جنگنده‌‌هاي اف 22 آمريکايي دوباره زمين‌گير شدند

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹, ۱۲:۵۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

Re: جنگنده‌‌هاي اف 22 آمريکايي دوباره زمين‌گير شدند

پست توسط hf22 »

دوست گرامی میدونم شما هیچ قصدی جز ارائه یک موضوع در جهت آگاهی دیگر دوستان ندارید ، از توجه و درک بالای شما متشکرم.

تصویر

تصویر

تصویر

امیدوارم این رساله بالا بلند که نوشتم سر شما را درد نیاورد ولی دوست دارم اون چیزی که میدونم رو جهت آگاهی دیگران مطرح کنم. البته شما استاد بنده هستید.

خلبان های اف-22:

تصویر

تصویر

خلبان های نیروی هوایی خود با این جت پرواز کرده اند و در مقابله با دیگر جتهای جنگی نبرد را غیر منصفانه اعلام کرده اند. چرا که این جت قابل مقایسه با جتهای قبلی نیست و گفته اند که ما با وجود اینکه چند سال با این جت پرواز میکنیم فقط توانسته ایم از 60 درصد توانایی این جت استفاده کنیم و هنوز موارد زیادی بدلیل پیچیدگی بالا وجود دارد که ما هنوز امتحان نکردیم.

تصویر

تصویر

تصویر
همچنین گفته اند که برنامه آموزشی این جت بسیار متفاوت ودشوارتر از دیگر جتهای دیگری هست که ما با آنها پرواز کردیم.

تصویر
خلبان رابینسون خود در پروژه سوپر هورنت نیروی دریایی خلبان آزمایشگر بوده او اف-22 را جنگنده آینده نام میبرد.

تصویر

تصویر
ما باید روش پرواز با دیگر جت های نیروی هوایی را فراموش کنیم چرا که اف-22 کاملا متفاوت میباشد این جت جهشی به آینده برای خلبانها میباشد.

تصویر


نظرات متفاوت:
ببینید در زمان جنگ ویتنام در آمریکا یک سری مخالف جنگ بودن و تعدادی هم موافق بودن . در جنگ تحمیلی خودمان هم بعد از چند اتفاق که همه از آن آگاه هستند مخالفانی در داخل ادامه جنگ را اشتباه میدانستند و در مقابل موافق ادامه جنگ هم داشتیم.
در یک مصاحبه با یکی از افرادی که در تیم طراحی اف-16 بوده (اسمش خاطرم نیست اگر خواستید باید آرشیوم رو نگاه کنم) در مورد جنگنده اف-35 از او پرسیده شد، او تولید این هواپیما را یک اشتباه بزرگ دانست و گفت اف-16 به مراتب بهتر وبا صرفه تر هست. ولی این آقا نگفت اف -16 چطور میخواهد در مقابل سیستم های دفاعی پیشرفته از خود دفاع کند. از طرفی تک موتوره بودن یک هواپیما هم نقطه قوت هست و هم نقطه ضعف . (البته اف-35 هم تک موتوره هس ولی حرارت تولیدی این جت بسیار کمتر از جتهای قبلی میباشد) از نظر هزینه یک موتور بهتره ، اما اگر موتور از کار بیفته اونوقت تکلیف خلبان چیه؟ ، از طرفی اف-16 جت کوچکی است پس اگر توسط موشک هدف قرار بگیرد حتی یک موشک استینگر خلبان راهی جز ایجکت نداره اگر منفجر نشده باشه

تصویر
یک اف-18 که هدف موشک گرمایاب قرار گرفته و فقط بخاطر داشتن دو موتور توانسته به پایگاه برگردد.

اما در اف-22 یا بقیه که دو موتور دارند اگر به هر دلیلی یک موتور خراب شود میتوان به پایگاه برگشت. در اف-22 بدنه و نازل خروجی از قدرت واستحکام ویژه ای برخوردارند که در مقابل انفجار موشک در نزدیکی بدنه ونازل خروجی مقاومت میکند و باعث بقای بیشتر میشود.

تصویر
درمورد اف-22و این دو کارشناس :

مشخصه که گرایش به سمت جنگنده خاصی دارند. درسته که تعداد این جنگنده رادارگریز کمه اما اون رکورد بالایی در شکار اف-16، اف-15و اف-18 در طول تمرین در ژاپن و خود آمریکا داره ، بماند که جنجال بر سر اینکه توسط یک اف-18 رهگیری شده مدتها مورد جدال بوده. از طرفی با توجه به این نکته که تنها جنگنده هایی از نظر مانور در دنیا که توان رقابت با این جت را دارند دو مورد هست یکی از اروپا و دیگری از روسیه ، مشخصه ارزش داشتن اون رو داره در واقع عامل اصلی کاهش درخواست به تعداد زیر 200 مورد فقط بحران مالی هس که دولت آمریکا دچار آن شده . اما در نظر داشته باشید این هواپیما همزمان میتواند با 4 جنگنده درگیر شود و همه را ساقط کند. فکر کنم شما از نتیجه یک شبیه سازی که نتایج آن منتشر شد آگاهی دارید در اون تنها جنگنده که امتیازش نزدیک به رپتور بود جنگنده اروپایی تایفون بود جالبه که امتیاز اف-15 و اف-16 زیر یک بود یعنی در بهترین حالت یک یه یک بوده . از طرفی آمریکا نیاز داره برای بمب افکن B-2 یک محافظ داشته باشه که اون هم پنهانکار باشه تنها جنگنده فعلا اف-22 هس که این نیاز رو جوابگو میباشد.


توان اف-22:
تصویر
سیستم کامپیوتری این جت یک سکوی دیجیتالی چند نقشی میباشد:
1- جنگ هوا به وهوا
2- هوا به زمین
3- جنگ الکترونیک
4- جاسوسی و فرماندهی
پیش بینی شده تعداد 63 فروند از این مدل به قابلیت بمباران اهداف زمینی جهت زدن اهداف دشوار تغییر داده شوند.

تصویر
اف-22 ماموریت اصلی برتری در آسمان با قابلیت زدن اهداف زمینی ، رادار گریزی این جت در مقابل اف-35 مانند مقایسه یک توپ تنیس با یک تیله فلزی میباشد. از چیزی که تصور میشد در آزمایش در مقابل رادار کوچکتر میباشد.

تصویر
تصویر
نسبت به دیگر جنگنده های آمریکایی 60 درصد امواج حرارتی کمتری تولید میکند که شناسایی آن را برای سیستم های IR دشوار میکند.دیدن آن در روز بسیار دشوارتر از دیگر جنگنده ها برای خلبان میباشد بخصوص در هوای ابری.صدای تولیدی این جت از اف-117 نیز کمتر میباشد که کار شناسایی آن توسط حسگرهای صوتی را دشوار میکند. سیستم سخت افزاری آن بگونه ای ساخته شده که کمترین میزان سیگنال که باعث رهگیری توسط رادارهای پیش اخطار و موشکهای هوا به هوا میشود را منتشر کند. سرعت واقعی آن از اسرار محرمانه پروژه میباشد. اما سوپرکروز 1.7 ماخ بدست آمده بدون پس سوز( حتی اگر نهایت سرعت این جت در بدترین حالت فقط 1.7 باشد توجه شما را به نکته ای جلب میکنم جنگنده رهگیر اف-14 با پس سوز نهایت سرعتش برای یک مدت کم به 1.8 ماخ میرسد و نمیتواند مدت زیادی با این سرعت حرکت کند نه اف-14 و نه هیچ هواپیمای دیگری). از طرفی سرعت یکی از عوامل فرار هواپیما از دست موشک میباشد. جنگنده تایفون رادار گریز نیست ولی بزرگترین برتری که دارد این میباشد که میتواند کل ماموریت خود را با سرعت مافوق صوت آنجام بدهد این خیلی مهم هست. اگر شما با یک اف-15 بخواهید سریع حرکت کنید باید با پس سوز حرکت کنید. پس صدا و حرارت رسوا کننده ای خواهید داشت.

تصویر
در اف-22مصرف سوخت آن در حالت سوپر کروز تفاوت اندکی با مصرف سوخت در سرعت زیر صوت دارد ( در اف-15 برای رسیدن به 1.7 ماخ مصرف سوخت در حالت پس سوز به شدت زیاد میباشد و نمیتواند مدت طولانی پس سوز را روشن نگه دارد چرا که سوخت موتور در حالت پس سوز سوخت خام و به میزان زیاد میباشد. و با توجه به اینکه ، پرواز مداوم و سریع در آینده در منطقه جنگی یک اصل کلی بیان شده است مشخص است که برتری با چه نوع جتی میتواند باشد. بعلاوه یک تیم 30 نفره برای عملیاتی کردن یک اف-15 نیاز میباشد و تصور تعداد افراد متخصص برای یک اسکادران و هزینه آن نشان دهنده دلیل نیاز به اف-22 میباشد.)

تصویر
در اف-22 بلوکی کامپیوتری قرار دارد که کامپیوتر دیگر جنگنده ها در مقابل آن بسیار ضعیف میباشند.

تصویر
در اف-22 برای عیب یابی فقط به یک لپ تاپ و کابل نیاز دارید ولی در دیگر هواپیماها باید دست به آچار بشوید ( شرکت لاکهید در داخل قسمتهای مختلف از نوعی لیزر استفاده میکند که میتواند اطلاعات دقیقی از میزان کارکرد و عمر نهایی و میزان آسیب وارده به قطعات بدون نیاز به باز کردن قطعه آگاه شد. اکثر مواقع یک برنامه ریزی مجدد چیپ کنترل کننده میتواند مشکل را حل کند.) این سیستم تا حدودی در تانک جنگی لئوپارد ساخت آلمان هم استفاده شده است.

تصویر
کامپیوتر درونی اف-22 بسیار قدرتمندتر از نیاز فعلی این جت میباشد و میتواند برای چند دهه بدون مشکل با تسلیحات جدیدی که در راه است کار کند. 90 درصد برنامه داخلی آن توسط پروژه ADA نوشته شده که کار ارتقا را آسان میکند.سیستم هوش مصنوعی در آن به مرور قابلیت بیشتری بدست می آورد.در مقام مقایسه اف-15 برای بروز رسانی جهت حمل بمب های جدید دارای محدودیت سخت افزاری میباشد و هزینه بر میباشد.

تصویر
در این جت خلبان برای کنترل سرعت فقط کافی است سرعت را انتخاب کند و بادقت چند درصد کامپیوتر خود سرعت جت را تنظیم میکند. در صورت نیاز به مانور خلبان فقط دسته کنترل را در حالت مورد نظر قرار میدهد و باقی کار را کامپیوتر در کسری از ثانیه آنجام میدهد. در طول پرواز حالت فیزیکی جت در نمایشگر دیجیتالی در فضای سه بعدی شبیه سازی میشود. کل مانورها و عملیات بر روی سیستم ذخیره شده تا بعد به شبیه ساز منتقل وبررسی شود.
بعلاوه اینکه توان حمل دو بمب JDAM یا 8 بمب SDB را دارد ( در طول جنگ عراق یک بار از SDB استفاده شد که توسط یک اف-15 رها شده بود.

تصویر
تصویر
بمب SDB قابلیت گلاید به میزان 70 تا 80 کیلومتر دورتر از محل رها شدن با توجه به ارتفاع رهاسازی وقدرت نفوذ در بتن را دارد ، پس وقتی شما با یک اف-22 مقابله میکنید نیاز به راداری دارید که حداقل از 90 کیلومتری این پرنده را رهگیری کند این خود یک چالش برای دفاع میباشد بعلاوه قابلیت این را دارد که در صورت اینکه جمینگ GPS در منطقه فعال باشد توسط رادار خارج از رینگ پدافندی دشمن اطلاعات دقیق هدف را به موشک کروز و بمب ماهواره ای ارسال کند و جمینگ دشمن را بی اثر کند این همه قابلیت این جت نیست تصور کنید اگر جنگنده دیگری بتواند از موشک ها و رادار جنگنده شما استفاده کنند چه میشود؟ میتوان در سکوت مطلق رادیویی با سرعت وپهنای باند بالا با یک جنگنده در 200 کیلومتر دورتر صحبت کرد و دست به انتقال هدف ، داده و نقشه زمین منطقه ، نوع سیگنال رادار زمینی وهوایی دشمن و روش جمینگ آن زد. بماند که قابلیت اتصال تار عنکبوتی رادارها در چند اف-22 در یک منطقه چقدر برای دشمن در زمین وآسمان دردسر ساز میباشد. اگر جت شما موشکی برای شلیک نداشته باشد ، میتوانید از یک رپتور دیگر برای شلیک موشک استفاده کنید. همه این موارد را با توجه به اینکه شناسایی آن سخت میباشد در نظر بگیرید. این جت نماد کیفیت در مقابل کمیت می باشد. چیزی که از هیچ جنگنده ای بر نمی آید.

استرس:

تصویر
وقتی شما دریک واحد پدافند هوایی کار میکنید و بدانید احتمال بمباران توسط اف-22 وجود دارد این شرایط استرس بالایی به شما وارد میکند چرا که نمیدانید آیا در آسمان واقعا چیزی وجود دارد یا نه ، حالا اگر پنهانکار نباشه میدونی اگر نزدیک بشه رادار هشدار میده اما اگر رادار نتونه شناسایی کنه هر زمان ممکنه همه چیز بره هوا و تازه بفهمی یه چیزی در حریم هوایی هس که رادار اون رو پیدا نمیکنه به نظر من اسم این هواپیما کافی هس تا ترس تو دل هر خلبانی بندازه.

تصویر
و در آخر یک سوال آیا این دو کارشناس که اعتقاد دارند این جت یک اشتباه بزرگ در نیروی هوایی میباشد حاضر خواهند بود در یک اف-16 یا اف-18 یا اف-15 با یک اف-22 وارد نبرد بشوند.!!! این ریسک را قبول میکنند که با آنها مانند یک دشمن برخورد شود؟

تصویر
این جت چقدر از اف-15 بزرگتر میباشد؟

وقتی شما تعداد زیادی جنگنده دارید بطور مثال 1000 جنگنده حال اگر در طول یک عملیات از 20 جنگنده فرستاده شده فقط 10 فروند برگرده شما چند خلبان وهواپیما را از دست میدهید؟ حال بنظر چقدر هزینه آموزش یک خلبان هست و آیا ارزش داره بخاطر قیمت ارزانتر اف-16 یا اف-15 بیایم جان خلبان و هواپیما را فدا کنیم با توجه به وجود پدافندهای جدید و هواپیماهای جدیدی که کشورها میسازند شانس سالم برگشتن چقدر میباشد. ( ارزش انسانها از تجهیزات همیشه بیشتر بوده ببینید ما جای خالی خلبانهایی مانند بابایی ، حکمت و دیگر عزیزان شهید را با هیچ چیزی نمیتوانیم جبران کنیم .)

راپتور مدل روسی و چین کپی بردار:
اگر آن دو کارشناس درست میگویند و این هواپیما اونقدر هم که گفته میشه خوب نیست پس چرا روسیه داره یک نمونه از اون رو میسازه یا چین هم داره تلاش میکنه یه جت رادار گریز بسازه (با توجه به هزینه ای که ما میدونیم خیلی زیاد وکمرشکن هس) ، تازه چین با بی شرمی تمام و از راه دزدی از پروژه آمریکا شروع کرده ، اونا از جت F-117 کپی برداری کردن ، اونها بدنه اون رو در طول جنگ بالکان بدست آوردند و تازه به رادار گریزی اون مینازند در حالی که جنس مواد جاذب رادار در بدنه اف-22 جدیده و اصلا یک اشتباهه اگر اون رو با مواد بکار رفته در بدنه اف-117ی مقایسه کنیم. چین حداقل 25 سال از شرکت لاکهید مارتین در ساخت مواد و بدنه عقب هستند و تا رسیدن به موقعیت اکنون اف-22 فاصله دارند.میدونم که روسها وچین در ساخت موتور این جتها به زحمت افتادن ، ساخت موتوری که بدون پس سوز سریع باشه ومصرف کمی داشته باشه با توجه به این نکته که حرارت کمی تولید کنه و باعث تحریک سنسورهای IR نشه و بتواند برای ساعتها سرعت فراصوتی را به جنگنده بدهد بدون اینکه از کار بیفتد به این سادگی نیست. ( روسها قبلا تجربه شکست در مقابل جت شناسایی SR-71 را دارند).
ببینید شما نمیتوانید برای پوشش نقاط ضعف یک ماشین پیکان کار زیادی آنجام دهید و نیاز به طراحی یک ماشین جدید برای پاسخ به نیاز بازار در آینده دارید. این در مورد جنگنده اف-15 و اف-16 هم در جریان هست هر چیزی تا یک مقداری میتواند ارتقاء پیدا کند.
اگر روزی چین و روسیه موفق به تکمیل پروژه خود بشوند آیا از نظر شما اف-16 و اف-15 توان رقابت با این جتها را دارند واقعا چه کسی تاوان شکست نیروی هوایی آمریکا در آن زمان را میدهد؟

تصویر

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”