اخبار ناوشکن های کلاس موج
مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا
-
- پست: 181
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵, ۲:۱۸ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 343 بار
- سپاسهای دریافتی: 478 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
باتوجه به شباهت دکل ناوباکلاس بایندراینکاراحتمالاجهت افزایش فضادربخش عرشه پشتی جهت نصب تجهیزات بیشترانجام گرفته.
درمورداتاقک پشت پل فرماندهی احتمالامکان نصب رادارروشن کننده هدف برای موشکهای کلاس استانداردخواهدبودوشایدهم رادارکنترل آتش.درهرحال طراحی هوشمندانه ناوهای کلاس بایندرمدنظرقرارگرفته که قابل تقدیراست چراکه برخلاف ناوخلیج فارس ,کلاس موج جثه کوچکتری دارند.
دوست عزیزبرخلاف نظرتان ببروپلنگ دارای دودکل بودندکه یکی راداراصلی ودیگری سامانه های کنترل آتش ورادارهای ناوبری وسیستم آنتنهای هشداررادراختیارداشت.امادرموردبایندرونقدی حق باشماست.
درمورداتاقک پشت پل فرماندهی احتمالامکان نصب رادارروشن کننده هدف برای موشکهای کلاس استانداردخواهدبودوشایدهم رادارکنترل آتش.درهرحال طراحی هوشمندانه ناوهای کلاس بایندرمدنظرقرارگرفته که قابل تقدیراست چراکه برخلاف ناوخلیج فارس ,کلاس موج جثه کوچکتری دارند.
دوست عزیزبرخلاف نظرتان ببروپلنگ دارای دودکل بودندکه یکی راداراصلی ودیگری سامانه های کنترل آتش ورادارهای ناوبری وسیستم آنتنهای هشداررادراختیارداشت.امادرموردبایندرونقدی حق باشماست.
- پست: 3805
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
- سپاسهای ارسالی: 4180 بار
- سپاسهای دریافتی: 22794 بار
- تماس:
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
منظور من محل قرار گیری رادار اصلی هست که در 3 مورد بر روی دکل قرار دارند .
به علاوه با وجود 2 دکله بودن ببر و پلنگ اما بلاخره یکی از اینها دکل اصلی محسوب می شده که بلطبع دکل جلویی بوده است ( و منظور من هم این دکل بوده است ) :

دکل سهند هم بسیار شبیه دکل اصلی ببر و پلنگ طراحی شده است :

در رابطه با اتاقک و برجک .
سهند به عنوان ناوی که احتمالا حداکثر 98 متر طول و حداکثر 2000 تن وزن دارد ، جایی زیادی برای نصب تجهیزات و تسلیحات ندارد به ویژه که انتظار کاربری یک ناوشکن از آن می رود .
پس باید در جای نمایی تجهیزات بیشترین دقت شود .
بالای اتاقک که وسعت کمی هم ندارد به نظر می آید که نمی توان تجهیزات زیادی در آن نصب کرد و طرفی هم دکل نیز قسمتی که می شد مانند جماران موشک های ضد کشتی را در آنجا مستقر کرد را اشغال کرده است .
در این باره به نظر من محل قرارگیری دکل در طراحی اولیه و ماکت مناسب تر بوده است .

به علاوه با وجود 2 دکله بودن ببر و پلنگ اما بلاخره یکی از اینها دکل اصلی محسوب می شده که بلطبع دکل جلویی بوده است ( و منظور من هم این دکل بوده است ) :

دکل سهند هم بسیار شبیه دکل اصلی ببر و پلنگ طراحی شده است :

در رابطه با اتاقک و برجک .
سهند به عنوان ناوی که احتمالا حداکثر 98 متر طول و حداکثر 2000 تن وزن دارد ، جایی زیادی برای نصب تجهیزات و تسلیحات ندارد به ویژه که انتظار کاربری یک ناوشکن از آن می رود .
پس باید در جای نمایی تجهیزات بیشترین دقت شود .
بالای اتاقک که وسعت کمی هم ندارد به نظر می آید که نمی توان تجهیزات زیادی در آن نصب کرد و طرفی هم دکل نیز قسمتی که می شد مانند جماران موشک های ضد کشتی را در آنجا مستقر کرد را اشغال کرده است .
در این باره به نظر من محل قرارگیری دکل در طراحی اولیه و ماکت مناسب تر بوده است .

پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تسلیحات ضد زره ایران
ناوچه های موشک انداز "کلاس کمان / سینا" پهپادهای ایرانی
ناوشکن های "کلاس موج" بالگردهای خانواده شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ناوشکن عملیاتی-آموزشی "کلاس لقمان"
ناو خارک
رادارهای ایرانی؛ سربازان همیشه بیدار آسمان
موشك پدافند هوايي "صياد 2"
توان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران
موشک های بالستیک و شبه بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
ببخشید؛ اونطور که متوجه شدم در حال حاضر تنها موج در حال ساخت موج-5 یا همان سهند است؛ و گمان قبلی ما مبنی بر اینکه یک موج دیگر در صنایع فراساحل در حال ساخت است اشتباه بوده و مربوط به کشتی تحقیقاتی بوده؛ اگر اشتباه میکنم لطفا اصلاح کنید.
-
- پست: 181
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۵, ۲:۱۸ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 343 بار
- سپاسهای دریافتی: 478 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
دوست عزیز,sami1993متوجه منظورتان نشده بودم.الان گرفتم.بله درست می فرمایید.
وامایک نکته جالب.اگربه فیلم برنامه ثریادقت کنیدصحبت ازتوان آتش بیشترناودربردکم -درحالی که بردسیستم درگیری نزدیک کاهش یافته- شده است که به گمانم منظورنصب اولین گاتلینگ مشابه فالانکس (احتمالابجای توپ 40میلیمتری بوفورس)درسیستم باشد.نظرشماچیست؟
وامایک نکته جالب.اگربه فیلم برنامه ثریادقت کنیدصحبت ازتوان آتش بیشترناودربردکم -درحالی که بردسیستم درگیری نزدیک کاهش یافته- شده است که به گمانم منظورنصب اولین گاتلینگ مشابه فالانکس (احتمالابجای توپ 40میلیمتری بوفورس)درسیستم باشد.نظرشماچیست؟
- پست: 3805
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
- سپاسهای ارسالی: 4180 بار
- سپاسهای دریافتی: 22794 بار
- تماس:
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
. ,
در ISOICO یک موج کلاس ( همراه با 2 سینا کلاس ) در حال ساخت است ( که البته در تصویر هوایی جدیدی که جینز در رابطه با فاتح منتشر کرده ، موج مذکور ناپدید شده است ).همینطور در این محل کشتی تحقیقاتی خلیج فارس در حال ساخت است .
قطعاتی در محوطه کارخانجات نیروی دریایی در بندر شهید باهنر وجود داشت که این احتمال داده شده بود که یک موج کلاس باشد که البته حالا مشخص شد یک کشتی تحقیقاتی در ابعاد موج کلاس هاست .
در ISOICO یک موج کلاس ( همراه با 2 سینا کلاس ) در حال ساخت است ( که البته در تصویر هوایی جدیدی که جینز در رابطه با فاتح منتشر کرده ، موج مذکور ناپدید شده است ).همینطور در این محل کشتی تحقیقاتی خلیج فارس در حال ساخت است .
قطعاتی در محوطه کارخانجات نیروی دریایی در بندر شهید باهنر وجود داشت که این احتمال داده شده بود که یک موج کلاس باشد که البته حالا مشخص شد یک کشتی تحقیقاتی در ابعاد موج کلاس هاست .
پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تسلیحات ضد زره ایران
ناوچه های موشک انداز "کلاس کمان / سینا" پهپادهای ایرانی
ناوشکن های "کلاس موج" بالگردهای خانواده شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ناوشکن عملیاتی-آموزشی "کلاس لقمان"
ناو خارک
رادارهای ایرانی؛ سربازان همیشه بیدار آسمان
موشك پدافند هوايي "صياد 2"
توان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران
موشک های بالستیک و شبه بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران
- پست: 79
- تاریخ عضویت: یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۳:۳۶ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1078 بار
- سپاسهای دریافتی: 506 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
Sami 1993 نوشته شده: . ,
در ISOICO یک موج کلاس ( همراه با 2 سینا کلاس ) در حال ساخت است ( که البته در تصویر هوایی جدیدی که جینز در رابطه با فاتح منتشر کرده ، موج مذکور ناپدید شده است ).همینطور در این محل کشتی تحقیقاتی خلیج فارس در حال ساخت است .
قطعاتی در محوطه کارخانجات نیروی دریایی در بندر شهید باهنر وجود داشت که این احتمال داده شده بود که یک موج کلاس باشد که البته حالا مشخص شد یک کشتی تحقیقاتی در ابعاد موج کلاس هاست .
اصلاح بفرمایید ناو (ناوشکن واقعی!!!

- پست: 3805
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
- سپاسهای ارسالی: 4180 بار
- سپاسهای دریافتی: 22794 بار
- تماس:
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
farzande-iran نوشته شده:Sami 1993 نوشته شده: . ,
در ISOICO یک موج کلاس ( همراه با 2 سینا کلاس ) در حال ساخت است ( که البته در تصویر هوایی جدیدی که جینز در رابطه با فاتح منتشر کرده ، موج مذکور ناپدید شده است ).همینطور در این محل کشتی تحقیقاتی خلیج فارس در حال ساخت است .
قطعاتی در محوطه کارخانجات نیروی دریایی در بندر شهید باهنر وجود داشت که این احتمال داده شده بود که یک موج کلاس باشد که البته حالا مشخص شد یک کشتی تحقیقاتی در ابعاد موج کلاس هاست .
اصلاح بفرمایید ناو (ناوشکن واقعی!!!) رزمی آموزشی خلیج فارس.
کشتی تحقیقاتی خلیج فارس با ناو آموزشی خلیج فارس فرق دارد .
حکایت ، حکایت نام های پرکاربرد رعد و صاعقه و صیاد و ..... هست......
پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تسلیحات ضد زره ایران
ناوچه های موشک انداز "کلاس کمان / سینا" پهپادهای ایرانی
ناوشکن های "کلاس موج" بالگردهای خانواده شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ناوشکن عملیاتی-آموزشی "کلاس لقمان"
ناو خارک
رادارهای ایرانی؛ سربازان همیشه بیدار آسمان
موشك پدافند هوايي "صياد 2"
توان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران
موشک های بالستیک و شبه بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران
-
- پست: 733
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹, ۴:۵۹ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 2456 بار
- سپاسهای دریافتی: 3097 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
* نصب رادار جدید «عصر» بر روی سهند و جماران
رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش گفت: اولین نمونه رادار آرایه فازی عصر بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیر علی غلامزاده رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت تجهیزات در نداجا گفت: نیروی دریایی ارتش، نیرویی است که تمام مسئولان و در راس آنها مقام معظم رهبری بر تجهیزات محور بودن و هویت داشتن پرسنل آن تاکید داشتهاند. منظور از هویت نیز خرد، عزم و شجاعت است.
* نصب رادار جدید «عصر» بر روی سهند و جماران
غلامزاده با بیان اینکه وقتی تجهیزات جدیدی ساخته میشود باید جایگزین تجهیزات قدیمی شود، به ساخت رادار جدید آرایه فازی «عصر» اشاره کرد و اظهار داشت: اولین نمونه رادار آرایه فازی عصر بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.
وی درخصوص نقش این رادار در توانمند شدن یگانهای نداجا تاکید کرد: بُرد این رادار حداقل 200 کیلومتر است لذا وقتی چشم شما فضای بیشتری را در مقابل ببیند، امکان اینکه بتوانید تصمیمگیری بهتری کنید و زمان عکسالعمل بهتری داشته باشید، بیشتر میشود به همین دلیل این رادار خیلی به ما در کشف و رهگیری اجسامی که قبلا برای ما سختتر بود، کمک میکند.
رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش درخصوص میزان تولید این رادار نیز گفت: رادارها و سیستمهایی که تولید میکنیم مثل سیستم ناوشکن جماران و ناو پیکان و رادارهای غیره، بنا به نیازی که از سوی ستادهای بالاتر به ما ارجاع میشود، ساخته میشود.
* افزایش 2برابری تسلیحات و توان دریانوردی ناوشکن «سهند» نسبت به «جماران»
وی ضمن اشاره به خصوصیات ناوشکن سهند که در دست ساخت است، گفت: اولین ویژگی ناوشکن سهند این است که قابلیت رادارگریزی به میزان 30 درصد افزایش یافته و شکل بدنه آن باعث شده تا کشف آن توسط رادار سختتر شود.
غلامزاده ادامه داد: ویژگی دیگر آن این است که مخازن و انبارهایش به نحوی طراحی شده تا مدت دریانوردی آن به میزان 2 برابر جماران افزایش یابد.
رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: همچنین رادارها و سیستمهای تسلیحاتی آن حداقل به میزان 2 برابر افزایش پیدا کرده و سیستمهای جدید جنگال هم روی آن نصب شده است.
وی همچنین اعلام کرد که رادار آرایه فازی عصر نیز بر روی ناوشکن سهند نصب میشود و افزود: البته این در صورتی است که تا زمان عملیاتی شدن این ناوشکن رادار جدیدتری تولید نشود زیرا در این صورت رادار جدید روی آن نصب خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش گفت: اولین نمونه رادار آرایه فازی عصر بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.
به گزارش مشرق به نقل از فارس، امیر علی غلامزاده رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت تجهیزات در نداجا گفت: نیروی دریایی ارتش، نیرویی است که تمام مسئولان و در راس آنها مقام معظم رهبری بر تجهیزات محور بودن و هویت داشتن پرسنل آن تاکید داشتهاند. منظور از هویت نیز خرد، عزم و شجاعت است.
* نصب رادار جدید «عصر» بر روی سهند و جماران
غلامزاده با بیان اینکه وقتی تجهیزات جدیدی ساخته میشود باید جایگزین تجهیزات قدیمی شود، به ساخت رادار جدید آرایه فازی «عصر» اشاره کرد و اظهار داشت: اولین نمونه رادار آرایه فازی عصر بر روی ناوشکن جماران نصب خواهد شد.
وی درخصوص نقش این رادار در توانمند شدن یگانهای نداجا تاکید کرد: بُرد این رادار حداقل 200 کیلومتر است لذا وقتی چشم شما فضای بیشتری را در مقابل ببیند، امکان اینکه بتوانید تصمیمگیری بهتری کنید و زمان عکسالعمل بهتری داشته باشید، بیشتر میشود به همین دلیل این رادار خیلی به ما در کشف و رهگیری اجسامی که قبلا برای ما سختتر بود، کمک میکند.
رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش درخصوص میزان تولید این رادار نیز گفت: رادارها و سیستمهایی که تولید میکنیم مثل سیستم ناوشکن جماران و ناو پیکان و رادارهای غیره، بنا به نیازی که از سوی ستادهای بالاتر به ما ارجاع میشود، ساخته میشود.
* افزایش 2برابری تسلیحات و توان دریانوردی ناوشکن «سهند» نسبت به «جماران»
وی ضمن اشاره به خصوصیات ناوشکن سهند که در دست ساخت است، گفت: اولین ویژگی ناوشکن سهند این است که قابلیت رادارگریزی به میزان 30 درصد افزایش یافته و شکل بدنه آن باعث شده تا کشف آن توسط رادار سختتر شود.
غلامزاده ادامه داد: ویژگی دیگر آن این است که مخازن و انبارهایش به نحوی طراحی شده تا مدت دریانوردی آن به میزان 2 برابر جماران افزایش یابد.
رئیس سازمان جهاد و خودکفایی نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: همچنین رادارها و سیستمهای تسلیحاتی آن حداقل به میزان 2 برابر افزایش پیدا کرده و سیستمهای جدید جنگال هم روی آن نصب شده است.
وی همچنین اعلام کرد که رادار آرایه فازی عصر نیز بر روی ناوشکن سهند نصب میشود و افزود: البته این در صورتی است که تا زمان عملیاتی شدن این ناوشکن رادار جدیدتری تولید نشود زیرا در این صورت رادار جدید روی آن نصب خواهد شد.
- پست: 603
- تاریخ عضویت: دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰, ۶:۵۳ ب.ظ
- سپاسهای ارسالی: 1253 بار
- سپاسهای دریافتی: 7310 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
اولین ویژگی ناوشکن سهند این است که قابلیت رادارگریزی به میزان 30 درصد افزایش یافته و شکل بدنه آن باعث شده تا کشف آن توسط رادار سختتر شود.
بخشی که مشخص کرده ام در نگاه اول در ذهن انسان این مفهوم را به وجود می آورد که پیش از این نیز ما ناوشکن رادار گریز ساخته ایم و اینبار رادارگریزی نسبت به قبل 30 درصد افزایش یافته است در صورتی که به هیچ وجه این چنین نیست.
در ضمن هنوز خیلی راه مانده تا سهند را ناوی رادار گریز بدانیم تنها میتوان اینگونه گفت که این شناور نسبت به نمونه های پیشین از سطح مقطع کمتری برخوردار است و برای رادار گریز شدن معیار های زیاد دیگری را نیز باید در نظر گرفت.
- پست: 3805
- تاریخ عضویت: شنبه ۷ شهریور ۱۳۸۸, ۳:۲۶ ق.ظ
- محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
- سپاسهای ارسالی: 4180 بار
- سپاسهای دریافتی: 22794 بار
- تماس:
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
[External Link Removed for Guests]
دریادار رستگاری خبر داد
[External Link Removed for Guests]
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دماوند که دومین سری از ناوشکنهای کلاس موج است، هماکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست.

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی در گفتگویی تفصلیی با اشاره تاریخچه تاسیس سازمان صنایع دریایی و مهترین ماموریت این سازمان گفت: سازمان صنایع دریایی از سال 1387 تأسیس شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و با اتکا به بنیه متخصصین متعهد و مجرب خود توانسته است در حوزه ساخت و تولید تجهیزات متنوع دریایی و شناورها و تغییر کاربری و بهینه سازی و تعمیرات اساسی به نیروهای مسلح خدمت رسانی کند.
وی افزود: اولین مأموریت و مهمترین مسئولیت سازمان صنایع دریایی پشتیبانی از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریابانی نیروی انتظامی است.
رستگاری ادامه داد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند دریا برای هرکشور فرصت کلان و بزرگی است و ملتها با اقتدار میتوانند از این فرصت کلان و راهبردی استفاده کنند و سازمان صنایع دریایی در راستای این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری مسئولیت خطیری را در پشتیبانی از نیروهای مسلح به عهده دارد.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی تاکید کرد: بحمدالله ایران در حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، تندرو و اثرسطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناورهای سطحی در ناوهای موشکانداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومیسازی کاملی رسیدهایم و در حوزه تولید ناوشکنهای کلاس موج هم به توانمندی کاملی رسیدهایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.
وی تصریح کرد: ناوشکن دماوند که دومین سری از ناو شکنهای کلاس موج است در وزارت دفاع ساخته شد که هماکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست اما ناوشکن دماوند قابلیتهای به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگهای الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دارد و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفتهتر شده است.
رستگاری درخصوص نگاه سازمان صنایع دریایی در ساخت شناورهای زیرسطحی گفت: در حوزه شناورهای زیرسطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات حیرتآوری انجام داده و با نگاهی مبتنی بر آیندهپژوهی و رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح در حال تولید شناور و دیگر تجهیزات مورد نیاز در حوزه دریا است و در حلقه دفاعی و در زیرسطح در تُناژها و تیپهای مختلف با کاربردهای گوناگون، روی زنجیرههای مختلف کار میشود.
وی ادامه داد: ایران امروز به توانمندی تولید زیردریایی رسیده است. ورود به ساخت زیردریایی ورود به یک عرصه با دانش روز است و بسیاری از کشورها سالهاست که زیردریایی دارند ولی جرأت ندارند به حوزه تولید راه پیدا کنند بسیاری از کشورهای همسایه هم که امروز تولیدکننده هستند تولیداتشان مشترک است یعنی طراحی توسط کشور خارجی و با نظارت آنها ساخته میشود ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی طراحی، ساخت و تجهیز کاملا بومی و توسط متخصصین وزارت دفاع انجام شده و حتی یک یاور خارجی در این مسیر نداریم و این افتخاری برای کشور است.
وی در ادامه گفتگو با سایت خبری روابط عمومی وزارت دفاع، با اشاره به جایگاه محصولات صنایع دریایی در بین مسئولان نیروهای مسلح اظهار داشت: در حوزه شناورهای تندرو هم بحمدالله سازمان صنایع دریایی توانسته نیازها و مطالبات نیروی دریایی سپاه پاسداران را به شکل واقعی برآورده سازد که فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه عنوان کرد «امروز شناورهای نیری دریایی در حوزه تندرو از کشورهای غربی جلوتر است».
رستگاری افزود: سازمان صنایع دریایی توانسته محصولاتی را تولید کند که دارای سرعت پایداری و ماندگاری بالا در دریا باشد تا نیروهای مسلح ایران با این تجهیزات در گستره خلیج تا ابد فارس حضور دائمی و پرقدرت و با ابهت داشته باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی درخصوص چالشهای جدی صنعت دریایی در بر آورده ساختن انتظارات و نیازهای نیرو های مسلح گفت: محصولات سازمان صنایع دریایی در دو حوزه محصولات نظامی و محصولات غیر نظامی ساخته میشود و از آ نجایی که محصولات نظامی باید در محیط سخت، کار کنند باید از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار باشند که عمدتا زیردریاییها و شناورها از نظر تولید در نهایت پیچیدگی هستند و پیچیدگی بیشتری نسبت به محصولات نظامی زمینی و هوایی دارند و ایجاد محصولی که بتواند در شرایط سخت دریا کار کند نیاز به یک سری زیرساخت و زیربنا دارد که باید آن را در سازمان صنایع دریایی ایجاد کنیم.
وی افزود: محصولات نظامی چه هوایی چه زمینی بحث خوردگی ندارند ولی یک محصول دریایی هر روز با رطوبت و آب شور دریا، گرما و خوردگی در تماس است و وقتی یک محصول دریایی ساخته میشود باید تست های لازم را در آزمایشگاههای سواحل جنوب و شمال کشور با موفقیت تحمل کند تا از کارایی و قابلیت و ماندگاری آن مطمئن شویم.
رستگاری ادامه داد: یک شناور نیروی دریایی حداقل باید یک ماه بدون نیاز به بنادر در دریا حضور داشته باشد امروز یگانهای شناور نیروی دریایی ارتش تا 90 روز بدون انقطاع در دریا هستند تا بتوانند از منطقه شمال اقیانوس هند حراست کنند. یگانهای شناور نیروی دریایی سپاه نیز باید بتوانند با سرعت، مقاومت و پایداری بالا در دریا حضور پیدا کنند و به موقع خود را به منطقه مورد نظر برسانند و این قابلیتها را باید سازمان صنایع دریایی ایجاد کند و برای ایجاد این قابلیتها باید زیرساختها را در حوزههای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تند رو ایجاد کنیم و چون سازمان صنایع دریایی پشتیبانیکننده حوزه دریاست در این خصوص باید سرمایهگذاری کلانی انجام شود.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد و بسیاری از پروژههای مورد نظر توسط کارشناسان دانشگاه در حال اجراست، گفت: دفاتر مشترکی با دانشگاهها داریم و نیازهایمان را به دانشگاه منتقل میکنیم تا در پروژهها و طرحهای تحقیقاتی دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گیرد وپس از اخذ نتیجه در عرصه تولید در دستور کارقرار گیرد و این یکی از رموز موفقیت وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی است.
وی درخصوص ضروریترین نیاز نیروهای مسلح در حال حاضر اظهار داشت: قطعا نمیتوان از یک محصول نام برد بلکه به زنجیرهای از محصولات مورد نیاز است. حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع است پس باید برای نیروی دریایی ارتش تجهیزاتی را در حوزه شناورهای سطحی و زیرسطحی و تندرو و اثرسطحی بسازیم که برای آنان کارایی لازم را داشته باشد و در طول انجام ماموریت در امواج اقیانوسی پایدار و ماندگار باشد.
وی ادامه داد: حوزه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است که مطالبه و نیاز اساسی آنها پایداری و سرعت شناورهاست پس سازمان صنایع دریایی باید قادر باشد محصولاتی را برای این نیروها تولید کند که دارای سرعت و ماندگاری و قدرت آتش و جنگندگی بالا باشد و همینطور برای دریابانی نیروهای انتظامی که در سواحل و گارد ساحلی فعالیت میکنند باید محصولاتی تولید شود که هم پایش کامل داشته باشد و هم بتواند به سرعت در محل مربوطه حضور پیدا کند. لذا باید زنجیرهای از محصولات را برای این نیروها طراحی کرد.
رستگاری تاکید کرد: با خودباوری که حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی)در کالبد نیروهای مسلح ایران دمیدند، امروز کشور به توانمندی خود متکی است و روزی که دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ میکردند امروز تمام تجهیزات و سلاحهای نیروهای مسلح در حوزههای زمین، هوا و دریا توسط وزارت دفاع تولید میشود و ایران تا حدودی در صنعت دفاعی خودکفا شده و این قابلیت امروز در نیروهای مسلح نهادینه شده که هر آنچه نیاز داشته باشند می توانند تولید کنند.
وی ادامه داد: اگر امروز توان دفاعی ایران ضعیف بود به طور حتم اسرائیل تهدیدات نظامی خود را عملی میکرد ولی توان غیرقابل انکار دفاعی جمهوری اسلامی این جرأت را از دشمنان گرفته و به این باور رسیدهاند که اگر بخواهند ماجراجوئی کنند آسیب جدی خواهند دید و امروز نیروهای مسلح ایران به توانمندی تولید تجهیزات صددرصد بومی رسیدهاند. ایران در حوزه دریا جزو کشورهایی است که تولید محصولات کاملا به روز است و با این محصولات در دریاها و اقیانوسها حضور موثر داریم.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در تقابل دریایی فاکتورهای توان یگانهای سطحی، زیرسطحی، سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه دارای اهمیت است که ایران در حوزه سطح یگانهای نیروی دریایی سپاه از شناورهای تندرویی برخوردار است که غربیها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل میکند.
وی افزود: ناو و ناوشکنها ایران امروز به موشکهایی مجهز است که ورای افق را هدف قرار میدهد و زیردریاییها مجهز به اژدرهای بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که میتوانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرامنطقهای صورت گرفته و فهمیدهاند توان دفاعی ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگانهای فرا منطقه ای در منطقه ما حضور دارند که این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیروهای ایران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعی نیروهای دریایی است.
رستگاری خاطرنشان کرد: پیشرفتهای صنعت دفاعی ایران با تکیه بر باورهای دینی به دست آمده است و نگاه ارزشی که نیروهای متخصص وزارت دفاع به کار دارند باعث شده کارهای بزرگی در این وزارتخانه انجام شود. و اگر این باورها و اعتقادات نبود به این درجه از رشد و پیشرفت نمیرسیدیم. خیلی از کشورها دارای پیشرفتهترین تجهیزات هستند ولی جرات ورود به عرصه تولید و خودکفایی را ندارند اما متخصصان دفاعی ایران با اعتقاد به سربازی امام زمان (عج) و نایب برحقش مقام معظم رهبری فعالیت میکنند و تجهیزاتی تولید میکنند که دشمن را متحیر کرده است و بدون کمک نیروهای خارجی به خودکفایی دست پیدا کردهاند و متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز با همین نگاه ارزشی فعالیت کرده که قابلیت حضور در دریا را داشته باشد.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی گفت: با اینکه صنعت دریایی ایران صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیرنظامی شامل دهها فروند انواع یدککشها، لندینکرافتها و انواع باجها و دوبهها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است.
وی ادامه داد: هماکنون نخستین کشتی اقیانوسپیمای موسسه اقیانوسشناسی ایران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است کهدر آینده نزدیک این کشتی به آب انداخته میشود تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در اقیانوسها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.
دریادار رستگاری خبر داد
[External Link Removed for Guests]
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: ناوشکن دماوند که دومین سری از ناوشکنهای کلاس موج است، هماکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست.

به گزارش گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس، امیر دریادار امیر رستگاری مدیرعامل سازمان صنایع دریایی در گفتگویی تفصلیی با اشاره تاریخچه تاسیس سازمان صنایع دریایی و مهترین ماموریت این سازمان گفت: سازمان صنایع دریایی از سال 1387 تأسیس شده و با پشتیبانی همه جانبه وزارت دفاع و با اتکا به بنیه متخصصین متعهد و مجرب خود توانسته است در حوزه ساخت و تولید تجهیزات متنوع دریایی و شناورها و تغییر کاربری و بهینه سازی و تعمیرات اساسی به نیروهای مسلح خدمت رسانی کند.
وی افزود: اولین مأموریت و مهمترین مسئولیت سازمان صنایع دریایی پشتیبانی از یگان های شناور نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریابانی نیروی انتظامی است.
رستگاری ادامه داد: همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند دریا برای هرکشور فرصت کلان و بزرگی است و ملتها با اقتدار میتوانند از این فرصت کلان و راهبردی استفاده کنند و سازمان صنایع دریایی در راستای این فرمایش حکیمانه مقام معظم رهبری مسئولیت خطیری را در پشتیبانی از نیروهای مسلح به عهده دارد.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی تاکید کرد: بحمدالله ایران در حوزه شناورهای سطحی، زیرسطحی، تندرو و اثرسطحی در جایگاه بالایی قرار دارد. در حوزه شناورهای سطحی در ناوهای موشکانداز کلاس سینا امروز به توانمندی بومیسازی کاملی رسیدهایم و در حوزه تولید ناوشکنهای کلاس موج هم به توانمندی کاملی رسیدهایم که ناوشکن جماران با پشتیبانی وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی ساخته شد.
وی تصریح کرد: ناوشکن دماوند که دومین سری از ناو شکنهای کلاس موج است در وزارت دفاع ساخته شد که هماکنون با مشارکت نیروی دریایی در حال انجام آزمایشات در دریاست اما ناوشکن دماوند قابلیتهای به روزی در زمینه تجهیزات در حوزه جنگهای الکترونیکی و رادار خصوصا رادار هوایی سه بعدی دارد و در حوزه مخابرات و ارتباطات و مدیریت نبرد پیشرفتهتر شده است.
رستگاری درخصوص نگاه سازمان صنایع دریایی در ساخت شناورهای زیرسطحی گفت: در حوزه شناورهای زیرسطحی سازمان صنایع دریایی اقدامات حیرتآوری انجام داده و با نگاهی مبتنی بر آیندهپژوهی و رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح در حال تولید شناور و دیگر تجهیزات مورد نیاز در حوزه دریا است و در حلقه دفاعی و در زیرسطح در تُناژها و تیپهای مختلف با کاربردهای گوناگون، روی زنجیرههای مختلف کار میشود.
وی ادامه داد: ایران امروز به توانمندی تولید زیردریایی رسیده است. ورود به ساخت زیردریایی ورود به یک عرصه با دانش روز است و بسیاری از کشورها سالهاست که زیردریایی دارند ولی جرأت ندارند به حوزه تولید راه پیدا کنند بسیاری از کشورهای همسایه هم که امروز تولیدکننده هستند تولیداتشان مشترک است یعنی طراحی توسط کشور خارجی و با نظارت آنها ساخته میشود ولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی طراحی، ساخت و تجهیز کاملا بومی و توسط متخصصین وزارت دفاع انجام شده و حتی یک یاور خارجی در این مسیر نداریم و این افتخاری برای کشور است.
وی در ادامه گفتگو با سایت خبری روابط عمومی وزارت دفاع، با اشاره به جایگاه محصولات صنایع دریایی در بین مسئولان نیروهای مسلح اظهار داشت: در حوزه شناورهای تندرو هم بحمدالله سازمان صنایع دریایی توانسته نیازها و مطالبات نیروی دریایی سپاه پاسداران را به شکل واقعی برآورده سازد که فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه عنوان کرد «امروز شناورهای نیری دریایی در حوزه تندرو از کشورهای غربی جلوتر است».
رستگاری افزود: سازمان صنایع دریایی توانسته محصولاتی را تولید کند که دارای سرعت پایداری و ماندگاری بالا در دریا باشد تا نیروهای مسلح ایران با این تجهیزات در گستره خلیج تا ابد فارس حضور دائمی و پرقدرت و با ابهت داشته باشند.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی درخصوص چالشهای جدی صنعت دریایی در بر آورده ساختن انتظارات و نیازهای نیرو های مسلح گفت: محصولات سازمان صنایع دریایی در دو حوزه محصولات نظامی و محصولات غیر نظامی ساخته میشود و از آ نجایی که محصولات نظامی باید در محیط سخت، کار کنند باید از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار باشند که عمدتا زیردریاییها و شناورها از نظر تولید در نهایت پیچیدگی هستند و پیچیدگی بیشتری نسبت به محصولات نظامی زمینی و هوایی دارند و ایجاد محصولی که بتواند در شرایط سخت دریا کار کند نیاز به یک سری زیرساخت و زیربنا دارد که باید آن را در سازمان صنایع دریایی ایجاد کنیم.
وی افزود: محصولات نظامی چه هوایی چه زمینی بحث خوردگی ندارند ولی یک محصول دریایی هر روز با رطوبت و آب شور دریا، گرما و خوردگی در تماس است و وقتی یک محصول دریایی ساخته میشود باید تست های لازم را در آزمایشگاههای سواحل جنوب و شمال کشور با موفقیت تحمل کند تا از کارایی و قابلیت و ماندگاری آن مطمئن شویم.
رستگاری ادامه داد: یک شناور نیروی دریایی حداقل باید یک ماه بدون نیاز به بنادر در دریا حضور داشته باشد امروز یگانهای شناور نیروی دریایی ارتش تا 90 روز بدون انقطاع در دریا هستند تا بتوانند از منطقه شمال اقیانوس هند حراست کنند. یگانهای شناور نیروی دریایی سپاه نیز باید بتوانند با سرعت، مقاومت و پایداری بالا در دریا حضور پیدا کنند و به موقع خود را به منطقه مورد نظر برسانند و این قابلیتها را باید سازمان صنایع دریایی ایجاد کند و برای ایجاد این قابلیتها باید زیرساختها را در حوزههای سطحی، زیرسطحی، اثرسطحی و تند رو ایجاد کنیم و چون سازمان صنایع دریایی پشتیبانیکننده حوزه دریاست در این خصوص باید سرمایهگذاری کلانی انجام شود.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی با بیان اینکه سازمان صنایع دریایی ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد و بسیاری از پروژههای مورد نظر توسط کارشناسان دانشگاه در حال اجراست، گفت: دفاتر مشترکی با دانشگاهها داریم و نیازهایمان را به دانشگاه منتقل میکنیم تا در پروژهها و طرحهای تحقیقاتی دانشجویان و اساتید مورد بررسی قرار گیرد وپس از اخذ نتیجه در عرصه تولید در دستور کارقرار گیرد و این یکی از رموز موفقیت وزارت دفاع و سازمان صنایع دریایی است.
وی درخصوص ضروریترین نیاز نیروهای مسلح در حال حاضر اظهار داشت: قطعا نمیتوان از یک محصول نام برد بلکه به زنجیرهای از محصولات مورد نیاز است. حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش در دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع است پس باید برای نیروی دریایی ارتش تجهیزاتی را در حوزه شناورهای سطحی و زیرسطحی و تندرو و اثرسطحی بسازیم که برای آنان کارایی لازم را داشته باشد و در طول انجام ماموریت در امواج اقیانوسی پایدار و ماندگار باشد.
وی ادامه داد: حوزه ماموریتی نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس است که مطالبه و نیاز اساسی آنها پایداری و سرعت شناورهاست پس سازمان صنایع دریایی باید قادر باشد محصولاتی را برای این نیروها تولید کند که دارای سرعت و ماندگاری و قدرت آتش و جنگندگی بالا باشد و همینطور برای دریابانی نیروهای انتظامی که در سواحل و گارد ساحلی فعالیت میکنند باید محصولاتی تولید شود که هم پایش کامل داشته باشد و هم بتواند به سرعت در محل مربوطه حضور پیدا کند. لذا باید زنجیرهای از محصولات را برای این نیروها طراحی کرد.
رستگاری تاکید کرد: با خودباوری که حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (مدظله العالی)در کالبد نیروهای مسلح ایران دمیدند، امروز کشور به توانمندی خود متکی است و روزی که دشمنان در جنگ تحمیلی سیم خاردار را هم از ما دریغ میکردند امروز تمام تجهیزات و سلاحهای نیروهای مسلح در حوزههای زمین، هوا و دریا توسط وزارت دفاع تولید میشود و ایران تا حدودی در صنعت دفاعی خودکفا شده و این قابلیت امروز در نیروهای مسلح نهادینه شده که هر آنچه نیاز داشته باشند می توانند تولید کنند.
وی ادامه داد: اگر امروز توان دفاعی ایران ضعیف بود به طور حتم اسرائیل تهدیدات نظامی خود را عملی میکرد ولی توان غیرقابل انکار دفاعی جمهوری اسلامی این جرأت را از دشمنان گرفته و به این باور رسیدهاند که اگر بخواهند ماجراجوئی کنند آسیب جدی خواهند دید و امروز نیروهای مسلح ایران به توانمندی تولید تجهیزات صددرصد بومی رسیدهاند. ایران در حوزه دریا جزو کشورهایی است که تولید محصولات کاملا به روز است و با این محصولات در دریاها و اقیانوسها حضور موثر داریم.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در تقابل دریایی فاکتورهای توان یگانهای سطحی، زیرسطحی، سامانه موشکی از لحاظ برد موشک، توان سامانه اژدری و قدرت پوشش هوایی منطقه دارای اهمیت است که ایران در حوزه سطح یگانهای نیروی دریایی سپاه از شناورهای تندرویی برخوردار است که غربیها هم تعداد معدودی از این شناورها را در اختیار دارند که با این سرعت در دریا حضور پیدا کرده و سلاح حمل میکند.
وی افزود: ناو و ناوشکنها ایران امروز به موشکهایی مجهز است که ورای افق را هدف قرار میدهد و زیردریاییها مجهز به اژدرهای بسیار هوشمند و قدرتمندی هستند که میتوانند از زیر سطح دشمن متجاوز را مورد هدف قرار دهند و این ارزیابی توسط نیروهای فرامنطقهای صورت گرفته و فهمیدهاند توان دفاعی ایران در دریا به چه میزان است و چون صدها فروند یگانهای فرا منطقه ای در منطقه ما حضور دارند که این افزایش حضور آنها نشان از بالا بودن سطح آمادگی نیروهای ایران و بالا بودن ارزیابی آنها از توان دفاعی نیروهای دریایی است.
رستگاری خاطرنشان کرد: پیشرفتهای صنعت دفاعی ایران با تکیه بر باورهای دینی به دست آمده است و نگاه ارزشی که نیروهای متخصص وزارت دفاع به کار دارند باعث شده کارهای بزرگی در این وزارتخانه انجام شود. و اگر این باورها و اعتقادات نبود به این درجه از رشد و پیشرفت نمیرسیدیم. خیلی از کشورها دارای پیشرفتهترین تجهیزات هستند ولی جرات ورود به عرصه تولید و خودکفایی را ندارند اما متخصصان دفاعی ایران با اعتقاد به سربازی امام زمان (عج) و نایب برحقش مقام معظم رهبری فعالیت میکنند و تجهیزاتی تولید میکنند که دشمن را متحیر کرده است و بدون کمک نیروهای خارجی به خودکفایی دست پیدا کردهاند و متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع نیز با همین نگاه ارزشی فعالیت کرده که قابلیت حضور در دریا را داشته باشد.
مدیرعامل سازمان صنایع دریایی گفت: با اینکه صنعت دریایی ایران صنعت نوپایی است اما سازمان صنایع دریایی بسیاری از محصولات غیرنظامی شامل دهها فروند انواع یدککشها، لندینکرافتها و انواع باجها و دوبهها را تولید کرده و در اختیار بخش خصوصی و کشتیرانی و سازمان دریایی بنادر و دریانوردی قرار داده است.
وی ادامه داد: هماکنون نخستین کشتی اقیانوسپیمای موسسه اقیانوسشناسی ایران در صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع در حال ساخت است کهدر آینده نزدیک این کشتی به آب انداخته میشود تا پژوهشگران ایرانی بتوانند در اقیانوسها کارهای تحقیقاتی و علمی انجام دهند.
پرونده فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران تسلیحات ضد زره ایران
ناوچه های موشک انداز "کلاس کمان / سینا" پهپادهای ایرانی
ناوشکن های "کلاس موج" بالگردهای خانواده شاهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ناوشکن عملیاتی-آموزشی "کلاس لقمان"
ناو خارک
رادارهای ایرانی؛ سربازان همیشه بیدار آسمان
موشك پدافند هوايي "صياد 2"
توان پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران
موشک های بالستیک و شبه بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران
- پست: 1454
- تاریخ عضویت: چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۱۷ ق.ظ
- سپاسهای ارسالی: 8701 بار
- سپاسهای دریافتی: 13240 بار
Re: اخبار ناوشکن های کلاس موج
ناو جمهوری اسلامی ایران جماران در حال انجام ماموریت درخلیج فارس ... از دریچه دید خدمه ناو USS Ponce!
منبع: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
منبع: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
تا در طلب گوهر کانی کانی تا در هوس لقمهٔ نانی نانی
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی هر چیزی که در جستن آنی آنی
https://www.instagram.com/javad.molaiee/
این نکتهٔ رمز اگر بدانی دانی هر چیزی که در جستن آنی آنی
https://www.instagram.com/javad.molaiee/