور که فرمودید با توجه به ارتفاع از سطح دریا و موقعیت آب و هوایی ایران, این موتورها قابلیت تطبیق مناسب با شرایط موجود در کشور را ندارند و تنها موتور سازگار با شرایط و خصوصیات اقلیمی ایران, نمونه پیشرفته PS-90A2 میباشد. فراموش نکنیم هدف اصلی سرمایه گذاری کمپانی های Aviadvigatel ,Tupolev و Ilyushin بر روی پروژه A2, تنها صدور اجازه پرواز Tu-204 و IL-96 ها بر فراز قاره اروپا و آمریکا بود ولی متاسفانه تا به امروز تنها مشتری اروپایی این هواپیما (Tu-204), شرکت حمل نقل بار هوایی DHL و آن هم به تعداد 1 فروند بوده است!
[External Link Removed for Guests]
همچنین این هواپیما در پرونده خود, سابقه یک سقوط در هوای مه آلود و در حوالی فرودگاه مسکو در سال 2010 را دارد که خود یکی از دلایل نگرانی در خصوص عدم کارایی تجهیزات فرود دقیق این هواپیما میباشد. البته ضعف خلبانان روسی و تخطی از قوانین نیز یکی دیگر از تخمین های این سانحه بود.
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
موفق باشید

[COLOR=#000000]درود بر شما

با توجه به برخی مشکلات موجود و همچنین وعده های غیر حقیقی طرف روس و ناشی از فشار مقامات آمریکایی, ورود Tu-204 ها به ناوگان هوایی کشور عملا" طی 1/5 الی 2 سال آینده امری بسیار غیر ممکن میباشد. [COLOR=#000000]همچنین با توجه به سابقه بد هواپیماهای Tupolev در اذهان عمومی مردم ایران و اعمال قانون جدید اخراج نمونه های Tu-154 از ناوگان کشور, برخی از مسئولین به فکر جایگزین نمودن این هواپیما با نمونه های بهتر میباشند ولی متاسفانه با توجه به پیش پرداخت اولیه ایران, این راه کمی دشوار است.
[External Link Removed for Guests]
در خصوص موتورهای PS-90A همانطور که فرمودید با توجه به ارتفاع از سطح دریا و موقعیت آب و هوایی ایران, این موتورها قابلیت تطبیق مناسب با شرایط موجود در کشور را ندارند و تنها موتور سازگار با شرایط و خصوصیات اقلیمی ایران, نمونه پیشرفته PS-90A2 میباشد. فراموش نکنیم هدف اصلی سرمایه گذاری کمپانی های Aviadvigatel ,Tupolev و Ilyushin بر روی پروژه A2, تنها صدور اجازه پرواز Tu-204 و IL-96 ها بر فراز قاره اروپا و آمریکا بود ولی متاسفانه تا به امروز تنها مشتری اروپایی این هواپیما (Tu-204), شرکت حمل نقل بار هوایی DHL و آن هم به تعداد 1 فروند بوده است!
[External Link Removed for Guests]
همچنین این هواپیما در پرونده خود, سابقه یک سقوط در هوای مه آلود و در حوالی فرودگاه مسکو در سال 2010 را دارد که خود یکی از دلایل نگرانی در خصوص عدم کارایی تجهیزات فرود دقیق این هواپیما میباشد. البته ضعف خلبانان روسی و تخطی از قوانین نیز یکی دیگر از تخمین های این سانحه بود.
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
[SIZE=85][External Link Removed for Guests]
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 763
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۴ آبان ۱۳۸۹, ۱:۲۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 687 بار
- سپاسهای دریافتی: 2866 بار
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
CAPTAIN PILOT نوشته شده:[COLOR=#000000]دوست عزیز و گرامی, جناب [COLOR=#0070c0]typhoon![]()
[COLOR=#000000]درود بر شما![]()
با توجه به برخی مشکلات موجود و همچنین وعده های غیر حقیقی طرف روس و ناشی از فشار مقامات آمریکایی, ورود Tu-204 ها به ناوگان هوایی کشور عملا" طی 1/5 الی 2 سال آینده امری بسیار غیر ممکن میباشد.
[COLOR=#000000]در خصوص موتورهای PS-90A همانطور که فرمودید با توجه به ارتفاع از سطح دریا و موقعیت آب و هوایی ایران, این موتورها قابلیت تطبیق مناسب با شرایط موجود در کشور را ندارند و تنها موتور سازگار با شرایط و خصوصیات اقلیمی ایران, نمونه پیشرفته PS-90A2 میباشد. فراموش نکنیم هدف اصلی سرمایه گذاری کمپانی های Aviadvigatel ,Tupolev و Ilyushin بر روی پروژه A2, تنها صدور اجازه پرواز Tu-204 و IL-96 ها بر فراز قاره اروپا و آمریکا بود ولی متاسفانه تا به امروز تنها مشتری اروپایی این هواپیما (Tu-204), شرکت حمل نقل بار هوایی DHL و آن هم به تعداد 1 فروند بوده است!
[COLOR=#000000]همچنین این هواپیما در پرونده خود, سابقه یک سقوط در هوای مه آلود و در حوالی فرودگاه مسکو در سال 2010 را دارد که خود یکی از دلایل نگرانی در خصوص عدم کارایی تجهیزات فرود دقیق این هواپیما میباشد. البته ضعف خلبانان روسی و تخطی از قوانین نیز یکی دیگر از تخمین های این سانحه بود.
1 - مقامات آمریکایی فقط در مورد تجهیزاتی که ساخت شرکتهای آمریکایی است قادر به اعمال فشار هستند .
2- طبق اظهارات کارشناسان ایرانی خانواده ی موتورهای PS-90A برای شرایط ایران نامناسب هستند و این بحث در مورد موتور PS-90A2 هم وجود داره (با توجه به اینکه این موتور و نمونه ی اصلی از لحاظ فنی باهم تفاوت چندانی ندارند) و ظاهرا کارشناسها تنها موتور Rolls Royse رو واجد شرایط پرواز در آب و هوای ایران دونسته اند ([External Link Removed for Guests])
3-بر طبق گزارش (نه تخمین) کمیته ی تحقیق ، علت سانحه ی هواپیمای Tu-204 تخلف از قوانین ایمنی و آموزش و بی تجربگی خلبانان در فرود در شرایط مه آلود بوده است . ([External Link Removed for Guests])
دعا نکنید زندگی آسانی داشته باشید ، دعا کنید انسانهایی قوی باشید.
جان.اف.کندی
جان.اف.کندی
- پست: 2875
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷, ۳:۲۳ ب.ظ
- محل اقامت: DE - CZE
- سپاسهای ارسالی: 39753 بار
- سپاسهای دریافتی: 34089 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
دوست عزیز و گرامی, جناب cheka 
درود بر شما
خیر! مقامات آمریکایی با توجه به انجام پروژه های مشترک با دولت روسیه, در خصوص کلیه مسائل ایران و روسیه اعمال فشار و محدودیت مینمایند و از آنجا که منافع هر کشور در اولویت اول قرار دارد, دولت روسیه نیز کاملا" از عواقب این کار اطلاع دارد. (ادامه این بحث هیچ ارتباطی به این تاپیک ندارد)
طبق اظهارات موجود در منبع خبر مورد استناد شما, کارشناس محترم صریحتا" به عدم سازگاری موتورهای PS-90A اشاره داشته اند و با توجه به تاریخ این خبر, این اظهارات در خصوص خرید Tu-204-100 میباشند که بطور پایه از موتورهای PS-90A بهره میبرند و در این بین صحبتی از نمونه A2 که عملا" متعلق به سری SM میباشد به میان نیامده است.
[External Link Removed for Guests]
تفاوت در میان PS-90A و PS-90A2 دقیقا" بر روی مبجث سازگاری این موتور با استانداردهای اقلیم اروپا و آمریکا میباشد و چنانچه با شرح قوانین ETOPS و Annex 4 آشنایی داشته باشید, باید بخوبی بدانید که تفاوت های عمده ای در بین این 2 موتور وجود دارد. صرفا" استناد به توان و مصرف سوخت برابر به هیچ عنوان نشانگر یکسان بودن 2 موتور نمیباشد.
[External Link Removed for Guests]
همانطور که در بالا نیز اشاره شد, این خبر و اظهار نظر مربوط به سال 1384 میباشد و موتورهای Rolls Royce RB211-535E4 و 535E4B تنها قابلیت نصب بر روی Tu-204-120 را دارند و این هواپیما به دلیل همین مسئله, هیچگاه در لیست خرید ایران نبوده است! همچنین کلیه Tu-204 های سری SM از موتورهای اختصاصی PS-90A2 بهره میبرند و با توجه به اختلاف Thrust حدود 30 کیلو نیوتن و همچنین اختلاف طول 196.85 سانتی متری و اختلاف وزن 350 کیلوگرمی در موتورهای RR نسبت به A2, عملا" تعویض Pylon ها و محاسبه مجدد Pay Load و Extension کلی بال های Tu-204SM بر مبنای نمونه های ساخت انگلستان و تنها جهت فروش 12 الی 15 فروند به هیچ عنوان امکان پذیر نمیباشد!
[External Link Removed for Guests]
RB211-535E4
در بخشی از خبر مورد استناد شما آمده است:
با صرف نظر از بروز این مشکل و احتمال آتش سوزی در تجهیزات طبقه تحتانی کابین Tu-204, تنها 2 احتمال در خصوص متلاشی شدن این هواپیما پیش از رسیدن به Runway Threshold وجود دارد:
1- خلبانان حاضر در Glass Cockpit این هواپیما, در طول مدت Final Approach هیچگونه توجهی به وضعیت Altimeter ها و صفحات LCD مقابل خود که در شرایط Low Visibility و هوای مه آلود جزء مهمترین آلات دقیق پرواز میباشند, نداشته اند و اینگونه پیش از باند با زمین برخورد کرده اند. با توجه به Glass Cockpit بودن این هواپیما و وجود بیش از چهار LCD مجهز به Absolute Altimeter و Attitude Indicator در روبروی خلبانان این احتمال بسیار بعید است.
[External Link Removed for Guests]
2- سامانه ILS Localizer و Glide Slope که در این مرحله حساس وظیفه کنترل و هدایت هواپیما را بر مبنای CAT III بر عهده دارند, دچار خطا و اشتباه محاسباتی شده اند. البته این موضوع چیزی از سهل انگاری های همیشگی و عدم رعایت قوانین در خلبانان روس که پس از پاکستانی ها, جزء بدنام ترین های این رده میباشند کم نمیکند.
موفق باشید

درود بر شما

1- مقامات آمریکایی فقط در مورد تجهیزاتی که ساخت شرکتهای آمریکایی است قادر به اعمال فشار هستند.
خیر! مقامات آمریکایی با توجه به انجام پروژه های مشترک با دولت روسیه, در خصوص کلیه مسائل ایران و روسیه اعمال فشار و محدودیت مینمایند و از آنجا که منافع هر کشور در اولویت اول قرار دارد, دولت روسیه نیز کاملا" از عواقب این کار اطلاع دارد. (ادامه این بحث هیچ ارتباطی به این تاپیک ندارد)
2- طبق اظهارات کارشناسان ایرانی خانواده ی موتورهای PS-90A برای شرایط ایران نامناسب هستند و این بحث در مورد موتور PS-90A2 هم وجود داره
طبق اظهارات موجود در منبع خبر مورد استناد شما, کارشناس محترم صریحتا" به عدم سازگاری موتورهای PS-90A اشاره داشته اند و با توجه به تاریخ این خبر, این اظهارات در خصوص خرید Tu-204-100 میباشند که بطور پایه از موتورهای PS-90A بهره میبرند و در این بین صحبتی از نمونه A2 که عملا" متعلق به سری SM میباشد به میان نیامده است.
[External Link Removed for Guests]
(با توجه به اینکه این موتور و نمونه ی اصلی از لحاظ فنی باهم تفاوت چندانی ندارند)
تفاوت در میان PS-90A و PS-90A2 دقیقا" بر روی مبجث سازگاری این موتور با استانداردهای اقلیم اروپا و آمریکا میباشد و چنانچه با شرح قوانین ETOPS و Annex 4 آشنایی داشته باشید, باید بخوبی بدانید که تفاوت های عمده ای در بین این 2 موتور وجود دارد. صرفا" استناد به توان و مصرف سوخت برابر به هیچ عنوان نشانگر یکسان بودن 2 موتور نمیباشد.
[External Link Removed for Guests]
ظاهرا کارشناسها تنها موتور Rolls Royse رو واجد شرایط پرواز در آب و هوای ایران دونسته اند
همانطور که در بالا نیز اشاره شد, این خبر و اظهار نظر مربوط به سال 1384 میباشد و موتورهای Rolls Royce RB211-535E4 و 535E4B تنها قابلیت نصب بر روی Tu-204-120 را دارند و این هواپیما به دلیل همین مسئله, هیچگاه در لیست خرید ایران نبوده است! همچنین کلیه Tu-204 های سری SM از موتورهای اختصاصی PS-90A2 بهره میبرند و با توجه به اختلاف Thrust حدود 30 کیلو نیوتن و همچنین اختلاف طول 196.85 سانتی متری و اختلاف وزن 350 کیلوگرمی در موتورهای RR نسبت به A2, عملا" تعویض Pylon ها و محاسبه مجدد Pay Load و Extension کلی بال های Tu-204SM بر مبنای نمونه های ساخت انگلستان و تنها جهت فروش 12 الی 15 فروند به هیچ عنوان امکان پذیر نمیباشد!
[External Link Removed for Guests]
RB211-535E4
3-بر طبق گزارش (نه تخمین) کمیته ی تحقیق ، علت سانحه ی هواپیمای Tu-204 تخلف از قوانین ایمنی و آموزش و بی تجربگی خلبانان در فرود در شرایط مه آلود بوده است .
در بخشی از خبر مورد استناد شما آمده است:
The plane left Domodedovo for the Egyptian resort city of Hurghada at 4:00 a.m. (01:00 GMT) on Sunday, but had to return to Moscow two hours later after smoke was detected in the cabin. Later, it resumed its flight
با صرف نظر از بروز این مشکل و احتمال آتش سوزی در تجهیزات طبقه تحتانی کابین Tu-204, تنها 2 احتمال در خصوص متلاشی شدن این هواپیما پیش از رسیدن به Runway Threshold وجود دارد:
1- خلبانان حاضر در Glass Cockpit این هواپیما, در طول مدت Final Approach هیچگونه توجهی به وضعیت Altimeter ها و صفحات LCD مقابل خود که در شرایط Low Visibility و هوای مه آلود جزء مهمترین آلات دقیق پرواز میباشند, نداشته اند و اینگونه پیش از باند با زمین برخورد کرده اند. با توجه به Glass Cockpit بودن این هواپیما و وجود بیش از چهار LCD مجهز به Absolute Altimeter و Attitude Indicator در روبروی خلبانان این احتمال بسیار بعید است.
[External Link Removed for Guests]
2- سامانه ILS Localizer و Glide Slope که در این مرحله حساس وظیفه کنترل و هدایت هواپیما را بر مبنای CAT III بر عهده دارند, دچار خطا و اشتباه محاسباتی شده اند. البته این موضوع چیزی از سهل انگاری های همیشگی و عدم رعایت قوانین در خلبانان روس که پس از پاکستانی ها, جزء بدنام ترین های این رده میباشند کم نمیکند.
موفق باشید

When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
[External Link Removed for Guests]
- پست: 4390
- تاریخ عضویت: سهشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۴, ۱:۱۴ ب.ظ
- محل اقامت: کرج پلاک 43!
- سپاسهای ارسالی: 6708 بار
- سپاسهای دریافتی: 12102 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
MeTaNa نوشته شده:نظر لطف یه عدست که اجناس غیر غربی رو خر میدونن!!!
شما کامپیوترتو نگاه کردی؟ بالای 80% قطعاتش چینی هستن جناب!
اون بدلیل تولید ارزانتر هست ! وگرنه چین تکنولوژی و توان طراحی خیلی از اون قطعات رو نداره !!! صرف کلمه ساخت چنین به معنی این نیست که تکنولوژی ساختش هم ماله چین باشه !
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون
جکسون براون
- پست: 114
- تاریخ عضویت: جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹, ۹:۳۲ ب.ظ
- محل اقامت: تهران-پیروزی
- سپاسهای ارسالی: 318 بار
- سپاسهای دریافتی: 317 بار
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
پس خط مونتاژش چی؟
تنها نکته مثبت قرارداد توپولف که دلمون بهش خوش بود همین تولید داخلی بودنش بود که اونم نشد.
تنها نکته مثبت قرارداد توپولف که دلمون بهش خوش بود همین تولید داخلی بودنش بود که اونم نشد.
[FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [FONT=Palatino Linotype] [HIGHLIGHT=#000000][FONT=Times New Roman]امام محمد باقر (ع) می فرمایند:
[FONT=Times New Roman][HIGHLIGHT=#4f6128](* هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از کاری نیست که بر آن مداومت شود هر چند که آن کار کوچک باشد. [HIGHLIGHT=#4f6128] *) [FONT=B Compset]
[FONT=Times New Roman][HIGHLIGHT=#4f6128](* هیچ چیز نزد خداوند محبوب تر از کاری نیست که بر آن مداومت شود هر چند که آن کار کوچک باشد. [HIGHLIGHT=#4f6128] *) [FONT=B Compset]
- پست: 3805
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
- سپاسهای ارسالی: 4180 بار
- سپاسهای دریافتی: 22794 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
فقط ، فقط مشکل موتور .
می سازیم >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> موتور نداریم .
وارد می کنیم >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> موتور سازگار نیست .
خدایا این مشکل موتور را برای کشور حل بفرما.
آمین









می سازیم >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> موتور نداریم .
وارد می کنیم >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> موتور سازگار نیست .
خدایا این مشکل موتور را برای کشور حل بفرما.
آمین










پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تسلیحات ضد زره ایران
ناوچه های موشک انداز "کلاس کمان / سینا" پهپادهای ایرانی
ناوشکن های "کلاس موج" بالگردهای خانواده شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ناوشکن عملیاتی-آموزشی "کلاس لقمان"
ناو خارک
رادارهای ایرانی؛ سربازان همیشه بیدار آسمان
موشك پدافند هوايي "صياد 2"
توان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران
موشک های بالستیک و شبه بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران
- پست: 148
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶, ۱:۱۶ ق.ظ
- محل اقامت: zigomigota@gmail.com
- سپاسهای ارسالی: 415 بار
- سپاسهای دریافتی: 411 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
اگه قراره خدا مشکلات این مملکت رو حل کنه و کشور رو پیشرفته کنه پس ما بریم شمال عشق و حال
ما براي رفتن آمديم نه براي ماندن
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- پست: 148
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶, ۱:۱۶ ق.ظ
- محل اقامت: zigomigota@gmail.com
- سپاسهای ارسالی: 415 بار
- سپاسهای دریافتی: 411 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
MeTaNa نوشته شده:همه اجناس چینی هم تحت لیسانس نیستن. خیلی هاشو خودش میزنه...
مانند خلال دندان - جوراب - دسته بیل - مداد رنگی - کامیون هوو ...
ما براي رفتن آمديم نه براي ماندن
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
- پست: 2132
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵, ۱۲:۵۱ ق.ظ
- محل اقامت: تهران
- سپاسهای ارسالی: 1980 بار
- سپاسهای دریافتی: 6841 بار
- تماس:
Re: با رد تحریم ها؛ روسیه "توپولف 204 اس. ام" به ایران میفر
احتمالا جنگنده مثل j-20 و موشک بالستیک ضدکشتی که چین تولید کرده و از فن اوری بسیار بالایی برخوردار هستن هم جز مداد رنگی،جوراب و... محسوب میشن؟
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"