با اينكه هر معلم روش خاص خودش را براي اداره كلاس و برقراري ارتباط با دانش آموزان دارد موقعيت هايي هست كه هرچه و هر جا كه درس بدهيم يا به هركه درس بدهيم صرف اينكه بخواهيم در يك كلاس به عنوان معلم حضور يابيم با آنها مواجه خواهيم شد و بهتر است براي برخورد آنها از قبل طرحي داشته باشيم.در خيلي از اين موقعيت ها ما ناچار بر اساس اطلاعات و تجربيات شخصي خودمان يا حداكثر چند نفر همكار نزديك مان تصميم مي گيريم. در صورتي كه مي توان از تجربيات بسياري از معلم هاي ديگر براي هم افزايي دانش و مها رت برخورد در اين موقعيت ها استفاده كرد.
ارتباط ما با يكديگر از طريق اين سايت مي تواند يكي از راه هاي اين هم افزايي باشد.به عنوان مثال يك نمونه از اين موقعيت ها در اينجا آمده است.
۵ دقيقه وقت اضافي!
هر وقت موقع رفتن به سفر خواهر بزرگم بلند بلند آيت الكرسي را مي خواند يادآوري مي كرد كه : من اين را در كلاس پنجم حفظ كردم. يادش بخير . معلممان يك خانم خيلي جوان و مهربان بود. او باعث شد در وقت هاي اضافه كلاس ما اين آيه ها را حفظ كنيم و من هربار در دل به معلم او غبطه مي خوردم كه وقت اضافي كلاس چنين حس خوبي را از او به جا گذاشته است و با خود فكر مي كردم:حيف كه من معلم پنجم نيستم!
امسال تابستان وقتي به اولين تجربه معلمي كردنم در كلاس پنجم در سال تحصيلي قبل فكر مي كردم تازه به خود آمدم و ديدم براي اين دقايقي كه گاه در پايان هر كلاس اضافه مي آمد يا بين دو بخش كلاس با بچه ها ناچار به منتظر ماندن بوديم هيچ برنامه مشخصي نداشته ام.
نخواستم تعداد يچه ها در اين 5 دقيقه ها ضرب كنم تا بفهمم چند دقيقه را از دست داده ام.بيشتر به فضايي كه بوده و من نديده ام فكر كردم... اين بار در دل غبطه مي خوردم:حيف كه من معلم خوب پنجم نيستم!دست به كار شدم وحالا اينها راه هايي است كه از تجربيات چند تا معلم پيدا كرده ام يا خودم به آن ها فكر كرده ام:
1- معلمي ميانه سال مهربان و البته بسيارجدي را به ياد دارم كه وقتي چهره ما را خسته مي ديد 5 دقيقه درس را رها مي كرد يك دو سه اي مي گفت و ما را بلند مي كرد تا در همان نيمكت ها ورزش كنيم!!
2- در اين فرصت يك معلم ديگر با بچه ها مجسمه بازي مي كند.به بچه ها مي گويد هركس مشغول به كاري شود تا وقتي من سوت بزنم. هركس با شنيدن صداي سوت بايد همانجا در جا خشكش بزند و مجسمه شود! هركس خنده اش بگيرد يا تكان بخورد بازنده است.
3- معلمي هم ميگفت من درفرصت طي كردن فاصله كلاس تا كتابخانه يا حياط طوري كه صدا مزاحم كلاس هاي ديگرنشود با بچه ها با صداي كوتاه شعر و آواز مي خوانم .
4- معلمي با بچه ها بازي لب خواني مي كند: مهمترين كلمات كليدي درس اين جلسه يا اين فصل يا همخانواده هاي يك كلمه يا مقسوم عليه هاي يك عدد را بي صدا مي گويد و بچه ها به نوبت گفته او را لب خواني مي كنند و بلند مي گويند.
5- بازي هوپ هم مي تواند يك راه خوب براي پر كردن اين دقايق باشد . مثلا دربحث شمارش عدد نويسي شناخت مضارب يا مقسوم عليه هاي يك عدد مي توان اين بازي را با قوانين ساده و با مشاركت همه كلاس اجرا كرد.
6- معلمي مي گفت ما از ابتداي سال يك پارچه روي ديوار كلاس نصب كرده ايم. در اين دقايق هر بار بچه ها از موضوعات درسي يا خاطرات و شيطنت هايشان در كلاس نمادي ساده را به صورت گروهي طراحي مي كنند. مهم نيست كه حتما كار در 5 دقيقه تمام شود.بالاخره در فرصت هايي كه تا پايان سال پيش مي آيد هر گروه كار خودش را روي تكه معيني از اين پارچه پيش مي برد تا يك دفتر خاطرات مصور عمومي داشته باشند.
7- و البته يك راه هم رفتن به حياط و چند دقيقه بازي كردن با بچه هاست.به شرطي كه قبلا ارتباط مناسبي با ناظم مدرسه بر قرار كرده باشيد تا نام شما در ليست معلم هاي شلوغ و بي نظم درج نشود!
8- بعضي ها هم از اين فرصت براي نصيحت كردن يا گفتن خاطرات و البته اندكي هم شنيدن آن از زبان بچه ها استفاده مي كنند.
9- و گوياهستند معلماني كه به بچه ها" آزاد!" اعلام مي كنند تا خود در اين فرصت سه تا برگه ديگر تصحيح كنند و...
حتماً ارسال نقطه نظرات و تجربيات شما در اين زمينه مرا خوشحال خواهد كردو ان شاء الله براي ديگر همكاران هم مي تواند كمك خوبي باشد.راستي حالا يك چيز ديگر هم يادم آمد: گاهي بچه ها مي توانند پيشنهاد هاي خوبي به معلم ها براي استفاده از اين فرصت ها بدهند.خوب است نظر آنها را هم بپرسيد .
نتيجه اخلاقي:
10- شازده كوچولو هم مي گفت: من اگر ۵ دقيقه وقت اضافي داشتم خرامان خرامان تا لب چشمه مي رفتم.
۵ دقيقه وقت اضافي!
در اين بخش ميتوانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با آموزش و يادگيري به بحث بپردازيد
مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت
-
- پست: 5234
- تاریخ عضویت: پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۵, ۲:۴۷ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1747 بار
- سپاسهای دریافتی: 4179 بار
- تماس:
۵ دقيقه وقت اضافي!
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[External Link Removed for Guests]
پرش به
- بخشهاي داخلي
- ↲ اخبار و قوانين سايت
- ↲ سوالات، پيشنهادات و انتقادات
- ↲ مرکز جوامع مجازي - CentralClubs Network
- ↲ سرويس ميزباني وب - CentralClubs Hosting
- ↲ مجله الکترونيکي مرکز انجمنهاي تخصصي
- بخش تلفن همراه
- ↲ نرم افزار تلفن همراه
- ↲ Symbian App
- ↲ Android App
- ↲ Windown Phone App
- ↲ iOS App
- ↲ JAVA Mobile App
- ↲ بازيهاي تلفن همراه
- ↲ Symbian Games
- ↲ Android Games
- ↲ iOS Games
- ↲ Windows Phone Games
- ↲ JAVA Mobile Games
- ↲ گوشيهاي تلفن همراه
- ↲ Sony
- ↲ Samsung
- ↲ GLX
- ↲ Dimo
- ↲ Huawei
- ↲ Motorola
- ↲ Nokia
- ↲ گوشيهاي متفرقه
- ↲ سرگرميهاي تلفن همراه
- ↲ خدمات و سرويسهاي مخابراتي
- ↲ تازه ها و اخبار تلفن همراه
- ↲ مطالب كاربردي تلفن همراه
- ↲ متفرقه در مورد تلفن همراه
- ↲ سوالات و اشکالات تلفن همراه
- بخش كامپيوتر
- ↲ نرم افزار كامپيوتر
- ↲ گرافيک و طراحي کامپيوتري
- ↲ طراحي صفحات اينترنتي
- ↲ سوالات و اشکالات نرم افزاري
- ↲ برنامه نويسي
- ↲ C Base Programming
- ↲ Dot Net Programming
- ↲ Web Programming
- ↲ Other Programming
- ↲ Software Engineering
- ↲ Java Programming
- ↲ Database Programming
- ↲ سخت افزار كامپيوتر
- ↲ امنيت و شبكه
- ↲ امنيت
- ↲ شبکه
- ↲ تازه ها و اخبار دنياي کامپيوتر
- ↲ مطالب كاربردي كامپيوتر
- ↲ متفرقه در مورد کامپيوتر
- بخش هوا فضا
- ↲ نيروي هوايي ايران
- ↲ متفرقه درباره نیروی هوایی
- ↲ نیروی هوایی و سازندگی
- ↲ حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
- ↲ تیزپروازان در بند
- ↲ شهدا و جانباختگان نیروی هوایی
- ↲ عملیاتهاي نيروي هوايي
- ↲ دستاوردها و اخبار نيروي هوايي
- ↲ تاریخچه نیروی هوایی در ایران
- ↲ هوانيروز ايران
- ↲ حماسه و حماسه آفرينان هوانيروز
- ↲ شهدا و جانباختگان هوانيروز
- ↲ دستاوردها و اخبار هوانيروز
- ↲ هواپيماها
- ↲ هواپيماهاي نظامي
- ↲ هواپيماهاي غير نظامي
- ↲ هواپيماهاي بدون سرنشين
- ↲ بالگردها
- ↲ بالگردهاي نظامي
- ↲ بالگردهاي غير نظامي
- ↲ بالگردهاي بدون سرنشين
- ↲ اخبار بالگردها
- ↲ تسليحات هوايي
- ↲ موشكهاي هوا به هوا
- ↲ موشكهاي هوا به زمين
- ↲ موشکهاي دريايي
- ↲ موشکهاي زمين به هوا
- ↲ موشکهاي زمين به زمين
- ↲ ديگر مباحث هوانوردي
- ↲ الکترونيک هواپيمايي
- ↲ موتورهاي هوايي
- ↲ شبيه سازهاي پرواز
- ↲ گالري تصاوير هوافضا
- ↲ تصاوير هواپيماهاي جنگنده
- ↲ کليپهاي هوايي
- ↲ تصاوير هواپيماهاي بمب افکن
- ↲ تصاوير هواپيماهاي ترابري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي مسافربري
- ↲ تصاوير هواپيماهاي شناسايي
- ↲ تصاوير بالگردهاي نظامي
- ↲ تصاوير بالگردهاي غير نظامي
- ↲ تصاوير نمايشگاههاي هوايي
- ↲ تصاوير متفرقه هوايي
- ↲ انجمن نجوم
- ↲ منظومه شمسي
- ↲ كيهانشناسي
- ↲ گالري تصاوير نجوم
- ↲ اخبار نجوم
- ↲ اخبار هوافضا و هوانوردي
- ↲ مدرسه هوانوردي
- ↲ كتابخانهي هوا فضا
- ↲ متفرقه در مورد هوا فضا
- بخش جنگ افزار
- ↲ ادوات زميني
- ↲ ادوات زرهي
- ↲ تجهيزات انفرادي
- ↲ تسليحات سنگين و توپخانهاي
- ↲ خودروهاي نظامي
- ↲ تسليحات ضد زره
- ↲ ادوات دريايي
- ↲ ناوهاي هواپيمابر
- ↲ ناوشکنها
- ↲ رزم ناوها
- ↲ ناوچهها
- ↲ زيردرياييها
- ↲ تجهيزات و تسليحات دريايي
- ↲ ساير ادوات دريايي
- ↲ گالري تجهيزات و ادوات دريايي
- ↲ اخبار ادوات دريايي
- ↲ اخبار نظامي
- ↲ گالري نظامي
- ↲ متفرقه در مورد جنگ افزار
- بخش دفاع مقدس
- ↲ حماسه دفاع مقدس
- ↲ تخريب و خنثي سازي
- بخش خودرو و وسايل نقليه
- ↲ مباحث فنی و تخصصی خودرو
- ↲ معرفي خودرو
- ↲ تازهها و اخبار خودرويي
- ↲ گالري خودرو
- ↲ متفرقه وسايل نقليه
- بخش پزشکي
- ↲ پزشكي و درمان
- ↲ پزشکي
- ↲ سوال پزشکي
- ↲ بهداشت
- ↲ بهداشت عمومي
- ↲ بهداشت مواد غذايي
- ↲ لوازم آرايشي و بهداشتي
- ↲ متفرقه در مورد پزشکي
- ↲ روانشناسي و روان پزشكي
- بخش فرهنگ، تمدن و هنر
- ↲ فرهنگي هنري
- ↲ شعر و ادبيات
- ↲ فيلم و سينما
- ↲ هنرهاي نمايشي
- ↲ فرهنگ هنرهاي نمايشي
- ↲ موسيقي
- ↲ عكس و نقاشي
- ↲ تاريخ، فرهنگ و تمدن
- ↲ تاريخ ايران
- ↲ تاريخ جهان
- ↲ فلسفه
- ↲ زبانهاي خارجي
- ↲ زبان انگليسي
- ↲ زبان اسپانيايي
- ↲ هنر آشپزي
- بخش علم، فناوري و آموزش
- ↲ انجمن علم و فناوري
- ↲ انجمن آموزش
- ↲ کتاب و فرهنگ مطالعه
- ↲ دانش عمومی
- ↲ کنکور و دانشگاه
- ↲ جامعه شناسي
- ↲ خانواده
- ↲ متفرقه جامعه شناسي
- ↲ حقوق و قضا
- ↲ علوم
- ↲ فيزيک
- ↲ شيمي
- ↲ رياضي
- ↲ متالورژي
- ↲ پليمر
- ↲ علوم کشاورزي
- ↲ گياهان زراعي و باغي
- ↲ گياهان دارويي
- ↲ طبیعت و محیط زیست
- ↲ زيست شناسي
- ↲ عمران
- ↲ بتن و سازههاي بتني
- ↲ معماري و شهرسازي
- ↲ سبکها و مشاهير معماري
- ↲ شهرسازي
- ↲ معماري داخلي
- ↲ معماري منظر
- بخش الکترونيک و رباتیک
- ↲ مفاهیم اولیه و پایه در الکترونیک
- ↲ نرم افزارهای کمکی الکترونیک
- ↲ مدارهای مجتمع
- ↲ سوالات و پرسشهای مفاهیم پایه
- ↲ مدارات ساده و آسان
- ↲ مدارهای آنالوگ و دیجیتال
- ↲ شبیه ساز و طراحی مدار
- ↲ مدارات صوتی
- ↲ مدارات، منابع تغذیه سویچینگ و اینورتوری
- ↲ مدارات مخابراتی
- ↲ میکروکنترلرهای AVR
- ↲ آموزش و مثالها AVR
- ↲ طرح آماده و کامل شده AVR
- ↲ میکروکنترلرهای ARM
- ↲ سایر میکروکنترولرها و پردازندهها
- ↲ سایر میکروکنترلرها
- ↲ مدار مجتمع برنامه پذیر FPGA
- ↲ رباتیک
- ↲ اخبار و مصاحبه ها در رباتیک
- ↲ آموزش و مقالات رباتیک
- ↲ پروژهها تکمیل شده رباتیک
- ↲ مدارها و مکانیک در رباتیک
- ↲ رباتهای پرنده
- ↲ برق و الکترونیک عمومی
- ↲ تعمیر لوازم برقی
- ↲ اخبار برق و الکترونیک
- بخش بازيهاي رايانهاي
- ↲ بازيهاي رايانهاي
- ↲ كنسولهاي بازي
- ↲ PSP
- ↲ اخبار بازيها
- بخش تجاري اقتصادي
- ↲ بخش اقتصادی و مالی
- ↲ تجارت آنلاين
- ↲ بورس
- ↲ تحلیل و سیگنال روز
- ↲ کار آفرینی
- بخشهاي متفرقه
- ↲ بخش ويژه
- ↲ ساير گفتگوها
- ↲ صندلي داغ
- ↲ اخبار و حوادث
- ↲ انجمن ورزش
- ↲ آکواريوم و ماهيهاي زينتي
- ↲ معرفي سايتها و وبلاگها