
[FONT=Tahoma,sans-serif] دیدار و مصاحبه ماهنامه موفقیت با کاپیتان هوشنگ شهبازی ، خلبانی که با مهارت خود ، جان مسافران بوئینگ مسکو به تهران را نجات داد و کلی خبر ساز شد .
[FONT=Tahoma,sans-serif]
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]از مسکو آمده بود . قرار بود در فرودگاه امام به زمین بنشیند اما چرخ های دماغه اش باز نشد و سر از مهر آباد در آورد . هواپیمای بوئینگ در اسمان های اطراف تهران هم چرخی خورد تا بنزین باکش مصرف شود و بعد در میان نگرانی همه به زمین نشست . دماغه هواپیما سرخ شده بود و عرق از سر و صورت کاپیتان هوشنگ شهبازی سرازیر شده بود . حالا این کاپیتان پرواز و خلبان 55 ساله متولد میانته و تیم پروازش موضوع خبرهای رسانه های مختلف شده بودند تا آنجا که حتی به دیدار رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز رفتند تا از آنها تقدیر شود . کاپیتان شهبازی از 26 مهرماه به بعد کلی مصاحبه انجام داده است . حالا خیلی ها او را می شناسند . در شبکه های اینترنتی ، کلی در باره اش نوشته اند . تا آنجا که حتی ایرانیان ساکن آمریکای شمالی این کاپیتان را باعث افتخار و سر بلندی خودشان نزد خارجی دانسته اند ، افتخاری که باعث شده کلی به دیگران فخر بفروشند . ویدئوی این اتفاق نیز یک میلیون و 400 هزار بازدید در شبکه های مجازی داشته است . به سراغ این خلبان 55 ساله رفتیم تا با او در میانه این همه گرفتاری های روزانه در باره این ماجرا ، زندگی شخصی اش و مباحثی چون موفقیت و شهرت گفتگو کنیم .
[FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA] [FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA] [FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA] [FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA] [COLOR=#0000ff]موفقیت : الان این چندمین مصاحبه شما در این چند روز است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]یادم نیست ، فکر کنم بیشتر از 15 تا شده . [FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : و تکراری ترین سوالی که از شما می پرسند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]همین شرح ماجرا که از کجا شروع شد و چه اتفاقی افتاد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : جواب دادن به این سوال ، برایتان خوشایند است یا نه ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]من عاشق پروازم ، دهها بار هم که از پرواز و اتفاقات آن صحبت کنم ، باز خسته نمی شوم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : این عاشق پرواز بودن دقیقا یعنی چی ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]واقعا از بچگی و جوانی عاشق پرواز بودم ، برایم لذتبخش است . همه سختیهایش را هم تحمل کرده ام تا به آن برسم . من از همان اوایل ، درس خواندن را خیلی دوست داشتم ، به خاطر همین وارد این رشته لذتبخش شدم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : شما زمان بچگی تان ، انشا می نوشتید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]مثل بقیه بچه ها بودم دیگر ، بله .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : موضوع انشا " وقتی می خواهید بزرگ شوید ، چه کاره شوید ؟ " را یادتان هست ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]یادم نیست ، مال خیلی وقت قبل است .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : چرا این قدر بچه ها توی انشاهاشان ، می خواهند خلبان شوند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]به آنها حق می دهم ، کار خوب و پرهیجانی است ، ولی از نظر درسی خیلی باید قوی بود تا بتوان وارد این رشته شد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : بچه هایتان نمی خواهند پا جای پای شما پدر بگذارند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]دو دختر و یک پسر دارم که تنها پسرم اظهار تمایل کرده که می خواهد این کاره شود .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : اخبار را دنبال می کنید ؟ می دانید آخرین بوئینگی که بدون چرخ زمین نشسته ، کی بوده ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله ، دنبال می کنم فکر می کنم 12 سال پیش .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : تازگی ها در لهستان هم چنین اتفاقی افتاده و یک بوئینگ ، بدون چرخ زمین نشسته ، اتفاقا به شوخی به بچه ها می گفتیم که از روی دست شما نگاه کرده اند !
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]البته امکانات فرودگاهها و سن هواپیما و شرایط جوی و ... این دو با هم متفاوت است نمی شود مقایسه شان کرد . ما الان مدتهاست در تحریم هستیم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : خودتان را آدم موفقی می دانید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]سعی می کنم که آدم موفقی باشم و تمام کوششم را می کنم که این اتفاق بیفتد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : تعریف خاصی هم از موفقیت دارید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]فرایندی که انسانها طی آن تلاش می کنند موفق بوده و به سوی تکامل بروند را موفقیت می گویند ، از نظر زندگی ، کاری ، تحصیلی و ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : پس هیچ انتهایی هم ندارد ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله و من همیشه تلاشم را دارم می کنم که به این سمت بروم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : از دوران جوانی و نوجوانی ، دنبال این بودید که به جایی برسید یا این که فقط مسیر مشخصی را طی کردید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]مسیر را طی کردم ولی مصمم بودم که همه تلاشم را بکنم ، چه در فنی و حرفه ای یا دانشگاه و ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : شما که هم کارتان مهارتی و تکنیکی است و هم دانشگاهی و آکادمیک ، یک سوالی بپرسم در این باره ، یکی از مقامات آموزش و پرورش گفته بود که جامعه ما مدرک گراست ، به نظر شما مدرک گرایی خوب است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]مدرک ، به خودی خود کاری انجام نمی دهد . یک صندوقچه مدرک که داخل هواپیما بگذارند پرواز نخواهد کرد . مطابقت می خواهد یعنی با دانایی و دانستن و کار علمی .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : کاپیتان ! شما در این یک ماه کلی معروف شدید ، فکر می کنید بین معروف بودن و موفقیت رابطه ای هست ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]با هم فاصله دارند و دو چیز متفاوت اند . ممکن است کسانی موفق باشند ولی مشهور نباشند .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : منظورم شهرت تخصصی و در حیطه کاریشان است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]یک نفر نزد وجدان خودش اگر از خودش رضایت داشته باشد به این می گویند موفق . در این جا ممکن است ارزیابی دیگران ، مثل ارزیابی خود شخص نباشد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : پس به این ترتیب ، شما از خودتان راضی هستید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]از اول هم راضی بودم . در کارم هم رضایت خاطر دارم به همین خاطر ادامه داده ام .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : شما با موفقیت فردی موافق اید یا موفقیتی که جمع را شمال شود ؟ مثلا الان موفقیت شما جمعی تلقی می شود ، چون جمعی را نجات داده و باعث افتخار کشوری شده ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]با دومی موافق ترم . فکر می کنم مفید واقع شدن برای دیگران خیلی خوب است .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : فکر می کنید نفع چنین موفقیتی به خود فرد هم می رسد ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]نفع شخصی و نفع جمعی از هم جدا هستند . من هیچ وقت دنبال نفع خودم نبودم ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : منظورم نفع مادی و خود خواسته نیست ، نفع غیر مادی را می گویم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]این نفع ، می شود نفع معنوی که آدم طی آن از خودش راضی می شود که خودش نوعی موفقیت است . در این مساله من به این نقطه رسیدم . دوست داشتم که مسافرانم سالم زمین بنشینند که در نهایت باعث رضایت خاطرم نیز شد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : چند سال تا بازنشستگی زمان دارید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]خلبان ها تا 60 سالگی کار می کنند . ما گواهینامه های بین المللی داریم که همه جای دنیا یک جور ارزیابی می شود . اما این اواخر در ایران ، این سن را تا 65 سالگی افزایش داده اند که بتوانند از تجربه آنها بیشتر استفاده کنند .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : حرفه شما ، جزء حرفه هایی است که مهارتی بالا می خواهد . برای همیشه آماده بودن در حرفه تان ، معمولا چه کارهایی می کنید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]ما دو جور آمادگی داریم . یکی از نظر پرواز و قوانین بین المللی است که باید به شدت آپ تودیت شویم و گرنه گواهینامه های بین المللی ما باطل می شود . جنبه دیگر شامل این می شود که اگر سواد لازم برای انجام این کار را نداشته باشیم نمی توانیم پرواز کرده و این کار را انجام بدهیم . وقتی ما از اینجا می رویم توکیو ، از روی ده تا کشور پرواز می کنیم که باید نسبت به امکانات پروازی و مسیر یابی و ماهواره ای و ... بین راه اشراف داشته باشیم که دو ، سه ساعت مطالعه روزانه را نیاز دارد . به جز اینها اگر باشد ، واقعا به مشکل بر می خوریم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : یکی از دوستان جراح من می گفت که جراحی ، جدا از تکنیک هایی که باید بلد باشیم ، نوعی هنر و خلاقیت هم هست . یعنی در لحظه ، باید کاری کنید که هوش بالای شما نحوه انجامش را مشخص می کند . کار شما هم این جوری است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]ضمن احترام به این جراحان و ستایش کارشان ، باید بگویم که خلبانی را نمی شود با شغل های دیگر مقایسه کرد . جراح اگر اشتباه کند ، جان یک نفر را به خطر می اندازد ، اما یک خلبان اگر اشتباه کند ، حداکثر جان 400 نفر را به خطر می اندازد . جراح در صورت بروز اشتباه ، جان خودش به خطر نمی افتد ، اما جان خود خلبان نیز به خطر می افتد . ضمن این که در صورت اشتباه ، تبعات شغلی و حیثیتی ملی و جهانی نیز دارد و گاهی اعتبار یک کشور را به خطر می اندازد . در جریان همین اتفاقی که افتاد ، از 26 مهرماه ، کشور ما در اخبار برگزیده جهانی بود و در شبکه های مجازی ، ویدئویی این اتفاق ، یک میلیون و 400 هزار بازدید داشته که آمار خیره کننده ای است ، در حالی که مورد دیگری نزدیک به اتافق ما ، تنها 86 هزار بازدید داشت . خلبانی ، اصولا نوعی هنر است .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : هنر یا تجربه ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]هنر با تجربه و سابقه به دست می آید ، البته اضافه بر سواد و دوره ها .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : نگران ترین عضو خانواده شما نسبت به وضعیت تان کیست ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]همسر و بچه ها و مادرم و پدرم . مادرم همیشه با چشم های گریان دعایم می کند ، پدرم نیز دعایم می کند . حس می کنم که موفییت هایم را نیز مدیون دعاهای مادرم هستم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : اولین شخصی که بعد از این اتفاق ، شما را در فرودگاه به آغوش کشید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]مسئولان عملیات ، کاپیتان قاسمی و کاپیتان ادراکی .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : از اعضای خانواده چطور ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بچه ها دانشگاه بودند و متوجه نشدند . وقتی متوجه شدند که مقابلشان در خانه بودم . خانمم چشمانش پر اشک شده بود و می گفت که آن روز ، خیلی هیجان و اضطراب داشت . به او گفتم صندوق صدقاتت خوب کار کرده و برایش قضیه را تعریف کردم . عادت دارد که برایم صدقه کنار می گذارد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : واکنش ها در محل زندگیتان چطور است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]همه خبر دارند و اظهار لطف می کنند . من مثل مردم نگاه نمی کنم و تخصصی با این قضیه برخورد می کنم . هر کدام از همکارانم هم اگر بود ، این کار را می کرد . من فقط وظیفه ام را انجام دادم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : مگر بد است حالا که این کار را کرده اید ، شما را تیتر کرده اند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بد نیست ، کسی هم بدش نمی آید ، روندی طبیعی است ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : می دانید ! فرهنگ خوب کار کردن در کشور ما کمی دچار اشکال شده و به همین سبب هم هست که وقتی کسی کارش را فوق العاده انجام میدهد ، مایه تعجب می شود .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]اتفاقا یکی از دوستانم می گفت که در این دوره و زمانه ، هر کسی که به وظیفه اش خوب عمل کند ، جای قدردانی دارد . من فقط وظیفه ام را انجام دادم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : راستی از آسمان ها چه خبر ؟ ما که می ترسیم برویم آن بالاها ، شما به ما بگویید که آن بالاها چه خبر است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]( با لبخند ) هر جا که بروی ، آسمان همین رنگ است ، فقط زیر پایتان فرق دارد .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : تهران که آسمانش اصلا رنگ ندارد از بس کثیف است ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]شما از پایین به بالا نگاه می کنید ، ما از بالا به پایین . از آن بالا ، واقعا بسیار پاک و تمییز است .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : پس همیشه بالاتر از بدی ها ایستادن ، خوب است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : شوخی می کنید یا واقعا اعتقاد دارید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]عملا در زندگی ام دارم می بینم . وقتی که بالاتر باشی ، آلایشی نیست ، آلایش ها را هم خودمان تولید می کنیم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : آن بالاها تنها که نیستید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]نه معمولا دو ، سه نفره هواپیما را هدایت می کنیم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : شما که همیشه آن بالاها هستید و امکان خطر برایتان وجود دارد ، نگاه تان به مرگ چطور است ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]نگاه خاصی مرا درگیر خودش نکرده . من به پرواز عادی نگاه می کنم . اگر آدم کارش را درست انجام بدهد ، دیگر نیازی نیست نگران مرگ باشد . روزی خواهم مرد ، ولی نه به دست خودم ، چون کارم را درست انجام می دهم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : راستی ، بر وبچه های فک و فامیل در باره کار هم با شما مشاوره می کنند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله ، همیشه عده ای هستند که علاقه به پرواز دارند .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : در باره زندگی و موفقیت چطور ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله ، می آیند و صحبت می کنند .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : فکر می کنید جوانان ما ، چطور آدم هایی هستند ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بسیار فعال ، باشعور ، باشخصیت بوده و روزی باعث اعتلای این کشور خواهند شد . این نسل ، نه تنها یک نسل ، که چند نسل از ما جلوترند ، به واسطه تکنولوژی . واقعا به صورت تصاعدی ، از ما جلوتر زده اند .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : ماندگارترین تصویر از این ماجرا که هنوز توی ذهنتان مانده ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]یکی از مسافران ما ، دکترای رشته نفت از روسیه داشت و سی سالی بود که در روسیه زندگی می کرد. آمده بود خانواده اش را ببیند . وقتی این اتفاق افتاد ، چند روز بعد مرا هر طوری که بود ، پیدا کرد و به خانه ام آمد . چشمانش پر از اشک بود . اسمش مانیلی کسرایی بود . می گفت دوبار به دنیا آمده ، یک بار 32 سال پیش در بیمارستان و دفعه دوم ده روز پیش در هواپیمای من و به دست من . صورتش را بوسیدم و گفتم فقط وظیفه ام را انجام داده ام ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : در لحظه های قبل از فرود ، فکر می کردید که این اتفاق شدنی باشد ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]بله ، اطمینان داشتم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : ضربان قلبتان در چه وضعی بود ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]خلبان مثل مسافران ، دچار اضطراب نمی شود . جای احساس و منطق جداست . آن جا جای احساس نبود ، جای منطق بود . منطق می گفت حالت اورژانسی پیش آمده ، باید آن را به حالت آنرمال و سپس نرمال تبدیل کنم . کار خلبان اصلا همین است که آنرمال را به نرمال تبدیل کند نه این که بر عکس کار کند . من هم همین کار را کردم .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : یعنی کاملا خونسرد بودید ؟
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]کاملا . اگر در این جور مواقع احساسات و ترس را دخالت بدهیم ، در کارمان دخالت خواهند کرد . از نظر منطقی ، دو ضرب در دو می شود چهار . ولی پای احساس که به میان بیاید ، امکان دارد بشود پنج . نباید احساس و منطق را با هم ترکیب کرد ، خاصه در شرایط بحرانی که تنها حوزه اختیارات منطق است.
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]موفقیت : به عنوان سوال آخر ، کاپیتان شهبازی ، لطفا با مسافران خود صحبت کنید ...
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]من به عنوان کاپیتان پرواز ، اطمینان می دهم که در هر شرایطی ، پروازی ایمن و مطمئن داشته باشند و هواپیمایی جمهوری اسلامی ، همه شرایط را برای یک پرواز ایمن فراهم کرده است . برایشان بهترین را آرزو می کنم ، شاد باشند و موفق .
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA]
[FONT=Tahoma,sans-serif lang=FA][External Link Removed for Guests]