صفحه 1 از 5

مهم:شكار گزينه درست بدون حل تست .........

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:21 am
توسط ganjineh
<<<<<<..................................به نام انكه جان را فكرت اموخت .........................................>>>>>>
در اينجا مباحثي درباره شكار گزينه درست بدون حل تست ارايه خواهد شد ؛
قبل از ارايه مطالب مربوطه ؛لازم به ذكر است كه مطالبي كه عنوان خواهد شد دقيقآ حالت كمكي داشته و هيچگاه اين مطالب را به عنوان تنها ويا برترين راه قلمداد نكرده كه در اين صورت در صد موفقيت كاهش مي يابد .اين مطلب به اين معناست كه در قدم اول حتمآ بايستي مطالعه نمود و فقط در جاهايي كه ممكن است خلآ وجود داشته باشد و تمام زحمات ما به خاطر همين مطلب از بين برود با استفاده از مطالبي كه ذكر خواهند شد مي توانيم ان خلآ را پر كرده و نتيجه شايسته را دريافت نماييم .
براي مثال اگر در تستي بين دو گزينه شك كرديم فرمولهايي وجود دارد كه با استفاده از انها مي توان به گزينه صحيح دست پيدا كرد .
استفاده از فرمولهاي ذكر شده در اكثر مواقع با پشتيباني اطلاعاتي بيشتر نمايان مي گردد.
به اميد انكه با علم و اگاهي هر چه بيشتر وبا استفاده از ابزارهاي مناسب ؛هر چه بيشتر به موفقيت شايسته دست پيدا كنيم

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:22 am
توسط ganjineh
تست زني به روش مهندسي معكوس ؛
تقديم به كساني كه منتظر ديگران نمي مانند؛
هديه اي به داوطلبين كنكور ؛
اموزش تكنيكهاي تضميني مطالعه وتست زني :
.
.
.
.
.
.
.
.

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:24 am
توسط ganjineh
براي موفقيت تضميني در كنكور رعايت دو نكته اساسي بسيار مهم است :
1- تكنيك مطالعه
2- تكنيك تست زني

==========================================
1- بهترين تكنيك مطالعه ؛روش مهندسي ضمير است .
2- موثر ترين تكنيك تست زني شيوه مهندسي معكوس مي باشد .
==========================================
من در اين مجموعه ابتدا روش مهندسي ضمير را تشريح مي كنيم و سپس روش مهندسي معكوس تست زني را توضيح مي دهم .

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:28 am
توسط ganjineh
مهندسي ضمير (Mind Mapping):
بهترين روش يادگيري تمام دروس ؛روش مهندسي ضمير است !
مهندسي ضمير يعني ارتباط برقرار كردن بين مفاهيم به صورت چند بعدي و چند لايه اي همانگونه كه در ذهن رخ مي دهد!!!

=====================================================================
در روش مهندسي ضمير وظيفه اصلي دانش اموز كمك به ذهن در برقراري ارتباط بين موضوعات كليدي درسي است !
==================================================================
روش مهندسي ضمير ؛همان روشي است كه دانش اموزان نخبه و نوابغ بر اساس ان موضوعات جديد را ياد مي گيرند و نتيجه گيري مي كنند.
=========================================================================
روش مهندسي ضمير را مي توان براي يادگيري تمام دروس (چه حفظ كردني و چه حل كردني )به كار گرفت !
=============================================================
در روش مهندسي ضمير از قابليت هاي نيمكره سمت راست مغز (يعني قدرت تصوير سازي و ربط دهي و چند بعدي نگري مغز(روش NLP)) استفاده مي شود !
=========================================================================
با روش مهندسي ضمير شما نسبت به موضوع مطالعه ديدي وسيع تر و جامع تر پيدا مي كنيد.
اين وسعت نگري هنگام حل مساله به شما بسيار كمك مي كند!
=======================================================================
روش مهندسي ضمير به دو شكل قابل اجراست:
1-به صورت استخراج مفاهيم كليدي و چيدن انها در يك طرح شبكه اي مستقل !
2-به صورت استخراج مستقيم مفاهيم كليدي از متن و ايجاد طرح شبكه اي روي متن اصلي كتاب !
=======================================================================
..........................................................مهندسي ضمير.................................................
به صورت استخراج مفاهيم كليدي و چيدن انها در يك طرح شبكه اي مستقل ؛
روشي عالي براي ياد گيري درس ها و مباحث تحليلي و پيچيده مانند دروس فيزيك ؛رياضي ؛شيمي!
=======================================================================
..................................................................مهندسي ضمير ..............................................................
به صورت استخراج مستقيم مفاهيم كليدي از متن و ايجاد طرح شبكه اي روي متن اصلي كتاب ؛
بهترين روش براي ياد گيري سريع و ماندگار دروس حفظي مانند معارف ؛زيست ؛عربي ؛ادبيات و زبان!
=======================================================================
يك نمونه ضمير نگار طرح متني :
نگاهي جديد به اتفاق يادگيري :
يك سيستم كسب موفقيت ؛به خصوص در حوزه اموزش و تحصيل ؛از زير سيستمهاي بنيادي و اساسي متعددي تشكيل شده است كه بي توجهي به هريك از اين اجزا مي تواند ؛خروجي مورد نظر سيستم موفقيت تحصيلي را شديدآ تحت الشعاع خود قرار دهد!

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:31 am
توسط ganjineh
يكي از علل اساسي عدم موفقيت دانش اموزان و دانشجويان ؛در درك و فهم مطالب اموزشي <<<برداشت نادرستي >>>است كه اين افراد به عنوان <<<ياد گيرنده >>>از اتفاق ياد گيري دارند !
به عبارت ديگر دانشجو ؛به عنوان گيرنده اطلاعات ؛تصور درستي از پديده يادگيري و مكانيزم ياد گرفتن ندارد؛و به خاطر همين ديدگاه غلط ؛<<<به صورت نا اگاهانه >>>در مسير ياد گيري ؛بر خلاف انچه انتظار دارد به عنوان يك مزاحم و عامل باز دارنده عمل مي كند!


براي مثال :
كم نيستند دانشجوياني كه هنگام درس خواندن ؛همزمان به <<ضبط>>يا <<راديو>>هم گوش مي دهند ؛و يا براي بهره جويي بيشتر از زمان مطالعه ؛با كمك مواد محرك مانند <<<قهوه >>> تا پاسي از شب بيدار مي مانند!
اين افراد گمان مي كنند ؛كه از اين طريق ؛به تسريع وتسهيل رخداد ياد گيري كمك مي كنند!

ارسال شده: شنبه 1 مهر 1385, 12:38 am
توسط ganjineh
........................................تكنيك مهندسي معكوس تست هاي چهار گزينه اي ........................................




ايا مي دانيد كه :
در ازمون هاي سراسري تستي ؛از هر چهار گزينه داده شده فقط يك گزينه صحيح است ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
در كنكور مي توان از طريق گزينه هاي نادرست هم به گزينه صحيح دست يافت و امتياز گرفت ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
در كنكور گزينه هاي نادرست طبق قواعد و ضوابط خاصي انتخاب مي شوند؟!!!



ايا مي دانيد كه :
طراحان تست دركنكور علاوه بر طرح مساله و ارايه جواب بايد دو كار اضافي ديگر را هم انجام دهند ؟!!!



-محل جواب مساله را در يكي از جايگاههاي ؛الف ؛ب ؛ج ؛د؛تعيين كنند!
2-سه گزينه نادرست باقيمانده را طوري دستكاري كنند كه درست به نظر برسند؟!!!




ايا مي دانيد كه :
با طي كردن مسير طراحي به طور وارونه وبا استفاده از گزينه هاي نادرست ؛مي توان گزينه صحيح را پيدا نمود ؟!!!




و ايا مي دانيد كه :
نام اين روش مهندسي معكوس تست است؟!!!



ايا مي دانيد كه:
در كنكور تعداد گزينه هاي درستي كه علامت مي زنيد مهم است و به شما امتياز مي دهد؟!!!



ايا مي دانيد كه :
همه سوالات كنكور سخت نيست؟!!!




ايا مي دانيد كه :
حل تست ها حتمآ نبايد از شماره يك شروع شود و اول بايد سوالات ساده هر درس را علامت زد ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
حفظ روحيه و اعتماد به نفس و اقتدار شخصي سر جلسه بسيار مهم تر از دانايي است و دستپاچگي مساوي درس نخواندن است ؟!!!


ايا مي دانيد كه :
هيچ چيزي جاي مطالعه را نمي گيرد و راز مطالعه فقط مطالعه است و تكنيك هاي اين مجموعه فقط نقش مكمل را دارند ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
با تكنيك مهندسي معكوس تست شما مي توانيد از دانسته هاي خود بهتر كمك بگيريد؟!!!



ايا مي دانيد كه :
اگر جواب سوالي را مي دانيد ؛روش مهندسي معكوس به شما كمك مي كند تا در اخرين لحظه ؛يعني انتخاب گزينه صحيح به بيراهه نرويد ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
بسياري از دانش اموزان و دانشجويان ممتاز به طور نا خود اگاه و در اثر تمرين زياد و حل زياد تست ؛ روش مهندسي معكوس را ياد گرفته اند ؟!!!




ايا مي دانيد كه :
روش هاي مهندسي معكوس تست فقط خاص رشته خاصي نيست و براي همه ازمونهاي چهار گزينه اي استاندارد قابل استفاده است ؟!!!




ايا مي دانيد كه :
يادگيري تكنيك هاي مهندسي معكوس فقط به چهار ساعت زمان نياز دارد؟!!!





ايا مي دانيد كه :
تكنيك هاي مهندسي معكوس بر اصل امار و احتمال و علم روانشناسي و ان .ال . پي استوار است ؟!!!



ايا مي دانيد كه :
روش مهندسي معكوس بهره وري شما را را در تمام ازمون هاي استاندارد چند صد برابر مي سازد ؟!!!

ارسال شده: دو شنبه 3 مهر 1385, 7:59 am
توسط ganjineh
استفاده از توزيع نرمال در طراحي تست :
در طراحي تست هاي كنكور از توزيع نرمال به شكل هاي مختلف استفاده مي شود !!!


استفاده از توزيع نرمال در طراحي تست :
يكي از موارد استفاده از توزيع نرمال در انتخاب سادگي و سختي سوالات بر اساس توزيع ضريب هوشي داوطلبين است !!!



خنگ وكودن :2٪
كند هوش :8٪
حواس پرت :16٪
هوش معمولي :48٪
حواس جمع :16٪
تيز هوش :8٪
نابغه :2٪



از نظر سطح سوالات ؛
فوق العاده ساده :2٪
خيلي ساده :8٪
نسبتآ ساده :16٪
معمولي :48٪
نسبتآ سخت :16٪
خيلي سخت :8٪
فوق العاده سخت :2٪



از نظر ميزان هوش و امتياز قابل انتظار؛
خنگ و كودن :2
كند هوش :10
حواس پرت :26
هوش معمولي :74
حواس جمع :90
تيز هوش :98
نابغه :100


استفاده از توزيع نرمال در طراحي تست :
تقريبآ 25٪الف
تقريبآ 25٪ب
تقريبآ 25٪ج
تقريبآ 25٪د


استفاده از توزيع نرمال در طراحي تست :
مورد ديگر استفاده از توزيع نرمال در عدم توالي گزينه هاي يكسان است !!!

ارسال شده: دو شنبه 3 مهر 1385, 8:01 am
توسط ganjineh
<<<تقريبآ ده درصد >>>
امكان دارد كه :
دوتا <<الف>>
يا دوتا<<ب>>
يا دو تا<<ج>>
يا دو تا<<د>>
پشت سرهم بيايند!!!
ده درصد يعني :
نود درصد اوقات چنين اتفاقي نمي افتد !!!

ارسال شده: یک شنبه 16 مهر 1385, 7:47 am
توسط ganjineh
استفاده از توزيع نرمال در طراحي تست :
مورد ديگر استفاده از توزيع نرمال در توزيع يكنواخت گزينه ها در دسته هاي ده تايي است !
يعني هر دسته ده تايي دلخواه را از گزينه هاي كنكور انتخاب كنيم بايد حداقل :
دو تا <<الف >>
دوتا <<ب>>
دوتا<<ج >>
و دو تا <<د >>
در انها موجود باشد !
در حالت مطلوب بايد در هر دسته پنج تايي دلخواه حداقل :
يك <الف>
يك <ب>
يك<ج>
و يك <د >
در انها موجود باشد .كه با توجه به دستكاري هاي اخير طراحان تست ؛دسته ده تايي مناسب تر است !!!

ارسال شده: یک شنبه 16 مهر 1385, 7:48 am
توسط ganjineh
نوع سوالات كنكور از ديد يك داو طلب :
1-سوالاتي كه ساده اند و گزينه درست را مي دانيم !
*2-سوالاتي كه سخت اند ولي با كمي تلاش و صرف وقت گزينه صحيح پيدا مي شود !
**3-سوالاتي كه جواب درست را نمي دانيم ولي قادر به تشخيص بعضي از گزينه هاي غلط هستيم !
***4-سوالاتي كه خيلي سخت اند و به هيچ وجه قادر به تشخيص گزينه غلط و صحيح از هم نيستيم!

ارسال شده: یک شنبه 16 مهر 1385, 7:48 am
توسط ganjineh
انواع شابلون ارتباط بين گزينه ها :
شابلون تك جفتي گزينه ها با هم ؛
الف *-ب¤-ج*-د +
يعني ارتباط مثلآ گزينه الف با گزينه ج !
شابلون سه گزينه با هم ؛
الف *-ب*-ج+-د*
يعني ارتباط مثلآ گزينه هاي الف و ب و د باهم!
شابلون ربط دو جفتي گزينه ها با هم ؛
الف*-ب+-ج *-د+
يعني ارتباط مثلآ گزينه الف با ج وگزينه ب با د باهم !
شابلون ربط زنجيري هر چهار گزينه با هم
الف *-ب*-ج *-د*

ارسال شده: یک شنبه 16 مهر 1385, 7:49 am
توسط ganjineh
انواع شابلون ارتباط زنجيري بين گزينه ها :
ارتباط زنجيري مستقيم :
الف -->ب-->ج-->د
يعني ارتباط از الف به ب واز ب به ج واز ج به د!
ارتباط زنجيري معكوس:
الف <-- ب<--ج<-- د
يعني ارتباط از د به ج و ج به ب و ب به الف !
ارتباط زنجيري به هم ريخته :
مثلآ :د-->الف -->ج -->ب