سانحه ي مرگبار براي Tu-154 مسافربري در مشهد

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

خطای انسانی علت اصلی حادثه سقوط هواپیما در مشهد

پست توسط Reza6662 »

استاندار خراسان‌:
خطای انسانی علت اصلی حادثه سقوط هواپیما در مشهد بوده‌است


[External Link Removed for Guests]

استاندار خراسان گفت: استدلال برخی افراد درباره حادثه‌ساز بودن تجهیزات حاشیه باند در سانحه اخیر فرودگاه مشهد، قانع کننده نیست.

محمد‌جواد محمدی‌زاده افزود: در طول 40 سالی که از احداث فرودگاه مشهد می‌گذرد، بالغ بر 200 هزار پرواز در این فرودگاه انجام شده‌است و تجهیزات حاشیه باند که همیشه در همین موقعیت قرار داشته‌اند، هیچ‌گاه حادثه‌ای مشابه سانحه اخیر به وجود نیاورده‌اند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که تاکنون بر روی مکالمات خلبان با برج مراقبت، مستندات رادار، جعبه سیاه و قطعاتی که به روسیه ارسال شد انجام شده‌است و همچنین مطالعات فنی هواپیمایی کشور، خطای انسانی علت اصلی این حادثه بوده‌است.

مهندس محمدی‌زاده اضافه کرد: کارشناسان روسی نیز خطای انسانی را علت اصلی این سانحه دانسته‌اند و در گزارش صورت جلسه رسمی بررسی علت این سانحه، به اظهار نظر کارشناسان روسی استناد شده‌است.

وی اظهار داشت:‌ نتایج بررسی‌ها در مورد این سانحه به صورت مکتوب وجود دارد و رونوشتی از آن در اختیار من نیز قرار گرفته‌است، اما سازمان هواپیمایی کشور قرار است علت حادثه را اعلام کند و ما نیز منتظر اعلام رسمی این سازمان هستیم.

استاندار خراسان گفت: پیش از این حتی زمان اعلام رسمی نتایج بررسی‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشور تعیین شده بود، اما به علت بررسی‌های تکمیلی که مجدا سازمان بازرسی کل کشور، سازمان هواپیمایی کشور، کمیسیون‌های مختلف مجلس و دولت بر روی علل احتمالی این حادثه انجام دادند، زمان اعلام رسمی نتایج به تعویق افتاده‌است.

[url=http://www.avia.ir/Default.asp?@=2891&T=استاندار%20خراسان‌رضوي:%20خطاي%20انساني%20علت%20اصلي%20حادثه%20سقوط%20هواپيما%20در%20مشهد%20بوده‌است]منبع[/url]
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4122
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴, ۶:۱۶ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 4507 بار
سپاس‌های دریافتی: 4337 بار
تماس:

اشتباه و ضعف خلبان عامل سقوط هواپيماي توپولوف در مشهد

پست توسط Reza6662 »

اشتباه و ضعف خلبان عامل سقوط هواپيماي توپولوف در مشهد

نتايج تحقيقات كارشناسان سازمان بازرسي حاكي از آن است كه علاوه بر عواملي چون شرايط بد جوي و ضعف مديريت شرکت ايران ايرتور، علت اصلي سقوط هواپيماي مسافربري توپولوف كه از بندرعباس عازم مشهد بود، اشتباه و ضعف تكنيك خلبان بوده است.
[External Link Removed for Guests]

به گزارش هيأت بازرسي فوق‌العاده از سانحه هواپيماي توپولوف 154 شركت هواپيمايي ايران ايرتور در مشهد كه منجر به كشته شدن 28 نفر از هموطنان شد علت تامه حادثه، اشتباه و ضعف تكنيك خلبان در محاسبات براي فرود آوردن هواپيما در فرودگاه مشهد بوده است.

به گزارش خبرنگار بازتاب به نقل از سازمان بازرسي كل كشور، هواپيماي توپولوف 154 ام كه در اجاره شركت هواپيمايي ايران ايرتور بوده است در سال 1988 ميلادي ساخته‌شده و آخرين بار در تاريخ 28/5/85 (12 روز قبل از وقوع سانحه) در پايگاه تعميراتي WARZ 4000 كشور روسيه تحت وارسي و چك دوره‌اي مقرر قرار گرفته است و تأييديه قابليت پرواز را از معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري دريافت كرده است.

اين هواپيما در زمان وقوع سانحه داراي 148 نفر مسافر و 11 خدمه پروازي بوده و در ساعت 13:44 مورخ 10/6/85 به هنگام فرود در فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد مشهد به علت خروج از پهناي باند پروازي و برخورد با HOOK BARRIER (‌مانع كناره باند) دچار سانحه منتهي به كشته شدن 28 نفر و مصدوميت 53 نفر از مسافران گرديده است.

حسب بررسي هاي انجام گرفته در زمان وقوع سانحه، مخاطرات ناشي از محيط عملياتي از قبيل اوضاع جوي، تسهيلات و تجهيزات ناوبري و كنترل پروازي در وقوع سانحه مذكور نقشي نداشته است، ليكن علت اصلي و تامه وقوع سانحه ضعف تكنيك خلبان در فرود آوردن هواپيما در باند 14 چپ فرودگاه بوده است. به اين توضيح كه:

اولاَ عدم توجه به ادامه پرواز از طريق طرح تقرب مربوط.

ثانياً عدم اجراي مانور دوباره رفتن (Go Around) عليرغم اينکه هواپيما در ضلغ آخر فرود (Final) در راستاي محور طولي باند قرار نداشته است.

ثالثاً تعجيل در فرود آوردن چرخ جلو هواپيما علاوه بر اينکه چرخهاي اصلي به موازات خط مرکزي باند نبوده‌اند.

رابعاً عدم استفاده به موقع از ترمزهاي اضطراري هواپيما و قطع نکردن سوئيچ مربوط به فرمان هدايت سمتي چرخ جلو هواپيما (Nois Wheel Strring) پس از خروج از باند.

خامساً تکميل نکردن مجموعه اقدامات احتياطي و تأميني لازم، بعد از اصابت به Hook Barrier به منظور کاهش صدمات بعدي تا زمان توقف کامل هواپيما؛ از قبيل خاموش‌کردن موتورها، قطع مدارات سوخت و برق هواپيما، منطبق با چک ليست‌هاي مربوط.

گزارش هيأت بازرسي، دلالت از عوامل موثر ديگري در ايجاد سانحه دارد ازجمله:
وجود نارسايي‌هايي در دستورالعمل‌‌هاي عملياتي و نحوه آموزش در شرکت هواپيمايي ايران ايرتور.

ضعف مديريت معاونت عمليات شرکت نامبرده.

عدم نظارت کافي معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري بر امور عملياتي شرکت مذکور و فرودگاه‌هاي کشور.

گزارش بازرسان سازمان از حيث تعقيب کيفري به مرجع قضايي ذيصلاح ارسال خواهد شد و اشخاص ذي‌مدخل مي‌بايد پاسخگوي عملکرد خود باشند که ميزان اين مسئوليت در مرجع قضايي معيّن خواهد شد و نسبت به نواقص، معايب و نارسايي‌هاي موجود در نظام هوانوردي مربوط به شرکت مذکور و ساير دستگاه‌هاي مسئول منعکس خواهد گرديد تا نسبت به رفع معايب اقدام نمايند.

هيأت بازرسي؛ در گزارش خود به عملکرد مطلوب سه نفر از خدمه پروازي که از خود شجاعت و دلسوزي لازم را در نجات سرنشينان هواپيماي سانحه ديده معمول داشته‌اند اشاره و پيشنهاد تقدير براي آنان را ارايه کرده و از زحمات سايرين نيز که به نحوي از انحاء در امداد و نجات دخالت داشته‌اند تقدير و از عملکرد ضعيف ايمني زميني فرودگاه مشهد انتقاد و پيشنهاد لازم را ارايه کرده است.

[External Link Removed for Guests]
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۴, ۲:۰۴ ب.ظ
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 407 بار
تماس:

پست توسط آرمان »

Reza6662, جالبه. پس اين بار هم خلبان مقصر بوده. البته از همون اول هم همين انتظار مي رفت
چون Tu-154 پرنده بدي نيست.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”