جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶, ۳:۵۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10136 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط typhoon »

با سلام
بنده هم این حرکت رو تبریک می گم. باید گفت که جمهوری اسلامی ایران حرکت پرش گونه ای رو در زمینه هوانوردی به انجام رسونده. بحث بر سر این است که همان طور که دوستان گفتند این یک نمونه اندازه واقعی است. نکاتی که دوستان در مورد اندازه دماغه مطرح می کنند بسیار منطقی است. بحث طولانی و ادامه دار پیشرانه هم که به جای خود. همه دیدند که نمونه کوچکتر این پرنده قابلیت پرواز را دارد. پس می توان انتظار داشت که با این بال و نوع طراحی خاص به پرواز درآمد. مسلما در صورت تولید انبوه قاهر بسیار برتر از تمام پرنده های موجود در نیروی هوایی خواهد بود. بنده ترس از این دارم که این پروژه هم به مانند بحث شفق به یک خاطره به فراموشی سپرده شود. این که ما اینقدر شهامت داشتیم و وارد بحث طراحی استیلت شدیم بسیار ارزشمند است اما باید گفت تا زمانی که این جنگنده در اندازه اصلی و به صورت با سرنشین پرواز خود را انجام نداده و به تولید انبوه نرسد تنها یک ماکت است.

به امید پرواز این جنگنده زیبای ایرانی!!!!
Old soldiers never die.They just fade away
Major
Major
پست: 270
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱, ۱۰:۰۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 227 بار
سپاس‌های دریافتی: 1195 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط 144 »

به نظر من این یک افتخار ملیست حالا اگر تیم فوتبال تیم بوتان رو می برد صدتا کارشناس مثل صدر برای تحلیلش می آوردند. :( :smile: ^:)^ ^:)^
Junior Poster
Junior Poster
پست: 132
تاریخ عضویت: جمعه ۵ شهریور ۱۳۸۹, ۳:۴۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 57 بار
سپاس‌های دریافتی: 486 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط jas_gholami_1347 »

باسلام و درودو تبریک خدمت ملت شریف ایران واقعا کیف کردم ولی دوستان بنده فکر میکنم این همان پروژه جنگنده شفقه که تو صنایع مالک اشتر کلید خورده بود دوستان لطف کنند تو اینترنت سری بزنند و عکسهای مربوط به جنگنده شفق موجود هست البته این قضیه مال سه چهار سال پیش است ولی ازآن سالها تا کنون خیلی روش کارشده الحمدولله جنگنده خوبی است
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 95
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۳:۰۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 104 بار
سپاس‌های دریافتی: 374 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط mahdi42 »

بنده هم به نوبه خود این موفقیت روتبریک میگم وذکر این نکته رو ضروری میبینم:
به قول دوستی:
تا کور شود چشم پوتین که دیگه ادامه نداد همکاری شرکت های هواپیما سازیشونو رو با ایران . :smile:
تصویر

تنـــهآ شادی زندگـی من این است
که هیچ کس نمیدآند تآ چه انــدازه غمگینــــم
Novice Poster
Novice Poster
پست: 51
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۸, ۲:۴۵ ب.ظ
محل اقامت: NSH/ OINN
سپاس‌های ارسالی: 63 بار
سپاس‌های دریافتی: 90 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط Mersad-S »

نقل قول از سایت ارتش جمهوری اسلامی ایران

   [COLOR=#C00000]اين جنگنده فوق پيشرفته با ايجاد تغييرات اساسي در يك نوع هواپيماي ديگر غير از صاعقه، طراحي و ساخته شده كه مي‌تواند تمام نيازمندي‌هاي نيروهاي مسلح به خصوص نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي را در صحنه نبرد هوايي پاسخگو باشد.    

شفق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[External Link Removed for Guests]
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵, ۱۲:۵۱ ق.ظ
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6841 بار
تماس:

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط Mr.Amirhessam »

برخی پست ها و نظرات رو که مطالعه میکنم و برخی نقل قول ها از سایت های دیگر را ناخوداگاه به یاد موشک پدافند رعد می افتم! چع داد و قالی راه ننداختن که ماکت هستش،رنگ بدنش به ماکت میخوره،فایبرگلاسه و ... اما مشاهده کردید که همون موشک رعد هم ماکت نبود!

دوستان یک برسی بین بدنه،خصوصا باله های موشک رعد و جنس بدنه این جنگنده انجام بدن،در نمونه نمایش داده شده موشک رعد دقیقا حس فایبرگلاس بودن و پلاستیکی بودن به ادم دست میدهد،یکی از دلایل اصلی که دوستان اصرار داشتن که رعد ماکت هست هم همین بود،در مورد این جنگنده هم بلاشک صدق خواهد کرد... :razz:
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [External Link Removed for Guests] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 82
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹, ۱:۱۷ ب.ظ
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 336 بار
سپاس‌های دریافتی: 583 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط نجف47 »

Goebbels نوشته شده:جناب نجف 47!

با نقل و قول صحبت های من به هیچ جا نمیرسید!

کمااینکه خودم هم پذیرفتم که اشتباه کردم!اطمینان به صحبت هم به اشتباه بود در این مورد! و 1000 ساعت هم مطرح شده منتهی :

اون 1000 ساعت رو نه جناب سرهنگ و نه رئیس جمهور هیچکدام بیان نکردند! خودتان بروید و ببینید که چه کسی بیان کرده!

بله خدای نکرده جسارت نکردید! جسارت شما از ادبیات به ظاهر محترمانه ولی در باطن توهین امیز شما نهفته است! که چنین واکنشی رو از من میبینید!

کافی است دوستان یکبار پست جنابعالی رو با دقت بخوانند! دیگر هم با شما حرفی ندارم! چون این بحث صرفا انحراف تاپیک است!



بسمه تعالی

با سلام



گوبلز عزیز بنده حقیر نمیخوام بیش از این تاپیک به انحراف بره ولی شما یکجا میگید نمیخواید حرف بزنید که تاپیک منحرف نشه ولی متاسفانه با همون سوء ظن و لحن ابتدای پستتون تحریک میکنید...کاش مقصود بنده رو با دقت (که توصیه به دوستان هم نمودید) در متن صحبتم که به صراحت هم گفتم انقدر منفی و با سوء برداشت نمی نگریستید و بجای کلمه" جا" قصد بنده که صریح هم گفتم که جهت انتظار و توقع بخاطر خصوصیاتتون بود که سراغ داشتم من باب تذکر و توصیه انذاری بود و تصریح هم کردم که اگر خدای نکرده لحن بنده ایهام نا متناجسی با قصدم داشت بابتش پوزش خواستم ولی با این حال شما متاسفانه اصل تذکر و توصیه اخلاقی و نیت خیر بنده رو به دیده اغماض مینگری! کما اینکه باز هم میفرمایی دکتر نفرموده! (گرچه ایشون به همون دلیل که خدمت شما بنده هم عرض کردم اینطور فرمود: بالاخره کسیکه"منظور خلبان"" چند هزار ساعت پرواز کرده با انواع هواپیماها....) ولیکن اصل حرف بنده این بود اول مطلبی که صحتش محرز نشده برامون در هرکجا و در هر موضوع و از هر شخص که بعنوان فرضیه هست تا برخود بصورت منطقی و مستدل ثابت نشده نگیم دوم عرض کردم دکتر هر حرفی در این مورد زده بر اساس اطلاعات و منابعیست که قائدتا از ما موشکافتر و ریزبین تر هستند لذا خلاف منطق نمیگن(لینک ویدیویی گفته دکتر گرامی: [External Link Removed for Guests]) کما اینکه دلیل و سند منطقی سابقه ساعات پروازی خلبان با درجه سرهنگ تمامی رو گفتم. ولی برای ختم کلام از جانب بنده حقیر و اینکه بدونید همونطور که عرض کردم بنده شمارو قبول داشته و دارم و این مورد سهوی همونطور که ممکنه حتی برای بنده و دیگر دوستان هم مشابه این اتفاق بیفته.خب طبیعیه بخاطر احساس تکلیفی که آدم نسبت به دوستی که تعلق خاطری نسبت بهش داره خب نسبت به دیگران و مرتبطینی که باهاشون کمتر معانقه داره لحنش جدیتر باشه . مگر توصیه اخلاقی و اعتقلادی ما نیست که انسان باید نسبت به کمال و خدای نکرده غفال دوستان و اقربای خودش حساس باشه و غفلت نکنه چون حکمتش اینه که نهایت به نفع خودشو زیرا فضای همنشینی مانوس تری فراهم میشه. لذا به بنده چه جواب بدید و چه ندید در حسن نظرم به شما خدشه ای وارد نمیشه حالا شما اگر حتی بنده حقیر رو جور دیگه ای مورد لطف هم قرار بدین...هر چه از دوست رسد نیکوست....


به هر روی با عرض پوزش از دوستان چنانچه از بحث اصلی به نظر دور شدم ولیکن همونطور که میدونید اینجور مطالب مربوط به متن موضوع و مرتبط هست لذا بنده بلحاظ تعهد اخلاقی به دوستان و نیز تدقیق نظر که لازمه بررسی جوانب فنی موضوع است و موجب تسهیل شناخت زوایای واقع موضوع میشه عرایضم رو گفتم.

=================================

دوستان گرامی در مورد نظر منفی و یا استحضاء برخی فرومهای خارجی ذکر این نکته شاید بی ربط نباشه که نمیتونه نباشه و اون اینکه ترکیه که وضعش مشخصه اگر هم تمسخر کنن ملومه علت چیه چون حالا حالا ها در صف جنگنده .....+++238 میلیون دلاری هستند که معلوم هم نیست آخر چی دستشون رو بگیره!!!! اون دسته از سامیان هم علتش معلومه که خب هم با اعتقاد و هم با مذهب و هم با ملیت ما عناد دارن و چشم ندارن تحقق حدیث گهربار وجود مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و ارواحنا فداه رو ببینن ما جای خود داریم وقتی اول اینکه نسبت به مولای ما وجود مقدس آقامون امیرالمؤمنین ارواحنا فداه، مگر کم بخل و حسد ورزیدند!!! همچنین در روز عاشورا مگر علنا به وجود مقدس ابی عبدالله ارواحنا فداه نگفتند درجواب سوال حضرت که پرسیدند برای چه با من میجنگید و خون ما را میخواهید بریزید؟! آیا از شما حقی ضایع کرده ام؟! آیا خونی از شما ریخته ام؟! آیا جرمی مرتکب شده ام؟ آیا حکمی از دین و شریعت را وا نهادم؟! آن ملعونان و لئیمان با وقاحت و سبوعیت گفتند : لا والله!!!!! انّا نقتلُکَ بُغضاً لِأبیک....یعنی : با قسم جلاله گفتند برای کینه ای که از پدرت داریم تورا میکشیم!!!!... حالا ما که جای خود داریم..... دوم هم اینکه خب وقتی ابا شکمها و ابالشهوه ها رو میبینن که همچنان بجای پیشرفت لا اقل در این زمینه ، علی الدوام و عالی الاتصال مشتری قهوه خانه چایی سلاح پهلو ابناء ساکسونیسم موطلایی اند و تازه باید لحاف و تشکی هم برای مزدوران کرایه ای به جهت چرخیدن چرخ روزی باروتیشون مهیا کنند!!!! تازه خوش رقصیهای معرکه های بزم ایده های آهنگین پلتیکال مو طلاییها رو هم که ری به ری نت عوض میکنن حساب جداگانه کنند!!! خب با این اوصاف چراکه نه؟؟!!!!! معلوم است که تمسخر میکنند که اگر تمسخر نکنند چه کار کنند؟!!!!....لذا باید بهشون بقول معروف گفت " تو برو خود را باش....."
آخرین ويرايش توسط 1 on نجف47, ويرايش شده در 0.
عشق و معرفت حسین(ع) و مهدی فاطمه(عج) ضامن پیروزی و قوام و بقای ماست.

 به کاوش مژه از گور تا نجف بروم...........اگر به هند خاکم کنی یا به تتار 
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 190
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۳ آبان ۱۳۸۸, ۹:۵۴ ب.ظ
محل اقامت: بیشه شیران،خانه خورشید،ایران!
سپاس‌های ارسالی: 773 بار
سپاس‌های دریافتی: 2479 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط Alpha4 »

خبر خوشحال کننده ای بود. تصویر

باید توجه داشت که پس از مدتها شاهد رونمایی از یک حرکت اساسی و روبه جلو در زمینه ی صنعت هوانوردی و خصوصا" بخش دفاعی بودیم. تصویر

اما اینکه در مورد یک جنگنده ای که هنوز 24 ساعت از رونمایی آن (هم اکنون 1 دقیقه ی بامداد 15 بهمن 1391 است!) نگذشته بخواهیم اظهار نظر کنیم خواه بزرگ نمایی باشد یا کوچک نمایی به شدت اشتباه است.
گمان هم نمیکنم کسی از دوستان اطلاعات و مشخصات دقیق و قابل استناد و مورد وثوقی از این هواپیما داشته باشد!
باید صبر کرد.گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.صاعقه هم یک زمانی مرموز بود ولی امروز کاملا شناخته شده است.این جنگنده هم یک زمانی در آینده جزئیاتش مشخص خواهد شد.

هرچه باشد ما ایرانی هستیم و این دست آورد کم باشد یا زیاد برای ما و ایران عزیز است. تصویر

من هم در پایان این موفقیت رو به همه تبریک عرض میکنم.....
New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷, ۲:۵۰ ب.ظ
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط Ftsober »

با درود
منهای ماکت بودن یا نبودن شکل کاملا هیجان انگیزی دارد گر چه فکر می کنم با توجه به نسبت طول و ار تفاع بدنه و همچنین ابعاد بالها و ارتفاع جایگاه خلبان نسبت به محور طولی هواپیما (البته با توجه به عکسهای محدودی که دیدم )مانور پذیری آن در سرعنهای بالا و ثبات آن در شیبهای حمله و داگ فایت بدون وجود کامپیوتر فوق قدرتمند برای من جای شک وجود دارد که البته با وجود این کامپیوتر هم من کلی پرسش دارم تصویر واقعا امیدوارم که این فقط تبلیغات نباشد و نیروی هوایی کشور عزیزمان صاحب جنگنده ای مدرن بشود. و ای کاش بلد بودند بهتر رو نمایی کنند تصویر تصویر تصویر
Rookie Poster
Rookie Poster
نمایه کاربر
پست: 22
تاریخ عضویت: شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱, ۱۱:۱۹ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 1221 بار
سپاس‌های دریافتی: 108 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط thunder blitz »

با عرض سلام به تمامی دوستان تصویر

من هم از این دستاورد بزرگ خیلی خوشحالم ، بر اساس تصاویر به دست امده احتمالا این جنگنده برای پشتیبانی نزدیک ساخته شده و اون هم به خاطر دماغه کوچکش هست .

بر اساس احتمال زیاد ، این جنگنده قرار هست تا جانشین F-5 و Su-25 بشود تصویر
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 95
تاریخ عضویت: سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱, ۳:۰۵ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 104 بار
سپاس‌های دریافتی: 374 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط mahdi42 »

بد ندیدم این جنگنده ایکس36 رو ببینید
  [External Link Removed for Guests] 
تصویر

تنـــهآ شادی زندگـی من این است
که هیچ کس نمیدآند تآ چه انــدازه غمگینــــم
Major II
Major II
پست: 443
تاریخ عضویت: جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۳۸ ق.ظ
سپاس‌های ارسالی: 6358 بار
سپاس‌های دریافتی: 2155 بار

Re: جنگنده ایرانی با نام «قاهر 313» رونمایی شد

پست توسط anga2009 »

50 نکته مهم از تجهیزات و طراحی جنگنده F313 ایران + عکس
با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هر چند طرح های پیشین ایران در زمینه هواپیماهای جنگنده روندی عادی را در توسعه این محصول نشان می داد اما رونمایی از نمونه هواپیمای جنگی جدید ایران با نام «قاهر313» در 14 بهمن ماه حقیقتاً شوک عجیبی در پیش بینی وضعیت طراحی جنگنده ها در ایران به وجود آورد.

با توجه به ظاهر نامتعارف این هواپیما و مطالب مطرح شده پیرامون آن بر آن شدیم تا در گزارشی در قالب نکته گویی به برخی از ویژگی های قابل استنباط و البته قابل بیان از ظاهر این هوپیما و اطلاعات اعلام شده بپردازیم.

ویژگی های پنهانکاری(رادارگریزی)

طراحی یک هواپیما به نحوی که کمترین بازتاب راداری و حرارتی را داشته باشد از اصول مهم برای به تأخیر انداختن شناسایی هواپیمای خودی توسط سامانه های دشمن است که منجر به افزایش بقاپذیری رزمی می شود.

1- در این هواپیما با استفاده از سطوح تخت و کمی هم سطوح منحنی در بالای بدنه بر مبنای اصول طراحی هواپیماهای پنهانکار اقدام شده است. به عنوان مثال شکل دماغه و زوایای پهلوهای بدنه مطابق اصول پنهانکاری راداری انتخاب و طراحی شده است و می توان گفت از این لحاظ قاهر 313 هواپیمای رزمی نسل پنجمی(با تعاریف مرسوم دنیا) است.

2- شکل شکسته بال که جالب و عجیب ترین نکته ظاهری قاهر313 است به کاهش اثرات راداری و حرارتی کمک می کند هر چند که مأموریت اصلی آن چیز دیگری است.

3- به احتمال زیاد، عمده تسلیحات قاهر در محفظه داخلی بین دو ارابه فرود اصلی حمل می شود که برای کاهش بازتاب راداری ناشی از نصب تسلیحات زیر بال و بدنه روش مطمئنی است

4- ورودی هوای موتور بالای بدنه قرار گرفته است که باعث کاهش بازتاب راداری در برابر رادارهایی که از پایین به هواپیما نگاه می کنند می شود.


قاهر 313 دارای شکل ظاهری پنهانکارانه است

5- استفاده از دو ورودی که از دو مجرا هوا را به موتور می رسانند به دلیل ایجاد زاویه غیر مستقیم از موتور تا ورودی هوا، باعث کاهش بازتاب راداری می شود ضمن اینکه احتمال طراحی خود مجرا با سطوح زاویه دار برای گرفتن انرژی امواج رادار مانند شیوه استفاده شده در جنگنده اف-35 وجود دارد.

6- زائده های اطراف خروجی موتور می تواند برای کاهش اثرات حرارتی و راداری و نصب خروجی بردار متغیر در آینده مفید باشد.

7- استفاده از زاویه حمله و فرارهای یکسان در بیشتر سطوح بدنه به علاوه خطوط شکسته در لبه دریچه های ارابه های فرود برای پنهانکاری یکی از روش های لازم است که در قاهر313 دیده می شود.

8- سکان های عمودی V شکل به پنهانکاری یک هواپیما کمک شایانی می کنند که در این جنگنده مورد استفاده قرار گرفته اند.

9- باید دید برای کاهش اثرات بازتاب راداری کلاه و صندلی خلبان و خود خلبان با توجه بزرگ بودن کانوپی (طلق کابین) چه تدبیری اندیشیده شده است.

10- گازهای داغ خروجی موتور، پیش از خروج از هواپیما با هوای سرد از طریق دو مجرای بالای بدنه ترکیب شده و با دمای پائین از هواپیما خارج می شوند تا اثرات حرارتی کاهش یابد.



بخش انتها و خروجی موتور قاهر313

11- استفاده از مواد جاذب امواج راداری در بدنه برای جذب انرژی امواج رادار و کاهش بازتاب راداری از دیگر روش های استفاده شده در قاهر برای افزایش پنهانکاری است.

ویژگی های پروازی

12- تمرکز جرم حول محور طولی جنگنده قاهر313 موجب افزایش مانور پذیری می شود.

13- با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می شود، محفظه حمل جنگ افزار آن می تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب های کوچک نقطه زن هدایت شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.

14- وجود پیشبال (Canard) برای افزایش مانورپذیری، تولید برآی مثبت، وجود سطوح کنترلی روی آن، کاهش دهانه بال با بزرگ در نظر گرفتن پیشبال از مزیت های استفاده از آن است.

15- وضعیت بال و بدنه قاهر نشان می دهد طرح آن نزدیک به طرح های «ترکیب بال و بدنه» است که دارای مزیت های آیرودینامیکی بسیار خصوصاً در کاهش تداخلات نامناسب جریان بال و بدنه است.

16- مزیت های پیشبال در زوایای حمله بالا بیشتر است زیرا با تولید جریان گردابه ای و ریختن آن روی بال باعث تولید بهینه برآ با نیاز به سرعت خطی و نیروی رانش کمتر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر می شود.

17- با توجه به وجود پیشبال، احتمالاً این هواپیما برای مانورپذیری بیشتر با حاشیه پایداری کم و یا ناپایدار طرحی شده (در اینصورت نیاز به نرم افزار کنترل پرواز پیشرفته است که بیشتر با سامانه کنترل پرواز با سیم تطابق دارد)

18- ارابه های فرود اصلی در کنار بدنه رو به جلو جمع می شوند که باعث ایجاد فضای مفید بیشتر در داخل بدنه می شود.

19- سطح دم عمودی نسبتاً بزرگ است که پایداری سمتی مناسبی ایجاد کرده و با بخش متحرک (رادر) بزرگ، مشخصات مانوری جانبی مناسبی ایجاد می کند. با توجه به این سکان عمودی، ارتفاع قاهر کمتر از 4 متر تخمین زده می شود.

20- بال ضخیم (نسبت ضخامت بالا) در قاهر313 برای تولید برآی زیاد مناسب است البته این نوع بال ها برای سرعت های نه چندان بالا بهینه هستند. به نظر دهانه بال این جنگنده کمتر از 8 متر باشد.

21- شکل و محل ورودی هوا خطر جدایش جریان در زوایای حمله بالا دارد که با توجه به قابلیت پرواز قاهر در زوایای حمله بیش از 20 درجه باید به نحوی این مشکل مرتفع شده باشد.

22- جلوی ورودی هوای موتور حالت ریشه کشیده LERX دارد که مزیت های آیرودینامیکی بالایی دارد.

23- کانوپی بسیار بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.



به کانوپی قاهر313 در این تصویر توجه نمایید

24- همه هواپیماها با پرواز در ارتفاع نزدیک به زمین از اثر سطح بهره مند می شوند اما شکل شکسته بال در قاهر313 به استفاده بهینه از اثر سطح برای پروازهای طولانی تر در ارتفاع پائین و نشست و برخاست از باندهای کوتاه کمک می کند.

25- شکل شکستگی بال ها همانطور که در گزارش مربوط به قایق پرنده باور-2 اشاره کردیم که نمونه کامل یک هواپیمای اثر سطحی بومی است، در نمای روبرو دارای شکل شبیه به M است که در کنار شکل W از بهترین فرم ها برای استفاده از اثر سطح است.

26- شکستگی بال ضمناً به عنوان یک بالچه نوک بال هم عمل می کند که به کاهش پسای القایی و کاهش مصرف سوخت و افزایش مداومت پروازی منجر می شود خصوصاً در پروازهای نزدیک به سرعت صوت که احتمالاً این هواپیما برای آن رژیم پروازی بهینه شده است.

27- طراحی ویژه بال و پیشبال(کانارد) اصلی ترین عوامل ایجاد توانمندی پرواز و نشست در باندهای کوتاه است که این هواپیما را برای استقرار در پایگاه های کوچک یا باندهای فرعی در راستای نبرد نامتقارن مناسب می سازد.

28- ارابه فرود این هواپیما کپی شده از هیچ یک از جنگنده های فعلی ایران نیست و طراحی جدیدی ضمن شباهت به طرح کلی ارابه فرود هواپیمای سوخو-25 دارد.



ارابه های فرود قاهر313

29- تک موتوره بودن هواپیما ضمن کاهش مصرف سوخت کلی و سهولت تعمیر و نگهداری، نشان از سبک وزن بودن این هواپیما دارد.

30- تک چرخه بودن ارابه های فرود گواه دیگری بر سبک وزن بودن این هواپیما با وزن برخاست در حدود 12تا 14 و بیشینه وزن احتمالاً کمتر از 20 تن است.

سامانه ها

31- با توجه به طول و عرض کم دماغه قاهر313 به نظر می رسد بخشی تجهیزات راداری زیر محل استقرار خلبان جای داده شده باشد.

32- فرم دماغه قاهر313 با شکل آنتن رادارهای هوایی موجود در جنگنده های کشور تطابق ندارد بنابراین به احتمال زیاد یک رادار جدید و متفاوت یا راداری موجود با آنتن جدید برای آن در نظر گرفته شده است.

33- استفاده از دو نمایشگر چند منظوره یا MFD بزرگ در وسط کابین و سه نمایشگر کوچکتر نشان از تلاش و حرکت به سمت استفاده از سامانه های جدید و پیشرفته است که منجر به کاهش هزینه و زمان تعمیرات، افزایش چشمگیر قابلیت اطمینان و مزیت های دیگری دارد که در گزارش بالگرد طوفان-2 به آن پرداخته بودیم.

34- استفاده از 8 نمایشگر آنالوگ در کابین در کنار نمایشگرهای فوق نشان دهنده نهایی نشدن فناوری MFDها از نظر طراحان قاهر 313 دارد.



کابین نمونه رونمایی شده از قاهر313

35- تجهیزات مخابراتی و کنترل های سامانه های جانبی در کنار دست خلبان جای گرفته که طراحی مرسومی است. هرچند که دسته گاز موتور در تصاویر منتشره از کابین دیده نمی شود.

36- در این جنگنده از رادیوهای بومی ساخت صنایع الکترونیک وزارت دفاع با قابلیت های جهش فرکانسی و مقاوم در برابر اختلال و برخوردار از رمز کننده های خودکار با الگوریتم های پیشرفته استفاده شده است.

37- صندلی پرتاب شونده این هواپیما شباهت ویژه ای به نمونه های موجود نداشته و احتمالا همان نمونه بومی باشد که چندی پیش آزمایش آن از هواپیمای بستر آزمایش "آرمیتا" با موفقیت کامل انجام شد.

38- با توجه به اهرم هدایت از نوع معمولی احتمالاً سامانه کنترل سطوح متحرک بال و پیش بال و سکان عمودی و پروازی قاهر313 از نوع هیدرولیکی است نه سامانه پرواز با کنترل الکتریکی(FBW) زیرا نمونه های موجود این سامانه در دنیا از «اهرم هدایت کناری» استفاده می کند.

39- در نمونه فعلی قاهر، نمایشگر سربالا(HUD) دیده نمی شود و کلاه پروازی ساده است و بدیهی است در نمونه های تولیدی شاهد HUD خواهیم بود.

40- بر اساس برخی شواهد تصویری، نمونه نمایش داده شده ماکت در مقیاس واقعی یا «ماک آپ» است که یکی از مراحل مهم ساخت جنگنده پیش از نمونه های آزمایشی است.

نکات دیگر

41- در تصاویر منتشره از مراحل طراحی و توسعه قاهر313 نرم افزاری برای محاسبه سطح مقطع راداری دیده می شود که پیشرفت بسیار مهمی برای بهبود محصولات دفاعی کشور است.



محاسبات سطح مقطع راداری و تحلیل آیرودینامیکی قاهر313

42- مدلسازی قاهر313 در نرم افزارهای پیشرفته طراحی رایانه ای (CAD) نظیر CATIA که امکان اتصال به رایانه و ماشین های تولید پیشرفته برای کارهای ساختی را دارد، تحلیل های آیرودینامیکی با روش های عددی (cfd) با استفاه از نرم افزار تولید شبکه عددی GAMBIT و نرم افزار تحلیل جریان FLUENT، محاسبات طراحی با نرم افزار انجام شده که نشان از کار کامل علمی در حوزه های مختلف طراحی این جنگنده بومی دارد.

43- از ابتدای طراحی تا ساخت نمونه فعلی، 2.5 تا 3 سال طول کشیده، نشانه مدیرت قوی و عزم جدی برای تولید این محصول جهت نوسازی و افزایش توان هوایی کشور است.

44- آزمایشات پروازی فراوانی با نمونه پروازی مقیاس کوچک قاهر انجام شده که روشی مرسوم برای استخراج خصوصیات پروازی هواپیمای در حال طراحی با هزینه و زمان کمتر است.

45- آزمایشات تونل باد نمونه های قاهر برای رسیدن به فرم بهینه آیرودینامیکی انجام شده است. به عنوان مثال در تصویر زیر در بخش های مانند پیشبال، سکان عمودی و خروجی موتور تفاوت هایی با نمونه رونمایی شده دیده می شود.



آزمایش تونل باد نمونه ای از قاهر

46- از موتور قاهر313 صحبتی به میان نیامده و احتمال دارد از موتور توربوفن بومی در آن استفاده شود که با نیازهای روز و البته پنهانکاری حرارتی و شکل حجیم بدنه تطابق دارد.

47- در نمونه فعلی قاهر سامانه های ردگیری فروسرخ، توپ و برخی سامانه های جانبی مانند آنتن های فرستند و گیرنده دیده نمی شود که شاید به دلیل ماک آپ بودن آن است.

48- آزمایشات تونل باد، کارهای نرم افزاری و پرواز مدل مقیاس کوچک راه هایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و قابل اطمینان قبل از ساخت نمونه های پروازی است که هزینه بالاتری از آزمایشات فوق دارد. در نتیجه می توان انتظار داشت نمونه های عملیاتی قاهر با تغییرات کمتری نسبت به نمونه رونمایی شده تولید شوند.

49- نمونه رونمایی شده از قاهر313 هواپیمایی تک نفره است که با توجه به ویژگی های اعلام شده دارای نقش چند منظوره یعنی هم عملیات های هوا به هوا و هم هوا به سطح خواهد بود.

50- طراحی این هواپیما که کمترین شباهتی به نمونه های موجود در داخل کشور نداشته و شباهت اندکی با برخی هواپیماهای پنهانکار دنیا دارد نشان از جسارت و ریسک پذیری بالای مدیران صنایع هوایی وزارت دفاع است.

با توجه به فروض فوق، مراحل بعدی توسعه قاهر313 برای رسیدن به نمونه عملیاتی شامل ساخت نمونه هایی برای آزمایشات ایستا(استاتیک) زمینی، ساخت نمونه های پروازی، نمونه هایی برای آزمایشات سامانه های راداری و سلاح در پرواز، پیش نمونه های تولیدی و نمونه های تولیدی اصلی است که انشاالله به همت متخصصان توانمند داخلی و با پشتیبانی و همگرایی مسئولان در چند سال آینده به نتیجه نهایی و تولید انبوه برسد. ضمن آنکه قول سردار وحیدی وزیر دفاع کشورمان که از مسئولان خوشنام و صاحب ایده و تجربه مدیریتی بالا در نیروهای مسلح کشورمان است نیز نباید غافل شد که سخن از آینده نزدیک برای تولید انبوه این جنگنده داده اند.
وب سایت روستای گندشمین
[External Link Removed for Guests]
خدایا من را ببخش...
قفل شده

بازگشت به “اخبار نظامي”