سلام
شرایط به گونه ای که خبرگزاری عمومی(و البته غیر تخصصی) عصر ایران بر شمرده نیست
توجه شما را به این نقل قول ها از انجمن ایرو اسپیس جلب می کنم
با سپاس از گردآورنده جناب iranarff
عملیات فوم پاشی زمانی انجام میشه که چرخهای اصلی هواپیما باز نشه و چون فوم خاصیت لغزندگی دارد لذا در این سانحه بخصوص به هیچ عنوان نباید فوم پاشی انجام بشه چون در این مورد نیاز بسیاری به حفظ تعادل هواپیما احساس میشد ثانیا" هر ساله میلغ بسیار گزافی برای خرید فوم هزینه میشه که در صورت عدم استفاده از آن و بدلیل انقضای تاریخ مصرف مجددا" فوم تاریخ مصرف جدید خریداری و در اختیار واحد مربوطه گذاشته میشه و این ادعا که فرودگاه مهرآباد فوم نداشته و قرار بوده از هوانیروز تهیه بشه کذب محضه .! ضمنا" در اینگونه موارد اظهار نظرهای غیر کارشناسی از طرف افراد غیر کارشناس بسیار دیده میشه و نباید به آنها اعتنا کرد .
عمليات فم پاشي روي باند جهت فرود اضطراري
[FONT=Times New Roman]
بخشي از سوانح هوائي به علت نقص در سيستم ارابه فرود هواپيماها ميباشد كه فرود را براي هواپيما با مشكل مواجه ميسازد ، فرود هواپيما روي باند پروازي يكي از حساسترين مراحل پرواز ميباشد و هنگامي كه همه يا تعدادي از چرخ هاي هواپيما با مشكل مواجه ميگردد احتمال بروز سانحه بالا ميرود لذا سرويس آتش نشاني و نجات فرودگاهها جهت روبرو شدن با اين نوع سوانح دستورالعمل هاي خاص خود را دارا ميباشند و اما عمليات فم پاشي روي باند يكي از گزينه هايي است كه در اين عمليات گهگاه به كار ميرود،البته كارايي اين عمليات تا كنون براي كارشناسان امر ثابت نشده است چه بسا گروهي از اين كارشناسان معتقد ميباشند كه اين عمليات ميتواند موجب افزايش خسارت هاي جاني و مالي در هواپيماي سانحه ديده گردد
[FONT=Times New Roman]شركت بزرگ هواپيما سازي بوينگ طي بخشنامه اي اعلام مينمايد كه توصيه اي براي انجام عمليات فم پاشي روي باند پروازي براي هواپيماهايي كه دچار نقص سيستم ارابه فرود شده اند ندارد با اينحال شرايط و روش هاي انجام اين عمليات در Doc 9137/part1/chapter15 به تفصيل بيان شده است. همچنين در اين سند نيز ذكر شده است كه هنوز مداركي دال بر موثر واقع شدن عمليات فم پاشي روي باند پروازي در دسترس نيست چرا كه اين عمليات با 4 هدف زير انجام ميشود:
[FONT=Times New Roman]1- جلوگيري از وارد شدن خسارت به بدنه هواپيما
[FONT=Times New Roman]2 - كاهش نيروهاي وارد شده به هواپيما بعلت كاهش سريع سرعت
[FONT=Times New Roman]3 - جلوگيري از خطرات ناشي از توليد جرقه به علت اصطكاك
[FONT=Times New Roman]4- جلوگيري از خطرات ناشي از ريزش سوخت هواپيما
[FONT=Times New Roman]ولي با تحليل و بررسي هاي به عمل آمده بر روي بسياري از سوانح مشابه هيچ كدام از موارد فوق كه انتظار ميرفت با عمليات فم پاشي محقق گردد، بدست نيامده است .
در ادامه ميتوانيد تصوير بخشنامه شركت بوينگ را دال بر عدم توصيه اين عمليات ببينيد
[External Link Removed for Guests] گزارش تصویری از هواپیمای آسیب دیده هما در آشیانه
[External Link Removed for Guests]پ.ن:این تاپیک ها را هم می توانید پیگیری کنید
بعلاوه اگر دوستان یک تاپیک ایجاد کنند بهتر است تا این تاپیک های متعدد در بخش های گوناگون
زیرا جستجو و پیگیری امر بسی راحت تر خواهد بود
با تشکر فراوان
فیلم فرود هواپیمای پرواز مسکو تهران بدون چرخ
http://www.centralclubs.com/topic-t81476.html ناگفته های خلبان فرود بدون چرخ
http://www.centralclubs.com/topic-t81562.html#p327768 وحشت در پرواز مسکو-تهران: هواپیما با سینه فرود آمد
http://www.centralclubs.com/topic-t81187.html