اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار و حوادث روز به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, MASTER, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی راهبردی
[External Link Removed for Guests]
اگر می خواهید مذاکرات شکست نخورد، تهدید شکست مذاکرات در صورت عدم تعدیل دیدگاه های امریکا را، با استفاده از ترسیم خط قرمزهای علنی و رسمی، تبدیل به یک تهدید معتبر کنید.


تصویر

مهدی محمدی، وطن امروز- قضاوت درباره اینکه تا روز 30 تیر در مذاکرات هسته ای چه رخ خواهد داد همچنان بسیار دشوار است. علت این امر هم این نیست که اطلاعات کافی درباره محتوای مذاکرات وجود ندارد، بلکه علت این است که حتی خود مذاکره کنندگان هم که در بطن مذاکرات قرار دارند، نمی دانند تا دقیقه 90 چه رخ خواهد داد.

نخستین نکته این است که ظاهرا امریکایی ها منتظرند –و مطمئن- که ایران در لحظات آخر کوتاه بیاید. اکنون مهم ترین اختلاف میان دو طرف ابعاد و حجم ظرفیت غنی سازی است که ایران می تواند در طول گام نهایی حفظ کند. امریکایی ها می گویند حداکثر 6000 ماشین سانتریفیوژ را خواهند پذیرفت تا زمان گریز هسته ای ایران به بیش از 6 ماه افزایش پیدا کند، اما طرف ایرانی می گوید نیازهای عملی اش اقتضا می کند کل تعداد ماشین های فعلی را نگه دارد و درباره نحوه افزایش آن تا 50 هزار عدد در سال های آینده مذاکره کند. وندی شرمن، رییس تیم مذاکره کننده امریکا قبل از آغاز مذاکرات به خبرنگاران در وین گفته است که می داند ایران موضع واقعی خود در این باره را تا لحظات آخر رو نخواهد کرد و اگر بنا باشد کوتاه بیاید، این امر تا حداکثر مقدار ممکن به تعویق خواهد انداخت.

رفع این سوء تفاهم در ذهن طرف غربی –که البته متاسفانه باید گفت مستقیما محصول متن توافق ژنو است- مستلزم آن است که ایران به طور رسمی و علنی به این مسئله تصریح کند که اگر امریکایی ها توافق نهایی را به «برچیدن ظرفیت غنی سازی صنعتی در ایران» مشروط کنند مذاکرات قطعا شکست خواهد خورد. «اعلان رسمی و علنی خطوط قرمز» در شرایطی که طرف مقابل به شدت نیازمند توافق است، نقض آن از سوی امریکا را بسیار دشوار خواهد کرد اما تا وقتی که طرف ایرانی خط قرمز های خود را رسمی و علنی نکند و به بیان تلویحی آن در مذاکرات درگوشی پشت درهای بسته بسنده نماید، نمی توان جلوی این سوء تفاهم از جانب امریکایی ها را که آنچه ایران می گوید «ابزاری برای چانه زنی تا دقیقه 90» است، گرفت. ایجاد ابهام به گونه ای که طرف غربی نتواند میان «ابزارهای چانه زنی» و «خطوط قرمز واقعی» تفکیک کند، شاید تا جایی به مذاکرات کمک کرده باشد ولی اکنون دیگر خاصیت خود را از دست داده و باید با یک استراتژی قاطعانه و صریح جایگزین شود. امریکا به دلایلی که به زودی از آن سخن خواهیم گفت به شدن نیازمند توافق است. مذاکره کنندگان ایران بیاد بتوانند از این نیاز به نحو حداکثری برای افزایش قدرت چانه زنی خود در مذاکرات بهره ببرند. به لحاظ راهبردی یکی از دقیق ترین جملاتی که می توان درباره مذاکرات فعلی گفت این است که تنها خط قرمز واقعی امریکا شکست مذاکرات است و جز این، هیچ خط قرمز کاملا واقعی وجود ندارد. تحت این شرایط، تیم ایرانی باید بداند تنها روش آنچه آقای ظریف «توهم زدایی از امریکا» خوانده این است که دورنمای شکست مذاکرات به شفاف ترین وجه ممکن آشکار شود. بگذارید صریح تر بگویم: اگر می خواهید مذاکرات شکست نخورد، تهدید شکست مذاکرات در صورت عدم تعدیل دیدگاه های امریکا را، با استفاده از ترسیم خط قرمزهای علنی و رسمی، تبدیل به یک تهدید معتبر کنید.

دومین نکته این است که حقیقتا هیچ علامتی از اینکه امریکایی ها حتی به سمت برچیدن زیرساخت تحریم ها حرکت کرده باشند وجود ندارد و همین امر نشان می دهد که توافق نهایی یا حاصل نخواهد شد یا اگر هم حاصل شود یک توافق خوب نخواهد بود.

در روزهای گذشته دو اتفاق مهم در این حوزه رخ داده است. نخست امریکایی ها یک بانک فرانسوی به نام پاریبا را به دلیل آنچه »معاملات غیر قانونی با ایران» خوانده شده، با مبلغی نجومی -6 میلیارد دلار- جریمه کرده اند. این مبلغ چنان هنگفت بوده که صدای فرانسوی ها –کسانی که خود حامیان سرسخت اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران بوده اند- را هم درآورده است. نکته جالب این است که جک لو وزیر خزانه داری امریکا به صراحت گفته است دولت امریکا قصد دارد پس از این انک فرانسوی به سراغ دیگر بانک هایی برود که تحریم ها علیه ایران جدی نگرفته اند و در همین راستا امروز اعلام شد یک بانک ترکیه ای زیر فشار قرار گرفته است. وقتی امریکایی ها با اعمال جریمه های هنگفت علیه بانک هایی که هیچ قانون بین المللی را نقض نکرده اند، اراده خود برای پیام رسانی به دیگران درباره ممنوعیت هر اقدامی در زمینه بهبود اقتصاد ایران را آشکار می کنند، آیا می توان باور کرد که این روند از روز 30 تیر به آن طرف به یکباره معکوس شود و امریکا به سمت جمع کردن بساط تحریم حرکت کند. منطقا، اگر امریکایی ها حتی احتمال بدهند توافق نهایی حاصل خواهد شد و بر تعهد خود مبنی بر لغو همه تحریم ها پس از توافق نهایی پای بند باشند، حداقل کاری که اکنون باید بکنند این است که رژیم تحریم ها را از این که هست صلب تر و سخت تر نکنند. و وتی چنین می کنند، منطقی این است که تصور کنیم امریکا قصد ندارد رژیم تحریم ها را –حتی پس از حصول توافق نهایی- به طور جدی دستکاری کند چرا که اگر چنین بود معنا نداشت برای نازک کاری بنایی هزینه کند که به زودی قصد خراب کردن آن را دارد!

اتفاق دوم در سطحی راهبردی تر رخ داده است. به تازگی برخی از استراتژیست های نزدیک به دولت امریکا دیدگاه های خود در زمینه توافق نهایی را در اندیشکده بلفر منتشر کرده اند. یکی از این افراد چاک فریلیش تحلیلگر ارشد این موسسه است. نکته مهمی که فریلیش به آن اشاره می کند این است که دولت امریکا عقیده دارد حتی اگر توافق نهایی حاصل شود باز هم رقابت راهبردی با ایران در همه حوزه ها –از جمله حوزه هسته ای- ادامه خواهد داشت و امریکا نیازمند آن است که برنامه ای برای مدیریت ایران به مدت چندین دهه داشته باشد. از این رو، دولت امریکا به هیچ وجه نمی خواهد ابزارهای خود برای مدیریت ایران را در یک توافق هسته ای از دست بدهد بلکه اتفاقا درصدد آن است که از این توافق مدلی برای مدیریت سایر تهدیدات راهبردی که از سوی ایران متوجه امریکاست نیز بیرون بکشد. این کد را باید کنار مقاله بسیار کلیدی دیوید سانگر برای نیویورک تایمز در روز 12 تیر گذاشت. سانگر که به دولت امریکا بسیار نزدیک است در مقاله خود برای نخستین بار حرف دل امریکایی ها را زده است. او در این باره بحث می کند که دولت امریکا فعلا حاضر نیست بپذیرد که ایران تعداد زیادی سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد ولی این موضع همیشگی نیست. سانگر می گوید از دید امریکا مسئله اصلی اساسا این نیست که ایرن چقدر ماشین می تواند در اختیار داشته باشد، بلکه مسئله این است که آیا ایران حاضر هست دشمنی با امریکا را کنار بگذارد یا نه؟ در واقع او به تلویح می گوید اگر امریکا نشانه هایی در اختیار داشته باشد که دولت ایران قصد دارد ارزیابی راهبرد خود از امریکا به مثابه یک دشمن را تغییر بدهد آن وقت هر تعداد ماشین سانتریفیوژ را هم می توان برای ایران پذیرفت و اساسا این مسئله اهمیت خود را از دست خواهد داد.

نتیجه این است که امریکایی ها تردیدی در این باره باقی نگذاشته اند که مسئله اصلی برای آنها این است که ایران از ماهیت انقلابی خود تهی شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، صورت مسئله در مذاکرات هسته ای تغییر خواهد کرد و اگر چنین نشود امریکا آماده است که حتی در صورت حصول یک توافق هسته ای فشار ها بر ایران را تا حداکثر مقدار ممکن حفظ کند.

تیم مذاکره کننده ایران باید عمیقا در این امر تامل کند که نه صرفا محافظ برنامه هسته ای ایران بلکه نگهبان ماهیت انقلابی ایران هستند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
تعیین اینکه ایران در نهایت چه تعداد ماشین سانتریفیوژ خواهد داشت، به دو متغیر دیگر از جمله میزان شفافیتی که بر برنامه غنی سازی ایران اعمال خواهد شد و میزان مواد قابل غنی سازی مجددی که انباشت می شود، بستگی دارد.


تصویر

ایران هسته ای- یک روزنامه انگلیسی به نحو غیر مستقیم از یکی از راه حل های احتمالی درباره موضوع ظرفیت غنی سازی که تاکنون به طور علنی از آن سخن گفته نشده، پرده برداشته است.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز 11 تیر در مقاله ای گفته است تعیین اینکه ایران در نهایت چه تعداد ماشین سانتریفیوژ خواهد داشت، به دو متغیر دیگر از جمله میزان شفافیتی که بر برنامه غنی سازی ایران اعمال خواهد شد و همچنین میزان مواد قابل غنی سازی مجددی که ایران حق دارد انباشت کند، بستگی خواهد داشت.

این روزنامه در بیانی غیر شفاف در این باره نوشته است: «آنچه مذاکره کنندگان توصیف می کنند تکه هایی کوچک از توافق نهایی به زبانی دیپلماتیک و پر از پرانتز است. یعنی در مجموع مذاکرات به گونه ای نیست که با سرعت به توافقی در ماه جاری منتهی شود. با این حال مسائلی چون شفافیت، میزان نظارت و دسترسی به تاسیسات و در نهایت حجم ذخایر اورانیوم غنی شده می تواند به هنگام چانه زنی بر سر تعداد سانتریفوژها مفید واقع شود».

کارشناسان در تهران این موضوع را تایید می کنند که احتمال دارد در صورت افزایش شدید شفافیت برنامه غنی سازی ایران و همچنین کاهش شدید موادی که ایران می تواند به صورت UF6 انباشت و نگهداری کند، ممکن است غربی ها با تعداد ماشین های سانتریفیوژ بیشتری در ایران موافقت کنند.

با این حال این کارشناسان هشدار می دهند در صورتی که ایران نتواند مواد را به صورت گاز قابل غنی سازی مجدد انباشت کند، تعداد ماشین ها هر چقدر هم که باشد دارای ارزش چندانی نخواهد بود.

یک منبع فنی در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «وقتی امریکایی ها مذاکرات را به بازی مکعب روبیک تشبیه می کردند منظور شان همین بود. آنها می خواهند بگویند اینکه وضعیت متغیرهایی مانند شفافیت و ذخیره مواد چقدر باشد، بر مسئله تعداد ماشین ها اثر خواهد گذاشت».

وی ادامه داد: «با این حال نکته اصلی این است که ماشین ها فقط زمانی ارزش واقعی دارند که بتوان مواد تولید شده توسط آنها را انباشت کرد».
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودندظرفیت غنی سازی مورد نیاز ایران 190 هزار سو (SWU) است.


تصویر

ایران هسته ای- رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودندظرفیت غنی سازی مورد نیاز ایران 190 هزار سو (SWU) است.

در حالی که مذاکرات وین 6 درباره تدوین یک توافق نهایی میان ایران و 1+5 در جریان است، حضرت آیت الله خامنه ای روز دوشنبه (16 تیر 1393/ 7 جولای 2014) در جمع مسئولان عالی نظام تاکید فرمودند ایران به 190 هزار سو غنی سازی نیاز دارد.

متن دقیق بیانات ایشان در این باره بر اساس آنچه در [External Link Removed for Guests] آمده چنین است:

یک مسئله‌ى حسّاس کنونى، مسئله‌ى هسته‌اى است که بیانات امروز رئیس جمهور محترم کاملاً خوب و درست بود. طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضى بشوید. هدف آنها این است که جمهورى اسلامى را در باب ظرفیّت غنى‌سازى مثلاً - که یکى از مسائل است - به ده هزار سو راضى کنند، منتها از پانصد سو و هزار سو شروع کرده‌اند، که حدود ده هزار سو مثلاً محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ - همین قدیمى‌هایى که از قبل داشتیم و داریم - است. هدف آنها این است. مسئولین ما میگویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعى کشور است، خب، باید نیاز کشور تأمین بشود. اصل حرفى که آمریکایى‌ها در این قضیه دارند، حرف ناحقّى است. یک کشورى احتیاج به انرژى هسته‌اى دارد، خودش با تلاش خود، با دنبال‌گیرى خود، بدون اینکه از کسى دزدى کند، بدون اینکه با کسى ساخت‌وپاخت بکند، توانسته این علم را، این دانش را، این فنّاورى را براى خود فراهم کند؛ حالا واایستاده‌اند که نه، نباید. خب چرا؟ این «نباید» چه منطقى دارد؟ میگویند ما از بمب هسته‌اى میترسیم! اوّلاً تضمین براى جلوگیرى از سلاح هسته‌اى راه‌هاى خودش را دارد؛ اشکالى هم ندارد. ثانیاً اگر بنا است که راجع به مسئله‌ى سلاح هسته‌اى کسى نگران باشد، آن، آمریکا نیست. آمریکا که خودش چند هزار کلاهک هسته‌اى دارد، چند هزار بمب هسته‌اى دارد، و خودش به کار برده؛ خب به شما چه! شما چه کسى هستید که بایستى نگران این باشید که فلان کشور به سلاح هسته‌اى دست پیدا میکند یا نمیکند؛ وانگهى آن دستگاه‌هایى که مسئولند، خب بله، میشود تضمین کرد. [البتّه‌] تضمین هم شده است یعنى روشن است؛ شاید خود آنها هم میدانند. اصل حرف آنها حرف ناحقّى است.

البتّه ما به تیم مذاکره‌کننده‌مان اعتماد داریم. مطمئنّیم یقیناً آنها به دست‌اندازى به حقوق کشور و حقوق ملّت و کرامت ملّت راضى نخواهند شد و اجازه نخواهند داد که چنین کارى انجام بگیرد. مسئله‌ى ظرفیّت غنى‌سازى یک مسئله است که خیلى مهم است؛ مسئله‌ى تحقیق و توسعه که قطعاً باید رعایت بشود؛ حفظ تشکیلاتى که دشمن قادر به تخریب آن نیست. روى «فردو» تکیه میکنند، چون غیر قابل دسترسى است براى آنها؛ میگویند جایى که ما نمیتوانیم به آن ضربه بزنیم، نباید داشته باشید! این خنده‌آور نیست؟
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

بیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و کارگزاران نظام
[External Link Removed for Guests]
«رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا نیز تصریح می‌کند: «وقتی ایران دید دسترسی‌اش به اقتصاد جهانی قطع شد، تصمیم می‌گیرد محاسباتش را عوض کند».


تصویر

رضا سراج، وب سایت برهان- در منازعه‌ی میان دو مبنای محاسباتی، آنان که اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش را برگزینند، دشمن خود را حقیقتاً بشناسند و به آن اعتماد نکنند، با تکیه به نیروی مردم و عقلانیت صحیح می‌توانند دشمن را به زانو درآورده و محاسبات خود را بر آن تحمیل کنند. در مقابل دشمن نیز با ابزارهای ادراکی همچون تهدید و تطمیع تلاش می‌کند قوای ادراکی نیروهای جبهه حق را دچار اختلال ساخته و آنان را دچار اشتباه محاسباتی کند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدارمسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشگری، ضمن بیان نکاتی بسیار مهم در زمینه مسائل داخلی و خارجی، تلاش پیچیده و چند جانبه برای ایجاد اختلال در محاسبات مسئولان و دستگاه‌های جمهوری اسلامی را مهم‌ترین هدف کنونی استکبار به ویژه آمریکا خواندند و به موضوع مهم و راهبردی «محاسبه‌ی صحیح» و مبانی آن در اندیشه‌ی انقلاب اسلامی اشاره نموده و فرمودند: «جمهوری اسلامی بر مبنای عناصر اصلی محاسبات عقلانی خود یعنی «اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش» و «شناخت دشمن و بی‌اعتمادی به او»، راه پرافتخار خود را با تکیه بر مردم، بهره‌گیری از تجربه‌ها و تلاش و مجاهدت پیگیر برای تحقق آرمان‌های ملت ادامه می‌دهد. رفتار آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر مانند رفتار شیطان است چرا که آن‌ها همواره تلاش دارند با تهدید و تطمیع و به ویژه با وعده‌هایی که هیچ‌گاه به آن‌ها عمل نمی‌کنند، کشورهای دیگر را مرعوب و تحت سلطه خود درآورند، و شیطان نیز تلاش دارد با تهدید و تطمیع، دستگاه محاسباتی انسان را از کار بیاندازد و او را دچار خطای در محاسبه کند. همه باید مراقب این خطر بزرگ باشند زیرا خطای در محاسبه باعث می‌شود که اراده و توانایی‌های انسان درجهت تصمیم اشتباهی که اتخاذ می‌شود، عملاً به هدر رود.

یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان عوامل معنوی و سنت‌های الهی را نادیده بگیرد و فقط در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند. نگذارید دشمن بااستفاده از تهدید و تطمیع در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد.»

معظم له در ادامه ناکارآمدیِ دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدید نظامی» و «تحریم» را باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاه‌ها و مقامات ایرانی برشمردند و تأکید کردند: «تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد وتهدید نظامی نیز به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می‌ماند. دشمن می‌داند که جمهوری اسلامی اگر هدفی را بخواهد آنرا به دست می‌آورد؛ بنابراین درصدد است با ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مسئولان ایرانی، کاری کند که آن‌ها اهداف مغایر با منافع آمریکا را، دردستور کار قرار ندهند که این، همان جنگ نرم است که سال‌ها پیش بیان شد.»

بر این اساس می‌توان نبرد محاسبات را سناریوی مهم و راهبردی نظام سلطه در مقابله با جمهوری اسلامی ایران دانست که در چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است. در این نوشتار، تلاش می‌گردد ابعادی از پیدا و پنهان این سناریو، مورد واکاوی قرار گیرد.



نبرد محاسبات، رهیافتی هوشمند از جنگ نرم ادراکی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین اهداف دشمن در رهیافت اقتصادی از جنگ نرم، چنین توضیح می‌دهند: «در جنگ‌نرم و جنگ‌روانی - که جنگ‌روانی یکی از بخش‌های جنگ‌نرم است - هدف دشمن این است که محاسبات طرف مقابل را عوض کند.... برای او تنها راه، منحصر در این است که ملت ایران و مسئولین ایران درنهایت به یک محاسبه‌ای برسند که احساس کنند ادامه‌ی این راه به صرفشان نیست. دشمن می‌خواهد این محاسبه را بر ذهن شماتحمیل کند؛ می‌خواهد من و شما به این نتیجه برسیم که صلاح نیست در مقابل آمریکا، درمقابل استکبار، در مقابل دستگاه‌های سیاسیِ تابع کارتل‌های گوناگون اقتصادی، خیلی هم بایستیم و خیلی هم مقاومت کنیم؛ از بعضی از حرف‌ها باید دست بکشیم»[1]

ایشان راهبرد دشمن در ایجاد اشتباه محاسباتی را مبنای این رهیافت جنگ نرم می‌دانند: «هدف جبهه‌ی مخالف نظام اسلامی و انقلاب‌اسلامی و دشمن ما این است که راه را بن‌بست نشان بدهد. ... تا مسئولان جمهوری اسلامی درمحاسبات خودشان تجدیدنظر کنند.»[2]

این رهیافت با به‌کارگیری بسته‌ای از ابزارهای اقتصادی و نظامی، مبتنی بر «عملیات ادراکی» به دنبال ایجاد اشتباه محاسباتی در هدف است. به عبارت دیگر تحمیل «تصویر کاذب و ساختگی» دشمن از شرایط موجود بر «ذهنیت و ادراک» مسئولین، نخبگان و مردم کشورِ هدف، موجب ایجاد اشتباه محاسباتی و تجدیدنظر در محاسبات می‌گردد.

نبرد محاسبات را می‌توان در ذیل راهبردهای کلان جنگ‌نرم فهم نمود که به منظور مهار، تغییر رفتار و تغییر ساختار نظام‌های مستقل و استکبارستیز دنبال می‌گردد. عرصه نبرد محاسباتی را بایستی نتیجه دو روند تکامل نظری قدرت نرم و سخت و نیز نوع مواجه ایالات متحده امریکا با جمهوری اسلامی ایران دانست. از نظرگاه اندیشه‌ای، یکی از مفاهیم نوین در زمینه قدرت، ظهور مقوله «قدرت هوشمند»[3] است که می‌توان آن را سنتز مفهوم «قدرت نرم» و «قدرت سخت» مورد نظر «جوزف نای» قلمداد کرد.

سوزان ناسل در شماره‌ی آوریل‌۲۰۰۴نشریه فارین‌پالیسی، مقاله‌ای منتشر کرد و کفایت اصطلاح قدرت نرم جوزف نای را در مقابله با تهدیدات جدی علیه منافع آمریکا به چالش کشید و مفهومی جدید را پیشنهاد کرد؛ او از قدرت هوشمند به معنای ترکیب هوشمندانه قدرت سخت و نرم در مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی سخن گفت. ناسل معتقد است توانایی‌ها و برتری‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیک آمریکاباید در یک جهت هماهنگ شود تا برآیند آن، تداوم برتری آمریکا را تضمین کند.[4] جوزف نای در سال‌های اخیر در تبیین نظریات خود پیرامون قدرت، به سه نوع قدرت اشاره می‌کند. ابتدا قدرت سخت را مورد واکاوی قرار می‌دهد که بر مبنای زور و تهدید عمل می‌کند، سپس قدرت اقتصادی را معرفی می‌کند که قلمرو آن هزینه و تطمیع و پاداش است و در نهایت به معرفی قدرت نرم می‌پردازد که بر مبنای جاذبه عمل می‌کند و آنرا قدرت برتر دنیای معاصر معرفی می‌نماید. نای قدرت هوشمند را چنین تعریف می‌کند: «توانایی درهم آمیختن منابع قدرت سخت و نرم در قالب راهبردهای مؤثر.[5]» نای معتقد است که اعمال مجازات‌های اقتصادی، جزء حیطه قدرت نرم نبوده و اتفاقاً از مصادیق قدرت سخت است.

با توجه به افتراق نظر موجود، می‌توان رهیافت خاصی در این عرصه تعریف کرد که تلفیقی از به کارگیری قدرت اقتصادی، سخت و نرم با ترتیبات خاصی علیه کشور هدف است که در اینجا از آن با عنوان «رهیافت هوشمند» یاد می‌گردد.



فرایند اختلال و اشتباه محاسباتی

این رهیافت با به‌کارگیری بسته‌ای از ابزارهای اقتصادی و نظامی، مبتنی بر «عملیات ادراکی» به دنبال ایجاد اشتباه محاسباتی در هدف است. به عبارت دیگر تحمیل «تصویر کاذب و ساختگی» دشمن از شرایط موجود بر «ذهنیت و ادراک» مسئولین، نخبگان و مردم کشورِ هدف، موجب ایجاد اشتباه محاسباتی و تجدیدنظر در محاسبات می‌گردد. نتیجه چنین فرایندی تغییر رفتار هدف خواهد بو

با این تفاسیر فرآیند ایجاد اختلال و اشتباه محاسباتی چنین خواهد بود:

الف- ایجاد ادراک اشتباه

ب- محاسبه مجدد

ج- اشتباه محاسباتی

یکی از مصادیق جدی اعمال این رهیافت را می‌توان در مواجهه غرب با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دید. در چند سال اخیر شاهد اعمال تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی علیه ایران از سوی کشورهای غربی هستیم که از آن به عنوان تحریم‌های فلج کننده و هوشمند[6] یاد می‌شود. ریچارد ان. هاس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات‌متحده، در خصوص ماهیت این تحریم‌ها می‌گوید: «احتمال این وجود دارد که فشارهای اقتصادی باعث شود تا برخی در ایران نگاه تازه‌ای به مذاکرات داشته باشند. [افزایش فشار اقتصادی] ایرانی‌ها را به این نتیجه خواهد رساند که هزینه‌ی راهی که اکنون در پیش گرفته‌اند بسیار زیاد است و بنابراین منطقی است که تغییر رفتار دهند.»[7]

همچنین استوارت لوی، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزیر دارایی ایالات‌متحده‌آمریکا می‌گوید: «همان‌طور که خانم کلینتون، وزیر امور خارجه، در اوایل ماه جاری اظهار کرد، تحریم و فشار به خودی خود هدف نیستند. آن‌ها اجزای سازنده‌ی اهرم فشار برای راهکار مبتنی بر مذاکره هستند. با انزوای شدید ایران از لحاظ مالی و تجاری و دستمایه قرار دادن نقاط ضعف موجود این کشور، می‌توانیم بر محاسبات ایران تأثیر بگذاریم. با این کار، راهبرد تدوین شده‌ی ما که هم اکنون در حال اجرا است، می‌تواند اهرم فشار مهم و تعیین کننده‌ای برای دیپلماسی ما ایجاد کند».[8]

«رابرت گیتس» وزیر دفاع سابق آمریکا نیز تصریح می‌کند: «وقتی ایران دید دسترسی‌اش به اقتصاد جهانی قطع شد، تصمیم می‌گیرد محاسباتش را عوض کند».[9]

سوزان مالونی و ری‌تاکیه از پژوهشگران برجسته‌ی مرکز مطالعات خاورمیانه در موسسه بروکینگز و شورای روابط خارجی آمریکا نیز می‌گویند: «در شرایطی که حکومت ایران دچار چنددستگی است و اقتصاد ایران به شدت تحت فشار است مسلماً سیاست‌های آمریکا در قبال ایران می‌تواند روی تعادل قدرت بین جناح‌های صاحب نفوذ در سیاست ایران مؤثر واقع شده و فرصتی را برای تغییر اولویت‌های سیاسی ایران فراهم کند. سیاست آمریکا در مقابل ایران، باید تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم مالی و فنی برنامه‌های هسته‌ای آن کشور، تقویت نیروهای مخالف، تأثیر‌گذاری روی رقابت‌های درونی صاحبان قدرت و محافظت از همسایگان ایران در برابر تهدیدهای آن کشور باشد.[10]»

بُعد دیگر نبرد تحمیل محاسباتی، بهره‌گیری از تهدید نظامی است. در همین راستا رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، بیوک مک کوئن، ادعا می‌کند «متأسفانه به نظر نمی‌رسد فشارهای سیاسی و اقتصادی ایران را قانع کرده باشد که جاه‌طلبی‌های نظامی هسته‌ای خود را کنار بگذارد.» همچنین یکی دیگر از اعضای مؤثر کمیته مذکور به نام «چارلز راب» نیز مدعی می‌گردد «تنها با تهدید معتبر زور با ترکیب تحریم‌ها، می‌توان برای یک راه حل دیپلماتیک قابل قبول امید واقعی داشت. سه جزء تهدید نظامی معتبر عبارت‌اند از: استراتژی ارسال پیام و اطلاعات مؤثر، آمادگی‌های اقتصادی و فعالیت‌های آماده‌سازی نظامی معتبر.» روشن است که انتشار این ادعاها در درجه‌ی نخست، القای احتمال تهاجم نظامی را به منظور ایجاد لبه پرتگاه جنگ و در جهت تغییر رفتار جمهوری اسلامی مد نظر داشته است.

در تداوم همین سناریو می‌توان گفت تلاش غرب و دشمنان انقلاب اسلامی، برای بی‌ثبات‌سازی محور مقاومت در سوریه و عراق نیز در همین راستا و برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر محاسبات طرف ایرانی قابل ارزیابی است.

در این چارچوب می‌توان گفت سرنوشت نبرد میان جبهه‌ی حق و باطل را منازعه‌ی میان دو مبنای محاسباتی در درون جبهه‌ی حق تعیین می‌کند؛ در یک سو مبنایی متکی به ایمان الهی و با بهره گیری از تدبیر عقلی و در سوی دیگر، مبنایی کاملاً مادی که به شدت متأثر از القائات جبهه باطل قرار گرفته است. آنان‌که اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش را برگزینند، دشمن خود را حقیقتاً بشناسند و به آن اعتماد نکنند با تکیه به نیروی مردم و عقلانیت صحیح می‌توانند دشمن را به زانو درآورده و محاسبات خود را بر آن تحمیل کنند. در مقابل دشمن نیز با ابزارهای ادراکی همچون تهدید و تطمیع تلاش می‌کند قوای ادراکی نیروهای جبهه حق را دچار اختلال ساخته و آنان را دچار اشتباه محاسباتی کند. در چنین شرایطی آنان‌که در مبنای محاسباتی، کمتر به عناصر اتکال الهی توجه داشته‌اند دچار ضعف و خودباختگی می‌گردند. این رویکرد ناشی از نادیده انگاشتن عوامل معنوی و سنت‌های الهی و تکیه‌ی صرف بر عوامل محسوس و مادی است.

در این چارچوب، سناریوی اختلال در نظام محاسباتیِ نخبگان جمهوری اسلامی ایران بر پایه بهره‌گیری از دو ابزار راهبردی شکل گرفته است که عبارت‌اند از: «تهدید نظامی» و «تحریم».

بر این اساس می‌توان رفتار طرف غربی را در دیپلماسی و عرصه تبلیغاتی فهم کرد. قیچی دو لبه‌ی تهدید نظامی و تحریم، به دنبال ایجاد اختلال و اشتباه محاسباتی در نخبگان و جامعه‌ی ایران اسلامی است و هوشیاری هرچه بیشتر نخبگان و دلسوزان انقلاب اسلامی می‌تواند در ناکام گذاشتن این سناریوی راهبردی نظام سلطه مؤثر واقع گردد.



پی نوشت ها :

[1]- بیاناتمقام معظم رهبری، 16/5/1391

[2]- بیانات مقام معظم رهبری، 3/5/1391

[3] Smart Power

[4] Nossel, Suzanne (2004); Smart Power; Foreign Affairs, Volume 83, No. 2, April 2004

[5] Nye, Jiseph s. jr (۲۰۰۷) Power in world Politecs.Ed " Notes on a Soft power Reseatch Agenda ". Felix Berenskoetter and M.J.Williams.Riutledge

[6] Crippling and smart sanctions

[7] [External Link Removed for Guests]

[8] [External Link Removed for Guests]

[9] [External Link Removed for Guests]

[10] [External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه/ اختصاصی
[External Link Removed for Guests]
اطلاعات دریافتی «ایران هسته ای» از وین نشان دهنده آن است که تیم های ایران و 1+5 نگارش کلیات متن توافق جامع را به پایان برده اند.


تصویر

ایران هسته ای- اطلاعات دریافتی «ایران هسته ای» از وین نشان دهنده آن است که تیم های ایران و 1+5 نگارش کلیات متن توافق جامع را به پایان برده اند.

برخی منابع که «ایران هسته ای» با آنها گفت وگو کرده می گویند کلیات متن نوشته شده و اکنون دو طرف در حال نهایی کردن یک یک موضوعات مندرج در آن هستند.

این منابع می گویند در این مرحله کار از موضوعاتی شروع شده که اتفاق نظر بیشتری درباره آنها وجود دارد.

با این حال، گزارش های موجود نشان می دهد هیچ یک از دو طرف هنوز در موقعیتی نیست که بتواند به روشنی بگوید در روز 31 تیر چه اتفاقی رخ خواهد داد.

اختلافات اساسی درباره ظرفیت غنی سازی، فردو، اراک، نحوه لغو تحریم ها، طول زمان گام نهایی و PMD هنوز حل و فصل نشده است.

اصلی ترین شکاف میان دو طرف درباره مسئله غنی سازی رخ داده است که ایران اصرار دارد ظرفیت فعلی خود را حفظ کند و آن را در سال های آینده طبق یک توافق به تدریج تا اندازه 190000 SWU توسعه دهد، اما غربی ها عددی بین 3-10 هزار ماشین را مدنظر دارند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در اظهاراتی بسیار مهم [External Link Removed for Guests]نیاز ایران این است که 190 هزار SWU غنی سازی در اختیار داشته باشد ولی غرب می خواهد حداکثر 10 هزار SWU را بپذیرد.

ایشان همچنین گفتند تحقیق و توسعه و فردو نباید تعطیل یا محدود شود.

بر خی منابع می گویند احتمال اینکه تا روز 31 تیر توافقی حاصل شود بیش از آن است که مذاکرات شکست بخورد.

به گفته این منابع علت اصلی این است که دو طرف عقیده دارند تمدید مذاکرات ممکن است اصل روند را به خطر بیندازد.


با این حال، «ایران هسته ای» پیش تر [External Link Removed for Guests] که گزینه تمدید مذاکرات در صورت آشکار شدن دورنمای عدم توافق بررسی خواهد شد.

علاوه بر این، برخی منابع غربی [External Link Removed for Guests]احتمال دارد وزرای خارجه کشورهای عضو 1+5 روز جمعه 20 تیر (11 جولای) به وین رفته و در مذاکرات مشارکت کنند.

از دید کارشناسان معنای این اتفاق هم این است که مذاکرات به مراحل دشواری رسیده و هم اینکه امکان دست یابی به راه حل وجود دارد.

کارشناسان در تهران هشدار می دهند هرگونه توافق در موضوع هسته ای نباید نافی حقوق ایران طبق NPT بوده و همچنین نباید محاسبات غلط دشمن در زمینه تاثیر پذیری ایران از فشارها را تایید کند.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش اختصاصی «ایران هسته ای»
[External Link Removed for Guests]
برخی منابع در تهران به «ایران هسته ای» گفته اند هدف اصلی از این سفر نهایی کردن توافق جامع نیست.


تصویر

ایران هسته ای- منابع رسمی اتحادیه اروپا تایید کرده اند وزرای خارجه گروه 1+5 روز یکشنبه آینده برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران به وین خواهند آمد.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون تایید کرده است که اشتون چنین دعوتی از وزرای خارجه 6 کشور به عمل آورده است.

منابع نزدیک به کشورهای عضو گروه 1+5 هم تایید کرده اند که روز یکشنبه (22 تیر) در وین خواهند بود.

در این باره که علت این سفر چیست، گمانه زنی های متعددی وجود دارد اما برخی منابع در تهران به «ایران هسته ای» گفته اند هدف اصلی از این سفر نهایی کردن توافق جامع نیست.

یک منبع دیپلماتیک می گوید: «در وهله اول این سفر به دلیل سرعت دادن به مذاکرات انجام می شود. سرعت مذاکرات در روزهای گذشته اندکی کم شده است. تصمیم های دشواری باید اتخاذ شود که بحث درباره آنها در صلاحیت مذاکره کنندگان 1+5 نیست. زمان چندانی تا 30 تیر باقی نمانده و وزرای خارجه 1+5 نمی خواهند در روزهای آخر به وین بیایند و ببینند مجموعه وسیعی از مسائل باقی مانده و زمان از دست رفته است».

وی گفت: «شاید وزرای خارجه تا 30 تیر در وین بمانند. شاید هم در طول این مذاکرات بیش از یک بار به وین سفر کنند»

این منبع ادامه داد: «با این حال موضوع مانند ژنو نیست عزیمت وزرای خارجه به محل مذاکرات به معنای نهایی شدن توافق باشد. آنها برای مذاکره می آیند نه اینکه در روز یکشنبه یا یکی دو روز پس از آن توافق نهایی حاصل شود».

وی این ادعای منابع غربی را که هدف از سفر کری به وین «ارزیابی مذاکرات» است، رد کرد و گفت: «این حرف بی معناست. کری و اوباما هر روز در جریان ریز مذاکرات قرار می گیرند. مسئله این است که بحث هایی وجود دارد که مستلزم حضور خود آنها در وین است».

برخی اطلاعات پراکنده که در اختیار «ایران هسته ای» قرار گرفته نشان می دهد دو طرف در حال بحث بر سر یک فرمول پیچیده درباره ظرفیت غنی سازی هستند که ضرورت دارد وزرای خارجه در گفت وگو درباره آن مشارکت کنند.

«ایران هسته ای» فعلا در موقعیتی نیست که جزئیاتی از این موضوع منتشر کند.

در عین حال، منبعی که «ایران هسته ای» با وی گفت وگو کرده می گوید سفر وزرای خارجه به وین چند هدف دیگر هم دارد.

به گفته وی، یک هدف، نزدیک کردن دیدگاه های 1+5 به یکدیگر بویژه اختلاف هایی است که میان فرانسه و روسیه بروز کرده است.

این منبع می گوید: «روسیه بیشتر روی موضوع شفافیت تاکید دارد تا محدودیت، اما دیدگاه فرانسه درباره ضرورت محدود شدن برنامه هسته ای ایران حتی از امریکا هم تندروانه تر است. به عبارت دیگر روس ها می گویند وقتی ایران پذیرفته برنامه اش تا حداکثر مقدار ممکن شفاف و زیر نظر آژانس باشد، دیگر منطقی نیست که درباره ابعاد برنامه بیش از حد سخت گیری شود».

لوران فابیوس روز پنج شنبه از روسیه به این دلیل که مواضعی متفاوت از قیه اعضای 1+5 دارد انتقاد کرده بود.

همچنین سرگی ریابکوف وزیر خارجه روسیه گفته است احتمال دارد دعوت اشتون را رد کرده و به وین سفر نکند

هدف دیگر این مسافرت این است که احتمالا درباره شرایط تمدید مذاکرات و یا –در صورت لزوم- درباره مشخصات یک توافق موقت جدید مذاکره شود.

با این حال، منابعی که با مذاکرات مرتبط هستند فعلا احتمال بحث درباره یک توافق موقت جدید را جدی نمی دانند و سناریوی محتمل تر فعلا تمدید چند روزه یا چند هفته ای مذاکرات است.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

ارزیابی راهبردی
[External Link Removed for Guests]
فرمایشات دوشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب، بدون شک، جهت راهبردی مذاکرات وین 6 را تغییر خواهد داد.


تصویر

مهدی محمدی، وطن امروز- [External Link Removed for Guests]، بدون شک، جهت راهبردی مذاکرات وین 6 را تغییر خواهد داد.

از یک منظر، بیان این فرمایشات در حالی که مذاکرات در جریان است و گفته شده است که وزرای خارجه 6 کشور هم ابتدای هفته آینده به آن خواهند پیوست، نشان دهنده این است که «تصحیح مسیر مذاکرات» ضروری بوده است.

از یک نقطه دید استراتژیک، سخنرانی روز دوشنبه، قبل از هر چیز به معنای رسمی و علنی کردن خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای است. در مذاکراتی با این درجه از حساسیت و اهمیت، وقتی یک طرف تصمیم می گیرد خطوط قرمز خود را به طور رسمی و علنی –آن هم در بالاترین سطح- مطرح کند، هدف نمی تواند چیزی جز «مدیریت محاسبات» حریف باشد.

یک محاسبه اشتباه بسیار خطرناک نزد گروه 1+5 –که پیش از این چندین بار از آن سخن گفته ایم- این بوده که خطوط قرمز مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده ایران اهرم های چانه زنی است و ایران در دقیقه 90 زمانی که میان شکست مذاکرات و حفظ خطوط قرمز خود مخیر شود، آنها را کنار خواهد گذاشت.

مقام های امریکایی طی هفته گذشته به صراحت گفته اند چنین تلقی درباره خطوط قرمز ایران دارند و نتیجه گرفته اند که ایران در ساعات پایانی مذاکرات امتیاز خواهد داد.

سخنرانی روز دوشنبه قاعدتا باید این محاسبه اشتباه را تصحیح کرده باشد. این البته کار ساده ای نیست و منطقی است که تصور کنیم تصمیم گیری درباره آن، وزرای خارجه 1+5 را به وین بکشاند.

اصل مسئله اکنون این است که یک جنگ عمیق محاسباتی در وین درگرفته است. محاسبه ایران این است که اولا امریکایی ها چاره ای جز بیرون کشیدن یک نتیجه از این مذاکرات ندارند؛ ثانیا، اگر بنا باشد توافق هسته ای منجر به تثبیت تئوری «کارآمدی فشار در تغییر محاسبات ایران» شود، همان بهتر که هیچ توافقی حاصل نشود؛ و ثالثا، ایران مایل است سوء تفاهمی را که برخی آدرس های ارسالی از داخل درباره «اضطرای بودن رفع تحریم ها» در ذهن امریکایی ها ایجاد کرده، یک بار برای همیشه تصحیح کند.

همه این اتفاقات در سخنرانی روز دوشنبه رخ داده است. اکنون امریکایی ها باید میان دو گزینه «رفع نگرانی های مشروع و حصول توافق» یا «تکیه بر مطالبات زیاده خواهانه و منتفی شدن توافق» یکی را انتخاب کنند.

نتیجه راهبردی سخنرانی روز دوشنبه این است که خطوط قرمز مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بویژه درباره ظرفیت غنی سازی، باید در هرگونه توافق جامع لحاظ شود والا توافق برای ایران قابل پذیرش نخواهد بود و این یک خط قرمز واقعی است نه تاکتیک مذاکراتی که ایران قرار است در انتهای کار آن را پس بگیرد.

حالا دیگر امریکایی ها می دانند حد چانه زنی تا کجاست و از کجا به بعد دیگر جایی برای چانه زدن وجود نخواهد داشت و نوبت به تصمیم گیری می رسد. بوجود آمدن این شرایط مذاکرات را شفاف تر و معنادار تر می کند و اجازه وقت تلف کردن به هیچ طرفی نخواهد داد.

نکته بعدی در سخنان روز دوشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود یک پرسش بنیادین در مذاکرات را تعیین تکلیف کرد. آن پرسش که از روز امضای توافق ژنو تا کنون همواره مطرح بوده این است که اگر بناست میزان نیاز ایران تعیین کننده ظرفیت غنی سازی آن باشد، این نیاز را چه کسی تشخیص خواهد داد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان روز دوشنبه خود نشان دادند که از دید ایشان، طرفی که میزان نیاز ایران به غنی سازی را معین می کند خود ایران است و هیچ تحمیل یا دیکته ای در این حوزه وجود نخواهد داشت. امید امریکایی ها پس از توافق ژنو این بوده که با بهانه قرار دادن مفهوم «تعریف دو طرفه نیاز»، نیاز عملی ایران به غنی سازی را به گونه ای تعریف کنند که با عدم غنی سازی مساوی از کار درآید. این تاکتیک اکنون باید کنار گذاشته شود والا مذاکرات به سرعت به بن بست خواهد رسید. رهبر انقلاب در فرمایشات خود این مسئله را که امریکا یا هر طرف دیگری بخواهد نیاز ایران را معین کند به دو روش نفی کردند؛ نخست اینکه خود این نیاز را به دقیق ترین وجه ممکن و با استفاده از ادبیات فنی روزآمد تعریف کردند و دیگر اینکه اساسا مشروعیت و صلاحیت امریکا برای چنین امری را با استناد به ماهیت و کارنامه امریکا زیر سوال بردند.

واپسین نکته نیز که بسیار مهم است این است که نوع ادبیات رهبر معظم انقلاب اسلامی مملو از قدرت و اعتماد به نفس بود. طرفی در مذاکرات خط قرمز معین می کند –آن هم اشکارا و در عالی ترین سطح- که اولا خود را در موضع قدرت می بیند، ثانیا نگران شکست مذاکرات نیست و ثالثا بنا ندارد به دشمنان خود اجازه بدهد درباره آینده و سرنوشت ملتش تصمیم بگیرند.

این فقط یک تعیین تکلیف راهبردی برای مذاکرات نیست، بلکه ایجاد یک الگوی گفتمانی برای آن هم هست.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
پیگیری های «ایران هسته ای» نشان دهنده آن است که وضعیت مذاکرات به گونه ای نیست که امریکا ریسک شکست مذاکرات را بپذیرد.


تصویر

حامدعلوی، ایران هسته ای- برخی شواهد نشان دهنده آن است که تهدیدهای امریکا به شکست مذاکرات وین بیش از آنکه واقعی باشد، ناشی از این دیدگاه در امریکاست که اگر تیم ایرانی به دورنمای شکست مذاکرات مواجه شود، حاضر به واگذاری امتیازهای مدنظر امریکا خواهد شد.

جان کری وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه 22 تیر 1393 (13 جولای 2014) وارد وین شد و تا این لحظه دو دور با محمد جواد ظریف مذاکره کرده است.

اندکی قبل از ورود کری به وین و در حین آن، برخی مقام های امریکایی در پوشش منابع ناشناس، چند جمله کلیدی را به محیط رسانه ای تزریق کرده اند:

1- امریکایی ها گفته اند احتمال دارد با تمدید مذاکرات موافقت نکنند مگر اینکه روشن شود ایران در صورت تداوم مذاکرات آماده امتیازدهی خواهد بود.

2- مقام های امریکایی تاکید کرده اند امریکا به اندازه کافی تصمیم های سخت گرفته و اکنون این ایران است که باید تصمیم های دشوار بگیرد.

اما پیگیری های «ایران هسته ای» نشان دهنده آن است که وضعیت مذاکرات به گونه ای نیست که امریکا ریسک شکست مذاکرات را بپذیرد.

مهم ترین دلیل این امر که جنیفر روبین تحلیلگر دست راستی امریکایی روز 19 خرداد در مقاله ای در واشینگتن پست بر آن تاکید کرده این است که دولت امریکا برای مرحله ما بعد عدم توافق گزینه ای ندارد. روبین می نویسد: «ترک میز مذاکره ظاهرا چیزی نیست که این دولت (آمریکا) قادر به انجام آن باشد چون آنها را با دو واقعیت ناخوشایند مواجه می سازد: یک شکست دیگر در سیاست خارجی و فشار برای اتخاذ اقدامی دیگر».

ضمن اینکه، منابع غربی تایید کرده اند اختلاف ها درباره 3 مسئله فردو، اراک و جدول زمانی لغو تحریم ها تا حدود زیادی حل شده و اکنون همه بحث ها بر یافتن راه حلی برای مسئله ظرفیت غنی سازی متمرکز است.

داریل کیمبال تحلیلگر ارشد مرکز کنترل تسلیحات در امریکا روز 23 تیر در مقاله ای در وب سایت نشنال اینترست توضیح داده است که رسیدن به راه حلی مرضی الطرفین در این باره ممکن است.

وی می نویسد: «محدود کردن ظرفیت غنی سازی اورانیوم توسط ایران بین 6 تا 10 سال، با پایین تر از ظرفیت کنونی آن و در عین حال اجازه دادن برای افزایش ظرفیت غنی سازی در مراحل بعدی توافق در صورتی که تهران اطلاعات کافی را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و ثابت کند دیگر به آزمایشاتش با ابعاد نظامی ادامه نمی دهد. ایران همچنین باید ثابت کند نمی تواند سوخت هسته ای از کشوری دیگر دریافت کند. این راه حل موضوع ظرفیت غنی سازی است».

این ایده نشان دهنده آن است که تهدیدها به شکست مذاکرات درواقع با هدف افزایش امتیاز گیری از تیم ایرانی و کاهش امتیازدهی به آن مطرح می شود و یک گزینه واقعی نیست.

احتمالا به همین دلیل است که برخی از منابع غربی گفته اند کری فعلا در وین می ماند و حتی اگر مذاکرات شکست هم بخورد تیم امریکایی وین را ترک نخواهد کرد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
کنگره هم مخالفتی ندارد. منتها اینکه زمان لازم برای تمدید مذاکرات چقدر باشد، مستقیما به تحولات دقیقه 90 بستگی دارد.


تصویر

علی شاهدیان، ایران هسته ای- کارشناسان در تهران می گویند تمدید مذکرات وین 6 تقریبا قطعی است.

در حالی که فقط حدود 5 روز تا پایان مهلت 6 ماهه مذاکرات ایران و 1+5 باقی مانده، برخی کارشناسان ابراز اطمینان می کنند که این مذاکرات تمدید خواهد شد.

جان کری وزیر خارجه امریکا روز سه شنبه 24 تیر 1393 (15 جولای 2014) وین را به مقصد واشینگتن ترک کرد.

وی که 3 دور با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مذاکره کرده بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از ترک وین اعلام کرد برای مشورت درباره نحوه ادامه کار در صورتی که مذاکرات تا 30 تیر به نتیجه نرسد به واشینگتن می رود.

کری گفت در این باره با اوباما و کنگره مشورت خواهد کرد.

کارشناسان در تهران می گویند اولا هنوز نباید تحولات دقیقا 90 را بی اهمیت پنداشت چرا که همانطور که محمد جواد ظریف اعلام کرده موضوع چندانی برای مذاکره میان دو طرف باقی نمانده و این امریکاست که باید تصمیم سیاسی بگیرد و این تصمیم های سیاسی ضرورتا در لحظات پایانی گرفته می شود.

یک منبع در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «کری مجبور خواهد بود یک یا دو روز مانده به پایان ضرب الاجل به وین برگردد. بقیه وزرای خارجه هم خواهند آمد. این احتمال که در ساعات پایانی یک راه حل پیدا شود کم نیست».

وی اضافه کرد: «در عین حال روشن است که احتمالا دو طرف به زمانی اضافی نیاز خواهند داشت. اوباما با این کار مخالف نیست و آن را تایید خواهد کرد. کنگره هم مخالفتی ندارد. منتها اینکه زمان لازم برای تمدید مذاکرات چقدر باشد، مستقیما به تحولات دقیقه 90 بستگی دارد».


یک کارشناس دیگر که با مذاکرات در ارتباط است، می گوید: «تا قبل از روز سه شنبه هیچ کدام از دو طرف درباره تمدید مذاکرات حرف نزده بودند اما دیروز هم کری و هم ظریف به این موضوع اشاره کردند. علت اینکه تا امروز به این موضوع اشاره نمی شد این بود که هیچ کدام از دو طرف نمی خواست انگیزه طرف مقابل را برای نهایی کردن کار تا 30 تیر کم کند. ولی حالا ظاهرا هر دو طرف دریافته اند که زمان بیشتری لازم دارند. همین که اظهارات علنی و رسمی درباره تمدید آغاز شده به این معناست که تا 30 تیر توافق نهایی نخواهد شد».

اطلاعات موجود نشان دهنده آن است که تلاش های دو طرف برای رسیدن به راه حلی که چند موضوع تحقیق و توسعه، تعداد ماشین ها، ذخیره مواد، فردو، شفافیت و PMD را به هم پیوند می دهد ادامه دارد.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «این موضوعات به هم گره خورده اند و روی هم اثر می گذارند. به همین دلیل فرمول نهایی –اگر قابل دست یابی باشد- بسیار پیچیده و تفسیر پذیر خواهد بود».
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 756
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 دی 1387, 10:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 559 بار
سپاس‌های دریافتی: 3796 بار

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Morteza313 »

تمام این چرندیاتی که برخی روزنامه ها و سایتهایی مثل مشرق و فارس در مورد مذاکرات می نویسن رو خوندید؟
بذارید یک جواب ساده بدیم، این میزان یارانه دولتی به روزنامه های کثیر الانتشار در سالهای 88 تا 90 هست:

[External Link Removed for Guests]

از کسی که با دهها اسم تو سایتهای مختلف بوده بشنوید که همچین چیزی برای سایتها هم هست.
الان می فهمید چرا بالا رفتن محبوبیت این دولت به ضرر برخی هاست؟ حالا می فهمید چرا مثلا کسی مثل ح ا آقا تهرانی علنا با طرح افزایش سرعت اینترنت مخالفت می کنه و وزیر رو تا مرز استیضاح پیش میبره؟ چرا سرباز این مملکت پشت خطوط دشمن فحش می خوره؟ الان می فهمید چرا بدبختی کشیدن شما تو این دولت "به مصلحته"؟
ان الارض یرثها عبادی الصالحون ......
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
محمد جواد ظریف و کاترین اشتون روسای هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5، بامداد شنبه (27 تیر 1393/ 18 جولای 2014) و پس از پایان مذاکرات وین 6، بیانیه ای مشترک منتشر کردند.


تصویر

ایران هسته ای- محمد جواد ظریف و کاترین اشتون روسای هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5، بامداد شنبه (27 تیر 1393/ 18 جولای 2014) و پس از پایان مذاکرات وین 6، بیانیه ای مشترک منتشر کردند.

متن این بیانیه چنین است:

ما به همراه وزرای خارجه 3+3 تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا 24نوامبر 2014که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک است ادامه دهیم.

ایران و 3+3مجددا تاکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را بصورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد.

ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک در اولین فرصت ممکن، جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزار خواهیم کرد.

ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای 3+3 (چین، فرانسه،آلمان، روسیه، انگلیس و ایالات متحده) به صورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب و اجرای روان برنامه اقدام مشترک 24نوامبر 2013توسط طرفین تلاش کردیم.

وی اضافه کرد: ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد برای حمایت فوق العاده شان در میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم.

ما جلسات مختلفی در اشکال مختلف و در فضای سازنده برگزار کردیم تا به راه حلی جامع درازمدت مورد توافق مشترک که تضمین نماید برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود، دست یابیم.

در چند هفته گذشته ما تلاش های خود را بصورت فزاینده تشدید کردیم، ازجمله از طریق حضور فعال وزرا و معاونین وزرای امور خارجه 3+3که در روز 13ژوئیه 2014به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند.

گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی از موضوعات داشته ایم و مشترکا برای تدوین یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم، لکن هنوز فاصله قابل توجهی پیرامون برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان تلاش بیشتری دارد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: اخبار پیرامون پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

گزارش ویژه
[External Link Removed for Guests]
یکی از مهم ترین تفاوت ها میان توافق ژنو و توافق موقت جدید امضا شده در وین این است که ایران در توافق ژنو پذیرفته 3000 کیلو از مواد 5 درصدی را که در اختیار دارد، به اورانیوم خام تبدیل کند.


تصویر

حامد علوی، ایران هسته ای- توافق موقت امضا شده میان ایران و 1+5 در وین، اگرچه حاوی بر خی از عناصر قابل تمدید توافق ژنو است، اما عناصر جدیدی را هم در بر دارد که آن را تبدیل به یک توافق موقت کاملا جدید می کند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران تایید کرده است، یک Non paper جدید میان ایران و 1+5 نوشته شده که جزئیات اجرای توافق موقت جدید را روشن می کند ولی ظاهرا قرار است این Non paper هم مانند سلف خود محرمانه بماند.

این توافق موقت، که اکنون جانشین توافق ژنو شده، بامداد شنبه 27 تیر میان ایران و 1+5 امضا شد.

این توافق زمانی 4 ماهه بوجود می آورد که دو طرف طی آن بتوانند به مذاکرات خود برای دستیابی به یک توافق جامع ادامه بدهند.

یکی از مهم ترین سوالات اکنون این است که در این توافق موقت جدید، چه عناصر اضافه ای نسبت به توافق ژنو وجود دارد؟

نکات زیر در این باره دارای اهمیت جدی است:

1- یکی از مهم ترین تفاوت ها میان توافق ژنو و توافق موقت جدید امضا شده در وین این است که ایران در توافق ژنو پذیرفته 3000 کیلو از مواد 5 درصدی را که در اختیار دارد، به اورانیوم خام تبدیل کند. عباس عراقچی این موضوع را تایید و اعلام کرده است این 3000 کیلو «پسماند» محسوب می شود. هنوز روشن نیست که این پسماند محصول کدام فعالیت است و آیا ربطی به ذخیره 7000 کیلویی مواد 5 درصد ایران دارد یا نه؟

این موضوعی است که کارشناسان می گویند سازمان انرژی اتمی باید فورا درباره آن اطلاع رسانی کند.

2- تفاوت دوم این است که ایران حدود 25 کیلوگرم از اکسید اورانیوم 20 درصد خود را در این مدت تبدیل به سوخت برای راکتور تهران خواهد کرد. توافق ژنو درباره اکسید سازی نیمی از مواد 20 درصد تعهداتی را برای ایران در نظر گرفته بود ولی درباره تبدیل آن به سوخت چیزی نمی گفت.

3- سومین تفاوت مربوط به برخی موضوعات مانند نحوه پرداخت و بیمه است که عراقچی اعلام کرده این مسائل حل شده است. معنای این سخن این است که محموله های ایران در 4 ماه آینده خدمات بیمه ای دریافت خواهند کرد و پرداخت پول به ایران در 4 ماه آینده هم دچار هیچ اختلالی نخواهد بود. این موضوعی است که باید منتظر ماند و نتیجه آن را دید.

4- تفاوت دیگر مربوط به مبلغی است که ایران بابت انجام تعهدات جدید خود دریافت خواهد کرد. این مبلغ مطابق اعلام هر دو طرف 2/8 میلیارد دلار است. سوال این است که آیا این عدد در حالی که اولا ایران تعهدات قابل تمدید توافق ژنو را همچنان اجرا می کند، تمامی تعهدات خود را طبق توافق ژنو به طور کامل انجام داده و تعهدات جدیدی را هم پذیرفته است، منصفانه است؟ لازم است توجه شودکه امریکایی ها فقط از زمان اجرای توافق ژنو به این سو، حدود 30 میلیارد دلار از پول ایران را بلوکه کرده اند.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار و حوادث”