CAPTAIN PILOT نوشته شده:خیر! مقامات آمریکایی با توجه به انجام پروژه های مشترک با دولت روسیه, در خصوص کلیه مسائل ایران و روسیه اعمال فشار و محدودیت مینمایند و از آنجا که منافع هر کشور در اولویت اول قرار دارد, دولت روسیه نیز کاملا" از عواقب این کار اطلاع دارد. (ادامه این بحث هیچ ارتباطی به این تاپیک ندارد)2- طبق اظهارات کارشناسان ایرانی خانواده ی موتورهای PS-90A برای شرایط ایران نامناسب هستند و این بحث در مورد موتور PS-90A2 هم وجود داره
طبق اظهارات موجود در منبع خبر مورد استناد شما, کارشناس محترم صریحتا" به عدم سازگاری موتورهای PS-90A اشاره داشته اند و با توجه به تاریخ این خبر, این اظهارات در خصوص خرید Tu-204-100 میباشند که بطور پایه از موتورهای PS-90A بهره میبرند و در این بین صحبتی از نمونه A2 که عملا" متعلق به سری SM میباشد به میان نیامده است.
[External Link Removed for Guests](با توجه به اینکه این موتور و نمونه ی اصلی از لحاظ فنی باهم تفاوت چندانی ندارند)
تفاوت در میان PS-90A و PS-90A2 دقیقا" بر روی مبجث سازگاری این موتور با استانداردهای اقلیم اروپا و آمریکا میباشد و چنانچه با شرح قوانین ETOPS و Annex 4 آشنایی داشته باشید, باید بخوبی بدانید که تفاوت های عمده ای در بین این 2 موتور وجود دارد. صرفا" استناد به توان و مصرف سوخت برابر به هیچ عنوان نشانگر یکسان بودن 2 موتور نمیباشد.
[External Link Removed for Guests]ظاهرا کارشناسها تنها موتور Rolls Royse رو واجد شرایط پرواز در آب و هوای ایران دونسته اند
همانطور که در بالا نیز اشاره شد, این خبر و اظهار نظر مربوط به سال 1384 میباشد و موتورهای Rolls Royce RB211-535E4 و 535E4B تنها قابلیت نصب بر روی Tu-204-120 را دارند و این هواپیما به دلیل همین مسئله, هیچگاه در لیست خرید ایران نبوده است! همچنین کلیه Tu-204 های سری SM از موتورهای اختصاصی PS-90A2 بهره میبرند و با توجه به اختلاف Thrust حدود 30 کیلو نیوتن و همچنین اختلاف طول 196.85 سانتی متری و اختلاف وزن 350 کیلوگرمی در موتورهای RR نسبت به A2, عملا" تعویض Pylon ها و محاسبه مجدد Pay Load و Extension کلی بال های Tu-204SM بر مبنای نمونه های ساخت انگلستان و تنها جهت فروش 12 الی 15 فروند به هیچ عنوان امکان پذیر نمیباشد!
[External Link Removed for Guests] در بخشی از خبر مورد استناد شما آمده است:
The plane left Domodedovo for the Egyptian resort city of Hurghada at 4:00 a.m. (01:00 GMT) on Sunday, but had to return to Moscow two hours later after smoke was detected in the cabin. Later, it resumed its flight
با صرف نظر از بروز این مشکل و احتمال آتش سوزی در تجهیزات طبقه تحتانی کابین Tu-204, تنها 2 احتمال در خصوص متلاشی شدن این هواپیما پیش از رسیدن به Runway Threshold وجود دارد.....
-طبق تحریمهایی که خود آمریکا وضع کرده ، تنها شرکتهای آمریکایی حق فروش تجهیزات به ایران رو ندارند ، در قطعنامه های شورای امنیت هم تنها ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی (مرتبط با هسته ای و موشکی) مورد تاکید قرار گرفته ، در اینصورت هیچ حق قانونی برای آمریکا جهت فشار برای لغو فروش هواپیماهای مسافری وجود ندارد.
- تا جایی که بنده میدونم ETOPS بطور کلی برای اطمینان از ایمنی موتورها و سیستمهای هواپیما در طول پروازهای طولانی مدت هست و در جایی از دو مرحله ی این تست بطور مشخص درباره ی تست تطبیق موتورها با شرایط اقلیمی مختلف حرفی به میان نیامده ، علاوه بر این با توجه به اینکه عمده تستهای ETOPS (بخصوص تست مربوط به موتورها که در مرحله ی اول "ETOPS type approval" است) بر فراز اقیانوس انجام میشه فکر نکنم بشه با توجه به این مجوز برای آب و هوای ایران نتیجه ای گرفت.
- در مورد گزارش سقوط Tu-204 هم پیشنهاد میکنم دوباره خبر رو مطالعه بفرمایید ، آتش سوزی در کابین هواپیما در روز یک شنبه و در مسیر مسکو به مصر اتفاق افتاده ، در حالیکه سقوط هواپیما در روز دوشنبه (روز بعد) و در راه برگشت (از مصر به مسکو) اتفاق افتاده . علاوه بر این همونطور که اشاره شده بعد از آتش سوزی هواپیما بلافاصله برای رفع مشکل به مسکو برمیگردد و سپس دوباره به سمت مصر پرواز میکند ، با توجه به اینکه هواپیما قبل از پرواز از فرودگاه شهر هرقدای مصر به سمت روسیه هم حتما یک بار مورد بازبینی و سرویس قرار گرفته میشه گفت در فاصله ی بین آتش سوزی تا سقوط هواپیما دوبار چک شده پس بعیده بین این دو مورد ارتباطی باشه ، کما اینکه در آخر خبر یکی از مسئولان آژانس هوایی روسیه ارتباط بین این دو مورد رو رد کرده است:
"A spokesman for Russia's air transportation agency said the events were not connected.