اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, MASTER, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3472
تاریخ عضویت: جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۷, ۹:۴۴ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 5879 بار
سپاس‌های دریافتی: 12411 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Solver »

تیم مذاکره کننده ما نقاط ضعف قابل توجهی دارد که متاسفانه برخی مواردش برای دشمن کاملا روشن و شناخته شده است، دقیقا پاشنه آشیل از شخصیت های مذاکره کننده در اختیارشون هست!

در دوره قبل مذاکرات (دولت احمدی نژاد) طرف مذاکره کننده تنها ابزار فشار به صورت بین الملل را داشت و ابزار قابل توجهی در داخل کشور جز چند تا شبکه ماهواره و یک سری حرکت هایی مثل فرارسی و برخی جریان های کوچک داخلی نداشت. اما ابزاری نبودند که جماعت را مقابل تیم مذاکره کننده نگاه دارد.

اما در دوره جدید مذاکرات، علاوه بر وجود همان ابزارهای فشارهای بین الملل مانند قبل، به دلیل حضور برخی از شخصیت ها در تیم مذاکره کننده ایران، ابزار فشار از داخل بسیار قدرتمندی هم در اختیار دارد. خودمانیش این است که طرف مذاکره کننده با حرکت خیلی کوچکی میتواند به کلی چهره تیم مذاکره کننده را در حدی که شاید ورود این افراد به کشور ممنوع شود تخریب کند - البته مقصر خود این افراد و عملکرد گذشته آنها می باشد.

اما به هر حال این ابزار در اختیار دشمن است. این خیلی قدرتمند تر از تخریب های داخلی که مثلا تو حوزه امثال جلیلی می شد پیاده کرد است. من فکر می کنم در این شرایط، برای از بین بردن این قابلیت، کافیست که روشن شود برای طرف مذاکره کننده، تیم مذاکره کننده ما هر چه باشد، به ایران بر میگردد و البته حتی اگر مذاکرات نتایجش به ضرر کشور باشد ما آن را نیرنگ طرف مذاکره کننده میدانیم نه خیانت این تیم !

(یعنی اگر نتیجه خوب نبود طرف مذاکره کننده نیرنگ کرده و تیم ما مضنون نیست).

با این رویکرد که دقیقا بیان آیت الله خامنه ای هم بوده است، یعنی اعتماد به تیم مذاکره کننده خودمان و عدم اعتماد به طرف. یک جورایی برگ برنده طرف مذاکره کننده برای اعمال فشار بر این تیم در مذاکرت باطل شد.

خوب روشن است تیم مذاکره کننده ما هم وقتی مشاهده می کند رهبر کشور رسما ازشون اعلام حمایت می کند، خیالشان آنقدر راحت می شود که دیگر بابت برخی آتو هایی که طرف ازشون دارد باج ندهند! در حقیقت خیالشان از فشار داخلی راحت شده است و بهتره گفت تازه فرصت برابر با تیم مذاکره قبلی را دارند.

اما طرف مقابل کلا با از دست دادن برگ برنده اش، کمی دست پاچه شده است که کاملا با تاخیر در مذاکرات قابل درک است. بنابراین من فکر میکنم بهترین موضع در مقابل مذاکرات دقیقا حمایت از تیم مذاکره کننده و بیان وجود اعتماد به این تیم است. دقیقا همان حرکتی که آیت الله خامنه ای کردند.

و البته هر نوع تخریب این تیم یا رو کردن و پیگیری در مورد اون پاشنه های آشیل این تیم،منتهی به سخت تر کردن کار برای ایشان و بالابردن شانس باج دادن توسط ایشان خواهد شد.

روشن است این معناش چشم پوشی از اون مسائل یا تائید اون مسائل نیست، (من ترجیحا از بیانش پرهیز کردم بنا بر گفتار بالا) اما حالا خوب یا بد این تیم مذاکرات ما است و تخریب اون کار درستی نمی باشد!

البته نقد و اعتراض سر جایش، اما بحث این که قصد به باد دادن دارند و فروختند و ... (حتی اگر نتیجه گویای این باشد) بیانش در مقطع حاضر فقط خودزنی است تصویر که البته این باور نسبت به این تیم با وجود همه معایبش خیلی سخت گیرانه است.
Personal Site: [External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
روشن است که علی‌رغم برخی اختلافات ظاهری بین واشنگتن و تل‌آویو، اختلاف راهبردی بین دو طرف در خصوص ایران قابل شناسایی نیست. حداکثر اختلافی که می‌توان بین دو طرف دید، اختلافات تاکتیکی است که البته ظاهرا صهیونیست‌ها آن را نیز با نفوذ در طرف فرانسوی حاضر در مذاکرات جبران کردند.


به گزارش مشرق، ما آن‌قدر ساده نیستیم که تصور کنیم فرانسوی‌ها به ‌تنهایی واجد قدرتی بودند که بتواند مذاکرات را با شکست روبرو کند. فرانسوی‌ها برای جلوگیری از فروپاشی تحریم‌ها نیابتاً و در یک توافق پشت پرده از جانب دولت آمریکا وارد عمل شدند.

در شرایطی که دور جدید مذاکرات ژنو شب گذشته بدون امضای یک توافق مشخص به پایان رسید، بسیاری از تحلیل‌گران اذعان داشتند که چنین مذاکراتی با چنین سختی و فشردگی در تاریخ روابط بین جمهوری اسلامی ایران و غرب بی‌نظیر بوده است.

متاسفانه علی‌رغم تلاش‌ها و حسن نیت طرف ایرانی باز هم شاهد حصول توافق در ژنو نبودیم هرچند که به زودی بار دیگر مذاکراتی دیگر برگزار خواهد شد و شاید در مذاکرات آتی طرف غربی بخواهد از فرصت دیپلماتیک موجود استفاده نماید. در همین اثنا نقش مخرب اسرائیل و فرانسه در این مذاکرات به وضوح قابل مشاهده بود.

در خصوص این مذاکرات سخت و نفس‌گیر و آنچه حاصل شد، فارس اخبار مفصل و متعددی را در اختیار مخاطبان گرامی قرار داده که رجوع به آنها نشان می‌دهد مذاکرات به شکل سریع ارتقاء سطح یافت و دیدارهای متعدد و متکثری در آنها رخ داد.

در تحلیل آنچه از ۱۶ تا ۱۸ آبان در ژنو گذشت، اشاره به موارد زیر خالی از وجه نیست:

۱- تیم سیاست خارجی کشورمان در این مذاکرات، که رهبر انقلاب اسلامی از آنان به عنوان فرزندان انقلاب و مامورین جمهوری اسلامی نام بردند زحمات و سختی‌های زیادی را متحمل شدند که به‌نوبه خود جای قدردانی دارد. برای ما مسلم است که مسئول عدم حصول نتایج ملموس در این ۳ روز تیم دیپلماتیک ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و خط مشی حاکم بر ۱+۵ بوده است که اجازه پیشرفت را به مذاکرات نداده است. البته بدیهی است که هنوز فرصت‌ وجود دارد و حتی اگر توافق دیپلماتیک حاصل نشود هم، ایران همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، می‌تواند به خود اتکا کند.

۲- اتفاقات ۳ روز گذشته به‌وضوح بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را در ذهن متبادر می‌کند. در اولین روز سال جاری خورشیدی، معظم‌له به مقامات فرانسوی هشدار داده بودند که سیاست‌هایشان در قبال ایران از دوران سارکوزی به بعد، سیاست‌های درستی نیست. رهبر انقلاب همچنین در آستانه ۱۳ آبان بار دیگر بیان فرمودند که به نتایج مذاکرات خوش‌بین نیستند و بعید است که این روند به نتیجه مورد نظر ملت ایران بینجامد. در شرایطی که در روز مذاکرات خوش‌بینی گسترده‌ای بر فضای افکار عمومی حاکم بود، در روز سوم مذاکرات به درستی روشن شد که چرا نباید به طرف غربی خوش‌بین بود؟

۳- روشن است که علی‌رغم برخی اختلافات ظاهری بین واشنگتن و تل‌آویو، اختلاف راهبردی بین دو طرف در خصوص ایران قابل شناسایی نیست. حداکثر اختلافی که می‌توان بین دو طرف دید، اختلافات تاکتیکی است که البته ظاهرا صهیونیست‌ها آن را نیز با نفوذ در طرف فرانسوی حاضر در مذاکرات جبران کردند. یادداشت «باراک راوید» در روزنامه صهیونیستی هاآرتص در خصوص این اختلافات خواندنی است. کاملا واضح است که دعوای نتانیاهو و کری در این مذاکرات چیزی جز دعوا بر سر برداشتن بخش بیشتر یا کمتر تحریم‌ها نبوده است.

۴- صهیونیست‌ها همان‌طور که به خوبی در سخنان نتانیاهو مشخص بود، نگران فروپاشیدن «نظام تحریم‌های ضدایرانی» هستند و از همین رو در برابر هر انکساری در این ساختار با شیون و زاری و تمام اهرم‌های قدرت مقاومت می‌کنند. اسرائیل به خوبی نشان داده که هدف اصلیش از پروپاگاندای هسته‌ای، محدودسازی ایران است وگرنه بعید است سازمان‌های جاسوسی این رژیم نامشروع ندانند که در ایران برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای وجود ندارد که اگر هم بود اسرائیل را یارای مقابله با آن نبود.

۵- نقش فرانسوی‌ها در مذاکرات اخیر ژنو را باید از یک‌سو مخرب و از سوی دیگر مبهم دانست. شب گذشته یک خبرنگار غربی در توئیتر ابراز داشت که فرانسه در آخرین لحظات با مخالفت با توافق قصد داشت خود را مهم جلوه دهد. دولت اولاند که از نظر محبوبیت سیر نزولی را طی ماه‌های گذشته طی کرده است، در این مذاکرات به «قورباغه‌ای شبیه بود که هفت‌تیر می‌کشد و احساس می‌کند که مهم و قدرتمند است.» اما ما هم آن‌قدر ساده نیستیم که تصور کنیم فرانسوی‌ها به‌تنهایی واجد قدرتی بودند که بتواند مذاکرات را با شکست روبرو کند. فرانسوی‌ها برای جلوگیری از فروپاشی نظام تحریم‌ها یا نیابتا و در یک توافق پشت پرده از جانب دولت آمریکا وارد عمل شدند و بازی را تغییر دادند و یا مستقیما با هماهنگی رژیم صهیونیستی و لابی‌های ذی‌نفوذ این رژیم وارد میدان شدند.

۶- طرف غربی به خوبی می‌داند که مذاکرات اخیر که از سوی طرف ایرانی با جدیت و با اجماع ملی در چارچوب راهبرد تعیین شده از سوی رهبری دنبال می‌شود، یک «اتمام حجت» است. اگر از این فرصت استفاده نکنند و بخواهند نظام تحریم‌ها را حفظ کنند، یقینا با برخوردی در شان رفتار خود مواجه خواهند شد.

۷- مذاکرات ژنو برای هیچ‌کس تردیدی نگذاشت که این ایران نیست که به دنبال مناقشه بر سر مساله هسته‌ای است. مسئولیت ادامه این مناقشه به شکل تام و تمام بر عهده سردمداران رژیم‌های غربی و صهیونیستی است و این بی‌صداقتی آنهاست که مذاکرات را با بن‌بست مواجه می‌کند.

۸- قطعا دولت اوباما می‌داند و نگران است که با ادامه حاکمیت خط مشی صهیونیست‌ها بر مذاکرات و رفتارهای طرف غربی، ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته در سطح برخی کشورهای غربی بر ضد ایران در خطر فروپاشی قرار می‌گیرد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود دولت اوباما برای جلوگیری از این اتفاق تلاش‌هایی بکند.

۹- گفتمان طرف غربی در ژنو نشان داد که رویکرد «بازی با حاصل جمع صفر» هنوز در انگاره‌های طرف غربی موج می‌زند و همچنان هنجار حاکم بر شیوه تفکر ضدایرانی و مذاکراتی آنهاست. طبعا در برابر این نوع نگاه رئالیستی در صورت ادامه، آنچه به کار می‌آید مقوله قدرت است.

۱۰- تاریخ ایران همواره با مقاومت در برابر زورگویان و زیاده‌خواهان همراه بوده است. نتانیاهو، اولاند و اوباما نباید تردید کنند که این جنبه از هویت ایرانی همچنان پابرجاست و تداوم داشته، دارد و خواهد داشت.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
کری هرگونه اختلاف نظر با فرانسه در مذاکرات ژنو را تکذیب کرد
[External Link Removed for Guests]


تصویر

ایران هسته ای- جان کری وجود هرگونه اختلاف نظر اساسی با لوران فابیوس در جریان مذاکرات با ایران را رد کرد.

وزیر خارجه امریکا شنبه شب (18 آبان/ 9 سپتامبر) و در پایان 3 روز مذاکره با ایران در جمع خبرنگاران این موضوع را که فرانسه پروژه امریکا را در مذاکرات تخریب کرده باشد، با جدیت تکذیب کرد.

جیمز بیز سردبیر بخش دیپلماتیک شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی که به عنوان خبرنگار ویژه برای پوشش گفتگوهای هسته ای ژنو به سوئیس رفته بود، از جان کری پرسید: «آیا فرانسه، طرح مدنظر شما را ضایع کرد»؟

جان کری در پاسخ گفت: «اصلا».

لازم به ذکر است جان کری در کنفرانس خبری اش این پاسخ خود را تشریح کرد و گفت که همکاری بسیار نزدیکی با فرانسه داشته است و در این خصوص با فرانسه اتفاق نظر دارد که باید برخی مسائل حل و فصل شود.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه/ فوری
[External Link Removed for Guests]
وزیر خارجه امریکا در اظهارنظری که هدف واقعی این کشور در مذاکرات با ایران را شفاف تر می کند اعلام کرد واشینگتن در نهایت خواهان برچیدن برنامه هسته ای ایران است.


تصویر

ایران هسته ای- وزیر خارجه امریکا در اظهارنظری که هدف واقعی این کشور در مذاکرات با ایران را شفاف تر می کند اعلام کرد واشینگتن در نهایت خواهان برچیدن برنامه هسته ای ایران است.

جان کری روز یکشنبه 19 آبان 1392 (10 نوامبر 2013) در واشینگتن به خبرنگاران گفت درخواست امریکا برای توقف پیشرفت برنامه هسته ای ایران در گام اول، مقدمه ای برای درخواست برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران است.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، کری گفت: «آمریکا هنوز هم درباره تمایل ایران برای برچیدن برنامه هسته ای خود تردید دارد و همزمان با ادامه گفت وگوها، تحریم ها را حفظ خواهد کرد».

وی در سخنانی در شبکه تلویزیونی اِن بی سی گفت: «ما کور نیستیم و فکر نمی کنم احمق باشیم. به نظر من، ما درباره اینکه چگونه مسائل را بر اساس منافع ملی کشورمان و منافع جهان مورد سنجش قرار دهیم درک بسیار خوبی داریم».

وی گفت:«آمریکا قصد دارد به عنوان اولین گام برای حرکت به سمت برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران، تهران را از توسعه بیشتر این برنامه بازدارد. آمریکا در عین حال تحریم های خود را علیه ایران حفظ خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا گفت:«هیچکس درباره رها شدن از ساختار کنونی تحریم ها صحبتی نکرده است. فشارها ادامه خواهد یافت».

وی شب گذشته هم وجود هرگونه اختلاف نظر میان امریکا و فرانسه در مذاکرات را رد کرده بود.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه/ فوری
[External Link Removed for Guests]
مسائل فنی مورد بحث با آژانس جزو مهم ترین برگ های مذاکراتی ایران با 1+5 است که ایران نباید به هیچ قیمتی خود را از آن محروم کند.

تصویر


علی شاهیان، ایران هسته ای- برخی منابع غربی حدس می زنند مدالیته جدید با آژانس در سفر امروز یوکیا آمانو به تهران نهایی شده است.

این مدالیته که ایران و آژانس از نوامبر 2011 تا کنون 12 بار درباره آن مذاکره کرده اند، تلاش می کند چارچوبی تدوین کند که مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بویژه درباره PMD (ابعاد احتمالی نظامی) را حل کند.

ایران مجموعه اسنادی را که آژانس با اتمام به آنها چنین ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده جعلی می داند؛ با این حال خود را آماده کرده است تا به شرط تدوین یک چارچوب کاری که وظایف و تعهدات هر یک از دو طرف روشن کند، درباره حل و فصل این موضوعات با آژانس همکاری کند.

مطابق مقررات موجود پادمانی و حتی پروتکل ایران هیچ تعهدی برای پاسخ دادن به سوال های آژانس در این حوزه ندارد.

بویژه آژانس خواستار بازدید از تاسیسات نظامی پارچین است و ایران با وجود اینکه نگرانی های جدی حفاظتی دارد، مشروط به اینکه مدالیته نهایی شود، موافقت کرده است بازرسان آژانس بتوانند برای سومین بار در یک دهه گذشته از پارچین بازدید کنند.

اکنون برخی شواهد نشان دهنده این است که مدالیته نهایی میان ایران و آژانس امروز (دوشنبه 20 آبان) نهایی خواهد شد.

آمانو پیش تر سفر خود به ایران را مشروط به نهایی شدن مدالیته از سوی ایران کرده بود.

وی شب گذشته پیش از عزیمت به تهران در فرودگاه وین به خبرنگاران گفته است که امیدوار است در سفر به تهران چارچوبی برای همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل باقی مانده نهایی شود.

با اینکه شواهد از نهایی شدن مدالیته خبرمی دهد، اما روشن نیست که اختلافات میان ایران و آژانس درباره این مسئله به نفع کدام طرف حل شده است. ایران در مذاکرات قبلی خواهان آن بود که اصل اسناد ادعایی را دریافت کند، تاکید داشت تعداد موضوعات باید یک بار برای همیشه روشن شده و آژانس پس از حل و فصل آنها حق طرح موضوع جدیدی را نداشته باشد و مهم تر از همه خواهان آن بودکه روند رسیدگی به موضوعات در مذاکره ایران و آژانس تعیین شود و یک روند تحمیلی یکی سویه از سوی آژانس نباشد.

هیچ نشانه ای از اینکه آژانس درباره هیچ کدام از این موارد نظر خود را تغییر داده باشد وجود ندارد.

مهم تر از این به نظر می رسد در توافق جدید با آژانس مواردی مانند دسترسی به معدن گچین وجود دارد که هم فراتر از حتی پروتکل الحاقی است و هم جزو سوالات ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آژانس نبوده است.

علاوه بر این، آمانو چند هفته قبل و پس از دیدار عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد از اینکه ایران مذاکره با آژانس را به روند کاری خود با 1+5 گره نزده خرسند است.

معنای این اظهارنظر آمانو این است که ایران در ازای همکاری خود با اژانس خواستار هیچ ما به ازایی از سوی 1+5 نشده است.

کارشناسان می گوینداگر این مسئله به این معنا باشد که روند مذاکرات با اژانس از روند مذاکرات با 1+5 به طور کامل جدا فرض شود ایران گرفتار مشکلات راهبردی خواهد شد چرا که آژانس بدون تصمیم شورای حکام –که یک تصمیم کاملا سیاسی است و اعضای اصلی آن همان اعضای 1+5 هستند- به هیچ وجه قادر به جمع بندی مسائل فنی و حقوقی مربوط به ایران نخواهد بود.

ضمن اینکه مسائل فنی مورد بحث با آژانس جزو مهم ترین برگ های مذاکراتی ایران با 1+5 است که ایران نباید به هیچ قیمتی خود را از آن محروم کند.


تا عصر امروز روشن خواهد شد که مسیر جدید همکاری ایران و اژانس از چه ویژگی هایی تبعیت می کند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
امریکایی ها حس کردند اگر فابیوس میز را به هم بزند ولی نتیجه آن این باشد که ایران هفته بعد از ترس شکست مذاکرات با موضع تعدیل شده تری پای میز بیاید، ارزشش را دارد.
تصویر

حمد صدری، ایران هسته ای- تحلیلگران می گویند در محافل سیاسی در تهران این تحلیل در حال فراگیر شدن است که اختلاف های جزئی میان فرانسه و امریکا در مذاکرات ژنو 5 وجود داشته ولی در اصل، رفتار فرانسه مبتنی بر یک تقسیم کار پس پرده با امریکا بوده است.

برخی رسانه های داخلی در ایران و بسیاری از منابع خارجی تلاش کردند لوران فابیوس را مقصر اصلی عدم توافق در مذاکرات ژنو 5 جلوه داده و از جان کری تصویری منعطف و خیرخواه ارائه کنند.

با این حال تحلیلگرانی که به اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای ایران دسترسی دارند می گویند ایران جمع بندی خود را در این باره که باید رفتار فرانسه را در ژنو به پای امریکا نوشت نهایی کرده است.

یک تحلیلگر ارشد در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «ما می دانیم اختلافاتی وجود دارد و برخی از آنها واقعی هم هست. مثلا امریکا عقیده دارد اگر راکتور آب سنگین در 6 ماه آینده عملیاتی نشود و سوخت گذاری هم نشود تداوم ساخت آن در طول مذاکرات ایران و 1+5 برای توافق جامع ایرادی ندارد اما فرانسه خواهان توقف کامل کار در راکتور آب سنگین اراک طبق توافقنامه موقت است. یا در مورد تعدیل تحریم بانکی و نفتی اروپا نگران تر از امریکاست چرا که در امریکا نهادی مانند کنگره وجود دارد که نهایتا باید در این باره تصمیم بگیرد اما در اروپا هرگونه دستکاری تحریم نفتی و بانکی توسط شورای ارئپا به معنای فروپاشی این تحریم ها خواهد بود».

وی ادامه داد: «با این حال ما این اختلافات را چندان جدی نمی گیریم. روشن است که اینها مواردی نیست که ضرورت داشته باشد به خاطر آن مذاکراتی با این درجه از اهمیت شکست بخورد. مسلما اگر امریکا فشار می آورد یا اصرار می کرد فرانسه از موضع خود دست بر می داشت».

جان کری وزیر خارجه امریکا هم شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار الجزیره وجود هرگونه اختلاف نظر میان امریکا و فرانسه و بویژه این موضوع را که فابیوس طرح امریکا را خراب کرده باشد قاطعانه رد کرد.

در مجموع تحلیلگران در تهران می گویند به دلایل زیر متقاعد شده اند که عدم توافق در ژنو 5 طراحی امریکا بوده است نه فرانسه.

1- نخست اینکه اگر امریکا واقعا اراده لازم برای توافق را داشت هیچ کشوری درون 1+5 ریسک سیاسی به خطر انداختن روابط خود با امریکا را از طریق مخالفت با این توافق را نمی پذیرفت.

2- اظهارات جان کری پس از مذاکرات نشان می دهد درون مذاکرات هم امریکا هیچ تلاشی برای تعدیل موضع فرانسه به عمل نیاورده است.

3- درست است که فرانسه اکنون روابط نزدیکی با اسراییل دارد ولی این روابط نزدیک تر از روابط امریکا و اسراییل نیست.

4- به نظر می رسد امریکا با این محاسبه که ایران عمیقا خواهان توافق است و برای این موضوع عجله دارد، فرانسه را تحریک کرده است تا موضعی رادیکال درون مذاکرات اتخاذ کند. یک منبع دیپلماتیک در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «ما فکر می کنیم امریکایی ها حس کردند اگر فابیوس میز را به هم بزند ولی نتیجه آن این باشد که ایران هفته بعد از ترس شکست مذاکرات با موضع تعدیل شده تری پای میز بیاید، ارزشش را دارد. در واقع امریکا جلوی این توافق را گرفت تا در هفته بعد توافق بهتری بکند». منابع دیگر می گویند امید امریکا اکنون این است که تیم ایران ظرف 10 روز باقیمانده به مقام های رده بالای سیاسی فشار بیاورد که با برخی دخواست های اضافه تر 1+5 –که امریکا آن را در دهان فرانسه گذاشته- موافقت کند. این درخواست ها بویژه درباره اراک، ذخایر مواد 20 درصد و غنی سازی است. به این ترتیب امریکا تصور می کند خواهد توانست 10 روز دیگر بدون اینکه چیز بیشتری بدهد امتیازهای بیشتری دریافت نماید.

[HR]

[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی راهبردی
[External Link Removed for Guests]
طبعا وقتی ما درخواست های طرف مقابل را یکسره بپذیریم پیشرفت هایی رخ خواهد داد. این شیوه ایجاد پیشرفت در مذاکرات آنقدرها هم دشوار نیست که بانیان آن قهرمان خوانده شوند


تصویر

مهدی محمدی، خبرگزاری تسنیم- سخنان جان کری در این باره که اقدامات اعتمادساز از سوی ایران مقدمه برچیدن کامل برنامه هسته ای ایران است، آن هم فقط یک روز پس از مذاکرات ژنو، به روشن ترین وجه ممکن نشان می دهد که چرا باید به مذاکرات، خصوصا به امریکا، بدبین بود.

یکی از مهمترین مسائلی که موجب شد مذاکرات ژنو 5 بدون دستیابی به یک توافق پایان باید این بود که گروه 1+5 از درج مشخصات توافق نهایی در توافق موقت خودداری کرد. مقصود این است که گروه 1+5 نپذیرفت همین ابتدای کار روشن کند که آیا در انتهای مسیر غنی سازی را در ایران خواهد پذیرفت یا نه. مهم است تذکر داده شود مقصود از «پذیرفتن» در اینجا این نیست که فی المثل غربی ها پای سندی را امضا کنند که در آن حق غنی سازی ایران گنجانده شده باشد، بلکه مقصود این است که هم زمان با اینکه ایران زیر نظر آژانس و در ابعاد صنعتی در حال غنی سازی است، کلیه تحریم ها لغو شود.

درون مذاکرات، آنگونه که منابع غربی می گویند امریکا سعی کرده موضع خود را در این باره مبهم نگه دارد. به عبارت دیگر امریکایی ها این موضوع را به 6 ماه آینده یعنی زمانی احاله داده اند که ایران و 1+5 درباره توافقنامه نهایی مذاکره خواهند کرد.

فرانسه اما ظاهرا در این باره صریح بوده و تاکید کرده است که ایران اساسا طبق قطعنامه های شورای امنیت حق غنی سازی ندارد و بنابراین بی معناست که نه در توافقنامه اولیه و نه در توافق نهایی چنین حقی برای ایران به رسمیت شناخته شود.

جان کری اما –که برخی رسانه های داخلی تلاش کردند عملکرد او در مذاکرات ژنو را خیرخواهانه، محترمانه و مثبت جلوه بدهند و همه تقصیرها را به گردن فرانسه بیندازند- خیلی زود همه تردیدها را درباره نیات واقعی امریکا از بین برد.

کری آنگونه که متابع غربی نقل کرده اند گفته است که گام اعتمادساز (توافق موقت) مقدمه ای است برای اینکه برنامه هسته ای ایران نهایتا برچیده شود. این موضع کلاسیک امریکایی هاست که پیش از این هم شواهد روشنی درباره آن وجود داشته است.

نخست، سوزان رایس مشاور امینت ملی اوباما قبل از مذاکرات ژنو به صراحت گفته بود که از دید امریکا غنی سازی نمی تواند بخشی از یک برنامه صلح آمیز هسته ای در ایران باشد.

دوم، وندی شرمن قبل و پیاز مذاکرات ژنو 4 به صراحت گفته بود که امریکا در نهاست قصد پذیرش غنی سازی در ایران را ندارد.

سوم، همین که امریکایی ها حاضر نیستند درگام اول دست به تحریم نفت و بانک بزنند هیچ معنایی جز این ندارد که این تحریم ها را برای روزی ذخیره کرده اند که می خواهند درخواست برچیده شدن کامل غنی سازی از ایران را روی میز بگذارند.

چهارم، و دست آخر اینکه اطلاعات مبسوطی وجود دارد که نشان می دهد در مذاکرات راهبردی امریکا و اسراییل، امریکایی ها به اسراییل قول داده اند که در نهایت هدف آنها برچیدن غنی سازی در ایران است نه به رسمیت شناختن آن.

با این وجود، این سوال مطرح است که چرا تیم ایرانی از وقوع پیشرفت های جدی در مذاکرات خبر می دهد؟ طبعا وقتی ما درخواست های طرف مقابل را یکسره بپذیریم پیشرفت هایی رخ خواهد داد. این شیوه ایجاد پیشرفت در مذاکرات آنقدرها هم دشوار نیست که بانیان آن قهرمان خوانده شوند. مهم این است که ببینیم در نقاطی که دو طرف دچار اختلاف نظر اساسی هستند کدام طرف موضع خود را تعدیل کرده است. دولت مکررا اعلام کرده غنی سازی خط قرمز مذاکره کنندگان است. اکنون امریکایی ها به صراحت می گویند نه فقط غنی سازی را در ایران نخواهند پذیرفت بلکه به دنبال برچیدن آن هستند. شاید وقت آن رسیده باشد که دولت معلوم کند، این سخن امریکایی ها چه نسبتی با خط قرمز ترسیم شده از سوی ایران در مذاکرات دارد.

آنچه خط قرمز است نه کلمه غنی سازی –که امریکایی ها حتی آن را هم به کار نمی برند- بلکه اعمال حق کامل غنی سازی صنعتی داخل خاک ایران بدون هیچ گونه تحریمی است. طبعا ملت ایران در این باره که ماده 4 ان پی تی حق غنی سازی را چگونه برای آنها به رسمیت شناخته سوء تفاهمی ندارد و این موضوع را از مذاکره کنندگان مطالبه خواهد کرد که حق ندارند پای توافقی را امضا کنند که ایران را برای همیشه از حقوقش محروم کند.

این احساس روز به روز جدی تر می شود که اشتیاق زاید الوصف تیم ایرانی برای توافق، معادله مذاکرات را به نحو خطرناکی به ضرر ایران تغییر داده است. غربی ها تصور می کنند ایران نه گزینه و نه چاره ای جز توافق ندارد و بنابراین می خواهند حداکثر مقدار امتیازهای ممکن را از آن بگیرند.

آیا زمان آن نرسیده است که ایران هم اعلام کند که توافق نکردن را بهتر از یک توافق بد می داند و مشخصات یک توافق خوب از دید خود را به صراحت اعلام کند؟ ظاهرا تنها اعلام علنی خطوط قرمز ایران است که می تواند طرف مقابل را از سوء تفاهم خهارج کند.
Major I
Major I
پست: 733
تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 2456 بار
سپاس‌های دریافتی: 3097 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط mm1990 »

[External Link Removed for Guests]


تسنیم: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور بررسی آخرین تحولات برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در گفتگوی ویژه خبری حاضر شد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در نیویورک اجلاس وزرا را با هدف طرح مسائل جدید برگزار کردیم.

وی ادامه داد: روشی را که غرب به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده بود فقط موجب بیان صرف مواضع و مذاکره در فاصله سالهای 81 تا 84 شد، از این رو تصمیم گرفتیم که این امر را برگردانیم.

ظریف تصریح کرد: به صراحت در نیویورک گفتیم که سیاست فشار سبب شده که تعداد سانتریفیوژها از 200 تا به 19 هزار تا برسد.

وی گفت: مردم ایران تحریم‌های تحمیل شده از سوی غربی‌ها را نتیجه عملکرد آنها می‌دانند و از آنها منزجرند لذا غربی‌ها باید اعتماد مردم ایران را جلب کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: ما هشت سال قبل 200 سانتریفیوژ داشتیم اما اکنون تحریم‌ها باعث شده که 19 هزار سانتریفیوژ داشته باشیم.

به گفته ظریف بیشتر وقت مذاکرات سه روزه ژنو به گفت‌وگوهای داخلی 1+5 در نتیجه اختلافات آنها سپری شد.

وی زمان تخمینی برای حل مساله هسته‌ای را کمتر از یک سال به شرط آنکه که طرف غربی به دنبال بهانه تراشی نباشد، اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خطاب به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت که نگران نباشند چرا که مذاکرات اخیر و پیش‌رو درباره حل مساله هسته‌ای ایران است نه رابطه با آمریکا.

ظریف در ادامه از ریاست جمهوری، هیئت دولت و مجلس به خاطر حمایت‌هایی که داشتند سپاسگذاری کرد و گفت: همگی از هیئت مذاکره‌کننده به عنوان فرزندان انقلاب یاد کردند و امیدواریم با انتقادات سازنده ما را یاری دهند که به اهداف نظام، کشور و مردم برسیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در نیویورک گفتید انتظار داریم کمتر از یکسال این پرونده به سرانجام برسد، آیا این برآورد را همچنان با توجه به سختی‌هایی که در جزئیات وجود دارد، قبول دارید گفت: بله بنده معتقدم باید اینگونه باشد یعنی اگر حسن‌نیتی وجود داشته باشد، حتی به یکسال هم نیازی نیست. در نیویورک گفتم که ما در فاصله کمی می‌توانیم به طرح کلی در قدم اول به نتیجه برسیم.

در فاصله به وجود آمده وقتی که به قدم اول برسیم، جزئیات را شروع می‌کنیم


وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: در فاصله‌ای که به قدم اول برسیم، جزئیات را شروع کرده و به اجرایی کردن خواهیم پرداخت. بنده معتقدم که کمتر از یکسال هم برای رسیدن به این وضعیت ممکن است هدف حل موضوع هسته‌ای است، اگر به دنبال این هدف بهانه‌تراشی باشد، یقینا مسیر کمی طولانی خواهد شد زیرا در این مسیر همیشه بهانه وجود داشته اما اگر موضوع این باشد که مسئله هسته‌ای حل شود، یک بحران دیگر نیز از میان برداشته خواهد شد و زمینه برای کار جدی‌تر فراهم می‌شود.

ظریف با تاکید بر اینکه منطقه و جهان با معضلات جدی روبروست، گفت: دنیا به نقش موثر و مثبت ایران نیاز دارد و اگر تلاش کنیم و جدیت به این موضوع بپردازیم، در فاصله کمتری به مرحله نهایی اجرایی شدن این طرح خواهیم پرداخت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ما شاهد بودیم به یکباره بمب خبری منفجر شد و وزرای خارجه بدون پیش‌بینی، برنامه‌های خود را لغو کردند و به ژنو آمدند، چه شد که به یکباره این وزرا به این منطقه سرازیر شدند اظهار داشت: آنها دیدند مذاکرات در حال جدی شدن است و زمینه برای رسیدن به تفاهم فراهم شده است و احساس کردند کار از دست‌شان رفته و وجودشان مورد نیاز است باید بیایند دیدگاه‌های متفاوت خود را مطرح کنند و این یک حضور فزاینده‌ای را درست کرد و به دنبال آن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد اگر مذاکره جدی شود، به مذاکره می‌پیوندد.

تحریم‌ها یکطرفه و مخالف قراردادهای بین‌المللی بر ما تحمیل شده است

ظریف با اشاره به اینکه تحریم‌هایی که علیه ایران صورت گرفته، از سوی آمریکاست گفت: این تحریم‌ها یکطرفه و مخالف قراردادهای بین‌المللی بر ما تحمیل شده است و دولت آمریکا قبلا هم چنین اقدامی کرده بود و آمدنش طبیعی بود و آنها می‌ترسیدند که از قافله عقب بمانند.

وی با اشاره به اینکه وزیر خارجه چین و روسیه روز آخر به مذاکره پیوستند گفت: چین به این علت در مذاکره دیر رسید زیرا کمیته مرکزی حزبش جلسه داشت وگرنه زودتر به این مذاکرات می‌پیوست.

ظریف ادامه داد: همه اینها نشان‌دهنده این بود که همگی احساس می‌کردند پیشرفت قابل توجهی فراهم شده و رسیدن به تفاهم نزدیک است و بنده فکر می‌کنم پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و اکثرا اعلام نظر کردند وقت زیادی از این سه روز تلف شده است برای اینکه خودشان به نتیجه برسند، اما ما به صورت جدی و با تاکید بر خواسته و دیدگاه حقوق حقه ایران دست از تلاش نخواهیم کشید.

اساسا هدف از مذاکرات کاستن از بی‌اعتمادی‌ها است

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر جان کری در سفر به ابوظبی گفت: بعضی وقت‌ها دیپلمات‌ها مواضع متفاوتی را در برابر سوالات متفاوت برای حل کردن نگرانی‌ها دولت میزبان مطرح می‌کنند؛ البته اگر دیپلمات‌ها یک روش و رویکرد یکسان و منسجمی نداشته باشند باعث خدشه واردشدن به اعتبار آن‌ها و همچنین صدمه دیدن اعتماد موجود در مذاکرات می‌شود چرا که اساسا هدف از مذاکرات کاستن از بی اعتمادی‌ها است که در هشت سال گذشته به وجود آمده و این مواضع غیرواقعی سازنده نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مردم در چند روز گذشته مواضع مخالفان مذاکرات را دیدند، این که آنها بخواهند به قول روزنامه‌نگاران یک چرخش جدیدی به خبر بدهند اعتباری برای آنان باقی نمی‌گذارد البته از آن جا که من انسان خوش‌بینی هستم تمایل دارم این پنجره فرصتی را که ملت ایران برای جامعه بین‌المللی و کشورهای غربی که بعضا خود را به اشتباه جامعه بین‌المللی می‌پندارد غنیمت بشمارم تا آنها بتوانند مجددا اعتماد ملت ایران را کسب کنند و ما هنوز امیدواریم که طرف‌های غربی بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بعید می‌دانم این اظهارنظرها که در حقیقت پاسخی به نگرانی‌ها مقطعی گروهی خاص است کمکی به حل مشکلات کند.

تابه حال مطلبی را ندیده‌ام که حتی نزدیک به واقعیت مذاکرات بوده باشد

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای برخی رسانه‌های غربی از اطلاع از جزییات مذاکرات اظهار داشت: تابه‌حال مطلبی را ندیده‌ام که حتی نزدیک به واقعیت مذاکرات بوده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همانطور که قبلا نیز بیان کرده‌ام این که شما تاکنون چیزی از جزییات مذاکرات نشنیده‌اید نشان‌دهنده جدی بودن مذاکرات است.

وی تاکید کرد: اینها نشانه‌هایی از ورود مذاکرات به مراحل جدی است و واقعیت این است که این رسانه‌ها چیزی برای منعکس کردن ندارند و تمام این مسائل نشان‌دهنده ظن و توهم آنهاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: تلاش‌های این رسانه‎ها ادامه دارد و شما می‌توانید عصبانیت‌های امثال نتانیاهو را در اظهار مواضع اخیر وی ببینید البته برخی از دوستان ما در منطقه نیز از این مذاکرات نگران بوده و وحشت‌زده شده‌اند.

ظریف تاکید کرد: آنها باید بدانند اساسا موضوع این مذاکرات روابط ایران و آمریکا نیست بلکه مسئله اصلی آن پرونده هسته‌ای ایران است.

ما نمی‌دانیم چرا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ناگهان نگران شدند

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما نمی‌دانیم چرا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ناگهان نگران شده و به دوستان قدیمی خود نیز اخم می‌کنند.

وی اظهار داشت: به آنها می‌گویم که بی جهت نگران نباشید چرا که اولویت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، همسایگان ایران است ایران به عنوان بزرگترین و قدرتمندترین کشور منطقه منافع همسایگان خود را در نظر داشته و باور ما این است که ناامنی همسایگان ما ناامنی خود ماست و این مذاکرات ارتباطی به نگرانی‌های این کشورها ندارد.

ظریف افزود: کشورهای منطقه بهتر است در شرایط حاضر از بهانه‌ای که منجر به آتش کشیدن منطقه می‌شد دست برداشته و از منافع ملت‌های خود دفاع کنند من اگر جای آن‌ها بودم نه تنها نگران روند فعلی مذاکرات نبودم بلکه خوشحال می‌شدم که جمهوری اسلامی به عنوان برادر بزرگتر منطقه خواهان حل مشکلات منطقه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این مواضع ناشی از نگرانی و وحشت است که منجر به تلاش برای برهم زدن روند فعلی می‌شود.

منافع رژیم صهیونیستی و طرفدارانش در منطقه در خطر است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته عده‌‌ای منافع‌شان در خطر است؛ رژیم صهیونیستی و طرفداران آن‌‌ها در آمریکا حیات‌شان در تنش و بحران است و بنابراین نمی‌خواهند که مشکلات منطقه حل شود و از این جهت حق دارند که نگران باشند.

وی اظهار داشت: این جریانات به این دلیل می‌خواهند با استفاده از ابزار رسانه‌ای خود جهت غلطی به افکار عمومی بدهند اما مردم چشم و گوش داشته و آگاهند، چرا که واقعیت‌ها را می‌بینند.

ظریف تاکید کرد: امیدواریم دوستان و همسایگان ما که در پناه رژیم صهیونیستی منافع‌شان در آرامش منطقه است نگران نباشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: منافع دوستان ما در تضاد با رژیم صهیونیستی بوده و آن این است که با همسایه بزرگتر خود روابط خوب وسازنده‌ای داشته باشند و ما نیز می‌خواهیم که براساس منافع مشترک و پیوندهای قدیمی اعتقادی، تاریخی و فرهنگی روابط خود را حفظ کنیم.

وی اظهار داشت: اما برخلاف دوستان ما در منطقه، رژیم صهیونیستی حق دارد که مخالف روند مذاکرات باشد چرا که منافع و حیات این رژیم در ایجاد تنش در منطقه است.

در ژنو دستورالعملی ارائه دادیم تا از همسایگان‌مان در منطقه نگرانی‌زدایی شود

ظریف اظهار داشت: در ژنو که بودیم دستورالعملی دادیم تا از همسایگان‌مان در منطقه نگرانی‌زدایی شود، البته با همه اعضای 1+5 و کلیه کشورها ارتباط داریم و اولین سفر خارجی خود را از عراق شروع کردم تا نشان دهیم منطقه در اولویت سیاست خارجی ما است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: من قصد دارم در اولین فرصت به منطقه سفر کنم با کشورها صحبت نمایم و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با بیشتر سفرای کشورهای منطقه دیدار کردم که از آن جمله می‌توانم به دیدار با سعودالیصل اشاره کنم که دیدار کوتاهی در مجمع عمومی با یکدیگر انجام دادیم اما وی خیلی سریع سازمان ملل را ترک کرد و پس از آن با وی تماس تلفنی داشتم چرا که از گذشته دور با یکدیگر آشنا هستیم و قبل از ایام حج برای وی آرزوی موفقیت در برگزاری این رویداد عظیم کرده ام.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: امیدواریم در آینده نزدیک به کلیه کشورها رفت و آمد داشته باشیم البته این روزها رفت و آمد به تهران زیاد شده چرا که دیروز وزیر خارجه ژاپن به ایران آمد و با وی در فرودگاه دیدار کردم البته ما با کشورهای 1+5 ارتباط داریم و همچنین باید به منطقه هم سری بزنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که توافق بین ایران و آژانس به وجود آوردن مدالیته جدید است یا اعتمادسازی، اظهار داشت: این بیانیه مشترک یک توافقنامه و برای اجرایی شدن به امضا رسیده و برای اعتمادسازی شروع به اجرا می‌کند.

وی ادامه داد: آژانس در نطنز، فردو و اصفهان حضور گسترده دارد و گزارشات مفصل، میزان غنی سازی و تعداد سانتریفیوژ نشان از شفاف‌سازی ما دارد و نشان می‌دهد ایران هیچ چیزی برای پنهان‌کاری ندارد و فقط به دنبال این هستیم که به حق مردم احترام گذاشته شود.

امیدواریم توافقنامه‌ای که بین رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با آمانو به امضا رسید اجرایی شود

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: با این شرایط و سابقه فکر کردیم که مذاکره نباید برای مذاکره باشد بلکه باید برای رسیدن به هدف باشد و امیدواریم توافقنامه ای که بین رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با آمانو به امضا رسید اجرایی شود تا زمینه اعتمادسازی را ایجاد کند تا موضوعی حل نشده بین ایران و آژانس وجود نداشته باشد.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تکلیف این توافقنامه در مذاکرات ایران 1+5 چه خواهد بود تصریح کرد: کار با آژانس جزیی از راه حل است چون هر توافقی که با 1+5 می‌شود باید از طریق آژانس راستی آزمایی انجام شود، بنابراین آژانس نقش قابل توجهی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان داشت: نقش دیگر آژانس در موضوع پرونده هسته‌ای کشورمان ابهاماتی است که از گذشته در برنامه ایران ایجاد شده که باید با کمک ایران و آژانس حل شود البته حضور ظالمانه شورای امنیت باید خاتمه یابد و همچنین باید شامل حذف همه تحریم‌ها باشیم چرا که از همان ابتدا این تحریم‌ها حقوقی نبوده و سپس پرونده ایران به یک پرونده عادی تبدیل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: یکی از وظایف آژانس نظارت بوده و انتقال فناوری از دیگر وظایف آژانس است بنابراین به جای این کار بی‌جهتی که گردن آژانس افتاده، باید منابع محدود آژانس به انرژی هسته‌ای برسد، البته همان‌طور که می‌دانید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار مهم‌اش در آفریقا شیرین کردن آب است اما ما امیدواریم پرونده کشورمان سریع‌تر حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سوال که در مذاکرات ژنو شاهد برگزاری جلسات دو جانبه بودیم و آیا این گفتگوها توانسته راهکاری را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورها ایجاد کند، افزود: این گفتگوها باعث شفاف شدن موضوع و کاسته شدن تفاوت ها شده و همان‌طور که اعضای 1+5 گفتند باید نزدیک‌تر شویم.

ظریف ادامه داد: مطرح کردن موارد اختلافی کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می کند و تصویری که در این دو الی سه روز از گفتگوها ارائه شده نشان می‌دهد که 1+5 شش کشور با 6 موضع متفاوت هستند که این مسئله امری طبیعی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: در دیپلماسی چندجانبه شاهد تفاوت ریز و جدی هستیم که شاید در سر یک ویرگول ساعت‌ها بحث شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مردم باید مذاکرات رابا حوصله پیگیری کنند چرا که ما بر سر منافع ملی دقیق هستیم و از توان کارشناسی خوبی برخورداریم، البته مذاکره سخت است.

رسیدن به تفاهم به خودباوری بیشتری نیاز دارد

ظریف اظهار داشت: اعلام موضع راحت است اما رسیدن به تفاهم، به خوباوری بیشتری نیاز دارد و برای این که در روی جزییات بحث کنیم نیاز به خودباوری است که این امر به خواست مردم محقق گشت و می‌گذارد به طور جدی وارد مذاکرات شویم با این حال با دعای خیر مردم می توانیم در مقابل شش نفر بنشینیم و آن‌ها شما را چالش و شما آن ها را چالش کنید، که امری بسیار سخت است.

وی ادامه داد: از همکارانم که بار سنگین این مذاکرات را بر دوش دارند تشکر می‌کنم و همیشه خوش‌بین هستم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جنابعالی چگونه باشخصیت‌های مختلف تعامل برقرار می‌کنید گفت: اگر قرار باشد با کسی که هم‌نظرمان است تعامل داشته باشیم دیگر نیازی به مذاکره نداریم زیرا با آنها دارای مواضع یکسان هستیم و نظرات‌مان با یکدیگر همسو است پس در این صورت باید به اختلاط با یکدیگر بپردازیم.

در 1+5 واقعا مذاکره انجام می‌شود

وی با اشاره به اینکه مذاکره معنایش این است که شما با کسی که با آن در ارتباط هستید هم موضع نباشید وگرنه می‌شود تبادل‌نظر و همفکری افزود: در 1+5 واقعا مذاکره انجام می‌شود.

ظریف با اشاره به اینکه اکثر کسانی که در طرف مقابل ما نشسته‌اند در موضوعات مختلف با آنها اختلاف‌نظر داریم خاطرنشان ساخت: اختلاف‌نظرها کم و بیش زیاد است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط خوب کشورمان با چین و روسیه گفت: با برخی از کشورهای غربی عضو گروه 1+5 دارای روابط نسبتا خوبی هستیم.

وی با بیان اینکه ممکن است با برخی دیگر از کشورها روابط‌مان دچار فراز و نشیب‌های بسیاری باشد ادامه داد: عموما روابط ما با این کشورها مثبت بوده به گونه‌ای که دارای سابقه تاریخی خوبی با یکدیگر هستیم.

ظریف با بیان اینکه اختلاف‌نظر ما با 1+5 زیاد است افزود: اگر اختلاف‌نظر نداشتیم 10 سال پرونده هسته‌ای ایران به همین منوال ادامه پیدا نمی‌کرد.

کار بی‌چالش شیرین نیست

وی با اشاره به اینکه هنر در این است که ما با حفظ مواضع و اصول‌مان در تلاش باشیم تا به یک تفاهم برسیم، خاطرنشان ساخت: کار بی‌چالش شیرین نیست به طوری که شیرینی کار در چالش آن است، بنابراین باید از پس این چالش‌ها برآییم.

وزیر امور خارجه مان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جنابعالی در زمانی که بر سر میز مذاکره با اعضای 1+5 هستید، چه احساسی نسبت به ملت شریف ایران دارید، گفت: علی‌رغم مسئولیت‌های مختلفی که پرونده هسته‌ای ایران داشته، ولی همیشه یک اجماع داخلی نسبت به موضوع هسته‌ای وجود دارد، به طوری که در این مرحله نیز همانند سایر دوره‌ها شاهد حمایت مقام معظم رهبری، مردم و رسانه‌های گوناگون از تیم مذاکره‌کننده بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بار سنگین این میزان لطف، بزرگواری و محبت را بر دوش‌مان همیشه احساس می‌کنیم، افزود: فکر نمی‌کنم در لحظه‌ای از مذاکرات باشد که این بار سنگین را احساس نکرده باشیم.

ظریف با اشاره به اینکه باید مشکلات را از سر راه کشور برداریم خاطرنشان ساخت: باید ضمن حفظ حقوق ملت شریف ایران برای رفاه مردم کمک کنیم.
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 24
تاریخ عضویت: شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲, ۱:۳۳ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 13 بار
سپاس‌های دریافتی: 36 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط ooooooooooooo »

پیش بینی های نوستراداموس :

( سانتوری 1 سروده 73 )
به فرانسه
اتهام زده می شود
که
از سوی پنج کشور همیارش
نادیده گرفته شده است

کشورهای الجزیره و تونس
با یارمندی مردم « پرشیا »
به جنبش در می آیند
لیون , سویل و بارسلون
از پای در می آیند
آن ها به خاطر ونیزی ها
نمی توانند
بشتاب از آن بخش گذر کنند


جالبه
البته اسم کشور ها ، احتمالاً به رمز مشخص شده ، مثلاً : سویل روسیه ، شایدم اسم کشور ها را ، از عمد تغییر کرده!
[FONT=Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma, Tahoma]  دیپلـــــــمات ، کاریــــزمات ، رو عشــــــــــقه !!   
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی راهبردی
[External Link Removed for Guests]
اسراییلی ها فشار سیاسی خود را به ابزاری برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران قرار داده اند و این ابراز نارضایتی اینبار ماموریت دیپلماتیکی دیگری را دنبال می کند.


تصویر

مهدی جهانتیغی، ایران هسته ای- مذاکرات فشرده و در نوع خود بی سابقه – به لحاظ مدت زمان و مذاکرات سه جانبه طولانی اشتون،کری و ظریف- پس از سه روز به پایان رسید و دو طرف در کمتر از ده روز دیگر دوباره به میز مذاکرات برخواهند گشت.

در این میان، شاید برای اولین بار این مسئله در میان تحلیلگران داخل کشور درباره مذاکرات بوجود آمده که درباره مواجه با مواضع فردی مانند نتانیاهو اتفاق نظری در داخل کشور وجود ندارد و تفاسیر متضاد هم ارائه می شود.

یک تحلیل ساده شده وجود دارد که معتقد است مواضع نتانیاهو و مقامات صهیونیستی نشانه نارضایتی وی از مذاکرات می باشد و این موضوع دلیلی کامل برای این است که منافع کشورمان درمذاکرات در حال تامین شدن است.

از سوی دیگر یک نگاه دیگری نیز وجود دارد که مذاکرات و مواضع نتانیاهو و تیم اطراف وی را پیچیده تر تحلیل می کند و معتقد است ادبیات صهیونیست ها در مقطع فعلی نهایتا هماهنگ با آمریکا عمل می کند و نقش آنها فشار به ایران برای گرفتن امتیاز بیشتر و متقاعد کردن این کشور به امتیازات کمتر می باشد.

برای فهم اینکه کدام نظر به واقعیت نزدیکتر می باشد، درک چند نکته مهم ذیل راهگشا می باشد:

الف: صهیونیست ها قطعا از اصل مذاکرات با ایران هم نگرانند و هم ناراضی می باشند. این نگرانی و عدم نارضایتی به یک اصل محاسبه راهبردی مقامات امنیتی صهیونیست ها برمیگردد و آن اینکه آنها معتقدند ایران همواره از مذاکرات به دنبال خرید زمان بوده تا مباحث هسته ای خود را دنبال کنند. صهیونیست ها معتقدند ادامه مذاکرات همواره مانعی برای متوقف کردن کامل برنامه هسته ای ایران بوده است.

ب: نگرانی دومی که همواره صهیونیست ها همزمان با مذاکرات بیان کرده و هشدار می دهند این است که گفتگو ایران با 1+5 این خطر را دارد که منجر به کاهش تحریم ها و فشار به ایران بشود. همزمان با هر مذاکره صهیونیست ها نگران کاهش تحریم ها و فشار ها به ایران هستند و معتقدند خطر مذاکرات این هست که ممکن هست اجماع برای افزایش تحریم ها را بهم بزند.

ج: واقعیت آن هست که صهیونیست ها همواره در نزدیکی هر دوره از مذاکرات چارچوب ادبیات فعلی خود را تکرار کرده اند. ولی آن چیزی که در اینجا باید اصل قرار بگیرد این است که میان نارضایتی از اصل مذاکرات با نگرانی از روند فعلی مذاکرات نیز باید تفاوت قائل بود. اینجا این سوال را می توان مطرح کرد و آن این است که آیا روند فعلی مذاکرات منجر به کاهش تحریم ها – برچیده شدن ساختار تحریم – یا ادامه پیشرفت های هسته ای کشورمان می شود یا نه؟ جواب این سوال واقعیت رضایت یا نگرانی صهیونیست ها را نشان خواهد داد.

د: آنچه که با برخی علائم فعلی می توان دریافت و خود آمریکایی ها هم به صراحت گفته اند در حال حاضر نه تنها ساختار تحریم ها با مذاکرات فعلی تغییری نخواهد کرد بلکه تنها مقداری از امول بلوکه شدن آنهم عمدتا در کشورهای آسیایی امکان آزاد شدن را پیدا خواهد کرد. نکته بعدی هم اینکه درخواست برای عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، محدود کردن سانتافیوژهای فعال فعلی ، همچنین پذیرفتن محدودیت در ایستگاه های همانند نطنز، فردو و آب سنگین اراک و تعلیق شش ماهه برخی فعالیت های هسته ای معنایی بسیار نزدیک به توقف کردن پیشرفت های هسته ای متاسفانه فعلا دارد!

بنابراین تشخیص اینکه صهیونیست از روند فعلی مذاکرات فعلا نه تنها نگران نیستند خیلی سخت نیست. به همین دلیل می توان به خوبی مشاهده کرد که آنها فشار سیاسی خود – ابراز نارضایتی- را به ابزاری برای گرفتن امتیاز بیشتر از ایران قرار داده اند و این ابراز نارضایتی اینبار ماموریت دیپلماتیکی دیگری را دنبال می کند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

متن کامل
[External Link Removed for Guests]
رییس جمهور امریکا طی سخنانی در جمع خبرنگاران از کنگره امریکا خواست از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خودداری کند.


تصویر

ایران هسته ای- رییس جمهور امریکا طی سخنانی در جمع خبرنگاران از کنگره امریکا خواست از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خودداری کند.

متن کامل سخنان وی که روز پنج شنبه 23 آبان 1392 (14 نوامبر 2013) در کاخ سفید بیان شده چنین است:

پرسش: آیا شما دلیلی برای این که باور کنید ایران در صورت برقراری تحریم های جدید توسط کنگره گفتگوهای هسته ای را ترک خواهد کرد در اختیار دارید و آیا این امر، موجب مختل شدن اقدام دیپلماتیک خواهد شد و (در این مرحله) گزینۀ دیگری جز جنگ (برای شما) باقی نمی گذارد؟ و شما به منتقدان خود در کنگره که می گویند تنها تحریم های سخت بود که ایران را به پای میز مذاکره آورد و فقط تحریم های سخت تر است که آن کشور را به تسلیم واخواهد داشت، چه پاسخی می هید؟

اوباما: خوب، بگذارید دونکته را خاطر نشان کنم. نکتۀ اول، من پیش از این گفته ام و اکنون تکرار می کنم، ما نمی خواهیم که ایران به سلاح های هسته ای دست یابد. این نه تنها برای ما و دوستانمان خطرناک خواهد بود، بلکه می تواند تأثیر بی ثبات کننده ای برای تمامی منطقه داشته باشد و به یک مسابقۀ تسلیحات هسته ای که زندگی را برای همۀ ما خطرناکتر خواهد کرد دامن زند. پس سیاست ما این است که ایران نمی تواند سلاح های هسته ای داشته باشد، و من همۀ گزینه ها را روی میز باقی می گذارم تا اطمینان حاصل کنم که ما به این هدف تحقق می بخشیم.

نکتۀ دوم، علت این که ما چنین تحریم های دشواری را در اختیار داریم این است که من و دولت، وقتی که تصدی امور را در دست گرفتم یک ساختار بین المللی برای برقرای سخت ترین تحریم هایی که تاکنون سابقه داشته است به وجود آوردیم.

بنا بر این منصفانه است که بگویم من چیزهایی دربارۀ تحریم ها می دانم، چون ما آنها را برقرار ساختیم و اطمینان حاصل کردیم که جای ابهامات زیادی باقی نماند و تحریم ها واقعا تأثیر گذارند و قصد ما از برقراری این تحریم ها همواره این بود که ایرانی ها به پای میز مذاکره بیایند، تا ما بتوانیم مسئله را به طور مسالمت آمیز حل کنیم، زیرا من این شیوه را ترجیح می دهم. من این شیوه را ترجیح می دهم چون هر گونه جنگ مسلحانه هزینه هایی دارد، من همچنین این شیوه را ترجیح می دهم زیرا بهترین راه حصول اطمینان از این که کشوری سلاح هسته ای ندارد این است که خود انها تصمیم بگیرند که سلاح های هسته ای نداشته باشند و ما در موقعتی هستیم که می توانیم این موضوع را که آنها دارای سلاح های هسته ای نیستد بررسی کنیم. بنا بر این به عنوان پی آمد تحریم هایی که ما بر قرار کرده ایم - و من از همۀ کمک ها، کمک دو حزبی که ما از کنگره در عملی ساختن این موضوع دریافت کردیم قدرشناسی می کنم- اقتصاد ایران فلج شده است. آنها سال گذشته یک رشد منفی 5 درصدی داشته اند. پول رایج آنها سقوط کرده است. آنها فقط برای مسائل روزمرۀ اقتصادی در محل، در ایران با مشکلات عمده ای دست به گریبانند. و پرزیدنت روحانی تصمیم گرفت که برای جلو آمدن و گفتگو با جامعۀ بین المللی پیرامون آنچه که می تواند این مسئله را از طریق تماس با ما حل کند، آماده است. اکنون ما یک رشته گفتگو داشته ایم. و این هیچگاه واقع گرایانه نبوده است که ما همۀ مسائل را یکباره حل کنیم.

آنچه ما انجام داده ایم ملاحظۀ امکان موافقتنامه ای است که بر اساس آن ایران پیشرفت برنامۀ هسته ای خود را متوقف سازد، این کار مقداری از اورانیوم با درجۀ غنای بالا را که دستیابی به امکان بالقوۀ تولید یک سلاح هسته ای را آسان تر می کند از میان بر می دارد، موجب می شود که آنها خود را در معرض بازرسی های بسیارسختگیرانه تری قرار دهند که ما را دقیقا از آنچه که آنها در تأسیسات خود انجام می دهند آگاه می کند، و این خود فرصتی ایجاد می کند که ما طی مدت چند ماه آزمایش کنیم و ببینیم آیا آنهاعملا برای حل مسئله به صورت رضایتبخش از نظر جامعۀ بین المللی، و مطمئن ساختن ما از این که در واقع دستیابی به یک سلاح هسته ای را پیگیری نمی کنند، آمادگی دارند؟

در این میان، توافق مقدماتی در مورد آنچه که صحبت شده، هرچند که تکمیل نشده، این است که ما به مقدار مختصری در حاشیۀ تحریم هایی که برقرار کرده ایم تخفیفی قائل می شویم. ولی آنچه اهمیت دارد این است که ما هستۀ اصلی تحریم ها را که بیشترین و مهم ترین تأثیرات را بر اقتصاد ایران داشته است، بویژه تحریم های نفتی و تحریم های مربوط به بانکها و تأمین مالی را بر جای خود باقی می گذاریم.

و این آن چیزی است که به ما فرصت می دهد تا میزان جدیت آنها را بیازماییم، ولی همچنین به ما اطمینان می دهد که اگر ظرف مدت شش ماه از حالا معلوم شد که آنها جدی نیستند، ما می توانیم پیچ را سفت و آن تحریم ها را دوباره تشدید کنیم. بنا بر این پیام من به کنگره این بوده که بگذارید ببینیم این مرحلۀ کوتاه مدت مقدماتی طبق خواست و رضایت ما، به شکلی که ما مطلقا مطمئن شویم که طی مدت مذاکراتمان با ایرانی ها، آنها سرگرم پیش بردن برنامۀ هسته ای خود نیستند، تکمیل می شود؟ ما می توانیم در ارتباط با توانایی آنها از نظر توان فرار هسته ای نیز چند ماه دیگری فرصت به دست آوریم. بگذارید آزمایش کنیم که آنها در عمل تا چه اندازه به حل این مسئله به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز تمایل دارند. اگر در پایان روز معلوم شود که آنها برای ارائۀ دلیل محکم و اطمینان لازم به جامعۀ بین المللی در مورد عدم پیگیری سلاح هسته ای آمادگی ندارند، ما چیزی را از دست نداده ایم. و اگر معلوم شود که براستی موضوع از همین قرار است، از آنجا که تمامی زیرساخت تحریم های ما به جای خود باقی است آنها نه تنها به این علت که نمی توانند در ازای فروش نفت خود – حتی در سرتاسر دورۀ مذاکرات- به آسانی در آمدی کسب کنند پول از دست می دهند، بلکه گزینه های دیگری هم وجود دارند.

اما، آنچه که من به اعضا کنگره گفته ام این است که در واقع، ما برای حل مسئله از راه دیپلماتیک جدی هستیم، چون هرقدر هم که گزینۀ نظامی ما خوب باشد، گزینه های نظامی غالبا با بی نظمی همراهند، همواره دشوارهستند، همیشه پی آمدهای نامنتظره دارند، و در این وضعیت از بابت مطمئن ساختن ما از این که آنها در آینده بیرون نمی آیند و با قوت بیشتری سلاح های هسته ای را پیگیری نمی کنند، کامل نیستند. اگر ما در تعیقیب راه حل دیپلماتیک جدی باشیم، در این صورت نیازی به افزودن تحریم های اضافی بر تحریم هایی که هم اکنون با کارآیی بسیار عمل می کنند و آنها را در وهلۀ اول به پای میز مذاکره کشانده اند، نداریم.

اکنون، اگر معلوم شود که آنها نمی توانند بقول خود عمل کنند، نمی توانند به صورت جدی پای میز مذاکره بیایند و این مسئله را حل کنند، ما می توانیم تحریم ها را به همان شدت اول خود باز گردانیم. و ما این گزینه را در اختیار داریم.

از همه سپاسگزارم.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی گزارش نوامبر 2013- 2
[External Link Removed for Guests]
آژانس بین المللی انرژی اتمی یافته های کلیدی خود را که نشان دهنده آخرین تحولات از زمان [External Link Removed for Guests](اوت 2013) است در ابتدای [External Link Removed for Guests]منتشر کرده است.


تصویر

ایران هسته ای- آژانس بین المللی انرژی اتمی یافته های کلیدی خود را که نشان دهنده آخرین تحولات از زمان گزارش قبلی (اوت 2013) است در ابتدای گزارش جدید منتشر کرده است.

متن این یافته ها چنین است:

· در تاریخ 11 نوامبر 2013 آژانس و ایران یک بیانیه مشترک در مورد چهارچوبی برای همکاری را امضاء کردند که شامل شش اقدام عملی مقدماتی است که از سوی ایران ظرف سه ماه انجام خواهند شد.

· نرخ تولید UF6 غنی شده تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 مشابه چیزی که در گزارش قبلی ذکر شده باقی مانده است؛ میزان مواد هسته ای که به شکل UF6 غنی شده تا سقف 5 درصد از اورانیوم 235 باقی مانده 7154/3 کیلو گرم است.

· نرخهای تولید UF6 غنی شده تا سقف 20 درصد از اورانیوم 235 مشابه چیزی که در گزارش قبلی ذکر شده، باقی مانده است؛ فرآوری بیشتر چنین موادی ادامه داشته است؛ میزان مواد هسته ای که به شکل UF6 غنی شده تا سقف 20 درصد از اورانیوم 235 باقی مانده تقریبا 196 کیلوگرم است.

· سانتریفیوژهای IR-2m بیشتری در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) نصب نشده اند. هیچیک از سانتریفیوژهای IR-2m نصب شده با UF6 خوراک دهی نشده اند.

· اجزاء مهم بیشتری در راکتور IR-40 نصب نشده است؛ تولید اکسید اورانیوم UO2برای مجموعه های سوخت جهت راکتور در کارخانه تولید سوخت (FMP) ادامه یافته است؛ مجموعه سوخت جدید هنوز کامل نشده است.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”